Mitokondriot polttavat pläskiä

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Prisma Studiossa oli hiljattain pätkä ylipainoisuudesta, ja sen korrelaatiosta sen kanssa miten paljon eri ihmisillä on perinnöllisistä syistä mitokondrioita soluissaan. Ihmiset joilla on vähän mitokondrioita ovat taipuvaisia ylipainoon, kun taas mitokondriokkaat yksilöt pysyivät solakoina. Mitokondriot ovat siis solujen energiatehtaita jotka polttavat läskiä ja sokereita hapella ja tuottavat siitä energiaa (eli lataavat ATP-molekyylejä soluhengityksen tarpeisiin).

Ohjelmassa haastateltu lääkäri tosin puhui vähän epäammattimaisesti "Mersu-geeneistä ja Lada-geeneistä" ikään kuin ylipainoon taipuvaiset ihmiset olisivat jotain Ladoja. Oikeasti mitokondrioiden määräeroja ei voi laittaa mihinkään paremmuusjärjestykseen. Suuri määrä mitokondrioita nostaa yksilön energiankulutusta, mikä saattaa tulla ongelmaksi niukoissa oloissa. Nämä "Mersu-geeniset" ihmiset nimittäin kuolevat huomattavasti nopeammin nälkään. Tämänhetkisellä yltäkylläisyyden kaudella täällä Länsimaissa tämä ei tietenkään ole ongelmana. Nopea aineenvaihdunta aiheuttaa myös keholle hapetusstressiä, joten hitaammalla aineenvaihdunnalla varustetut yksilöt tuppaavat elämään pidempään (kunhan eivät anna ylipainon tuomien ongelmien kasautua).

Ruskeassa rasvakudoksessa, jota esiintyy enemmän kylmään sopeutuneilla eläimillä ja ihmisillä, on enemmän mitokondrioita kuin valkoisessa rasvakudoksessa. Ruskea rasvakudos polttaa läskiä ja tuottaa lämpöä. Avantouinnin ja muun kylmälle altistumisen tiedetään ainakin väliaikaisesti kasvattavan ruskean rasvakudoksen määrää.

Vaan se varsinainen kysymykseni taitaakin olla: onko olemassa mitään tekijää, jolla ihminen voisi vaikuttaa mitokondrioiden määrään soluissaan? Laihduttamaan pyrkivät läskinpolttajat, ja kaiketi myös liian nopealla aineenvaihdunnalla varustetut yksilöt jotka haluaisivat saada lisää painoa, varmaankin ilahtuisivat tiedosta.

Kommentit (14)

Vierailija
Mitokondrio on soluelin, jossa solun soluhengitys tapahtuu. Mitokondrioiden määrä solussa vaihtelee solun energiatarpeesta riippuen. Runsaasti energiaa kuluttavissa soluissa, kuten lihaksissa, mitokondrioita on runsaasti.

Lihassoluja kasvattamalla mitokondrioiden määrä lihassoluissa luultavasti kasvaa.

Laihdutuspillerit ynnä muut ovat vain laiskojen ihmisten toive helposta laihtumisesta. Toivon, että ratkaisu mieluummin lihavuuteen löytyy hyötyliikunnan lisäämisestä ja ruokavalion keventämisestä. Samalla jokainen laihduttaja säästäisi hieman ympäristöään.

Mielestäni on myös naurettavaa puhua geeneistä ja laihduttamisesta samassa aiheessa. Kukaan ihminen ei kuitenkaan ole fysiikanlakien ulkopuolella, joten jokainen ihminen kuluttaa saman määrän energiaa liikkuessaan kuitenkin painosta riippuen.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
velli_nakkinen
Lihassoluja kasvattamalla mitokondrioiden määrä lihassoluissa luultavasti kasvaa. Laihdutuspillerit ynnä muut ovat vain laiskojen ihmisten toive helposta laihtumisesta.

Jos jätetään nuo itsestäänselvät moralisoinnit niihin vanhoihin ketjuihin joissa aiheesta on jo puhuttu?

Mielestäni on myös naurettavaa puhua geeneistä ja laihduttamisesta samassa aiheessa. Kukaan ihminen ei kuitenkaan ole fysiikanlakien ulkopuolella, joten jokainen ihminen kuluttaa saman määrän energiaa liikkuessaan kuitenkin painosta riippuen.

No se Prisma Studion juttu pyrki väittämään toisin. Eli kaikilta se onnistuu, mutta toisille se vain on huomattavasti helpompaa kuin toisille.

Voidaanko olettaa että nopealla aineenvaihdunnalla varustetut yksilöt palautuvat liikunnasta nopeammin kuin hitaalla varustetut?

Vierailija
velli_nakkinen
Mielestäni on myös naurettavaa puhua geeneistä ja laihduttamisesta samassa aiheessa. Kukaan ihminen ei kuitenkaan ole fysiikanlakien ulkopuolella, joten jokainen ihminen kuluttaa saman määrän energiaa liikkuessaan kuitenkin painosta riippuen.

Eihän sitä energiaa pelkästään liikkumiseen kulu. Suurin osa kuluu aineenvaihduntaan ja lämmitykseen. Jos nyt väitteesi kuitenkin on, että samanpainoiset ihmiset aina lihovat ja laihtuvat samoista energiamääristä saman verran, niin olet väärässä. Muistan noin vuosi sitten lukeneeni Hesarin tiedesivuilta tutkimuksesta, jossa ryhmälle syötettiin reilusti liikaa energiaa muutaman viikon (vai peräti muutaman kuukauden ajan), eli jotain 5000 kcal/vrk, ja tuloksena oli että osa ihmisistä lihoi valtavan paljon enemmän kuin toiset. Ne, jotka eivät lihonneet paljoa, valittivat jatkuvaa kuumuutta ja hikoilua. Toisten elimistö siis muuttaa herkemmin ylimääräisen polttoaineen lämmöksi eikä varastoi sitä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Scylla
Toisten elimistö siis muuttaa herkemmin ylimääräisen polttoaineen lämmöksi eikä varastoi sitä.

Jep. Ja tähänhän ne mitokondriot nimenomaan liittyvät.

Vierailija

Mitokondrioiden määrää voi lisätä kestävyysharjoittelulla, ts reipasta liikuntaa (juoksu, hiihto, pyöräily, uinti) niin alkaa konditorioiden määrä kasvaa, ja muitakin mukavia sivuvaikutuksia ilmenee.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
qwertyui
Mitokondrioiden määrää voi lisätä kestävyysharjoittelulla

Onko niiden ihmisten, joilla on luonnostaan nopea aineenvaihdunta, helpompi kohottaa kuntoaan ja palautuvatko he nopeammin liikunnasta, kuin hitaalla aineenvaihdunnalla varustetut?

Kuinka pysyvä liikunnan vaikutus on? Kun mitokondrioiden määrä lisääntyy liikkumalla, katoaako niitä myös soluista jos liikuntaa vähentää?

EDIT: Jaaps, löysin Wikipediasta seuraavan lainauksen:

When the energy needs of a cell are high, mitochondria grow and divide. When the energy use is low, mitochondria are destroyed or become inactive.

... eli vapaasti käännettynä, kun solujen energiantarve on suuri, mitokondriot kasvavat ja jakautuvat. Kun energiantarve on pieni, mitokondrioita tuhoutuu tai ne muuttuvat inaktiivisiksi.

Kuinkahan nopeasti laiskottelu sitten rupeaa niitä mitokondrioita tuhoamaan? Voivatko inaktiiviset mitokondriot palautua aktiivisiksi, ja kuinka nopeasti?

Vierailija

Oma kokemukseni on että kestävyyttä voi parantaa harjoittelulla useiden kuukausien ja vuosien ajan, ja olettaisin että osa tuosta parannuksesta menee just noitten mitokotrioiden toiminnan tehostumisen ja määrien lisääntymisen piikkiin. Vastaavsti, jos harjoittelu vähenee tai lakkaa kokonaan, myös kunto alkaa rapistua. Ihan yön yli aikataululla ei mitään taida tapahtua, suuntaan jos toiseen, mutta jollain viikon, parin aikavälillä alkaa yleensä jotain jo näkyä. Sitä en osaa sanoa josko harjoittelun jatkuessa tauon jälkeen vanhat mitot aktivoituvat uudelleen, vai syntyykö lihassoluihin kokonaan uusia yksilöitä. Väliäkös tuolla kunhan vauhti vaan paranee.

LK
Seuraa 
Viestejä138
Liittynyt28.3.2006

Ei mitokondriot polta ainoastaan läskiä, vaan käytännössä kaikkia energiantuotannossa käytettäviä energialähteitä, mm sokereita.

Sen lisäksi, että niiden määrät vaihtelevat eri yksilöillä, on teorioita myös niiden tehokkuuksien vaihteluista. Eli toisen mitokondrio muodostaisi X määrästä sokeria vähemmän ATP:tä kuin toisen.

Mutta et kyllä varmaankaan onnistu millään poppakonstilla lisäämään niiden määrää, liikunta lienee tehokkain käytössä oleva järkevä keino.

Vierailija

Ja vaikka niitä konditoriakahviloita olisi miten paljon, ei ne itsestään sen enmpää levossa ollessa läskiä polta. Sitten vasta kuin liikkuu ja tehoja tarvitaan alkaa vaikutus näkyä, ts treenaamaton ihiminen pystyy tuottamaan esim 150 Watin tehon tunnin ajan, energiaa kuluu (oletetaan tässä että hyötysuhde 100/4.2 = ~23%, elikkä kun tehdään työtä 1 kJ niin energiaa kuluu 1 kcal) 540 kcal (3600 s * 150 J/s = 540 kJ).

Treenattu kaveri pystyy taas tuottamaan esim 250 watin tehon tunnin ajan. jolloin energiaa kuluu 900 calorin edestä, elikkä läskiä palaa ~sadan gramman edestä tunnissa.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
qwertyui
Ja vaikka niitä konditoriakahviloita olisi miten paljon, ei ne itsestään sen enmpää levossa ollessa läskiä polta.

Kyllä polttavat, jos se menee termogeneesiin. Viitaten tuohon ylempänä mainittuun tutkimukseen jossa nopea-aineenvaihduntaiset yksilöt valittivat kuumuutta ja hikoilua saadessaan ylimääräisiä kaloreja, kun taas toiset vain lihoivat.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Löysin ruåkakaupasta "Active Burn" -limua jossa on 1000 mg L-karnitiinia per pullo. Kiinnostus heräsi ja otin selvää. Jepujep, karnitiini on molekyyli joka lihaksissa kuljettaa rasvoja mitokondrioiden poltettavaksi, eli se vaikuttaa siihen tasapainoon paljonko kroppa on halukas polttamaan läskiä liikunnan yhteydessä. Jopa toimii, aineen vaikutuksia on tutkittu jopa 5g vuorokausiannoksilla.

Nyt täytyy sitten vain paikallistaa se edullisin ja järkevin L-karnitiinin lähde. Osaako joku suositella edullisinta valmistetta? Kysyy: veltto laiska läski joka haaveilee oikotiestä onneen.

asdf
Seuraa 
Viestejä11071
Liittynyt16.3.2005
PeterH
Nyt täytyy sitten vain paikallistaa se edullisin ja järkevin L-karnitiinin lähde. Osaako joku suositella edullisinta valmistetta? Kysyy: veltto laiska läski joka haaveilee oikotiestä onneen.

L-karnitiinia saa punaisesta lihasta, erityisesti naudasta. Myös kurpitsan- auringonkukan- ja seesamin siemenistä. Teollisia tuotteita on varmasti tarjolla, mutta niistä en tiedä.

Vaikka karnitiini laihdutusta ilmeisesti auttaakin, ilman liikuntaa se tuskin toimii. "Veltolle laiskalle läskille" suosittelisin ruokavalion keventämistä ja niin kevyttä liikuntaa, ettei se ala ottamaan pannuun ja tuntua turhan raskaalta. Vaikka aloittaisi puolen tunnin kävelyllä kahdesti viikossa. Kävelyn kestoa ja viikottaisten kertojen määrää voi lisätä. Joskus voi innostua ottamaan vaikka juoksuaskelia. Tietysti jos keksii liikuntaharrastuksen, josta tykkää ihan sen itsensä (ei laihduttavan vaikutuksensa) vuoksi, aina parempi.

Mitä hankalammalle laihduttaminen tuntuu, sitä rauhallisemmin siinä pitää edeteä. Tehokuurit jäävät helposti kesken ja niiden mahdolliset hyödyt nollautuvat nopeasti. Todennäköisempää on saada tuloksia pitkäkestoisilla hienovaraisilla elämän muutoksilla kohti kevyempää ruokavaliota ja liikunnan lisäystä. Tulokset näkyvät hitaasti, ehkä vasta kuukausien kuluessa, mutta ne ovat todennäköisemmin pysyviä kuin pikaihmedieeteissä.

Siinä missä oikotiestä haaveilevat tuskailevat kahden vuoden aikana turhaan erilaisten kuurien kanssa ilman tuloksia, on pitkälliseen hitaaseen muutokseen sitoutunut saanut aikaan selvän muutoksen hoikemmaksi ja perempikuntoiseksi. Mitä nopeammin aloittaa, sitä nopeammin alkaa tuloksia näkyä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tieteen etusivulla oli nyt tämä uutinen:
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3274

... liittyy aiheeseen, ja juuri samasta aiheesta taisi silloin olla se juttu Prisma Studiossa.

P.S. Tilasin jokunen viikko takaperin puhdasta L-karnitiinia kaupasta. En ole vielä varma sen tehosta, mutta ainakin minulla on lämpimämpi olo, eli ehkäpä termogeneesi on ainakin jonkin verran lisääntynyt. Aknettakin on tullut vähän, eli rasvat tuntuvat olevan vähän enemmän liikkeellä. Anssi Manninen totesi minulle kuitenkin että sisäisesti nautitun L-karnitiinin vaikutus lihasten L-karnitiinipitoisuuteen on korkeintaan marginaalinen.

Vaan esiintyyhän sitä muissakin kudoksissa kuin lihaksissa? Wikipediasta ei tuo oikein tahtonut selvitä... mutta ainakin ruskeassa rasvakudoksessa on runsaasti mitokondrioita, joten luulisi sen L-karnitiinipitoisuudenkin olevan suurempi?

Uusimmat

Suosituimmat