Tieto ja Usko!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nuo kaksi toisiinsa nähden usein vastakohtaiseksikin luullut tekijät, tukevat toisiaan etsiessä tosiolevaisen luonnetta...

Tietoa ei ole ilman uskoa eikä uskoa ilman tietoa.
Kun esitämme jonkin väitteen, mahdollisesti epäilemällä aikaisempia dogmeja ja aksioomia, se voidaan uskoa tai epäuskolla hylätä!

Ellemme usko esimerkiksi näiden kirjaimien ääntämistapoja, emme opi edes ikinä lukemaan... Samoin ellemme usko numeroita, emme opi ikinä laskemaan...

Ole mielummin tiedon perustaja, kuin sen epäilijä, siillä epäilijä ei voi löytää kuin uusia aukkokohtia ja puutteita nykyisin tunnustetuista teorioista.

Mutta liian sokea uskominen sellaisissa skitsofreniaa aiheuttavissa uskomuksissa, kuten esimerkiksi: KUINKA MONTA jotain asiaa on, ei johda mihinkään, sillä kaikkea jota on 1 voi olla myös heti äärettömästi!

Tämän vuoksi kaikki arvailut universiumien tai juumalien lukumääristä on tuomitut aiheuttamaan tälläistä turhaa skitsoilua...

Toki sen totuuden näkeminen, että kulloisessakin tarkoin määritellyssä tilanteessa voi olla tietty tarkka lukumäärä jotain raffinaattia, ei enempää eikä vähempää, avaa meille lisää ymmärrystä!

Esimerkiksi: Tässäkin tekstissä on tietty määrä kirjaimia, joiden määrä ei IKINÄ muutu, ellen sitten päätä MUOKATA tekstiä... Mutta se kuinka moneen koneeseen tämäkin teksti joutuu voi olla arvailujen varassa, eikä tarkkaa määrä ole helppoa nähdä!

Tarkempi määritelmä USKOLLE: Usko on asian ymmärtämistä ja sen muista tekijöistä väliinpitämätön hyväksyminen totuudeksi... Usko voi joutua myös koettelmuksiin, mutta on ihmisiä, jotka eivät halua luopua edes kauan vaalimistaan valheista, sille he uskovat niihin...

Tuollaisia Raamatun tuomitsemia uskomisen kohteita ovat: "Varastaminen, siveettömyys, murhat, valehtelu kun totuus on itsellä tiedossa!" Tuollaista kohtaa tuomio, paitsi jos et itse tuomitse mitään ikävää tuollaisia asioita havaitessasi muissa! Joka armahtaa on saanut tuomiosta RIEMUVOITON... Tämän vuoksi on aina peläten odotettava Saatanan voittoa, sillä milloin tuo otus ei jotakuta syytä, se itse saa pahuuksistaan armahduksen! Ja tokihan pahiskin voi haluta tuntea HYVÄÄ, sillä ilman sitä sen PAHUUS olisi vailla tuota vastakohdan tuottamaa terävyyttä!

Kommentit (2)

Vierailija

Tämähän on ihmeellistä ettei yhtään kaavaa tässä ollut ( ei mitään henk.kohtaista, sellaisen vaikutelman olet vain luonut että saat kaavoja aikaan mistä hyvänsä, eikä siinä mitään...)

Noh, vastatakseni tähän postaukseen, voinen sanoa että usko on asioiden uskomista! Tieto, on tietämistä. Niillä on eroa ja se että haluaako näin uskoa vai tietääkö tämän asian on sitten kai se ongelma...

Tiedän, että olen. En usko että olen, uskoon liittyy aina epäilys. Ei ole uskoa ilman epäilystä. Tiedän että olen, en siis usko että olen. Uskon että minun taival jatkuu kun kuolen, mutta en tiedä sitä varmaksi.

Hitto nää uskon asiat ...

Vierailija

Uskomus on oikeana pidetty käsitys, jota ei pyritä perustelemaan tai jota ei voida perustella. Tieto on hyvin perusteltu uskomus.

Sanoja ja retoriikan työkaluja molemmat. Ja melkoista potaskaa oli tuokin aloitus - kieli on jokatapauksessa riittämätön väline todellisuuden jäsentämiseen.

Uusimmat

Suosituimmat