Tryptofaani

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ostin trypto tabseja (luontaistuote) joiden pitäisi muka vaikuttaa siihen, että saa paremmin unta.

Eli pääaineet tässä "mömmössä" on: tryptofaani, glutamiini ja tyrosiini.

Luin aimmin jotain juttua tästä tryptofaanista ja muistaakseni siinä oli, että liian suuret tryptofaanimäärät olisivatkin haitallisia. Muistanko oikein?

Tosin en aio käyttää näitä kuin silloin, jos on jokin erityistilanne, että pitäisi saada aimmin nukuttua. Ei näillä kyllä mitään suurta vaikutusta tuntunut olevan, en saanut sen paremmin nukuttua kuin muutenkaan.

Miten tämä tryptofaani sillai muuten aivoissa vaikuttaa?

Sivut

Kommentit (97)

Vierailija
Satunnainen
Miten tämä tryptofaani sillai muuten aivoissa vaikuttaa?

Se ohjailee vuorokausirytmiä kiihdyttämällä "unihormonin" tuotantoa. Tryptofaanista saattaa olla apua esimerkiksi jet lagin hoidossa.

Vierailija

L-tryptofaani (tryptophan)

* Esiaste B-6:n, niasiinin ja magnesiumin kanssa esiaste välittäjäaineena toimivaan serotoniiniin
* Itse asiassa 5-hydroksytryptofaanin (5HTP) esiaste, joka on serotoniinin (5HT) esiaste
* Pidentää pitkäaaltoista unta
* Vähentää kipuherkkyyttä
* Joko ei vaukutusta REM-uneen, tai pidentää sitä
* Joitakin hypnoottisia vaikutuksia
* Hyödyllinen jonkin tyyppisiin endogeenisiin depressioihin. Huomattu yhtä käytännölliseksi kuin imipramiini ja amitriptyliini.
* Auttaa stressiin ja jännitykseen
* Ruokahalun vähennin
* Annoksia on tutkittu 15g asti
* Pääasialliset ruoka-aineet: Kotijuusto, maito, liha, kala, kalkkuna, banaanit, maapähkinät, kaikki proteiinirikkaat ruoat

"http://www.lycaeum.org/languages/finnish/psykoakt/old/kemikaalit.html#L-..."

Itsellä tuo tuo L-tryptofaani toimi jollakin tavalla nukahtamiseen B6-vitamiini kanssa erityisesti mutta melkeen kaikki luontaistuote kaupasta multi B vitamiinit kelpaa..liika jos otti tuli semmosia ihme flach efektejä niiku salamavalo olis ammuttu, joka askel tuotti niitä...mut ei mitään tehokasta jos oikeasti nukkumis häiriöistä kärsii ja eikä sovi masennuslääkeitten kanssa voi tuottaa kuolemaa...

Itse marssin 14 vuoden uni vaikeuksien jälkeen lekurille määräsi mirtazapin ja melatoni josta voin sanoo et melatoni kyl toimii, jos ei meinaa unta saada ei tartte unilääkeitten kanssa kikkailla...jo 8 vuosi melatonin kanssa turhaan ukot vetää teemuja / muita bentsoja ne ei tee muuta kuin koukkua ottakaa melatonia jos oikeesti ei meinaa uni tulla

Vierailija
Satunnainen
Ostin trypto tabseja (luontaistuote) joiden pitäisi muka vaikuttaa siihen, että saa paremmin unta.

Eli pääaineet tässä "mömmössä" on: tryptofaani, glutamiini ja tyrosiini.

Luin aimmin jotain juttua tästä tryptofaanista ja muistaakseni siinä oli, että liian suuret tryptofaanimäärät olisivatkin haitallisia. Muistanko oikein?

Tuskin on mitään vaaraa kunhan käytät ohjeen mukaan ETKÄ syö samanaikaisesti SSRI-myrkkyjä.

Vierailija
root
L-tryptofaani (tryptophan)

* Esiaste B-6:n, niasiinin ja magnesiumin kanssa esiaste välittäjäaineena toimivaan serotoniiniin
* Itse asiassa 5-hydroksytryptofaanin (5HTP) esiaste, joka on serotoniinin (5HT) esiaste
* Pidentää pitkäaaltoista unta
* Vähentää kipuherkkyyttä
* Joko ei vaukutusta REM-uneen, tai pidentää sitä
* Joitakin hypnoottisia vaikutuksia
* Hyödyllinen jonkin tyyppisiin endogeenisiin depressioihin. Huomattu yhtä käytännölliseksi kuin imipramiini ja amitriptyliini.
* Auttaa stressiin ja jännitykseen
* Ruokahalun vähennin
* Annoksia on tutkittu 15g asti
* Pääasialliset ruoka-aineet: Kotijuusto, maito, liha, kala, kalkkuna, banaanit, maapähkinät, kaikki proteiinirikkaat ruoat

"http://www.lycaeum.org/languages/finnish/psykoakt/old/kemikaalit.html#L-..."

Itsellä tuo tuo L-tryptofaani toimi jollakin tavalla nukahtamiseen B6-vitamiini kanssa erityisesti mutta melkeen kaikki luontaistuote kaupasta multi B vitamiinit kelpaa..liika jos otti tuli semmosia ihme flach efektejä niiku salamavalo olis ammuttu, joka askel tuotti niitä...mut ei mitään tehokasta jos oikeasti nukkumis häiriöistä kärsii ja eikä sovi masennuslääkeitten kanssa voi tuottaa kuolemaa...

Itse marssin 14 vuoden uni vaikeuksien jälkeen lekurille määräsi mirtazapin ja melatoni josta voin sanoo et melatoni kyl toimii, jos ei meinaa unta saada ei tartte unilääkeitten kanssa kikkailla...jo 8 vuosi melatonin kanssa turhaan ukot vetää teemuja / muita bentsoja ne ei tee muuta kuin koukkua ottakaa melatonia jos oikeesti ei meinaa uni tulla

Tryptofaanista muodostuu myös melatoniinia. Sen takia se pitäisi auttaa saamaan unta.
Mitenkähän kävisi jos ottaisi tryptofaania ssri-lääkkeiden kanssa.
Eikös serotoniinikertymä aivoissa aiheuttaisi samanlaista hilpeyttä kuin esimerkiksi ekstaasi. Kunhan ei ihan serotoniinisyndroomaa aiheuttavaa määrää ota.

Vierailija

No siinä purkissa olikin varoitus ettei saa käyttää jos on jotain tiettyjä lääkkeitä käytössä.

Näin muuten aika outoa unta viimeyönä, voinee olla tuon trypton vaikutusta, tossa yhdessä viestissä sanottiin niistä hallusinaatioista

Vierailija
Satunnainen
No siinä purkissa olikin varoitus ettei saa käyttää jos on jotain tiettyjä lääkkeitä käytössä.

Näin muuten aika outoa unta viimeyönä, voinee olla tuon trypton vaikutusta, tossa yhdessä viestissä sanottiin niistä hallusinaatioista

jos ottaa B vitamiiniä niin se toimii voimakaamin unet myös..

* Joitakin hypnoottisia vaikutuksia aika kaukaa haettua

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Satunnainen
Ostin trypto tabseja (luontaistuote) joiden pitäisi muka vaikuttaa siihen, että saa paremmin unta.

Eli pääaineet tässä "mömmössä" on: tryptofaani, glutamiini ja tyrosiini.

Luin aimmin jotain juttua tästä tryptofaanista ja muistaakseni siinä oli, että liian suuret tryptofaanimäärät olisivatkin haitallisia. Muistanko oikein?


Tryptofaani, glutamiini ja tyrosiini ovat tavallisia aminohappoja. Tryptofaanin käyttöön liittettävä EMS-riski ei aiheudu L-tryptofaanista itsestään, vaan erään vanhan valmisteen kontaminanteista.

Onko sitten tämän ja monien muiden ravintolisien/rohdosvalmisteiden tehosta unettomuuden hoidossa jotain tutkimusnäyttöä?

J Clin Sleep Med. 2005 Apr 15;1(2):173-87.

Oral nonprescription treatment for insomnia: an evaluation of products with limited evidence.

Meolie AL, Rosen C, Kristo D, Kohrman M, Gooneratne N, Aguillard RN, Fayle R, Troell R, Townsend D, Claman D, Hoban T, Mahowald M; Clinical Practice Review Committee; American Academy of Sleep Medicine.

St. John's Regional Medical Center, Joplin, MO 64804, USA. meoli@pol.net

PURPOSE: To evaluate the level of evidence regarding the safety and efficacy of nonprescription therapies used for insomnia. REVIEWERS: Members of the American Academy of Sleep Medicine's Clinical Practice Review Committee. METHODS: A search of the World Wide Web was conducted using the terms insomnia, herbal remedies, and alternative treatments to develop a list of therapies. Therapies in this review include passionflower, valerian, Jamaican dogwood, hops, California poppy, chamomile, lemon balm, St. John's wort, kava kava, wild lettuce, scullcap, Patrinia root, first-generation histamine-1-receptor antagonists, alcohol, calcium, vitamin A, nicotinamide, magnesium, vitamin B12, I-tryptophan, 5-hydroxytryptophan, dietary changes, Natrum muriaticum, and Yoku-kan-san-ka-chimpi-hange. A search of the PubMed database was conducted in October 2002 using MeSH terms insomnia and each product listed in this paper, including only articles published in English between 1980 and 2002. Additional relevant articles from reference lists were also reviewed. Given the paucity of pediatric publications, this age group was excluded from this review. RESULTS AND CONCLUSIONS: Although randomized, placebo-controlled studies were available for a few compounds, rigorous scientific data supporting a beneficial effect were not found for the majority of herbal supplements, dietary changes, and other nutritional supplements popularly used for treating insomnia symptoms. Nevertheless, such treatments are described as alternative remedies for insomnia. Studies are limited by small numbers of participants and, in some instances, inadequate design, lack of statistical analysis, and sparse use of objective measurements. Sparse or no scientific data were found to support the efficacy of most products as hypnotics, including chamomile and St. John's wort. There is preliminary but conflicting evidence suggesting Valerian officinalis L. and first-generation histamine-1-receptor antagonists have efficacy as mild hypnotics over short-term use. There are significant potential risks associated with the use of Jamaican dogwood, kava kava, alcohol, and I-tryptophan. Physicians may find this information useful in counseling their patients.

Eli eipä juuri.

Melatoniini on (joissain tilanteissa) hyödyllinen uni-valve -rytmin muutoksiin liittyvässä unettomuudessa.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
kabus
Mitenkähän kävisi jos ottaisi tryptofaania ssri-lääkkeiden kanssa. Eikös serotoniinikertymä aivoissa aiheuttaisi samanlaista hilpeyttä kuin esimerkiksi ekstaasi. Kunhan ei ihan serotoniinisyndroomaa aiheuttavaa määrää ota.

Kaikella todennäköisyydellä ei tapahdu mitään, jos ei nyt sitten jotain epäselektiivistä MAO-estäjää samalla käytä.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija

Kaivoin sen lehden (scientific american mind) esiin missä oli jotain juttua tryptofaanista.
Tosin siinä käsiteltiin asiaa lähinna ruoan vaikutuksesta tryptofaaniitasoihin mutta on siinä myös jotain selitystä miten se trypto (tai sen vaikuttama serotoniini) vaikuttaisi.

"Tryptophan is a precursor of the neurotransmitter serotonin, which not only helps to stabilaze mood but also may influence cognitive processes, particularly learning and memory.

Some human and rat studies indicates that tryptophan depletion leads to deficits in long-term memory and information processing, whereas other data suggest that depleting the body of tryptophan has a beneficial effect: it improves decision making.
Boosting tryptophan levels in the brain , on the other hand, can benefit cognition under some circumstances. The consumption of carbohydrates pushes tryptophan into the brain. Although carbohydrates do not contain tryptophan, they trigger the release of insulin, which stimulates muscles to take up competing amido acids. Tryptophan then becomes relatevily abundant in the blood - and more likely to get into the brain.
Work by experimental psychologist C. Rob Markus and his colleagues shows that carbohydrate-rich meals diets that increase the amount of available tryptophan improve cognitive performance- but only in stress-prone people. In such cases, some researchers speculate, the resulting swell of serotonin may provide a mental edge in part by decreasing a person`s anxiety about performing intellectually challenging tasks."

Sitten tossa jutussa oli vielä siitä, että jos syö suuressa määrin proteiinipitoisia ruokia, saattaa tryptofaanitasot itseasiassa laskea, koska proteiinipitoiset ruoat sisältävät enemmän muita aminohappoja, jotka taas syrjäyttävät tryptofaanin.

Tryptofaanin vaikutuksesta uneen ei tossa jutussa ollut mitään mainintaa, mutta voi johtua siitäkin, että tuo juttu kekittyy muihin asioihin. "Brain Food" (by Ingrid Kiefer).

o
Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005
Satunnainen

Sitten tossa jutussa oli vielä siitä, että jos syö suuressa määrin proteiinipitoisia ruokia, saattaa tryptofaanitasot itseasiassa laskea, koska proteiinipitoiset ruoat sisältävät enemmän muita aminohappoja, jotka taas syrjäyttävät tryptofaanin.

Tähän liittyen. Tryptohaani imeytyy hitaasti, joten se tarvitsee kumppanikseen hiitaita hiilareita. Jos on atkinsdiettien tapaisella niin kaikki menee vain suoraan läpi.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Vierailija

Olen lukenut hiukan ristiriitaista juttua tuosta tryptofaanin toimivuudesta unen saantiin. Olen lukenut, että jollain on saattanut olla päinvastaisia vaikutuksia. On ollut esim. vaikeuksia nukahtaa ja sitten on nukuttu vain vähän, mutta on kuitenkin herätty pirteinä, yms. omituisuuksia.

Suosittelen itse rohtoteetä iltaisin unensaantia auttamaan tai jotain luontaistuotteita, joissa on alapuolella mainittujen kasvien vaikuttavia aineita:

http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/kasvit/rohtovirma.htm
http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/kasvit/humala.htm
http://www.yrttitarha.com/kanta/kanerva/

Rohtovirmajuuri ja humala on kokeilematta, mutta kanerva on minulla jollain tapaa toiminutkin.

Vierailija

No mulle tuli parin illan tryptokokeilujen jälkeen sellainen olo kuin siitä tulisi jotain mielihyvää..hehe, en kai vaan tule siitä riippuvaiseksi

Tosin näin taas sitten outoa/ahdistavaa unta. Voikohan trypto vaikuttaa niin, että alitajunnan prosessoimat asiat (esim. pelot) tulee trypton vaikutuksesta paremmin esiin/tietoiseen käsittelyyn?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat