Mikä sinua ärsyttää keskusteluissa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Useimmat aiheet jotka käsittelevät ärsytystä perustuvat aina siihen että mollataan jotakuta tiettyä henkilöä, mikä minusta on hieman tarpeetonta. Koska kukaan ei kritiikistä pidä niin ajattelin noin yleisesti purkaa hieman niitä asioita jotka täällä foorumilla ärsyttävät. Pätee toki nettikeskusteluihin yleensäkin.

-Se että yritetään vaikuttaa kovin itsevarmalta vaikka tietoa ei joko ole lainkaan tai se perustuu johonkin yksittäiseen nettilähteeseen. Usein asiat esitetään faktoina vaikka ne ovat omia mielipiteitä.

-Pätemistyyli argumentoinnissa - pyritään tylyttämään toista kun tehdään vasta-argumentteja (itsekin ehkä syyllistyn tähän toisinaan, mutta vasta siinä vaiheessa kun koen että vastaväittelijä on käyttäytynyt asiattomasti)

-Tietynlaiset "istit". Esimerkiksi tällä foorumilla äärinationalistit, rasistit

-Argumentointivirheet ja inttäminen (näitä on monenlaisia, tällä tarkoitan niitä tilanteita kun aihe rupeaa junnaamaan paikoillaan ja edessä on useita sivuja viestejä jossa käsitellään samaa argumenttia ja usein näkee että väittelijöinä on 2-3 keskustelijaa)

Usein kun keskustelussa näkee näitä aineksia niin homma menee henkilökritiikiksi. Eipä mulla muuta, ajattelin vaan avata tällaiset johon voi asiallisesti kirjoittaa mikä ärsyttää - se on yllättävän vapauttavaa Kaikkihan tiedämme että paras keino välttää näitä tilanteita on jättää kokonaan huomiotta sellaiset keskustelijat jotka ärsyttävät jos keskustelu johtaa aina tuohon henkilökritiikkiin huonon argumentoinnin seurauksena. Laitetaanpa vielä äänestys pystyyn.

Sivut

Kommentit (17)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Eiköhän se paikallaan junnaaminen ärsytä eniten. Ei sitä ole yhtään kivaa lukea keskustelua, missä samasta asiasta puhuu pari henkilöä kymmenen sivun verran. Helposti siinä sitten vesittyy se koko keskustelun aihe.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Minua taas joskus ihmetyttää se kuinka ryppyotsaisen vakavamielisesti jotkut kirjoittajat täällä tuntuvat oikeasti joskus luulevan, että tällä keskustelupalstalla ja tieteenharjoittamisella olisi oikesti jotain yhteistä. Ilmeisesti vain sen tähden että sivuston ylläpitäjä julkaisee myös TIEDE-nimistä aikakausilehteä. Ymmärtääkseni täällä nyt ennenkaikkea lähinnä keskustellaan interaktiivisesti, olkoonkin että joskus aiheet saattavat liipata kovastikin tiedeaiheita, useammin kuitenkin kahvipöytä-tyylistä rupattelua, mutuilua ja mielipiteiden vaihtoa. Jotkut yksityisyrittäjät haluavat epäsuorasti promota sivustojaan ja tuotteitaan, purkkejaan, tuulimyllyjään yms.., toiset julistavat omaa yhtä ja oikeaa löytämäänsä "totuuttaan". Jotkut nimimerkit taas viettävät täällä aikaansa lähinnä toisiaan nälvien, toiset pysyttelevät enempi asialinjalla omissa intressikohteissaan. Niin kirjallisessa itseilmaisussa kuin argumentointitaidoissakin esiintyy sangen laajaa vaihtelua. Sukan venyttäjää löytynee täältäkin joka junaan ja joskus joku taitaa unohtua myös Tesoman uimahalliin.

Nimimerkkien luomisen vaivattomuus sekä anonymiteetti luovat tilanteen jossa ilkeämieliseltä trollaamiselta ja loanheitolta ei voida välttyä, ihmisiä kun olemme ja joillakin on vain tarve purkaa täällä pahaa oloaan.

Muistanemme vanhan viisauden,

emme voi estää vihan ja ilkeyden lintuja lentämästä päämme ylitse, mutta aina voimme estää niitä tekemästä pesää hiuksiimme.

Vierailija
Ananda
Nimimerkkien luomisen vaivattomuus sekä anonymiteetti luovat tilanteen jossa ilkeämieliseltä trollaamiselta ja loanheitolta ei voida välttyä, ihmisiä kun olemme ja joillakin on vain tarve purkaa täällä pahaa oloaan.

Tämä totta ja yleensä pahan olon purku kohdistuu tiettyyn ihmisryhmään, Islamin uskoisiin eli muslimeihin.

Meitä on foorumhäirikön iin kiva mollata, tunteakseen itsensä paremmaksi ihmiseksi.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006
babun
Useimmat aiheet jotka käsittelevät ärsytystä perustuvat aina siihen että mollataan jotakuta tiettyä henkilöä, mikä minusta on hieman tarpeetonta. Koska kukaan ei kritiikistä pidä niin ajattelin noin yleisesti purkaa hieman niitä asioita jotka täällä foorumilla ärsyttävät. Pätee toki nettikeskusteluihin yleensäkin.

-Se että yritetään vaikuttaa kovin itsevarmalta vaikka tietoa ei joko ole lainkaan tai se perustuu johonkin yksittäiseen nettilähteeseen. Usein asiat esitetään faktoina vaikka ne ovat omia mielipiteitä.

-Pätemistyyli argumentoinnissa - pyritään tylyttämään toista kun tehdään vasta-argumentteja (itsekin ehkä syyllistyn tähän toisinaan, mutta vasta siinä vaiheessa kun koen että vastaväittelijä on käyttäytynyt asiattomasti)

-Tietynlaiset "istit". Esimerkiksi tällä foorumilla äärinationalistit, rasistit

-Argumentointivirheet ja inttäminen (näitä on monenlaisia, tällä tarkoitan niitä tilanteita kun aihe rupeaa junnaamaan paikoillaan ja edessä on useita sivuja viestejä jossa käsitellään samaa argumenttia ja usein näkee että väittelijöinä on 2-3 keskustelijaa)

Usein kun keskustelussa näkee näitä aineksia niin homma menee henkilökritiikiksi. Eipä mulla muuta, ajattelin vaan avata tällaiset johon voi asiallisesti kirjoittaa mikä ärsyttää - se on yllättävän vapauttavaa Kaikkihan tiedämme että paras keino välttää näitä tilanteita on jättää kokonaan huomiotta sellaiset keskustelijat jotka ärsyttävät jos keskustelu johtaa aina tuohon henkilökritiikkiin huonon argumentoinnin seurauksena. Laitetaanpa vielä äänestys pystyyn.

Ihan samat ne näyttävät itseäni ärsyttävän kuin sinuakin, toisaalta eihän sitä voi tietää sitten, vaikka itsekin kuuluisi jonkun toisen kirjoittajan mielestä sitten ainakin yhteen noista luokista. Ei voi oikein sitten siinä mielessä kirjoitella, että kaikkia noita pitää ihan yhtä ärsyttävinä.

Viime aikoina itseäni on kyllä eniten käyneet ärsyttämään jotenkin nämä otsikossaan jo jonkun kirjoittajan nimen esiin tuovat ketjut, joissa toisinaan on vain päätarkoituksena sitten lytätä jotain ketjun perustajan inhoamaa tyyppiä. Jos on jollekin kirjoittajalle jotain valittamista, niin eikö olisi korrektimpaa sitten vaikka yksityisviesteillä asiasta keskustella ko. henkilön kanssa sen julkisen kettuilun sijaan?

Toki on sitten erikseen näitä huulenheitto-ja kettuilutalkoita, joissa vastapuolet tietävät varsin hyvin toisensa eivätkä välttämättä sitten niin ota itseensä kuten jossain yksittäisen kirjoittajan sakinhivutustyyppisessä ketjussa saatetaan aiheuttaa sille kohteelle pahaa mieltä ihan tarkoituksellisestikin. Luulisi kuitenkin tiedefoorumillekin tulevilla olevan jollain tapaa ne tietyt perusjutut sosiaalisesta kanssakäymisestä jo hallussa, mutta väliin ihan muulta kyllä näyttää.

Täytyisi varmaan lähteä ihan jokaisesta itsestään sen palstan parantaminen sitten, että itse pyrkii olemaan käyttäytymättä tietyllä tapaa ja ottamatta osaa tietynlaisiin keskusteluihin. Aina voi myös omalla panoksellaan pyrkiä parantamaan palstan tasoa ja mielestäni voi ihan hyvin huomauttaakin toiselle, jos näkee selvää pahanilkisyyttä yms. toisen toimintatavoissa. Pienistä pisaroista voi kasvaa meri ja hankala se on sitten yksittäisen häirikön riehuskella, jos saamansa vastakaiku on erilaista kuin mitä odotti saavansa.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Tarkkailija
Minua ärsyttää kaksi aihetta yli kaiken: 1. rasismi 2. romanit.

