Moraali

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miltä pohjalta luotte moraalisen/eettisen käsityksenne. Määräkö sitä laki? Vai voisiko jonkun asian tehdä lakia vastaan, mikä ei olisi moraalisesti väärin. Tai asian, mitä laki ei kiellä, mutta omatunto kieltää.

Itse en pidä piratismia(tiedostojen,elokuvien,musiikkien lataamista) pahana asiana. Vaikka laki kieltää sen.

Miksi joitakin lakeja on moraalisesti helpompi rikkoa?

Kommentit (3)

Vierailija

Jos äiti käskee lapsen nukkumaan kello 21:30, mutta lapsi ei haluaisi mennä, niin onko äidin sanelu moraalisesti oikein?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Tuo on aika hankala kysymys, olen sitä (siis kopioinnin moraalia) monesti miettinyt. Kai siinä on aina ollut sellainen aineettoman asian, yhteisen ahaa-elämyksen jakaminen.

Kuten aikoinaan, silloin kun opin lukemaan ja lainasin kirjastosta kirjoja. En silloin kokenut, että varastin jotain. Pikemminkin päin vastoin, koin tunteen, että näin tuo kirjailija oli joskus kauan sitten jossain halunnut minun sen lukevan ja sen ymmärtävän..

Se minusta on kai edelleen väärin, että sillä hetkellä, kun taiteilija, muusikko, kirjailija, elokuvantekijä saisi sen parhaan tuoton (tai se firma), että silloin varastetaan ja kopioidaan.

Myöhemmin, jos on nähnyt tai ei ole nähnyt, voi muistot ottaa talteen. Se ei ole koskaan tuntunut väärältä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

"che guevara" kirjoitti:
Miltä pohjalta luotte moraalisen/eettisen käsityksenne. Määräkö sitä laki? Vai voisiko jonkun asian tehdä lakia vastaan, mikä ei olisi moraalisesti väärin. Tai asian, mitä laki ei kiellä, mutta omatunto kieltää.

Itse en pidä piratismia(tiedostojen,elokuvien,musiikkien lataamista) pahana asiana. Vaikka laki kieltää sen.

Miksi joitakin lakeja on moraalisesti helpompi rikkoa?

Kannattaisiko miettiä vähän tarkemmin kun puhut "moraalista"?
Ensinnäkin se lienee varsin henk.koht. asia.
Eiköhän moraali ole vähän eri itse kullekin?

Itse ainakin pystyn erottamaan toisistaan esim. elävän olennon fyysisen pahoinpitelyn tietokonepelin imuttamisesta.
Sinusta en tiedä....

Moraali on käsite, johon tulkintoja löytynee esim. uskontojen kautta vitusti.
Yhtä monta kuin olentoja...

Tunnut olevan aivovammainen?

Noh...KUVITELLAAN että OSAISIT soittaa ja sinulla olisi bändi (Nörttinä, että osaisit suunnitella esim. pelejä...). Vuosikausia säveltäisit, sanoittaisit, keikkailisit jne.
Miltä tuntuisi, kun sinun tekemäsi jutut ovat vapaata riistaa?
Etkö tajua, että suurin osa muusikoista YRITTÄÄ elää musiikillaan!
Mitäs, jos kaikki mitä sinä teet (Tuskinpa teet mitään järkevää...)....
Äh... Lahjattomat ovat korvattavissa.....

Uusimmat

Suosituimmat