Matematiikan opetus peruskoulussa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Yli puolet suomalaisista nuorista ei tiedä mitä korko on. Minun aikanani ei olisi saanut lopputodistusta ainakaan niistä kouluista, joita itse kävin.

Peruskoulu ei ole saman tasoinen entisen keskikoulun kanssa. Olen muuten tasa-arvon kannattaja, mutta ei kai se ole oppilaitten syy jos ei matematiikkaan panosteta edes sen vertaa, että prosentti- ja korkolaskut olisivat hallinnassa.

Nämä samat nuoret hakevat ja saavat asuntolainaa, eivätkö käsitä mitä koronvaihtelu vaikuttaa. Sitähän ei lainanantajat voi tietää.

Pitäisikö lainanhakija laittaa matematiikkatestiin ennen lainan myöntämistä.
Olisi varmaan viisasta, jos ei heillä satu olemaan entisajan kovan koulun käyneitä vanhempia.

Olen itse joutunut opettamaan aikoinaan omalle jälkikasvulleni erilaisia juttuja, jotka muuten olisi jäänyt oppimatta. Eräästäkin aineesta lapseni sai peruskoulun päästötodistuksessa kympin siitä johdosta, että lomapäivänäni huomasin hänen tulleen liian aikaisin koulusta. Siinä huudon ja itkun sekaisessa tunnelmassa selvisi, että hän pinnasi eräältä tunnilta, koska uskoi että ei ainetta opi. Itse olin käynyt kyseisen aineen opinnot hyvällä menestyksellä, joten en uskonut, että lapseni ei oppisi samaa kuin minä.

Kymppi oli seurauksena tarttumisesta olemattomaan ongelmaan. Lapset murrosiässä ovat joukon johdateltavissa. Silloin tarvitaan vanhempia.

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

hah itsehän en tajua matematiikasta paskaakaan kemiassa, biologiassa ja fysiikassa vastaukset vain pullahtavat suoraan mieleeni ilman sen kummempia matemaattisia vastauksia. Olisinkohan seuraava Einstein?

Vierailija

Siis lukuarvoina vai mutuna?

Minä taas näen asioita kuvina. Kuten auton kaikkine osineen kerralla, joita voin pyöritellä 3D.

Vierailija
tietää

Minä taas näen asioita kuvina. Kuten auton kaikkine osineen kerralla, joita voin pyöritellä 3D.

tämäkin on tuttua minulle

Vierailija
tietää

Ei kai sen ole väliä millä taktiikalla tulee oikeaan lopputulokseen. Itse olin kovin laiska ja eräänkin kerran laskin omalla tavallani koulussa aivan oikein ja siitä jopa opettaja mainitsi. Johtuu varmaan siitä, että en ole kovinkaan auktoriteettejä kunnioittava, vaikka olisi nuorena kannattanut olla. Olen kuitenkin pärjännyt ihan keskiverrosti. Ehkä olenkin sitä parasta ykkösluokkaa, eli keskiverto lähes kaikessa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Liis@
Yli puolet suomalaisista nuorista ei tiedä mitä korko on. Minun aikanani ei olisi saanut lopputodistusta ainakaan niistä kouluista, joita itse kävin.

Peruskoulu ei ole saman tasoinen entisen keskikoulun kanssa. Olen muuten tasa-arvon kannattaja, mutta ei kai se ole oppilaitten syy jos ei matematiikkaan panosteta edes sen vertaa, että prosentti- ja korkolaskut olisivat hallinnassa.

Nuo prosentit ja korkolaskut ovat lapsellisen helppoja fysiikan ja tekniikan matematiikkaan verrattuna.

Toisekseen korkolaskut liittyvät aina rahaan, joka on maailman luonnottomin keksintö. Jos ihmiskunta ymmärtäisi luopua rahan käytöstä, voimavaroja voisi suunnata johonkin oleelliseen.

Vierailija

Kun itse kävin peruskoulua(valmistuin v. 2000), niin kyllä siellä jankattiin niitä prosenttilaskuja, algebraa, geometriaa ja muita vaikka kuinka paljon matematiikan tunneilla. Mutta nuo ekonomiset asiat olivat aikanani saatavilla lähinnä valinnaisina aineina(jotka kävin ).

Vierailija

Sellainen nuori joka ei halua oppia ei opi oli korkolaskuja sitten 5 tai 10 tuntia opetussuunnitelmassa. Kansakoulu on kuollut, eläköön kansakoulu.

Vierailija
Ertsu
Liis@

Nuo prosentit ja korkolaskut ovat lapsellisen helppoja fysiikan ja tekniikan matematiikkaan verrattuna.

Toisekseen korkolaskut liittyvät aina rahaan, joka on maailman luonnottomin keksintö. Jos ihmiskunta ymmärtäisi luopua rahan käytöstä, voimavaroja voisi suunnata johonkin oleelliseen.

No sinä et kuulu sitten siihen suurempaan osaan Suomen nuorista. Onnittelut siitä!

Rahasta ja sen voimasta tulet oppimaan aikoinasi.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Oli niitä korkolaskuja. (ainakin alkeita) peruskoulussa vielä ainakin minun aikana. Onhan siitäkin jo aikaa, mutta kuitenkin 90-luvun puolivälin jälkeen siellä viimeksi olen ollut.

Mutta jos oppilaat eivät halua oppia, niin mikään ei auta. Pythagoraan lause ja perustrigonometriakin oli aivan täysin ylivoimaista suurelle osalle. Älyssä tuskin oli vikaa, mutta jos vaan keskittyy ihan muuhun oheistoimintaan ja kysyttäessä vain hokee "emmä osaa", niin ei sitten osaakaan.

Harvoille se matematiikka niin kiinnostavaa ainakaan peruskoulussa on, että yli kymmentä minuuttia jaksaisi keskittyä kerrallaan...

edit: ai niin. En minä ainakaan niitä korkolaskuja yläasteelta muistaisi, jos en matematiikkaan sen jälkeen olisi törmännyt. Aika hataraksi se asian hallitseminen siellä jää.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Kyllä ihan itse peruskoulussa vielä 9. luokalla pyörin keväällä olisi tarkoitus valita ammatti. Mistään korkojen laskennasta en kyllä koulussa ole koskaan kuullut joten taidat olla aika oikeassa? Omalla oppimallani tosin tajuan, että korko saadaan laskemalla kuinka paljon esim 5% on tietystä luvusta ja näin ollen saadaan oikea tulos, mutta koronvaihtelut on täysin vierasta pitänee siis googletella niin ollaan selvillä siitä vaikkei vielä asuntoa olekkaan kaikki eivät tätäkään varmastikkaan osaa ja muutenkin peruskouluissa on siirrytty käytännön matematiikka sivuun ja vedetty einsteinit pöydälle ja tämän huomaa jo siinä jos papan tai isän kanssa puhuu matikan opetuksesta niin huomaa, että katos perhana enhän osaa edes kertolaskuja päässäni ja tämä vetelee laskuja päästään ja kun taas tullaan outoihin sanoihin ja x kertoimiin niin tämä taas on aivan pihalla kun taas sillä mitä minä olen oppinut ei ole lähes mitään käytännön merkitystä vaan samalle laskulle opetetaan 100 eri laskutapaa ja lopputulos on se ettei muista ainuttakaan. Viimeksi taisin kertolaskuja laskea päässä koulussa vissiin 5-6 luokalla ja yläasteella laskimella lähinnä, koska sitä muutenkin aina käytetään

Nuista trigonometriasta ja näistä. Monet panostaa ammattinsa mukaan mitä opettelee. Ihtekkin piti panostaa ( juuri oli nuista kokeet) noihin, koska metallilla varmasti pitää laskea tilavuuksia jne., mutta se joka näin tekee on niin pieni osa, että suurimmalla osalla on 5- lapussa eivätkä ne niitä osaa.

Aineisiin pitäisi muutenkin panostaa enemmän aikaa ei tunnissa opi mitään ja ryhmät ovat aivan liaan isoja ettei ketään kerkeä opettaja neuvomaan ja aiheet käydään läpi sillä tavalla, että tajutaan miltä sivulta pitää aloittaa. Suurin osa on aivan pihalla luovuttaa märehtii paikallaan ja juttelee, koska ei ymmärrä hölkäsen pöläystä eikä monasti saa mahdollisuutta apuunkaan. Voi voi.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Liis@
No sinä et kuulu sitten siihen suurempaan osaan Suomen nuorista. Onnittelut siitä!

Mistä päättelet, että kuulun "nuoriin" ylipäätään ?

Rahasta ja sen voimasta tulet oppimaan aikoinasi.

Rahan voiman olen oppinut jo ajat sitten. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että raha on ihmiskunnan luonnonvastaisin keksintö.

Eivät muuttolinnut vaihda valuuttaa EU:n rajalla lentäessään keväällä Afrikasta Suomeen. Silti ne osaavat lentää ja navigoida.

Toinen kummajainen on tuo lama. Ihmiset puhuvat siitä ikkäänkuin luonnonilmiönä, vaikka se tosiasiassa on vain ihmisten aikaansaannos.
[/quote]

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Volitans
Naisilla on korko kengässään. Miten korko liittyy matematiikkaan?

Matala korkotaso nostaa helmaa ja korkea korko laskee sitä. Sen ympärillä talouselämä pyörii.

.

Vierailija

Pitäisi kartoittaa jokaisen lapsen hahmotustaipumukset ja antaa perusopetus siihen perustuen, jotta luottamus asiaa kohtaan syttyisi. Sen jälkeen tarjota hänelle vieraampia tapoja kun asia on jo hahmottunut riittävästi sillä omimmalla tavalla.

Jonkin fysiikan opettaminen vieraalla kielellä voi olla tehokkaampaa kuin tutuilla arkikäsitteillä selitettynä, koska mielikuva on silloin ristiriitainen.

Tehottomalla tavalla ja kilpailutilanteessa omaksuttu oppi puutteellisena jättää epävarmuudentunteen ja ehdollistuu kaikkeen opiskeluun, jonka opetustapa on samankaltainen.

Jos jää kuva että kaavat ovat vain kuvioita paperilla, eikä tie hyödyllisiin sovelluksiin, ei ole ihme että kiinnostusta ei synny.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat