Vastustuskyvyn lisääminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko se oikeasti mahdollista?

Olen ottanut esim. vitamiineja, yrittänyt syödä terveellisemmin jne. No liikunta on tosin jäänyt aika vähiin. Mutta esim. näistä vitamiinilisistä huolimatta edelleen on koko ajan jokin pieni flunssa päällä. Tätä on jatkunut ihan lapsesta asti. Talvet menee aina pienessä flunssassa. Jos esim. tulee hiukankin univelkaa (vaikka vain yksi päivä) niin samantien oireet pahenee.

Onko vastustuskyky pelkästään geeneistä kiinni vai voiko siihen jotenkin itse vaikuttaa?

Kommentit (9)

Vierailija

Tutkimusten mukaan voi vaikuttaa. Eri asia on uskoako niitä tutkimuksia vaiko ei.

Avantouinninkin sanotaan parantavan vastustuskykyä. Mutta paljon muitakin "keinoja" löytyy.

Vierailija

Joo, no mun omat kokeet itselläni osoittaisivat ettei vastustuskyky lisäänny. Tai ehkä johtuu sitten siitä liikunnan vähäisyydestä, ehkei pelkkä ruokavalio ja vitamiinilisät yksinään vaikuta.

Vierailija

Vastustuskyvyn lisääntymisestä voisi kertoa lisää Suomeen kiropraktiikan jenkeistä tuonut Konstant Koski, kotoisesti taisi nimi olla Konstantin Koskinarkaus.

Hän sai itse apua kroonisiin ongelmiinsa niskan, erityisesti Atlas-nikaman virheasennon, manuaalisesta korjauksesta ja päätti sitten tutustua alaan tarkemmin, tohtorin hattuun saakka.

Vastaavia löytyy paljon:
http://www.caryhometimes.com/health/chi ... stem.shtml
http://www.chiro.org/research/ABSTRACTS/Immune.shtml

Suomalaiset koulutetut kiropraktikot kertoo samaa. Käytännön osaaminen toki vaihtelee.

Vierailija

No voi olla luonnostaan heikompi vastustuskyky, tai sit.. noh homeinen kämppä aiheuttaa semmosta kokoaikaista nuhaa jne. mut jos iha lapsesta asti ollu niin sekkää ei toimi.. :F

Lääkärille ->

Vierailija
Mandix
No voi olla luonnostaan heikompi vastustuskyky, tai sit.. noh homeinen kämppä aiheuttaa semmosta kokoaikaista nuhaa jne. mut jos iha lapsesta asti ollu niin sekkää ei toimi.. :F

Lääkärille ->

No lääkärillä on tullut rampattua mutta enää en jaksa. Ei mitään erikoista löydy. Jossain vaiheessa tosin oli paljon poskiontelontulehduksia, mutta sitten ekan punkteerauksen jälkeen ne loppui.

Ehkä tää on sitten vaan jokin geneettinen heikkous tai jotain psykosomaattista oireilua.

Vierailija

On enimmäkseen kiinni geeneistä tarkemmin geenipoikkeamista joista toiset vahvistavat ja toiset heikentävät vastustuskyvyn eriosatekijhöiden toimintaa. jokin geenivirhe vaikuttaa esim. soluvälitteiseen vasteeseen toinen vasta-aineiden kehittymiseen (viive, määrä). Erityyppisten valkosolujen määrä lisäksi. nyrkkisääntönä on että mitä suurempi cd4 määrä veressä on vakiona sitä tehokkaammin elimistö suoriutuu taudinaiheuttajista ilman flunssan oireita. Lisäksi cd8 muistisolujen pitkäikäisyys vaikuttaa myös vastustuskyvyn säilymiseen.

Vierailija
Vicmot
On enimmäkseen kiinni geeneistä tarkemmin geenipoikkeamista joista toiset vahvistavat ja toiset heikentävät vastustuskyvyn eriosatekijhöiden toimintaa.

Tai se on enimmäkseen kiinni hermoston toimintahäiriöistä (kuten migreenikin on), jotka ei suinkaan ole "sairauksia" vaan ennemminkin toiminnallisia häiriöitä hermostossa.

Vicmot
nyrkkisääntönä on että mitä suurempi cd4 määrä veressä on vakiona sitä tehokkaammin elimistö suoriutuu taudinaiheuttajista ilman flunssan oireita. Lisäksi cd8 muistisolujen pitkäikäisyys vaikuttaa myös vastustuskyvyn säilymiseen.

"What they found was that the “patients that were adjusted had an increase of forty-eight percent (48%) in the CD4 cells (an important immune system component).” These measurements were taken at the patients' independent medical center, where they were under medical supervision for the condition. The control group (the patients that were not adjusted) did not demonstrate this dramatic increase in immune function, but actually experienced a 7.96% decrease in CD4 cell counts over the same period. "
http://sitochiropractic.com/immune.html

Juro Vonkaaja
Seuraa 
Viestejä274
Liittynyt8.9.2006

Omalta osaltani tehokkaimmat vastustuskykyä lisäävät keinot tuntuvat olevan säännöllinen liikunta ulkoilmassa pulssitaso kohtuullisena säilyttäen ja säännölliset yöunet.

Vitamiinipillereiden popsimisella en ole huomannut olevan suurtakaan vaikutusta sairastamieni flunssien määrään. Testailin niitä syömällä vuoden päivittäin vitamiinipillereitä ja luontaistuotteita ja olin toisen vuoden tavallisen ruuan varassa ja taas seuraava vuosi pillerivedolla.

Oikein raju rehkiminen (tällä tarkoitan esim. jotain useita päiviä kestäviä lapiohommia tai metsätöitä) taas tuntuu pitempään jatkuessaan romahduttavan vastustuskykyni. Palautumispäivät ovat minulle kokemukseni mukaan välttämättömiä. Nuorempana voi paiskia täysiä päiviä viikon kerrallaan ennen lepoa. Nyt vanhempana parin päivän kovan rasituksen jälkeen on syytä pitää parin päivän tauko.

Avantouinti ei minulla vaikutta flunssiin mitenkään. Hyvää olo siitä kyllä tulee ja kylmänsietokyky kasvaa. Sen olen huomannut myös, että jos käyn avannossa kovan hiihtolenkin päälle, niin illalla voin jättää venyttelyt väliin. (Jos en venyttele kovan lenkin jälkeen ennen nukkumaanmenoa, niin heräään takuuvarmasti "levottomiin jalkoihin".) Mutta niinpä nuo näkyi pikajuoksijatkin hyppäävän Helsingin MM-kisoissa jäävesisaaviin juoksunsa päälle

Runsaat karapulapäivät eivät selvästikään kohota vastustuskykyäni. Selitän sen itselleni niin, että humalaisen uni ei ole kunnon unta vaan kemiallisesti aikaansaatua tajuttomuutta.

Vierailija
Satunnainen
Onko se oikeasti mahdollista?

Talvet menee aina pienessä flunssassa. Jos esim. tulee hiukankin univelkaa (vaikka vain yksi päivä) niin samantien oireet pahenee.

Onko vastustuskyky pelkästään geeneistä kiinni vai voiko siihen jotenkin itse vaikuttaa?

D-vitamiinin puutos on yleistä talvella. Jokin aikaa sitten oli tutkimus, jossa talvisten flunssa-aaltojen osasyyksi epäiltiin d-vitamiinin puutetta. Kesällä ja syksyllä epidemioita ei juuri esiinny.

Ei varsinaisesti paranna, mutta puute haittaa. Ja ehkä ne omegat auttaa.

EDIT. Ja jos pillereistä meinaa hankkia kesän tason saa Suomessa myytäviä syödä kourakaupalla. Parasta mennä etelään.

Uusimmat

Suosituimmat