Kevyt testi: ekologinen jalanjälkesi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www2.turkuamk.fi/keke/ekofeet2/i ... ge=laskuri

On selvää, että testissä on useita vajauksia ja muutama erittäin hämmentävä kysymyskin, mutta kyllä kait tuo antaa jotain osviittaa siitä kuinka ekologisesti elää.

Jos kaikki eläisivät kuten minä tarvittaisiin maapalloja 0,6 kpl (ekologinen eläminen on helppoa kun on opiskelija ja asuu kaupungissa).

Selvästi parannettavia asioita olis mulla vedenkulutuksen vähentäminen, lihansyönnin vähentäminen ja vaatteiden kierrätys. Satun vaan olemaan sen verran iso (en läski), että uffeista on melko vaikeeta löytää mukavia ja hyvännäkösiä vaatteita.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Testi sattui sikäli huonoon aikaan, että tässä on viikonloppu takana, eikä silloin tule kuluttaneeksi samaan tapaan kuin viikolla.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Dredex
Testi sattui sikäli huonoon aikaan, että tässä on viikonloppu takana, eikä silloin tule kuluttaneeksi samaan tapaan kuin viikolla.

Niinpä, vaikka eipä sitä tule muulloinkaan tule kulutettua pahemmin mittään.
Jalkaisin käyn kaupallakin niin eipä sekään saastuta paljoaa..taino se kyl taitaa saastuttaa enemmän kuin autoilu..

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Pisteet yhteensä 35
Yhteensä hehtaareissa 0.4
Kuinka monen asukkaan elintilaa
kyseinen hehtaarimäärä tarkoittaa 0.2
Jos kaikkien jalanjälki olisi yhtä suuri,
tarvittavien maapallojen määrä olisi 0.2

Vierailija

No te ootteki homo hippei!!!1

Mä kyllä kulutan enemmän viikonloppusin, koska silloin oon harvoin himassa nyhjäämässä.

Vierailija

Kulutukseni oli 0.6 maapalloa. Lähdempä tästä pitkäkestoiselle lämpimälle suihkulle. Kulutusta pitää nostaa etteivät muut vie minun loppuja 0.4 maapalloo.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
suolaasuolaa
No te ootteki homo hippei!!!1

Mä kyllä kulutan enemmän viikonloppusin, koska silloin oon harvoin himassa nyhjäämässä.

Mä oon kokolihaa syövä hetero.
Tosin kuin eräs mikromunailija. suolaasuolaa

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Melkoisen puutteellinen testi, mm. asunnon lämmitysmuotoa ei kysytty laisinkaan.

Noh, 0,4 maapalloa tarvittaisiin. Lihansyönti kasvattaa pistesaldoa. Todellisuudessa elän kyllä leveämmin. Ulkomaillekin tulee kerran vuodessa lennettyä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Aivan järjenköyhä testi.

- Veden kulutuksesta vain naurettavan pieni osuus tulee suihkusta tai hampaiden pesusta. Esim. kahvikupillisen tuottamiseen menee kymmeniä litroja vettä. Kysyttiinkö sitä? Ei.

- Sen sijaan, että olisi kysytty kuinka monta kiloa vaatteita ostaa vuodessa ja mitä materiaalia ne ovat kysytään, mitä sattui olemaan päällä. Sitäpaitsi vaatetuksen osuus ekologisesta jalanjäljestä on naurettavan pieni: http://www.ymparisto.fi/download.asp?co ... 429&lan=fi

- Liikkumisen matkoja ei kysytty. Tuon mukaan 100km työmatka bussilla on ekologisempi kuin 500m autolla.

- Paljonko virkistäytyminen vaatii välineitä? Paljon/vähän? TÄH? Mikä on paljon? 2000kg autoa? 100kg mailoja? Lisäksi ei kysytty, kuinka moni muu käytti samaa virkistäytymisaluetta.

- Lähiruoka ei ole välttämättä ekologista, useimmiten on ekologisempaa syödä etelästä tuotua ruokaa, koska Suomessa on hankala viljellä ja sadot ovat huonoja, se LISÄÄ ekologista jalanjälkeä jos syö suomalaista ruokaa. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/-/1135233404787

- Jätteiden määrään sijaan olisi pitänyt kysyä jätteiden laatua. Lisäksi kompostointi on esim. Turussa kaupunkialueella mahdotonta, koska kaikki jäte menee joka tapauksessa polttolaitoksiin (siis poltettavaksi kelpaavasta).

Vierailija

Oikeasti jalanjälkesi suuruuden määrää paljonko laitat rahaa tavalla tai toisella kiertoon.
Oikea ekoteko on ansaita rahaa mahdollisimman paljon, nostaa se pankista seteleinä ja kaivaa maahan piiloon niin ettei kukaan ei pääse sitä koskaan jälleenkäyttämään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat