Hävetkää, spämmärit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täällä on ollut muutamia nerokkaita ja todella humaaneita tiede.fin elvyttäjiä.
Niin olen minäkin. harrastelijatiedemies, joka itse kokeillut ja harrastanut sekä perehtynyt että opiskellut jonkin verran pieneläintiedettä.

Sanaa entomologia ei enää ole, koska se kattaa muitakin sukuja kuin hyönteiset.

Kalat: Mitä tiedän kaloista: Moni pieni suomikala sopii akvaarioon kuten ruutana, kivisimppu, salakka, hauki mätimunasta 16cm poikaseksi jolloin se pitää laskea ulos, made samoin, särki sopii koko ikänsä- niistä tulee kääpiömuotoja akvassa, ja salakka, samoin kiiski.

Kivennuoliaisesta ja töröstä ei edes moni ole kuullut, mutta voin esim. ensi kesänä välittää noita elävinä muille eteenpäin.

Muutaman kerran, kun meri oli vielä jäässä, pilkin kivinilkkoja kevättalvella, ja sain ne hitaan totutuksen kautta -kevättalvella parvekkeella, muuten myöhemmin sisällä ympäri vuoden, ja ne on jo annettu eteenpäin vuonna 98. Kivinilkka on kanssa outo kala niille, jotka eivät ikinä kalasta. Se synnyttää eläviä poikasia, ja sen suolan vaatimus on äärimmäisen minimi. Ja se akvaariolemmikkinä syö kaiken, akvaariokalojen ruuasta mustikkaan, hotkii vain kun jokin liikkuu.- Niille kaloille vaarallisia kohteita en tarjonnut

Ps. sama vika mateen poikasilla, jos vaikka pudottaa takistaan nukkatöyhdön, sen ei saa vajota veteen., jos joku nitä saa Suomiakvaansa enää nykyään kivikkorantojen kivien alta kirkkailta vesiltä. Ja jos mateenpoikasen löydät, palauta se kasvaneena samaan järveen.

Suomenlinnan lammikoista olen pyydystänyt 10 ja 5 piikkiä ja jopa rasvakalan poikasia. Ynnä VASKIKALOJA- erittäin hieno akvaariolaji. kaikki kuolivat aikoinaan vanhuuteen, ja aina palautin niiden akvaariossa tehdyt poikaset luontoon. Monesti sekä meri -että pienet järvikalat kutivatkin. Ikää mulla oli 10-16 tuon välillä. Simpukka ja ns limakotilo kuuluivat myöskin suomiakvaarioon.

Nilviäisistä olen opiskellut jopa sen verran, että järvisimpukkakin on osteriin verrattavissa, kunhan sitä käsittelee oikein. Järvisimpukoita pitää kerätä tietty määrä, ja hoitaa tiettyjen ohjeiden mukaan elävinä noin kuukauden ajan, niin ne voi keittää, savustaa tai paistaa, ja maistuvat hyviltä. Ja noita voi pitää Suomiakvaarion puhdistajina.

Matelijat (liskot, kilpikonnat, (joista Suomessakin oli ollut taannoin 1800-luvulla ja jonkin verran pitkin vuosisataa 50,s asti, suokilpikonnia. Suokilpikonna pitäisi taas palauttaa Suomeen, oli levinnyt Venäjän kautta). Ajatelkaa jos vaellatte luonnossa ja suolammen reunalta veteen sukeltaa sammakon lisäksi kilpikonna. Rupikonna ja vesilisko eli oikeammin pieni salamanteri ovat harvinaistuneet rajusti. Mutta se Euroopan Suokilpikonna lienee jo kuollut sukupuuttoon?

Hyönteiset- No, noistakin tiedän vaikka mitä. Missä nykyään asustaa kotisirkka? Mille on sukua satiainen? Yllätytte. Onko hyönteinen allerginen ihmiselle? Yllätytte. Jne. Ja asuuko ihmisasunnoissa PK-seudulla vakituisia myrkkyhämähäkkejä? Se onkin mielenkiintoista. Voiko muilla hyönteisillä loisiva pistiäinen munia ihmiseen? jne.

Mulla on noin 200-280-(en ole ehtinyt kunnolla tutkia tämän vuoden rysistä kerättyä ja levitettyä materiaalia) yksilön suomen perhoslajikokoelma nykyään. Sehän on jatkuvasti kasvava nykyään. Catocaloista ei ole kumminkaan kuin valtavasti sinisiipistä. Minä en suostu hiisaamzan enää sitärysää ylös ylälatvoihin ilman erityisapua, niin monta vapaa on mennyt poikki.

Ja muutamaa etelästä vaeltanutta kiertokiitäjääkään en ole vielä saanut vaikka muut kehuvat saaneensa satoja. Paskaako puhuvat? Miten Pirun Prkl nimissä tuota edes saisi RYSÄÄN? en halua valvoa jokaikikistä elokuun yötä. Agrius Convolvuli, kirotun laji.

Muutoin, olen saanut tuurilla hyvinkin paikallisia ja erikoisia, mutten noita ns. kulttilajeja vielä.

1 kpl A. atropos komeilee neulassa. ja sekin vituttaa, koska sitäkin arvokkaampia tulee joka vuosi.
Enemmän valorysiä ja syöttirysiä, joka tontin oksaan prkl!? Niinkuin joulukuuseen, kymmeniä? Jotkut noinkin pyydystävät. En minä haliua sellaista. Mikä on eettistä hyönteispyydystystä?

Ja se joka on saanut A. Convolvulin, tupakkaistutuksilta, neuvokoon mulle miten kasvatetaan omalle pihalle siisti ja laaja tupakkaistutus helposti ja nopeasti. Tai missä on turvallista liikkua ilman yhtäkään puukkojunkkaria, hullua tai muuten häiritsevää tekijää.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat