Vastatuuleen purjehtiminen (savonius-roottori)?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaas viisaat, jos veneeseen laitetaan savonius-roottori, josta välitetään voima kulmavaihteella (välitetyllä) potkuriin, niin pääseekö veneellä suoraan vastatuuleen?
Potkuri ja roottori on mitoitettu keskenään "optimiksi".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Savonius-roottori

Perusteluja normaalin purjeen paremmuudesta ei tällä kertaa tarvitse...

Kommentit (13)

Vierailija

Ei pääse koska roottorin hyötysuhde on pieni ja veneen vastus on sen lisänä.
Se tuossa ratkaisussa on hyvää että se voi latailla akkuja paikallaankin ja voi ajella hybridinä.
Sen voi tehdä niin että se muuntuu Flettner-roottoriksikin. Taitaa olla mun idis.

Vierailija

Lisättäköön että optimilla tarkoitin tilannetta jossa roottorin, veneen ja potkurin mitoituksella pyritään pelkästään veneen vastatuuleen liikuttamiseen.

Vierailija

En jaksa tästä jankata, mutta jos teet tuon saman kiskoille ja sopivin välityksin niin toden totta se kulkee vastatuuleen , mutta ei vedessä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Voihan sillä päästäkin, tosin erittäin hitaasti. Sen sijaan kolmella kannelle pystytetyllä tuulimyllyn siivellä päästään suurempaan nopeuteen. Näin ainakin betz-uskovaisten mielestä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Veikko
Ertsu
Voihan sillä päästäkin, tosin erittäin hitaasti. Sen sijaan kolmella kannelle pystytetyllä tuulimyllyn siivellä päästään suurempaan nopeuteen. Näin ainakin betz-uskovaisten mielestä.



Niillä muuten pääsee aika lujaa, ja riittää yksikin siipi.

http://www.windjet.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=11&It...

Huippunopeus 187.7 km/h


No lähikuva kuitenkin paljastaa, että tuossa siivessä on myös leveyttä, toisin kuin tuulimyllyn siivissä. Mitenkähän painavaa alusta tuo mahtaisi jaksaa liikuttaa ?

Vierailija
tietää
En jaksa tästä jankata, mutta jos teet tuon saman kiskoille ja sopivin välityksin niin toden totta se kulkee vastatuuleen , mutta ei vedessä.

Miten se vesi muka asiaan vaikuttaa? Ilman liike-energialla se liikkuu, ei veden. Kiskoilla se tosiaan kulkee vastatuuleen, eikä ole mitään fysikaalista estettä miksi se ei voisi vedessä kulkea vastatuuleen. Edellettää se toki paljon optimointia, enkä tiedä olisiko tuommoinen turbiini hyötysuhteeltaan ollenkaan hyvä siihen tarkoitukseen.

Vierailija
Ertsu

No lähikuva kuitenkin paljastaa, että tuossa siivessä on myös leveyttä, toisin kuin tuulimyllyn siivissä. Mitenkähän painavaa alusta tuo mahtaisi jaksaa liikuttaa ?

Onhan niillä myllyn siivilläkin leveyttä. Niillä on tosin myös pituutta enemmän, kun tuossa purjeautossa on käytännön pakosta jouduttu jättämään tyngäksi ettei kaadu koko vehje.

Siinä on hyvin pitkälti tuulimyllyn siipi kolmen renkaan varassa pystyssä.

Vierailija

Aika huteran näkönen laitos toi kolmipyörä, vaikka motorsporttia tullu harrastettua niin ton kyytiin en äkkiseltään menis .

Ja takas itse aiheeseen, ei ollut kyse hyötysuhteesta tai vastaavasta, vain siitä liikkuisko moinen härveli suoraan vastatuuleen.
Jos savonia-roottorin ilmaa vastustava voima on pienempi kun mitä akselilta saadaan ulos niin kyllähän se taitaa venettä vastatuuleen kuljettaa...

Jos ite saisin päättää niin kaikki oikeasti isot purkit sais seilata ydinvoimalla.

Veneen liikuttamiseen ei hirveästi voimia tarvitse, käsi pystyyn ne jotka on melaa kastaneet

Vierailija

Hämärästi, hyvin hämärästi, muistan lukeneeni jutun roottorin kokeilusta. Mikäli muistan, tehtiin yritys Italiassa ja taisi olla jo 1800-luvulla ellei ennemmin.

Jutun mukaan laiva tai alus kulki vastatuuleen, mutta oli liian hidas, luovimalla pärjäsi paremmin.

Epäilen, että laivanrakentajat ovat myös kaun tienneet, että homma ei onnistu. Joko osaavat laskea tai sitä on kokeiltu. Tavallaan homma näkyy myös esitellyistä/suunnitelluista koealuksista. Löytyy kaikenlaista purjepaattia, leijavetoisesta alkaen, mutta ei savonius roottorilla toimivaa.

Vierailija

Joo kyllä vene vastatuuleen kulkee Savonius- tai muun tuuliturpiinin käyttämän vesipotkurin avulla, vaikka systeemi ei mitenkään tehokas olekaan.

Hieman samantapaisia rakenteita ovat olleet Flettnerin ja Cousteaun pystysylinteripurjeet. Flettnerin aluksessa oli sähköllä pyöritettävät pitkät Savonius tyyliset sylinterit joka sai aluksen liikkeeseen roottoreiden aikaansaaman Magnus ilmiön myötä. Cousteaun Alcyone aluksessa oli poulestaan kiinteät pystypurjeet, jotka toimivat tavomaisten purjeiden tyyliin mutta salli esim. huomattavasti pienemmät luovimiskulmat. Mikään näistä kahdesta ei siis pystynyt pelkällä purjevoimalla kulkemaan suoraan vastatuuleen.

Cousteau itse Alcyone aluksellaan:

Ja tässä Flettnerin luomus:

Vierailija
boner
tietää
En jaksa tästä jankata, mutta jos teet tuon saman kiskoille ja sopivin välityksin niin toden totta se kulkee vastatuuleen , mutta ei vedessä.



Miten se vesi muka asiaan vaikuttaa? Ilman liike-energialla se liikkuu, ei veden. Kiskoilla se tosiaan kulkee vastatuuleen, eikä ole mitään fysikaalista estettä miksi se ei voisi vedessä kulkea vastatuuleen. Edellettää se toki paljon optimointia, enkä tiedä olisiko tuommoinen turbiini hyötysuhteeltaan ollenkaan hyvä siihen tarkoitukseen.
No jos veneen poikkipinta-ala on 1 (tuulen voima), josta roottoria on 1/2, niin siihen kohdistuvasta voimasta roottori suuntaa vastakkaiseen suuntaan 0,4 voimansiirron kautta 0,95 hyötytysuhteella potkurille, jonka hytysuhde on 0,85. Tuuli aiheuttaa virtauksen, joka kuljettaa venettä sen suuntaan.
Täytyy myöntää että se ilmeisesti liikkuu jonkinverran eteenpäin, mutta sen nopeus ei riitä hallittuun ohjaukseen ellei se ole potkuriohjattu.

Uusimmat

Suosituimmat