Tshernopaljastus suomalaisten evakuonnista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koivisto olisi ollut valmis lykkäämään suomalaisten Kiovasta evakuointia jopa vuorokaudella, mutta (osittain ilmeisesti) virkamiesten painostuksesta niin pitkää aikaa ei lentoa lykätty. Viivyttelyn syy: rähmällään NL:oon!

Video haastattelusta: http://nelonen.fi/etusivu.asp
==> "Suomi: Koivisto jarrutti tahallaan Tshernobyl-evakuointia"

Kun ydinvoimasta on kysymys, edes viranomaisiin ei voi luottaa!

Sivut

Kommentit (32)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi

Näin on. Huonot poliittiset päätökset ovat ydinvoiman vika.

Vierailija
Vastaaja_s24fi

Näin on! Ydinvoima on ympäristöystävällisin energialähde, mutta poliitikot ei saa päätöksiä aikaiseksi.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Koivisto olisi ollut valmis lykkäämään suomalaisten Kiovasta evakuointia jopa vuorokaudella, mutta (osittain ilmeisesti) virkamiesten painostuksesta niin pitkää aikaa ei lentoa lykätty. Viivyttelyn syy: rähmällään NL:oon!

Niin, tarkkoja jos ollaan; toimittaja Mika Parkkonen yritti saada Juhani Suomen sanomaan että Suomi oli rähmällään. J. Suomihan kiisti tämän....

Kunhan tarkensin...

Vierailija

Netissö asiasta on noussut valtava kohu.

kuukkeli tuotti tämmösen STUKin dokumentin:

TSHERNOBYLIN ONNETTOMUUDEN AIKAAN KIOVASSA OLLEIDEN SUOMALAISTEN SÄTEILYALTISTUMINEN JA SYÖPÄILMAANTUVUUS
http://www.stuk.fi/julkaisut/stuk-a/stuk-a190.pdf
STUK-A190 / LOKAKUU 2002

lainaus:

"
Tutkimusväestö

Tässä tutkimuksessa tutkimusväestöön kuului 139 suomalaista rakennustyöntekijää ja heidän perheenjäsentään, jotka olivat yhtymän Kiovan työmaalla Tshernobylin onnettomuuden tapahtuessa huhtikuussa vuonna 1986 (arvioitu n=57) tai myöhemmin saman vuoden aikana (arvioitu n=82). Työntekijät, jotka olivat Kiovassa onnettomuuden tapahtuessa, evakuoitiin Suomeen lentokoneella 1.5.1986 ja heille tehtiin sisäisen annoksen arvioimiseksi kokokehomittauksia Säteilyturvakeskuksessa.
"

eli kun onnettomuus tapahtui 26.4 niin suomalaiset oli siellä vielä 6 päivää sen jälkeen

Vierailija
bena
Tshernobyl? Neuvostoliitto? Koivisto? Onko vuosituhat muka vaihtunut?

Ydinvoiman ominaisuus se vain on: paikalleen jämähtänyt hirvitys, jonka salaisuudet selviää vasta vuosikymmenien kuluttua, jos silloinkaan.

Vierailija
Vastaaja_s24fi

Olet ilmeisesti ymmärtänyt jotain todella väärin.

Presidentti ei ole virkamies eikä viranomainen.

Toistan ihan sinua varten jo heti alkuunsa:

Presidentti ei ole virkamies eikä viranomainen.

Presidentti (joka ei siis ole virkamies) yritti lykätä evakuointeja!

Sensijaan "virkamiesten painostuksesta" lentoa ei lykätty. Virkamiehet, jotka siis ovat viranomaisia, painostivat presidenttiä ja järjestivät evakuoinnin presidentin tahdon vastaisesti.

Ydinvoima-asioissa voi siis luottaa virkamiehiin/viranomaisiin, ei välttämättä muihin miehiin, gp-viheriöistä puhumattakaan.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
bena

Ydinvoiman ominaisuus se vain on: paikalleen jämähtänyt hirvitys, jonka salaisuudet selviää vasta vuosikymmenien kuluttua, jos silloinkaan.

Mielenkiintoista. Kyseessä on siis vuosikymmeniä vanha tapaus. Kyllä salaisuudet selviää jos jaksaa kymmeniä vuosia penkoa. Ehkä vuonna 2030 selviää taas jotain uutta.

Vierailija

Asiantuntija: http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... 590#706590

bena
Vastaaja_s24fi
bena

Mielenkiintoista. Kyseessä on siis vuosikymmeniä vanha tapaus. Kyllä salaisuudet selviää jos jaksaa kymmeniä vuosia penkoa. Ehkä vuonna 2030 selviää taas jotain uutta.

en tiedä onko tuota kukaan tonkinut, vain piilotellut. Asia on kuitenkin vakava: suomalaisten turvallisuudesta ei ole huolehdittu niinkuin pitäisi.

Vierailija

Olen samaa mieltä että kyseessä on ollut idiotismin huipennus.

Kuitenkin sen yrittäminen kääntää argumentiksi ydinvoimaa vastaan huvittavaa sekä muistuttaa miksi vastaajalle usein nauretaan.

Vierailija
Dark Serenity
Olen samaa mieltä että kyseessä on ollut idiotismin huipennus.

Kuitenkin sen yrittäminen kääntää argumentiksi ydinvoimaa vastaan huvittavaa sekä muistuttaa miksi vastaajalle usein nauretaan.

onhan se kiva kun on mukavaa.

toista vastaavaanlaista tilannetta aiheuttavaa sähköntuotantomenetelmää saa kuitenkin hakemalla hakea.

mä katsoisin syytä evakuoinnin tarpeeseen. Kuinka kaukana kiova on Tshernobylistä?
100km. Ja vielä 5 päivän jälkeen on kiire pois. on se yhtä helvettiä ...

Vierailija
Vastaaja_s24fi
bena
Vastaaja_s24fi
bena

en tiedä onko tuota kukaan tonkinut, vain piilotellut. Asia on kuitenkin vakava: suomalaisten turvallisuudesta ei ole huolehdittu niinkuin pitäisi.

Tshernobyl on kieltämättä ollut traumaattinen tapahtuma. Jäljet on nähtävissä vielä tänäkin päivänä.

Vierailija

Minulle ei koskaan ole selvinnyt, miksi voimalassa suoritettiin sääntöjen vastainen koe. Mitä he oikein yrittivät selvittää ja miksi omine lupineen?

Vierailija
väläys
Minulle ei koskaan ole selvinnyt, miksi voimalassa suoritettiin sääntöjen vastainen koe. Mitä he oikein yrittivät selvittää ja miksi omine lupineen?

Tuonne olen yrittänyt koota faktaa tshernosta: http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=17038

Sinne keskustelua on turha siirtää, lainaan sieltä linkin parhaimpaan suomenkieliseen kuvaukseen asiasta:

Onnettomuuden kulku, pdf
Säteily- ja ydinturvallisuuskirjasarja, kirja V, osa 6
[size=75:36zzdhl0]KOKEMUKSET ONNETTOMUUKSISTA JA POIKKEUKSELLISISTA TAPAHTUMISTA YDINLAITOKSILLA
Sivut 229-239[/size:36zzdhl0]

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat