Ilmastonmuutos kaadettiin suomalaisen autoilijan niskaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Helsingin Sanomat 06.02.2008 mielipidesivut"

"En vain millään pysty käsittämään, minkä ihmeen takia koko globaali ilmastonmuutos ongelma on täällä Suomessa päätetty kaataa suomalaisen autoilijan niskaan. Suomessa on verrattain vähän autoja ja nekin vähät ovat aika uudenaikaisia ja vähän saastuttavia. Ja uskokaa pois joku saattaa niitä tarvitakin. Esim. Intiassa valmistetaan yli miljoona noin 1300€ maksavaa halpaa todella saastuttavaa autoa vuodessa. Lisäksi kaukoidän miljoonakaupungeissa on kymmeniä miljoonia kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja vuodelta kuokka ja Jussi...".

Autoilija maksaa Suomessa enemmän kuin mikään muu maa veroina jo tällä hetkellä maailmassa, tuloluokkaan katsomatta. Vastineeksi saadaan sivistyneen maailman huonoimmat tiet.

Autoilun verotusta ollaan häpeilemättä vielä kiristämässä entisestään lähiaikoina.

Kommentteja?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Korkemmaksi vain verot suomessa ja muualla. Ei se leipä tässä maassa pöydästä katoa vaikka turhaa autoilua joutuisikin rajoittamaan. Yrityksille ja muille tietenkin yksityisiä kevyempi verotus.

Vierailija

Kyllä tämä väärin on. Ehdottomasti. Aina kaiki viherpiiperöt jaksavat urputtaa, että kukaan ei tarvitse omaa autoa, julkisilla pääsee yms. diipadaapaa. Muuttakaa vaikka vuodeksi pois sieltä kehäkolmosen sisältä ja kokeilkaa hoitaa elämänne julkisen liikenteen varassa! Viedä lapset hoitoon ja käydä asioita hoitamassa, niin ja itsekin töihin. EI todellakaan onnistuisi. EI mitään mahdollisuutta. Tai no tietty taksit ajavat erittäin mielellään... Olenkin viherpiiperöille usein todennut, että luovun mielelläni autostani, kunhan he kustantavat taksin minulle ja perheelleni.

Ainiin, ainakin yhdellä kaupallisella radiokanavalla pyörii jo mainos, jossa kehutetaan lopettamaan lasten harrastukset, jottei tarvitsisi autolla ajella "turhaan". Mainostaa jotain nettiosoitetta ilmastotalkoot.fi tai joku sellainen. Siis IHAN OIKEASTI joku raja tuohon vihreyteenkin. Minun lapseni eivät todellakaan tule luopumaan harrastuksistaan tällaisen ***** takia! Ja ajan autolla, tarvitsen sitä välttämättä, ja vaikken tarvitsisikaan ajaisin silti.

Päättäjät voisivat todella lopettaa tämän yksityisautoilijoiden todella törkeän sortamisen. Bensan hinta tulisi saada noin euroon/litra ja uusien autojen verotusta laskea edelleen tuntuvasti, eurooppalaiselle tasolle. Ja ne rahat, jotka autoilijoilta veroina kerätään tulee korvamerkata teiden kehittämiselle ja kunnossapidolle. Saadaan parannettua liikenneturvallisuutta kaikkein tehokkaimmin.

Vierailija

Verrattain vähän autoja?
Luulisin että maailman mittakaavassa suomessa on enemmän autoja per henkilö kuin keskimäärin maailmassa.

Lisäksi minulla oli käsitys että suomalaisten autokanta ei pääosin ole sitä uusinta tekniikkaa vaan täällä ajellaan eurooppalaisittainkin aika vanhoilla autoilla.

Yksityisautoilua on syytä rajoittaa tavalla millä hyvänsä.

Vierailija

Kiitos polttoaine ja autoverotuksen ei ole varaa ajaa paremmilla. Liekö päästöverojakin. Jos on, ne lisää päästöjä vanhentamalla autokantaa.

Vierailija

Mitäköhän ilmastohömppärikansanedustajat tykkäisivät jos/kun Suomeen rakennettaisiinkin F1 kansainväliset normit täyttävä formula-autokilparata. Olisihan se mahtavaa kun oman maan superkuskit saisivat ajaa vihdoin suomalaisella maaperällä oman kansan silmien alla. Kansanedustajien ympäristöhaittapropakanda tuskin kaataisi tässäkään asiassa suuren rahan meininkiä.
Lapin eksotiikkaan sen voisi upottaa mainiosti ja ruska-aikaan saataisi eksoottista väriä maailman miljoonille formula faneille ihasteltavaksi.
Ja vaalien alla tietty voisi nostaa sellaiset asiat aina muodikkaasti esiin, kuin ympäristöystävällisyys is must!
Ja muutkin vihertävät politiikan idut.
Onko muuten FI-kisat ympäristöhaittoihin luokiteltu?
Muistakaa käydä aina äänestämässä, muuten ilmasto muuttuu.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
hanion

Onko muuten FI-kisat ympäristöhaittoihin luokiteltu?



No mitäs veikkaat? Kuinka suuresta haitasta on kysymys?

Minä sanoisin, että asennemaailmassa hyvin suuresta, muuten täysin mitättömästä.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
hanion

Onko muuten FI-kisat ympäristöhaittoihin luokiteltu?



No mitäs veikkaat? Kuinka suuresta haitasta on kysymys?

Minä sanoisin, että asennemaailmassa hyvin suuresta, muuten täysin mitättömästä.




Kyllä aurinko ja -kunta tämänkin asian järjestää parhain päin.

TimoT
Seuraa 
Viestejä1933
Liittynyt15.10.2007

lapsemme tuskin kiittävät meitä siitä ettemme välittäneet & suhtauduimme suorastaan ylimielisesti arvioihin ekologisen ylilyönnin seurauksista. Mikäli tulevaisuus sitten osoittautuu synkimpiä arvioita valoisammaksi, niin hyvä niin.

Vierailija

Yksityiset liikennevälineet ovat markkinatalouden yksi tukipylväs. Ilman sitä rajoitetaan valinnanvapautta ja yrittelijäisyyttä. Aivan tosi. Takseissakin on kamerat...

Niille jotka kanattavat julkisia kulkuvälineitä: Siirtykää itse oikeasti niihin. Älkää ainoastaan höpöttäkö ympäriinsä että se olisi hienoa.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
skrahilpari
"Helsingin Sanomat 06.02.2008 mielipidesivut"

"En vain millään pysty käsittämään, minkä ihmeen takia koko globaali ilmastonmuutos ongelma on täällä Suomessa päätetty kaataa suomalaisen autoilijan niskaan. Suomessa on verrattain vähän autoja ja nekin vähät ovat aika uudenaikaisia ja vähän saastuttavia. Ja uskokaa pois joku saattaa niitä tarvitakin. Esim. Intiassa valmistetaan yli miljoona noin 1300€ maksavaa halpaa todella saastuttavaa autoa vuodessa. Lisäksi kaukoidän miljoonakaupungeissa on kymmeniä miljoonia kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja vuodelta kuokka ja Jussi...".

Autoilija maksaa Suomessa enemmän kuin mikään muu maa veroina jo tällä hetkellä maailmassa, tuloluokkaan katsomatta. Vastineeksi saadaan sivistyneen maailman huonoimmat tiet.

Autoilun verotusta ollaan häpeilemättä vielä kiristämässä entisestään lähiaikoina.

Kommentteja?

Suomen autokanta on kylläkin Euroopan vanhimpia... Sen sijaan varakkaammat ihmiset vaihtavat jo vähäkulutuksisen autonsa vain vähän vähemmän kuluttavaan joka ei todellisuudessa auta ketään, eikä mitään. Ehkä niitä jotka etsivät parempaa käytettyä autoa, mutta mutta monet hakevat jo täysin uutta sitä vähiten kuluttavaa...Wikipedian mukaan Suomessa oli vuonna 2000 noin 2,5 miljoonaa autoa... elikkäs joka toisella jannulla on jonkinlainen auto...Ei liene sama tilanne Kiinassa ja Intiassa.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
Aweb
hanion

Onko muuten FI-kisat ympäristöhaittoihin luokiteltu?



No mitäs veikkaat? Kuinka suuresta haitasta on kysymys?

Minä sanoisin, että asennemaailmassa hyvin suuresta, muuten täysin mitättömästä.




Mahdollisimman tehokkaiden koneiden & autojen valmistaminen ja tuunaaminen päinvastoin on asennetasolla mitä ympäristöystävällisintä ja kannatettavinta toimintaa. Sen ei saa antaa hämätä, että Rosbergin pojat ovat kusipäitä ja vetelevät teinimalleja miljoonan dollarin hotellihuoneissa.

Nämä roistot eivät kumartele Greenpeacea ja siinä on varmaan monelle asennongelmaa riittämiin. Viheruskonnosta voi pääsä eroon ja silloin näiden miljardöörien temmellys ei vituta juuri yhtään. On jopa hienoa, että maailmasta löytyy nuoria välinpitämättömiä hurjapäisiä jätkiä, joita ei kiinnosta kuin raha ja vauhti. Hienoa siinä mielessä, että naistutkimus ja muu älykköjen hellimä pseudotiede-roska ei saastuta ainakaan koko väestöä. Mieluummin istuisin Räikkösen kanssa bissellä kuin kuuntelisin näiden älykköjen ikuisia maailmanlopun saarnoja. Valitettavasti Räkää ei täällä näy, joten on tyytyminen Turun Yiloppilaslehteä raamattunaan pitävien paskiaisten harhaisiin tarinoihin.

Oikeassa olet siinä, että F1-sirkus ei saastuta käytännössä yhtään verrattuna LA:n aamuruuhkaan tai muuhun jokapäiväiseen ilmiöön.

Ja formuloihin muuten todella on tulossa uusia "ympäristöystävällisiä" ratkaisuja, jarrutusenergian talteenottoa ja mitä perkelettä muuta. Nämä ovat tietenkin ihan pelleilyä, mutta tarkoitus lienee hiljentää ympäristöliikkeen nassutus. Itse kaipaan aikaa, jolloin tehoja ei oltu rajoitettu ja miehiä kuoli säännöllisesti. Siinä oli kilpa-ajon henkeä, jumalauta! Siinä oli riskiä! Näistä nykyisistä mikkihiiristä vain Räikkösellä oli munaa, eikä silläkään näytä sitä enää olevan. O tempora, o masturbatores!

Vierailija
Karpov

Minun lapseni eivät todellakaan tule luopumaan harrastuksistaan tällaisen ***** takia! Ja ajan autolla, tarvitsen sitä välttämättä, ja vaikken tarvitsisikaan ajaisin silti.

Näinpä juuri. Ympäristönsuojelu ja ilmastonmuutoksen hillitseminen ovat ihan hienoja juttuja niin kauan kuin kenenkään (ainakaan suomalaisen) ei tarvitse henkilökohtaisesti luopua mistään eikä muuttaa elämäntapojaan, eikä se saa maksaa mitään kenellekään. Millä ihmeellä te sitten kuvittelette, että asiaan voidaan vaikuttaa?

Tosiasiassahan hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ei ole saatu aikaan juuri mitään, juuri tämän asenteen vuoksi. Nyt sopii toivoa, etteivät ne pahimmat skenaariot pidä paikkaansa, sillä jos pitävät, olemme jo valmiiksi tuhoon tuomittuja.
Jonkinlainen kieroutunut mieli on takana siinäkin, että USA ylläpitää järjettömän kalliita sotatoimia Lähi-Idässä saadakseen lisää halpaa öljyä poltettavaksi - vaikka sotaan käytetyllä rahamäärällä olisi jo ajat sitten korvattu suurin osa maapallon energiantarpeesta aurinkovoimalla tai ehkä jopa saatu fuusiovoima toimimaan.

Murva
Hienoa siinä mielessä, että naistutkimus ja muu älykköjen hellimä pseudotiede-roska ei saastuta ainakaan koko väestöä. Mieluummin istuisin Räikkösen kanssa bissellä kuin kuuntelisin näiden älykköjen ikuisia maailmanlopun saarnoja. Valitettavasti Räkää ei täällä näy, joten on tyytyminen Turun Yiloppilaslehteä raamattunaan pitävien paskiaisten harhaisiin tarinoihin.

Eiköhän yliopistomaailmasta ja "älykköjen" joukosta löydy muitakin kuin naistutkimusta harrastavia pseudotiedehumanisteja.
Terveisin Jyväskylän Ylioppilaslehteä ihan mielellään selaileva luonnontieteilijä. Kyllä se aina voittaa pikku autoissaan ympyrää ajavat maalaispojat, vaikkei lehti laadullaan päätä huimaakaan.

Murva

Oikeassa olet siinä, että F1-sirkus ei saastuta käytännössä yhtään verrattuna LA:n aamuruuhkaan tai muuhun jokapäiväiseen ilmiöön.

Voi olla näinkin (tosin formula-autot taitavat henkilöautoon verrattuna tuottaa päästöjä melkoisen paljon enemmän). Tosiasia kuitenkin on, että jostain on aloitettava - ja ihan hyvin voidaan aloittaa turhimmasta.
tietää
Yksityiset liikennevälineet ovat markkinatalouden yksi tukipylväs. Ilman sitä rajoitetaan valinnanvapautta ja yrittelijäisyyttä. Aivan tosi. Takseissakin on kamerat...

Jahas? Markkinatalous varmaan kärsisi huimasti siitä, että myös autottomat ihmiset pääsisivät liikkumaan vapaasti julkisen liikenteen verkoston parantamisen myötä. Verkostoa taas olisi varaa parantaa, jos useammat ihmiset käyttäisivät julkisia -> yksityisautoilu vähenisi. Autotehtaita ehkä ärsyttäisi.
Ja mitä väliä sillä on, jos takseissa on kamerat? Oletko sitä mieltä, että pankkien ja kauppojen valvontakamerat vähentävät valinnanvapautta ja yritteliäisyyttä? Nojoo, varmaankin jos sattuu olemaan varas.
tietää

Niille jotka kanattavat julkisia kulkuvälineitä: Siirtykää itse oikeasti niihin. Älkää ainoastaan höpöttäkö ympäriinsä että se olisi hienoa.

Enpä ole viimeisen vuoden aikana käytännöllisesti katsoen muita kulkupelejä käyttänytkään, kuin julkisia ja omia jalkoja. Minulla on siis varaa moralisoida.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat