Viksu virtakytkin, saatavuus Suomessa?

Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Tuossa TV-kanavia surffaillessa osui n. tunti sitten silmiini aika fiksun tuntuinen virtakytkin, tai ehka paremminkin "virtakisko".

Viritys oli semmoinen, jossa kytkettaessa "masterista" virrat pois ao. kytkin katkaisi automaattisesti virrat pois myos kaikilta oheislaitteilta.

Esim. Tietokoneesta virta pois, niin kytkin katkaisee virrat automaattisesti myos kirjoittimista, adsl=modemista, dvd- ym. viritelmista, jotka ovat kytketyt samaan syottoon. Minulle ei selvinnyt, miten kotikoneen "lepovirta" kytkeytyy pois paalta, tai se, miten virrat saadaan mahd. kivuttomasti paalle viritelmaan kytketyille laitteille, mutta vaikutti aivan harkitsemisen arvoiselta laitteelta.

Onko kukaan nahnyt moisia vipstaakeja myytavana taalla Suomessa?

Olen havainnut, etta tuo em. "lepovirta" (yllapitaa verkkokortteja jne.) voi olla aika merkittava virtasyoppo pitkalla tahtaimella.

Entas pitemman paussin yhteydessa (esim. kesaloma)?

Uudemmissa Intelin ja AMD:n prossuissa on omat virransaastologiikkansa, mutta tuo logiikka ei taida purra jarjestelmatasolla?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Minulla on virtapiuhassa keinukytkin, josta sammuvat kaikki siihen kytketyt laitteet. Se ohjelmoituu refleksiksi kuten tuo koneen sammumisen venttailukin.

Vierailija
Seppo_Pietikainen
Tuossa TV-kanavia surffaillessa osui n. tunti sitten silmiini aika fiksun tuntuinen virtakytkin, tai ehka paremminkin "virtakisko".

Viritys oli semmoinen, jossa kytkettaessa "masterista" virrat pois ao. kytkin katkaisi automaattisesti virrat pois myos kaikilta oheislaitteilta.

Koetappa löytää netistä tuo laite meidän ihmeteltäväksi.

Entas pitemman paussin yhteydessa (esim. kesaloma)?
ei taida löytyä riittävän pitkälle aikaa ajastavia laitteita. Kännykkäohjaus.

Uudemmissa Intelin ja AMD:n prossuissa on omat virransaastologiikkansa, mutta tuo logiikka ei taida purra jarjestelmatasolla?
Ne perustuvat prosessorin ja tuulettimen ohjaukseen jonkin logiikan mukaan - esim. tyhjäkäynnillä molempia säädetään niin, että virrankulutus pienenee.

Neuvoja kaipaisin siitä, miten jokin pc kytketään päälle/pois verkon kautta. kiitos runsaista ohjeista jo etukäteen.

Vierailija

Näpsää olisi sekin kun koneen coolerit ottaa lopputilin, kone ajaisi itsensä sammuksiin ennenkuin savu nousee.

Vierailija
tietää
Näpsää olisi sekin kun koneen coolerit ottaa lopputilin, kone ajaisi itsensä sammuksiin ennenkuin savu nousee.
Mulla on (vanha jopa) AMD-prossu, joka tekee ton.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tietää

BIOS:in asetuksissa löytyy todennäköisesti kohta "Thermal shutdown" tms. Siihen vaan haluttu maksimilämpötila, niin kone ajaa itsensä alas automaagisesti. Kannattaa pitää päällä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Vastaaja_s24fi

Neuvoja kaipaisin siitä, miten jokin pc kytketään päälle/pois verkon kautta. kiitos runsaista ohjeista jo etukäteen.

ip:llä saa sammutettua kyllä koneen jos osaa käyttää konetta käynnistäminen vähän hankalampaa kun milläänkonstilla ei voi antaa sammuksissa olevalle koneelle käynnistymiskehoitusta.

toisen polven pilkkuvirhe

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi

Googlaa "magic packet"

Sammutetun koneen saa tuollaisen verrkoa pitkin lähettämällä boottaamaan.

Vierailija
Volitans
Vastaaja_s24fi

Googlaa "magic packet"

Kiitti. Tää ainakin täytyy tarkistaa kunnolla:

"A little application to send Wake On Lan Magic Packets to your computer. With a correctly configured computer, network card, and a little luck, you can turn on your computer across the internet!"
http://magicpacket.free.fr/

ois nimittäin vähemmän kivaa, jos joku kytkis mun konetta päälle/pois netin kautta. Ilmaisohjelmissa on usein joitain pieniä ei-toivottuja ominaisuuksia.

oiskohan missään suomenkielistä selostusta protokollasta ja raudasta, jolla tuo verkon kautta tapahtuva kytkentä-systeemi toimii?

Vierailija
Volitans
Vastaaja_s24fi

Googlaa "magic packet"

sain sen jo toimiin yhdessä myllyssä. Simppeliä. Päälle kytkettävästä koneesta kerrotaan
- nimi (= ip-osoite)
- mac-osoite

ja sen verkkokortissa mahdollisuus päällekytkentään (mun kortissa olikin valittavana Magic ... jotain).

yhteys udp:lla tai tcp-ip:llä. palomuurille kerrottava. mulla se on nyt ihan vaan eristetyssä sisäverkosssa, että älkää nyt suotta kokeilko käynnistellä sitä :)

bioseissa on varmaan myös asetuksia tuon sallimiseksi. omassani ei ollut suoraan nähtävissä, enabloin vain pci-, pci-e-laitteita siihen touhuun. poistelen niitä ja katson tarttiko.

koneen saa tosiaan päälle verkon läpi. Pois päältä ei ehkä tarttekaan saada, kun ajatuksena on, että koneeseen ollan jo yhteydessä, jossa sen voi sammuttaa. liikennebittimössö voisi aikaansaada tahattoman off-koodin koneelle.

Tsekkasin snifferillä hetken aikaa ohjelman liikennettä. en havainnut mitään ylimääräistä. joskus täällä kertomani pc-wizard 2008 esimerkiksi lähettää (ainakin eka kertaa) käynnistyessään bill gatelle dataa.

kiitti vielä. mukavaa kun on avuliaita palstalaisia.

Tässä nyt tuli sitten semmonen kauko-ohjaus ON-kytkin. Vie aika paljon sähköä: vähintään modeemi + koneen lepovirta .... 20W?

Vierailija
Vastaaja_s24fi

ois nimittäin vähemmän kivaa, jos joku kytkis mun konetta päälle/pois netin kautta. Ilmaisohjelmissa on usein joitain pieniä ei-toivottuja ominaisuuksia.

oiskohan missään suomenkielistä selostusta protokollasta ja raudasta, jolla tuo verkon kautta tapahtuva kytkentä-systeemi toimii?

Ei konettasi voi kytkeä päälle ja pois ellet ole itse sitä asettanut siihen tilaan että herätys verkon kautta onnistuu. Joissain tapauksissa se on mahdotonta, kuten esimerkiksi jos koneesi on internetissä sisäisen ADSL modeemin kautta, joka vaatii että kone on oltava päällä ennenkuin viestejä voidaan ottaa vastaan.

Useimmissa tietokoneissa ei tätä ominaisuutta ole, tai se on epästandardi jolloin homma toimii jos toimii.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mutta käytännössä kaikki koneet jotka ovat verkossa ja palomuuri on hivennenkin heikolla tollalla ja salasaa suojausta koneessa ei ole voidaan sammuttaa vain tietämällä ip-osoite.

toisen polven pilkkuvirhe

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Master Slave jatkojohtoa löytyy Lidlistä ajoittain. Lienee myös Olhsonin tuotteissa. Sfnet/kuluttaja keskusteluissa Käki taisi arvostella ko. aparatuksen.

Verkon kautta etähallintaa löytyy uudesta raudasta. Monesti tuskaillut kuinka ominaisuudet saa pois koneista kun on jo piirisarjoilla hardwaressa. HP toimisto PC käyttää tätä http://softwarecommunity.intel.com/articles/eng/1041.htm

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Vastaaja_s24fi

Ei konettasi voi kytkeä päälle ja pois ellet ole itse sitä asettanut siihen tilaan että herätys verkon kautta onnistuu. Joissain tapauksissa se on mahdotonta, kuten esimerkiksi jos koneesi on internetissä sisäisen ADSL modeemin kautta, joka vaatii että kone on oltava päällä ennenkuin viestejä voidaan ottaa vastaan.

Useimmissa tietokoneissa ei tätä ominaisuutta ole, tai se on epästandardi jolloin homma toimii jos toimii.

Oletuksena tuo WakeOn LAN on yleensä päällä. Se löytyy verkkokortin asetuksista ja sieltä Advanced välilehdestä. Sieltä sen voi käydä kytkemässä pois, jos haluaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat