Toimiiko mielikuvaharjoittelu?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko ns. mielikuvaharjoittelun tai visualisoinnin (creative visualization, nlp etc.) toimivuudesta tehty tieteellistä tutkimusta tai miten vakava käsite se on tiedepiireissä? Tarkoitan siis tapahtumaa, jossa henkilö kuvittelee mielessään tietyn suorituksen tekemistä etukäteen, joka on sitten tarkoitus myöhemmin totetuttaa reaalimaailmassa (ja sille halutaan suotuisa lopputulos).

Netistä ja kirjallisuudesta löytää lähinnä kaksi koulukuntaa - joko vähintäänkin epäilyttävää new age hömppää, johon liittyy mitä lie spiritismiä tai sitten tätä 'neuro linguistic programming', eli nlp-koulukuntaa. Ensimmäisestä kastista olen lukenut Shakti Gawainin teoksen ja jälkimmäiseen olen tutustunut lähinnä nettimateriaalin avulla. Kumpikaan ei oikein jaksa vakuttaa, koska tieteellistä näyttöä ei tunnu löytyvän (esim. urheilusuorituksen parantumisesta visualisointiperiodin avulla tjms.). Mielikuvaharjoittelun väitetään toisaalta olevan varsin yleisessä käytössä esim. huippu-urheilun parissa ja tiedän muutamia urheilijoita jotka kertovat avoimesti käyttävänsä tekniikkaa edukseen.

Minkäs käsityksen asiaan perehtyneeet foorumilaiset ovat saaneet? Otan mielelläni vastaan mahdollisia linkkejä nettimateriaalin pariin taikka kirjallisuussuosituksia, mikäli jolla kulla on sellaisia tarjota. Kiitän ja kumarran.

Kommentit (5)

Vierailija

Katso yleisurheilun huipputason edustajien keskittynyttä mimiikkaa juuri ennen suoritusta. Monilla heistä se näkyy erittäin selvästi että he kertaavat mielessään suorituksen vaiheet ideaalisena mallina, tai ehkä niin kuin se parhaimmillaan on tuntunut menevän.
Silti vaikka heidän harjoituskertojensa määrä on laskettavissa kymmenissätuhansissa.

Itsesuggestioharjoittelu on persoonasta riippuen hyvä lisäkeino, jos motivaatio on perusteiltaan hyvä mutta vaatii vahvistusta. Tärkeintä siinä on kuitenkin se että hahmotetaan ja määritellään tavoite selvästi, ilman haittaavia mielikuvia, joita tulvii eri lähteistä.

Ilman edelläkuvaamiani asioita ei juuri mikään elämässä saisi sijaa, jos ei ennalta psyykkaisi itseään vastaanottamaan sitä ennakkomielikuviensa turvin tai voimalla: Mennä katsomaan leffaa kaikkine hankaluuksineen, ellei jo mielessään elä sen elämyksiä ennakolta tai vain viihtyisää tuokiota muiden seurassa. Valmistelut siihen nähdään "työnä", josta ei pidetä, mutta mielikuvaharjoittelulla sekin osuus saadaan mielekkäämmäksi ja osaksi tavoitetta, samoin kuin urheilijan suorituksessa minimoidaan häiriötekijät minimiinsä.
Siis kaikki vaiheet nostetaan tarkasteluun ja optimoidaan niiden suoritus ja liitetään niihin jokin mielihyvää tuottava asia joka niihin luontevasti liittyy.

Vierailija

Objektiivista, konkreettista tutkimustulostahan tästä on vaikea saada, mutta sanoisin että toimii. Ainakin itselläni.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

se, ettei kehoni toimi, vaikka mielikuvani miten taivuttavat, pyörittävät ja vähän lennättävätkin sitä. Olen taipuisa kuin puolilaho puuseiväs ja rytmikäs kuin kalvoton rumpu. Pitkäänköhän minun täytyisi mielikuvin treenata, ennen kuin liikkeeni sujuisivat reaalimaailmassakin?

Vierailija

Tärkeintä on aina ja kaikkialla hallinnan tunne (pelon vastakohta). Siis se että on homman puikoissa, eikä kohtalo, sattumukset tai pomo tms.
Tämä siis toimii niissä tehtävissä missä sattumukset eivät ole hallitsevassa roolissa ja niidenkin varalta oman toiminnan hahmottaminen ja optimointi on eduksi: mitä haluaa ottaa vastaan ja miten torjua ei haluttu.
Tässä sitten on se ratkaiseva asia tajunnanvirta-ajatteluun nähden: Pelolle ei anneta valtaa, että asiat ohjautuvat negatiivisten asioiden ohjailemina. Positiiviseen ja negatiiviseen voi suggeroida itsensä yhtähyvin. Valitaan tietoisesti se positiivinen asia ja mitätöidään negatiivinen.

Vierailija

Olen huomannut itsesuggestion tehon aivan lähiaikoina. Treenailen puntilla säännöllisesti ja ennen suoritusta toiminnan ennalta läpi käyminen (esim. tietty toistomäärä tietyllä painolla) auttaa todella itse tekemisessä. Kysymys on ilmeisesti aivojen ja lihasten välisistä sähköimpulseista, joita pystyy tietyissä määrin tehostamaan ajatuksen voimalla.
Vrt. legendoja äideistä, jotka ovat pystyneet yliluonnolisen tuntuisiin voimasuorituksiin pelastaakseen lapsensa kuolemanvaarasta. Mitä aivot käskee, lihas tekee.

Uusimmat

Suosituimmat