Öljypula näköpiirissä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Asiantuntija: Öljy säästettävä lentokoneille - - Teknillisen korkeakoulun professorin Peter Lundin mukaan asiantuntijat ovat varsin yksimielisiä siitä, että öljyn saatavuus heikkenee. - - "
Uutinen

Lentokoneille ei ole vielä keksittykään sopivaa öljyn (kerosiinin) korviketta. Yksityisautot voivat aina siirtyä vaikka vetyyn tai sähköön. Jos öljyä pitää alkaa säästämään lentokoneille, niin ilmeisesti yksityisautoilua tulisi rajoittaa taikka alkaa jo siirtyä vaihtoehtoisiin energialähteisiin.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Niin, kyllä sitä pitäisi säästää myös esim. kumi- ja muoviteollisuuteen.

Tuli muuten mieleen, että vaikka nyt heti autoilla hyödynnettäisiin kokonaan muuta energianlähdettä, niin meillä on silti miljoonia fossiilisia polttoaineita käyttäviä autoja. Eli öljyn tarve autoliikenteessä pienenisi vain pikkuhiljaa, vaikka esimerkiksi kaikki markkinoiden autot olisivat sähkö- tai vetyautoja jne. Tämä siis tosin optimistisin hypoteesi. Itse valitettavasti uskon ettei öljynkäyttö autoliikenteessä vähene lähiaikoina, vaan pikemminkin jatkaa kasvuaan yhä jyrkemmin, painottuen juuri kehitysmaiden alati kasvavaan ja yhä enemmän kuluttavaan keskiluokkaan.

Vierailija

En usko että tuo on se suurin ongelma joka öljyn saatavuuden heikkenemisestä seuraa. Uskon että logistiikan asiantuntijoille olisi lähitulevaisuudessa kysyntää kun turhia ketjuja rupeaisi olemaan vielä huomattavasti kannattavampaa leikata.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Kerosiinin korvike on keksitty ja sitä valmistivat natsit jo 40-luvulla, joten ei pienen lentotoiminnan ylläpitäminen vaadi välttämättä lainkaan öljyä. Nykyisten lomalentojen ylläpitämiseen ei tosin mikään korviketehdas tuota tarpeeksi. Ehkä sotalennot ja muutamat kalliit ulkomaan reittilennot voitaisiin biomassasta tislaamalla hoitaa.

Vierailija
Poison dart frog
- - Eli öljyn tarve autoliikenteessä pienenisi vain pikkuhiljaa, vaikka esimerkiksi kaikki markkinoiden autot olisivat sähkö- tai vetyautoja jne. - -

Autojen keski-ikä on Suomessa 10 vuotta. Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa, vaan autokanta uusiutuu vähitellen. Näillä näkymin itse ostaisin seuraavaksi autokseni bensakäyttöisen, koska ei ole ainakaan vielä näkynyt varteenotettavia vaihtoehtoja käytetyn auton ostajalle.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jep. Nestevetyä tankkiin. Lennon aikana kulutus on tasaista ja riittävää, jotta vety kiehuu ja pysyy nestemäisenä pienessä paineessa. Lisälämpöä saa aivan helposti ulkoilmasta, jotta kiehunta riittää. Vai onko väliksi vaikka ruiskutettaisiin sekä nesteenä että kaasuna?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

lund taisi kyllä (tänään lukemani päivälehden artikkelin mukaan)argumentoida että biomassa ja vety eivät ole hyviä korvaajia. Kumpaakin on kokeiltu.

Vierailija
Paul M
Jep. Nestevetyä tankkiin. Lennon aikana kulutus on tasaista ja riittävää, jotta vety kiehuu ja pysyy nestemäisenä pienessä paineessa. Lisälämpöä saa aivan helposti ulkoilmasta, jotta kiehunta riittää. Vai onko väliksi vaikka ruiskutettaisiin sekä nesteenä että kaasuna?
Miten se vety saadaan pysymään nestemäisenä? Tulee mieleen kaksi tapaa, toinen vaatii julmetun eristyksen ja toinen erittäin raskastekoisen paineastian.

Kumpikaan ei sovellu lentokoneeseen, jos sillä on tarkoitus päästä lentoon asti. Lisäksi älytön turvallisuusriski. Pieni repeämä johonkin tankkiin ja koko kone on haihtunut muutamassa sekunnissa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
ilesoft
Miten se vety saadaan pysymään nestemäisenä? Tulee mieleen kaksi tapaa, toinen vaatii julmetun eristyksen ja toinen erittäin raskastekoisen paineastian.



Sellaista paineastiaa ei ole, mikä pitäisi vedyn nesteenä huoneenlämmössä. Mikään materiaali ei pysty sellaiseen. Puhutaan luokkaa miljoona baaria olevista paineista.

Kyseeseen tulisi siis eristetty säiliö. Vetyä haihtuisi sitä mukaa, kun lämpöä virtaa säiliöön. Lentokoneessa voisi tulla ongelmia, koska vetysäiliöt pitäisi eristää niin hyvin, että vety säilyy tuntikausia. Kantoraketeissakin vetysäiliöiden eristys aiheuttaa monenmoista harmia, vaikka niille riittää pitää vety tankissa muutaman kymmenen minuutin ajan.

Kyllä vetykäyttöisiä lentokoneita on käsittääkseni joskus tutkittu. Ilmeisesti ongemat ovat hyötyjä suurempia, kun sellaisia ei ole kaupalliseen käyttöön koskaan saatu.

Pieni repeämä johonkin tankkiin ja koko kone on haihtunut muutamassa sekunnissa.

Ei kai nestevety tässä suhteessä hirvittävästi kerosiinia hankalampaa ole. Kyllä sekin ongelmia tuottaa, jos säiliöön tulee reikä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miettikää nyt vähän mitä puhutte. Nestetyppeä käytetään jatkuvasti termoskannuista. Kannuissa ei ole painetta ja hyvin pärjäillään kun typpi hiljakseen kiehuu ja pitää nesteen nesteenä. Lentolaitteessa on aivan varmaa että kaasua käytetään koko ajan ja kiehutusta voi käyttää turvallisesti kylmän hallintaan.

Minusta tuntuu että nestetyppikin säilyy termoskannussaan viikkoja ellei kuukausia hiljakseen haihtuen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat