ohjelmointi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mite tehää ohjelmia assembly-kielellä z80 prosessorille?

Kommentit (11)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10619
Liittynyt16.3.2005

1) Hankitaan Zilog Z80 Family Data Book, tai vastaava ja Z80 Programmer's Manual.
2) Hankitaan Z80-prosessorilla varustettu kone, tai sitten kynä ja paperia.
3) Suoritetaan tehtävänkuvaus. Joskus kauan sitten piirrettiin paperille harjoitustyönä vuokaavio tai jotain.
4) Jos koneessa on Assembler-kääntäjä, joka värkkää valmiita suoritettavia tiedostoja, niin homma on helppoa: Näpyttelet käskyjä oman maun mukaan kuitenkin siten, että käyttöohjeessa esitetyt vaatimukset täyttyvät, ja käännät tuotoksen suoritettavaan muotoon. Vaatimukset ja suoritettava muoto riippuvat täysin koneen käyttöjärjestelmästä. PL/M ja NASCOM ja mitä niitä nyt olikaan, ovat aivan erilaisia.
Jos koneessa ei ole Assembler-kääntäjää, niin sitten vain ladataan koneen muistiin hexana tai binäärisenä tavalla tai toisella ohjelma ja data.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Oon lukenu ja ymmärtäny Z80 Family CPU User Manual monta kertaa.
Z80 Programmer's Manualii en löyvä. Oon tekemässä z80 tietokonetta ja oon tehny vähä ohjelmia konekielellä cp/m emulaattorii. Mutta assembly ei onnistu, ku missää ei kerrota mite sillä tehää ohjelmia. Suuri ongelma on, että mää en tiiä mite ne assembly ohjelmat saa muutettua konekielelle.

mattile71
Seuraa 
Viestejä198
Liittynyt6.9.2006
borri317
ää ei kerrota mite sillä tehää ohjelmia. Suuri ongelma on, että mää en tiiä mite ne assembly ohjelmat saa muutettua konekielelle.

Ohjelmaa kutsutaan nimellä Assembler.

Pääset helpommalla jos ostat jostain Sinclair Spectrumin.
Tai joku vanha MikroMikkokin käy.Ei tarvitse itse kasailla/suunnitella
laitetta ellet aivan erityisesti halua tehdä niin oppimismielessä.

Vierailija
mattile71
borri317
ää ei kerrota mite sillä tehää ohjelmia. Suuri ongelma on, että mää en tiiä mite ne assembly ohjelmat saa muutettua konekielelle.

Ohjelmaa kutsutaan nimellä Assembler.
Mulla on semmosia ohjelmia ne ei tee mitää, mutta yks tekee 2 tiedostoo toine on obj tiedosto, jossa ei oo mitää järkevää ja toine on lst tiedosto, jossa lukee miljoona riviä ***** Warning ***** unrecognized character--blank substituted.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Hommaa gcc ja siihen z80-lisähärpäke. Alkuun pääset niinkin mielikuvituksella tavalla kun tunkemalal googleen: "gcc z80" (ilman noita lainausmerkkejä). Näyttää siellä olevan muitakin ohjelmia.

Teetkö tietokoneen puhtaalta pöydältä? Jos, niin miksi ihmeessä et käyttäisi jotain modernimpaa prosessoria, esimerkiksi lukuisilta valmistajilta löytyviä mikrokontrollereja?

Vierailija
Neutroni
Teetkö tietokoneen puhtaalta pöydältä? Jos, niin miksi ihmeessä et käyttäisi jotain modernimpaa prosessoria, esimerkiksi lukuisilta valmistajilta löytyviä mikrokontrollereja?
Joo. Iha yksikertase aluks. En löytäny muihi users manualii. Nyt mää löysin oikee assembleri. Tähä mennessä kaikki on ollu jotai fakeja.

Vierailija

Itse olen tehnyt Z80 prosessoriin pohjautuvan tietokoneen, prosessori toimii tässä 6MHz:n nopeudella. Kotisivuillani on lisää tietoa koneeni ominaisuuksista.
Sivuiltani saat ladatuksi Z80 mikroprosessorin käskykoodi kirjasen HLP.-muotoisena josta selviää kaikki prosessorin tuntemat komennot.
Olen itse kirjoittanut ohjelmat ihan tavallisella DOS:n edit-ohjelmalla jonka tuottamasta ASCII tiedostosta itse tekemäni Compileri kääntää lopullisen eeprommille poltettavan binäärisen tiedoston.
Jos aijot tutustua tähän 8-bittiseen prosessoriin suosittelen että hankit eZ8090 kehityslaitteiston jossa on tuoreempi versio prosessorista ja toimintakin on nopeampaa 50MHz:n nopeudella.

Uusimmat

Suosituimmat