saamelaisuuden ominaispiirteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

kysymys tarkoitettu erityisesti teille jotka ette ole saamelaisia. eli huomaatteko jonkun ihmisen olevan saamelainen vain pelkästä ulkonäöstä esim.kasvonpiirteistä? onko teidän mielestänne saamelaisilla jotain ominaispiirteitä?

itse olen koltansaamelainen ja ihmiset ovat tunnistaneetkin minut vain pelkkien kasvojeni perusteella. mummoni kertoi minulle että joskus olisikohan ollut 50-luvulla tehtiin tutkimuksia kolttasaamelaisista ja heitä mittailtiin (esim. silmien väli, nenän leveys...). sattuuko kukaan tietämään mitään näistä tutkimuksista? haluaisin tietää niistä lisää.

ja näettekö ylipäätänsä mitään eroa eri saamelaisten välillä vai onko kaikki teille ihan sama?

Kommentit (13)

Vierailija

Joskus nuorempana tapasin muutaman lappalaisen. Silloin ei puhuttu kolttasaamelaisista. Oli vain kolttia ja lappalaisia.
Nyt kun muistelen noita kohtaamia ihmisiä, niin mieleeni muodostuu kuva sitkeistä, kevytrakenteisista ahavoituneista ihmisistä, joilla oli lappilaisia/ lantalaisia lievästi korkeammat poskipäät.
Iloista sakkia. Joskus poroerotuksilla tuli heitä seurattua.
Sellainenkin muistikuva on minulle jäänyt, että meikäläiset heitä arvostivat, toisin vienoinen virne suupielessä.
Minulla on sellainen tunne, että lappalaisilla ja lappilaisilla ei poroerottelun aikana esiintynyt sanottavammin rodullista kismaa.

Vierailija

hmm... mutta nykyään me koltat ainakin pidämme sanaa "lappalainen" alentavana ja pilkkaavana nimenä.

korkeat poskipäät löytyy

Vierailija

Anteeksi. Ei saisi syyllistyä loukkaavaan käytökseen.
Olen pahoillani.
Olen aina ollut sitä mieltä, että omaan rasistisia käsityksiä Niitä ilmenee tahattomasti silloin tällöin ja aina jossain muodossa. Ikävä kyllä. Niistä pitäisi pyrkiä eroon.
Kiitos asiallisesta huomautuksesta.

Vierailija
markent
Anteeksi. Ei saisi syyllistyä loukkaavaan käytökseen.
Olen pahoillani.
Olen aina ollut sitä mieltä, että omaan rasistisia käsityksiä Niitä ilmenee tahattomasti silloin tällöin ja aina jossain muodossa. Ikävä kyllä. Niistä pitäisi pyrkiä eroon.
Kiitos asiallisesta huomautuksesta.

juu eipä se mitään

Vierailija

Itse tunnen erään puoleksi kolttasaamelaisen. En minä sitä muuten tietäisi, ellei olisi itse kertonut, eli ulkonäöstä ei huomaa.

Vierailija
scholle
kysymys tarkoitettu erityisesti teille jotka ette ole saamelaisia. eli huomaatteko jonkun ihmisen olevan saamelainen vain pelkästä ulkonäöstä esim.kasvonpiirteistä? onko teidän mielestänne saamelaisilla jotain ominaispiirteitä?

itse olen koltansaamelainen ja ihmiset ovat tunnistaneetkin minut vain pelkkien kasvojeni perusteella. mummoni kertoi minulle että joskus olisikohan ollut 50-luvulla tehtiin tutkimuksia kolttasaamelaisista ja heitä mittailtiin (esim. silmien väli, nenän leveys...). sattuuko kukaan tietämään mitään näistä tutkimuksista? haluaisin tietää niistä lisää.

Omaat siis iloiset kasvonpiirteet.(?)

Itse olen aina pitänyt saamelaisia iloisena, touhukkaana ja perinteikkäänä kansana, joita on jostakin pöljästä syystä syrjitty Suomessa aikoinaan. Nykyään on varmaan tilanne muuttunut(?).

Tosiaan mitä ulkonäköön tulee, niin olen kuvitellut saamelaisten omaavan hieman itämaisia piirteitä. Tai oikeastaan muistuttavan intiaaneja, siis kasvoiltaan. No jaa...

Itse olen aika kaukana perimältäni saamelaisista. On meinaan suurin osa sukua peräisin jostakin Uralin takaa. Sieltä olen kai perinyt voimakkaan ruskeat nappisilmätkin.

Vierailija
scholle

Omaat siis iloiset kasvonpiirteet.(?)

Itse olen aina pitänyt saamelaisia iloisena, touhukkaana ja perinteikkäänä kansana, joita on jostakin pöljästä syystä syrjitty Suomessa aikoinaan. Nykyään on varmaan tilanne muuttunut(?).

Tosiaan mitä ulkonäköön tulee, niin olen kuvitellut saamelaisten omaavan hieman itämaisia piirteitä. Tai oikeastaan muistuttavan intiaaneja, siis kasvoiltaan. No jaa...

Itse olen aika kaukana perimältäni saamelaisista. On meinaan suurin osa sukua peräisin jostakin Uralin takaa. Sieltä olen kai perinyt voimakkaan ruskeat nappisilmätkin.

hmm... iloiset??... en nyt oikein tiedä, mulle on sanottu että näytän tosi surulliselta, mutta saattaa ihan johtua masennuksesta. kyllä meillä vissiin aika yleisesti on korkeat poskipäät, pienet silmät ja tummat hiukset (tosin ei mulla).

ai että ei oo enää syrjintää vai. eipä oikeen oo niin. meitä on aina solvattu sen takia. varsinki ko oon koltansaamelainen ni kaikki muutki saamelaiset haukkuu ryssiks ;c

Vierailija
Moses Leone
Itse tunnen erään puoleksi kolttasaamelaisen. En minä sitä muuten tietäisi, ellei olisi itse kertonut, eli ulkonäöstä ei huomaa.

saattaapa olla hyvinki sukua mulle xD suomessa on sen verran vähän kolttia enään. en sitte tiedä.

Vierailija
scholle
Moses Leone

saattaapa olla hyvinki sukua mulle xD suomessa on sen verran vähän kolttia enään. en sitte tiedä.
Olet kait sitten Nellimistä. Aikoinaan seurustelin pitkään erään naisen kanssa, joka on syntynyt ja asunutkin siellä. Ei tosin koltassa. Ihan tavallinen nainen oli ja on edelleen. Asustaa edelleen täällä päin, pohjois Hämeessä. Alkuperäistä sukunimeä en muista.

Mun ex-appiukko on alalapista, tai noo joo. Ylitorniolta. Siellä ei näy saamelaisuus vielä. Siellä laitetaan vaan hoota. Ylempänä kylläkin huomaa eron. Sen vaan jotenkin huomaa, en osaa selittää. Ei se aina liity fyysisiin ominaisuuksiin, tai ehkä hiuksiin, mutta kuitenkin... Onko sitten silmissä vai missä. Pientä pilkettä?

Täällä eteläisessä Keski-Suomessa asustaa Inarista kotoisin oleva ystäväni. On puoliksi saamelainen. Lyhyt on, mutta iloinen ja puhelias on aina. Aika ketku mieheksi kylläkin, siis positiivisessä mielessä .

Vierailija
Lassi
scholle
Moses Leone

Olet kait sitten Nellimistä. Aikoinaan seurustelin pitkään erään naisen kanssa, joka on syntynyt ja asunutkin siellä. Ei tosin koltassa. Ihan tavallinen nainen oli ja on edelleen. Asustaa edelleen täällä päin, pohjois Hämeessä. Alkuperäistä sukunimeä en muista.

Mun ex-appiukko on alalapista, tai noo joo. Ylitorniolta. Siellä ei näy saamelaisuus vielä. Siellä laitetaan vaan hoota. Ylempänä kylläkin huomaa eron. Sen vaan jotenkin huomaa, en osaa selittää. Ei se aina liity fyysisiin ominaisuuksiin, tai ehkä hiuksiin, mutta kuitenkin... Onko sitten silmissä vai missä. Pientä pilkettä?

Täällä eteläisessä Keski-Suomessa asustaa Inarista kotoisin oleva ystäväni. On puoliksi saamelainen. Lyhyt on, mutta iloinen ja puhelias on aina. Aika ketku mieheksi kylläkin, siis positiivisessä mielessä .

ei en ole nellimin kolttia mutta sielläpäin on paljon sukulaisia.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Tietääkseni en tunne yhtään saamelaista, mutta tunnistan kyllä ulkonäöstä joskus. En aina, enkä ole aina varma asiasta. Meilläpäin ei juuri saamelaisia ole näkynyt, eikä ole koskaan pahalla puhuttu, vaikka lappalaiseksi onkin sanottu. Oikeastaan varsinkin isän puolelta on lapsuuskodissani ollut sellaista lapin tapojen ja ihmisten arvostusta. Ehkä vähän romantisoitua saattoi olla.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Jaa ettäkö Saamelaisuuven erikoispiirthet.

Saamelainen kuuntelee aina lophun mitä toinen sannoo, vastaa vasta sitte.
Saamelaisen silmät loistaa viisautta, etelän aljuilta loiste on sammunu.
Saamelaisuteen kuuluu aina jonkinasteinen kälmiys, positiivisessa mielessä.
Saamelaiselle useimmin luonto on pyhä.
Saamelainen ajattellee omilla aivoilaan, etelän aljut mennee joukon mukana.
Saamelaiset on ylhensä huumorintajuisia .
Saamelaisella ei ole koskhan hoppu.
Saamelainen ei koskhan kehu itteään.
Saamelainen on aina ollu selviytyjä, ja on vieläki.
Saamelainen ei koskaan käytä sanaa valehtelet.
Saamelaisilta ei jutut lopu.

Mutta mie lopeten , että bittejä piisais muillekki.
En nimittäin ole ahne, annan ja jätän toisillekki mahollisuuven, olen Saamelainen, ja olen siittä ylpeä.
Olemme vanhaa kansaa niinko intiaanikki, Saamelaisilla on selviä piirteitä
siittä että olemme pitempään kehittyneet kuin vasta afriikasta tulhet etelän- aljut.
Nehän on melkhein apinoita vieläki, niillähän kasvaa karvakki naamhan
niinko apinoilla. Intiaaneilla ei turphan kasva karvat, ja mejänki suvulla
on karvankasvu naamavärkissä heikompaa.

Eikö jo se kerro että olemma kehittynhet pikkusen pitemmälle ku
apinamiehet, etelän -aljut ?
En mie kehu itteä , enkä moiti muita , sillä olen Saamelainen.

Vierailija

Vanha topikki, mutta lisäisin tohon saamelaisuuden erikoispiirteisiin myös sen, että meille hiljaisuus on kieltäytymisen merkki, eikä myöntymisen kuten teille lantalaisille.

En usko että minusta ulkonäöltä muuten huomaa että olisin saamelainen, mutta sääret on niin käyrät että jalkapallo menee längistä läpi, ja jalkapohjat niin lattanat että niillä pystyy liipata betonivalua paremman puutteessa.

Uusimmat

Suosituimmat