Huimaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koen joskus päivässä/päivissä ohimenevää huimausta (nyt esimerkiksi). Huimaus on lievimmillään vain pientä huippausta, mutta pahimmillaan en voi nousta seisomaan pahan olon takia. Mistä tämä johtuu?
Olen kokenut saman muutaman kerran aiemminkin, yli vuosi viime "kohtauksesta". Olo menee ohi korkeintaan muutamassa päivässä, jonka jälkeen olen täysin normaali. Tulisiko minun huolestua?
Ennen olin siinä luulossa, että väsymys minut tähän ajaisi. Mutta kuitenkin, nyt olen nukkunut reippaat 13 tunnin yöunet viime yönä.

Sivut

Kommentit (42)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Voiskos huippauksen syy olla reilut 13 tunnin yöunet? Se on n. 5 tuntia enemmän kuin normaali ihminen tarvitsee...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Voiskos huippauksen syy olla reilut 13 tunnin yöunet? Se on n. 5 tuntia enemmän kuin normaali ihminen tarvitsee...

Voi olla. Olen tosin tottunut nukkumaan päivittäin reippaat, yli 10 tunnin yöunet. Vähempi tekee minut väsyneeksi. Viime "kohtauksia" edelsi lyhyet yöunet.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kuinkas verenpaine voi? Alhaisella verenpaineella tulee usein huimausta aina ylös noustessa, yleistä etenkin kasvupyrähdyksen aikaan ja naisilla muutenkin. Itse joskus teininä olen pyörtyä humpsahtanut noustuani liian äkisti lattialta.

Asentohuimaus on toinen pahoinvointia aiheuttava ihan hyvänlaatuinen "vamma", josta kuulemma pääsee eroonkin. Johtuu pienistä irtohippusista tasapainoelimessä, siitä on muistaakseni täällä ennenkin keskusteltu.

Nämä tässä äkkiseltään. Ei liene relevanttia epäillä aivokasvainta heti ensi alkuun, kun muitakin vaihtoehtoja on.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen
Kuinkas verenpaine voi? Alhaisella verenpaineella tulee usein huimausta aina ylös noustessa, yleistä etenkin kasvupyrähdyksen aikaan ja naisilla muutenkin. Itse joskus teininä olen pyörtyä humpsahtanut noustuani liian äkisti lattialta.

Asentohuimaus on toinen pahoinvointia aiheuttava ihan hyvänlaatuinen "vamma", josta kuulemma pääsee eroonkin. Johtuu pienistä irtohippusista tasapainoelimessä, siitä on muistaakseni täällä ennenkin keskusteltu.

Nämä tässä äkkiseltään. Ei liene relevanttia epäillä aivokasvainta heti ensi alkuun, kun muitakin vaihtoehtoja on.

En ole mitannut koskaan. Olen tosin suht. nuori henkilö. Koen äkkinäistä huimausta ylösnoustessa istuttuani pitkään. Varsinkin kun olen istunut kuumassa suihkussa 20min, niin alkaa maailma pyöriä ympärillä.
Käsitykseni mukaan kuumat suihkut eivät ole kauhean hyvästä, mutta yli vuosikymmenen jatkunutta tapaa on vaikea lopettaa, varsinkin kun se on osa aamurutiinia.

Vierailija
Pikku Gen

Asentohuimaus on toinen pahoinvointia aiheuttava ihan hyvänlaatuinen "vamma", josta kuulemma pääsee eroonkin.

Miten pahoinvointia aiheuttava vamma voi olla hyvänlaatuinen?

Vierailija

itsellä sama vika tuossa joku useempi vuosi sitten kun työttömänä olin yöt naputtelin tietokonetta ja päivät nukuin ,päiväll
ä oli semmonen olo välissä et tää ei oo tämä todelisuus semmonen vääristynyt olo vaikee selittää mut ei ihan normaali

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Bombooji II
Pikku Gen

En ole mitannut koskaan. Olen tosin suht. nuori henkilö. Koen äkkinäistä huimausta ylösnoustessa istuttuani pitkään. Varsinkin kun olen istunut kuumassa suihkussa 20min, niin alkaa maailma pyöriä ympärillä.
Käsitykseni mukaan kuumat suihkut eivät ole kauhean hyvästä, mutta yli vuosikymmenen jatkunutta tapaa on vaikea lopettaa, varsinkin kun se on osa aamurutiinia.

No tämä kuulostaisi matalalta verenpaineelta maallikon korvaan. Pidätkö salmiakista? Minulle lääkäri sanoi, että syö sitä niin paljon kuin sielu sietää, kunhan huolehdit kalsiumin saannista kans.

Kun seuraavan kerran satut naamakkain lääkärin, terveydenhoitajan tms. kanssa, kysäise verenpaineestakin. Ja onnittele itseäsi: korkea verenpaine on usein haitallinen, mutta matalaan ei tiedetä kai kenenkään vielä kuolleen.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
parantunut
Pikku Gen

Asentohuimaus on toinen pahoinvointia aiheuttava ihan hyvänlaatuinen "vamma", josta kuulemma pääsee eroonkin.

Älä leiki tyhmempää kuin oletkaan. Aion leikkiä, että lauseesi perässä oli hymiö, ja vastata: Hyvä sanaleikki,

Vierailija
Pikku Gen
parantunut
Pikku Gen

Älä leiki tyhmempää kuin oletkaan. Aion leikkiä, että lauseesi perässä oli hymiö, ja vastata: Hyvä sanaleikki,

Olen kuullut puhuttavan tuosta, mutta en oikein ymmärrä miksi mikään vamma voi olla "hyvänlaatuinen".

Ihan kuin olisi haava, josta vuotaa verta, hyvänlaatuinen. Eihän huimaus voi olla hyvänlaatuista, eikä pahoinvointikaan.

Vierailija

Yleisesti ottaen hyvänlaatuisella viitatataan lääketieteellisessä terminologiassa asiaan, joka siis saattaa henkilölle itselleen olla kiusallinen, mutta sinällään siis vaaraton. Kuten nyt sitten tämä jo säikeessä mainittu alhainen verenpaine, jota siis pidetään suositeltavampana tilana kuin korkeaa verenpainetta.

Ihan kuin olisi haava, josta vuotaa verta, hyvänlaatuinen.

Toisinaan haavoja pidetään tarkoituksellisesti auki, jotta ne pysyvät hyvänlaatuisina

Olen kuullut puhuttavan tuosta, mutta en oikein ymmärrä miksi mikään vamma voi olla "hyvänlaatuinen".

Saa katsoa
Rintasyöpä aiheutti minulle menetyksiä, pelkoa ja tuskaa. Toisaalta sain siltä pirulaiselta myös lahjan: se pakotti minut laittamaan elämänarvot uuteen järjestykseen, toteaa 49-vuotias rintasyövän sairastanut nainen.

http://www.laterna.net/laterna/press.php?ID=louhivaaral

Lienee niin, että mikä tahansa vastoinkäymiseksi mieltämämme asia voi hyvinkin olla hyvänlaatuista lajia.

Merisuolakide kielenalla nostaa verenpainetta.

Vierailija
Kaneli

Lienee niin, että mikä tahansa vastoinkäymiseksi mieltämämme asia voi hyvinkin olla hyvänlaatuista lajia.

No niinpä sitten. Ehkä huimauksestakin on sitten jotain hyötyä. Syntymäkännissä...

Kaneli

Mihin perustat väitteesi?

Vierailija
Bombooji II
Koen joskus päivässä/päivissä ohimenevää huimausta (nyt esimerkiksi). Huimaus on lievimmillään vain pientä huippausta, mutta pahimmillaan en voi nousta seisomaan pahan olon takia. Mistä tämä johtuu?
Olen kokenut saman muutaman kerran aiemminkin, yli vuosi viime "kohtauksesta". Olo menee ohi korkeintaan muutamassa päivässä, jonka jälkeen olen täysin normaali. Tulisiko minun huolestua?
Ennen olin siinä luulossa, että väsymys minut tähän ajaisi. Mutta kuitenkin, nyt olen nukkunut reippaat 13 tunnin yöunet viime yönä.

Kyseessä on hyvän laatuinen alhainen verenpaine, syö enemmän suolaa.

Vierailija
parantunut
Kaneli

No niinpä sitten. Ehkä huimauksestakin on sitten jotain hyötyä. Syntymäkännissä...

Kaneli

Mihin perustat väitteesi?

Kuulun heihin onnellisiin, joilla matala verenpaine sekä kyky reagoida suolan kanssa.

http://www.sydanliitto.fi/sydan_lehti/s ... _FI/suola/

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaali ... into.shtml

Tupakointikin nostaa verenpainetta. Sitä nyt kuitenkaan viitsi kenellekään aloituspakkaukseksi suositella.

Huimauksen hyödyt?
Noh... Ehkenpä se opettaa kuuntelemaan itseä. Kännit kannattaa vetää muilla aineilla

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat