Enemmistön Valtaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Demokratia tarkoittaa enemmistön valtaa.
Toimiko? Miltä tuntu? Onko enemmistö aina oikeassa?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Ei ole euroopassa nähty oikeaa demokratiaa sitten kreikan kaupunkivaltioiden hajoamisen, enpä ossaa sanoa miten toimisi nykyään

Vierailija

Democracy is the worst form of governing - except all the others that have been used.

5 minuutin keskustelu keskimääräisen äänestäjän tai tiede.fi -keskustelijan kanssa ja saat melko selkeän vastauksen. Separeita riittää.

Tällä foorumilla näyttäisi liikkuvan erityisen paljon kaappi ja "einiinkaappi" natseja/rasisteja ja muuten vaan tolloja.

Vierailija
nettiwelho
Ei ole euroopassa nähty oikeaa demokratiaa sitten kreikan kaupunkivaltioiden hajoamisen, enpä ossaa sanoa miten toimisi nykyään

Noh! Kenen valta ON sitten Euroopassa? Mitä takoitat?

Vierailija
suolaasuolaa
Democracy is the worst form of governing - except all the others that have been used.

5 minuutin keskustelu keskimääräisen äänestäjän tai tiede.fi -keskustelijan kanssa ja saat melko selkeän vastauksen. Separeita riittää.

Tällä foorumilla näyttäisi liikkuvan erityisen paljon kaappi ja "einiinkaappi" natseja/rasisteja ja muuten vaan tolloja.

Paha! Paha juttu! Suomi on sittenkin "natseja/rasisteja ja muuten vaan tolloja!:jen maa? Ovatko he myös enemmistössä?

Vierailija
nebo9900
nettiwelho

Noh nykyään suomessahan on tälläinen edustuksellisen demokratian mutaatio käytössä, kansa valitsee edustajat jotka sitten kilpaa kusee kaikki asiat nurin, itse olen teknokratian kannalla, pitkällä aikavälillä toimisi luultavasti paremmin(oikein toteutettuna) vaikka ongelmia siitä tulisikin äkillisen vaihdon yhteydessä

Vierailija
nebo9900
Paha! Paha juttu! Suomi on sittenkin "natseja/rasisteja ja muuten vaan tolloja!:jen maa?
Ei varmaan sullekaan tullut yllätyksenä? Aika hyvin me ollaan ruåtsalaisia matkimalla vedetty viimeset 50 vuotta. Sulla on aika mielenkiintoinen tapa kirjoittaa suomen kieltä, onko äidinkielesi venäjä?

edit:

nebo9900
Ovatko he myös enemmistössä?
Onko Keskusta Suomen suurin puolue?

Vierailija
nettiwelho
[- -]
itse olen teknokratian kannalla

Tarkoitatko, että demokratia ei toimi ilman orjuutta, mutta orjuus rullaa ilman demokratiaakin ?

Vierailija
suolaasuolaa
nebo9900
Paha! Paha juttu! Suomi on sittenkin "natseja/rasisteja ja muuten vaan tolloja!:jen maa?
Ei varmaan sullekaan tullut yllätyksenä? Aika hyvin me ollaan ruåtsalaisia matkimalla vedetty viimeset 50 vuotta. Sulla on aika mielenkiintoinen tapa kirjoittaa suomen kieltä, onko äidinkielesi venäjä?

On.

Vierailija
nettiwelho
nebo9900
nettiwelho

Noh nykyään suomessahan on tälläinen edustuksellisen demokratian mutaatio käytössä, kansa valitsee edustajat jotka sitten kilpaa kusee kaikki asiat nurin, itse olen teknokratian kannalla, pitkällä aikavälillä toimisi luultavasti paremmin(oikein toteutettuna) vaikka ongelmia siitä tulisikin äkillisen vaihdon yhteydessä

Hm...Ei ooo huono...

Teknokratia ("tekno" tulee kreikan sanasta tekhne, joka merkitsee taitoa ja "kratia" kreikan sanasta kratos, joka merkitsee "valtaa") on oppi, jonka mukaan tekniikan osaajilla tulisi olla yhteiskunnassa hallitseva asema.[1] Teknokraattisessa yhteiskunnassa valtaa käyttävät asiantuntijat.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
nebo9900
Demokratia tarkoittaa enemmistön valtaa.
Toimiko? Miltä tuntu?

Demokratia toimii Suomessa varsin hyvin. Sen näkee yksinkertaisesti katsomalla elintasoamme kuvaavia mittareita. Millä tahansa tavalla katsoen Suomi on rikas ja hyvinvoiva maa. Yleisestikin ottaen demokratia korreloi hyvin vahvasti elintason ja elämisen laadun kanssa.

Onko enemmistö aina oikeassa?

Ei. Mutta demokratian olennainen etu on takaisinkytkentä. Kun päättäjät ovat väärässä siitä on seurauksena se, että jollain aikavälillä tilalle tulevat toiset päättäjät.

Väärässä oleminen on inhimillistä ja jokaisen perusoikeus. Erehtymättömyyttä ei voi eikä pidä vaatia keneltäkään.

Minä valitsen epäröimättä sen, että joskus päättäjät ovat väärässä ja heidät voi vaihtaa jos vaihtoehtona on se, että joskus päättäjät ovat väärässä eikä heitä voi vaihtaa. Kaikki nimittäin ovat joskus väärässä.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
siouxeyesighed legion
nettiwelho
[- -]

Tarkoitatko, että demokratia ei toimi ilman orjuutta, mutta orjuus rullaa ilman demokratiaakin ?

?

Kyllähän yhdysvalloissakin esiintyi orjuutta vielä 1800-luvulle asti, vaikka itseään demokraattiseksi valtioksi mainostavat kovasti, eikä orjuuteenkaan demokratiaa tarvitse, ensimmäisen esimerkkinä mieleen vaikka feudaali-ajan maaorjat

ja vaikka orjuus on näennäisesti lopetettu suurimmilta osin, esiintyy sitä silti nykyisissä talousjärjestelmissä, esim. minimipalkalla työskentelevät useaa vuoroa tekevät alhaisen keskiluokan ja kaikkien alempien kanssa, eivät tule muutenkaan toimeen ja hädin tuskin ruokaa saavat

Vierailija

No, enemmistö on usein oikeassa sellasissa elämän perusasioissa, moraalisissa kysymyksissä yms. mutta mitä politikointiin tulee (kun homma menee pikkasenkin monimutkasemmaksi) enemmistö on ihan pihalla, ja useestikin ohjailtavissa haluttuun suuntaan. Moni varmaan kuvitteleekin tekevänsä asiat oman päänsä mukaan haluamallaan tavalla, mutta se on vaan illuusio. Tosiasiassa valitset sellasista vaihtoehdoista mitkä siulle annetaan, sen "sopivimman". Todellista demokratiaa ei tosiaan ole pitkiin aikoihin ollut. Lähinnä vitsiltä kuulostaa sana "kansanvalta" nykyään

Esim. sen näkee havainnollisesti näissä nykysissä kuntaliitos "äänestyksissä" ympäri suomen.. järjestetään "neuvoa antava" kansanäänestys, noin niikun muodon vuoksi, ja se on ihan se ja sama, vaikka enemmistö kansasta äänestäisi liitosta vastaan, niin silti se tapahtuu ja se on toki jo päätetty etukäteen.
Mutta pitäähän tätä illuusiota "kansanvallasta" pitää yllä, jottei tulis lampaille paha mieli. Painoarvoa sillä ei ole todellisuudessa v*ttujakaan.

Demokratia nykysuomessa (tai maailmassa) on tosiaan ihan läppä vaan, eikait siihen kukaan enää tosissaan usko.. eihän?

Aivan sama ketä/mitä äänestät, jos itse systeemissä on vika.
Yks lysti ketkä aasit siellä eduskunnassa istuu, kun ei niistä kukaan pysty tekemään mitään sellasen systeemin sisällä, joka itsessään on jotain ihan muuta ko demokratiaa

Vierailija
nettiwelho
siouxeyesighed legion
nettiwelho
[- -]

?

Kyllähän yhdysvalloissakin esiintyi orjuutta vielä 1800-luvulle asti, vaikka itseään demokraattiseksi valtioksi mainostavat kovasti, eikä orjuuteenkaan demokratiaa tarvitse, ensimmäisen esimerkkinä mieleen vaikka feudaali-ajan maaorjat

ja vaikka orjuus on näennäisesti lopetettu suurimmilta osin, esiintyy sitä silti nykyisissä talousjärjestelmissä, esim. minimipalkalla työskentelevät useaa vuoroa tekevät alhaisen keskiluokan ja kaikkien alempien kanssa, eivät tule muutenkaan toimeen ja hädin tuskin ruokaa saavat

Eli tarkoitat ?

Vierailija
siouxeyesighed legion
nettiwelho
siouxeyesighed legion
nettiwelho
[- -]

?

Eli tarkoitat ?

Eli tarkoitan että nykyisestä poliittisesta johdosta pitäisi kaikki turhantoimittajat, uskonnolliset hihhulit, omia etuja ajavat suuryhtiöiden lobbarit sekä muu loka poistaa ja korvata ihmisillä jotka oikeasti haluaisivat/kykenisivät tekemään jotain asioiden eteen, eikä vain nauttia keskivertoa suurempaa palkkaa vastineeksi tyhjistä lupauksista

Vierailija
nettiwelho

Eli tarkoitan että nykyisestä poliittisesta johdosta pitäisi kaikki turhantoimittajat, uskonnolliset hihhulit, omia etuja ajavat suuryhtiöiden lobbarit sekä muu loka poistaa ja korvata ihmisillä jotka oikeasti haluaisivat/kykenisivät tekemään jotain asioiden eteen, eikä vain nauttia keskivertoa suurempaa palkkaa vastineeksi tyhjistä lupauksista

niin, noinhan sen pitäs mennä, muttakun ei mene..

elikkäs unohdetaan suosiolla koko demokratian oikaiseminen kuntoon, se nimittäin on tuskin enää nykysien yhteiskunnan parissa mahdollista.
Ainoa tapa jolla todellista demokratiaa voi enää saada koskaan aikaseks, on nykysen yhteiskuntarakenteen häviäminen, uusi perusta, ja fiksummat ihmiset ei kuulosta kovin toiveikkaalta ehh..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat