Kaksitahtidiesel.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Telkkarissa esiteltiin laivan isohkoa diesel-moottoria.
Mittasuhteet oli kutakuinkin sellaiset että männän liike oli kolmen metrin luokkaa ja kiertokanki painoi 6 tonnia...

Jäi tuosta mieleen että nuo olivat 2 tahtisia dieseleitä mikä kuulosti
järkevältä. Diesel kun syöttää työtahdin jälkeen pelkkää (ahdettua)
ilmaa sylinteriin niin pakoventtiili voi olla hetken auki yhtaikaa
ilman tulon kanssa ilman että polttoainetta menisi hukkaan.

Puristustahdin lopuksi ruiskutetaan korkeapaineinen polttoaine ilman sekaan.

Miksi kaksitahtisia dieseleitä ei käytetä pienemmissä moottoreissa?

Äkkiä ajatellen kaksitahtisesta moottorista saadaan tuplatehot
nelitahtiseen verrattuna.

Kommentit (2)

Vierailija

Googletappa "z-moottori".

Aumet kehittää Z-moottoria, joka perustuu Aumetin omistajan Timo Janhusen ideoihin. Z-moottori on kaksitahtinen dieselmoottori, jonka kannessa on sekä imu- että pakoventtiili. Imuilma puristetaan korkeaan paineeseen. Imuilma virtaa suurella nopeudella sylinteriin.

Mikä Z-moottori?

Kaksitahtisen moottorin tavoin Z-moottorin mäntä tekee työtä jokaisella kierroksella. Nelitahtimoottoria ratkaisu muistuttaa sylinterin päässä sijaitsevien lautasventtiilien takia.

Ensimmäisen jakson aikana paineen sytyttämä polttoaineseos painaa männän alas, kuten tavallisissakin moottoreissa.

Toisessa vaiheessa pakokaasuja poistetaan venttiilin kautta. Kaksitahtimoottoreissa käytettäviä aukkoja ei sylinterin seinämissä ole. Z-moottori tuottaa ongelmallisia hiilivetypäästöjä kaksitahtimoottoria vähemmän.

Kolmannessa vaiheessa sylinteriin syötetään korkeapaineista ilmaa, joka huuhtelee palotilan hyvin nopeasti. Nelitahtimoottorissa huuhtelu vie yhden kokonaisen kierroksen.

Kierros päättyy loppupuristukseen ennen polttoaineen suihkutusta.

Uusimmat

Suosituimmat