On muuten hyvä puhua rasismista tuon kakkoskohdan perusteella...

Luulen, että minua ärsyttää eniten, se että viestin kirjoittaja ei itse ole perehtynyt aiheeseen, jota viestissään selittää eli: "Älä selitä Einsteinin kenttäyhtälöitä jos et asiasta mitään tajua."

Toinen asia on varmaan se äärettömän tuntuinen kapeakatseisuus, jolla jotkut ihmiset tuntuvat ajattelevan. Jos jollekin asialle on paljon todisteita niin intetään vain vastaan, sama myös päinvastoin.
Voisi joskus koettaa myös sisäistää ajatuksia, joita ei itse kannata, ei se tieto ikinä venettä kaada.

Muuten on iha jeesh paikka

Vierailija
Tarkkailija
Minua ärsyttää kaksi aihetta yli kaiken: 1. rasismi 2. romanit.

Aijai, älä nyt - ei itseään saa vihata

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Mietin istien ja inttäjien välillä. Mutta joska juuri inttämisen takia ne istit ärsyttävät, valitsen sen. Välillä löytyy niin käsittämättömän luupäistä porukkaa, että niitä ei voisi olla luulematta vitseksi, jos eivät vuodesta toiseen jatkaisi inttämistään. Ei sitä huumorilla kukaan jaksa vuosia inttää.

Vierailija

Olen samaa mieltä keskustelujen ärsyttävyydestä. Itseäni kiinnostaa internetin keskusteluissa lähinnä mahdollinen asiasisältö. Asioiden pitäisi riidellä, ei ihmisten.

Kaikkein ärsyttävintä on se, kun keskustelu kääntyy asiasisällöstä keskustelijoihin tai heidän verkkopersoonoihinsa. Ja kun tätä puppua sitten tulee niin pohjattomasti että varsinaisten viestien lukeminen hidastuu. Ne jotka haluavat keskustella itsestään tai toisistaan voisivat painua omalle foorumillensa Suoli24:ään

Sekin harmittaa kun lukee useampia samansisältöisiä tai sisällöttömiä viestejä.

Joskus on toki hauskaa jos viestien takana olevista persoonista ja heidän ajatuksistaan selviää samalla rivien välistä jotain. Mutta yleensä ei.

Asialla pätijät eivät silloin ole haitallisia, kun he pätemisellään hyödyttävät tiedonjanoisia. Olennainen vain pitää löytää tarpeettoman itsekorostuksen seasta.

Keskustelu on hedelmällistä silloin, kun usea henkilö kertoo oman tietämyksensä asiasta, jos heillä on jotakin lisättävää tai eriävää mielipidettä jo esitettyyn tietoon. Kukaan ei osaa ottaa kaikkia näkökulmia huomioon, siksi on hienoa nähdä useamman henkilön tietämys.

Vierailija

Vaihtoehto: joku muu - se että vaahdotaan asian vierestä, ei ollenkaan samaa asiaa mitä oli kysytty tai alustettu. Tiedähäntä meneekö ilmiö itsekorostukseen/pätemiseen vai mihin - halutaan olla mukana. Ja arvaa harmittaako että itse olen aika usein pellolla ja silti pitää vääntää Eskon puumerkkini johonkin kulmaan.

jannsson
Asialla pätijät eivät silloin ole haitallisia, kun he pätemisellään hyödyttävät tiedonjanoisia. Olennainen vain pitää löytää tarpeettoman itsekorostuksen seasta.

Keskustelu on hedelmällistä silloin, kun usea henkilö kertoo oman tietämyksensä asiasta, jos heillä on jotakin lisättävää tai eriävää mielipidettä jo esitettyyn tietoon. Kukaan ei osaa ottaa kaikkia näkökulmia huomioon, siksi on hienoa nähdä useamman henkilön tietämys.

Tietysti on kiva, kun asia junksautuu aivan omalle tolalleen, uusille urille. Ja hyvä keskustelu kestää pikku vinoilunkin?

Vierailija
jannsson
Ne jotka haluavat keskustella itsestään tai toisistaan voisivat painua omalle foorumillensa Suoli24:ään

Täytyy kirjoittaa tämä:
Suoli24. Minun mielestäni itsestään voi puhua, jos ei vain kehuskele itseään muita paremmaksi mitenkään. Suoli24 foorumille ainakin joutaisi jatkuvasti toisista puhuvat.

Tämä kelpaisi päivän parhaimmaksi vitsiksi tuonne Vitsi-palstalle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat