Ääntä nopeampi lentokone

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pystyykö ääntä nopeammassa lentokoneessa keskustelemaan toisen ihmisen kanssa? Entä voidaanko ks. lennoilla esittää elokuvia?

Sivut

Kommentit (114)

Vierailija

Onko kysymys ihan tosissaan esitetty?

Ääni on aaltoliikettä väliaineessa eli tässä tapauksessa ilmassa. Aallot liikkuvat suhteessa väliaineeseen, eli tässä tapauksessa lentokoneen sisällä oleva ilma kulkee samalla nopeudella koneen ja matkustajien kanssa ja ääniaallot etenevät aivan samalla lailla koneen sisällä riipumatta tämän nopeudesta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Kyllä se vitsiksi oli tarkoitettu. Kyllähän keskustelu onnistui Concordessakin. Sitä vain ihmettelen, miksi tulevaisuuden yliäänikone voisi kannattaa, kun Concordekaan ei kannattanut.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Kyllä se vitsiksi oli tarkoitettu. Kyllähän keskustelu onnistui Concordessakin. Sitä vain ihmettelen, miksi tulevaisuuden yliäänikone voisi kannattaa, kun Concordekaan ei kannattanut.

Käsitääkseni sillä liikennöinti kannatti. Itse koneen kehitys, sekä markkinointi kärsi tosin aikamoisia takaiskuja - mantereiden yllä yliäänilentoon, kun ei lupia herunut, ja syykin oli selkeä: Äänivallin rikkoutumisesta syntyvät meluhaitat.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Volitans
Ertsu
Kyllä se vitsiksi oli tarkoitettu. Kyllähän keskustelu onnistui Concordessakin. Sitä vain ihmettelen, miksi tulevaisuuden yliäänikone voisi kannattaa, kun Concordekaan ei kannattanut.



Käsitääkseni sillä liikennöinti kannatti. Itse koneen kehitys, sekä markkinointi kärsi tosin aikamoisia takaiskuja - mantereiden yllä yliäänilentoon, kun ei lupia herunut, ja syykin oli selkeä: Äänivallin rikkoutumisesta syntyvät meluhaitat.

Voisitko vielä selvittää, miten sillä tulevaisuuden yliäänikoneella vältetään nuo meluhaitat ? Lentääkö se kenties 100 km:n korkeudella ?

Vierailija

Ihan omakohtaisten parin vuoden takaisten empiiristen havaintojeni perusteella uskallan vakuuttaa, että ainakin Tupolev TU-144LL koneessa jutskaaminen onnistui ihan kohtuullisesti, vaikka ääntä haipakkaammin lensikin. Tuota voi itsekukin vielä kokeilla, koska kyseinen kehitysversio lentelee silloin tällöin myös yleisösellaisia!

Vierailija
Snaut
Ihan omakohtaisten parin vuoden takaisten empiiristen havaintojeni perusteella uskallan vakuuttaa, että ainakin Tupolev TU-144LL koneessa jutskaaminen onnistui ihan kohtuullisesti, vaikka ääntä haipakkaammin lensikin. Tuota voi itsekukin vielä kokeilla, koska kyseinen kehitysversio lentelee silloin tällöin myös yleisösellaisia!

Miten perkeleessä koneeseen pääsit?

Vierailija
thuga101
Snaut
Ihan omakohtaisten parin vuoden takaisten empiiristen havaintojeni perusteella uskallan vakuuttaa, että ainakin Tupolev TU-144LL koneessa jutskaaminen onnistui ihan kohtuullisesti, vaikka ääntä haipakkaammin lensikin. Tuota voi itsekukin vielä kokeilla, koska kyseinen kehitysversio lentelee silloin tällöin myös yleisösellaisia!



Miten perkeleessä koneeseen pääsit?

Ei siihen Perekelettä tarvita. Venäjän Zhokovskin aerodromissa sijaitsevat oikeastaan maan kaikkien lentokonetehtaiden laboratoriot esittelytiloineen. Sieltä löytyy myös Sukhoin ja Mikoyanin lisäksi mm. OAO Tupolev, joka kuumeisesti kehittää pitkään markkinoimaansa businessyliäänikonettaan TU-444. Mainitulta aerodromilta lentokonetehtaat järjestävät myös melko usein ihan yleisölennätyksiä kehitysversioillaan (maksua vastaan tietty). Mutta itse olin sen TU-144LL kyydissä (jossa siis testataan tulevan TU-444 järjestelmiä) ihan erään pitkällisen opiskeluajoista saakka polveutuvan henkilösuhteen myötä.

Vierailija
Ertsu

Voisitko vielä selvittää, miten sillä tulevaisuuden yliäänikoneella vältetään nuo meluhaitat ? Lentääkö se kenties 100 km:n korkeudella ?

Käsittääkseni näin juuri tapahtuu. Tulevaisuuden matkustajakoneet lentävät mannertenväliset osuudet erittäin korkealla (kuten mannertenväliset ohjukset) jolloin kokonaislentoaika putoaa härskisti. Tietysti ihmisten ilmoilla pitää ajella maltillisesti, mutta nykyinen n. 20 tunnin lentoaika esim. Euroopasta Australiaan putoaa n. 4 tuntiin.

Concorde oli kaunis kone ja idea. Vierailin kerran sen ohjaamossa ilmailumuseossa Englannissa. Pääsymaksy oli 5 £. Varsinaiseen lentolippuun minulla ei olisikaan ollut varaa.

Vierailija
IFEUN
Ertsu

Voisitko vielä selvittää, miten sillä tulevaisuuden yliäänikoneella vältetään nuo meluhaitat ? Lentääkö se kenties 100 km:n korkeudella ?



Käsittääkseni näin juuri tapahtuu. Tulevaisuuden matkustajakoneet lentävät mannertenväliset osuudet erittäin korkealla (kuten mannertenväliset ohjukset) jolloin kokonaislentoaika putoaa härskisti. Tietysti ihmisten ilmoilla pitää ajella maltillisesti, mutta nykyinen n. 20 tunnin lentoaika esim. Euroopasta Australiaan putoaa n. 4 tuntiin.

Concorde oli kaunis kone ja idea. Vierailin kerran sen ohjaamossa ilmailumuseossa Englannissa. Pääsymaksy oli 5 £. Varsinaiseen lentolippuun minulla ei olisikaan ollut varaa.

Kyllä yliäänikoneilla voidaan saavuttaa liki nykyisten koneidenkin melutasot. Ongelmana ei niinkään ole korkealla tapahtuva matkalento vaan nousut. Tuossa mainitsemassani TU-444 vehkeessä matka- ja nousumelu on ratkaistu ensinnäkin rungon muotoilun kautta sekä uuden moottoriteknologian avulla. Siinä käytetään uusia NPO-Saturn jälkipoltittomia moottoreita, joiden pystysuuntaus muuttuu lennon eri vaiheiden myötä. Ainakin toistaiseksi melukokeiden tulokset ovat olleet siedettäviä, mutta ei vielä välttämättä euroja ja jenkkejä tyydyttäviä.

Vierailija
Snaut
thuga101
Snaut
Ihan omakohtaisten parin vuoden takaisten empiiristen havaintojeni perusteella uskallan vakuuttaa, että ainakin Tupolev TU-144LL koneessa jutskaaminen onnistui ihan kohtuullisesti, vaikka ääntä haipakkaammin lensikin. Tuota voi itsekukin vielä kokeilla, koska kyseinen kehitysversio lentelee silloin tällöin myös yleisösellaisia!



Miten perkeleessä koneeseen pääsit?



Ei siihen Perekelettä tarvita. Venäjän Zhokovskin aerodromissa sijaitsevat oikeastaan maan kaikkien lentokonetehtaiden laboratoriot esittelytiloineen. Sieltä löytyy myös Sukhoin ja Mikoyanin lisäksi mm. OAO Tupolev, joka kuumeisesti kehittää pitkään markkinoimaansa businessyliäänikonettaan TU-444. Mainitulta aerodromilta lentokonetehtaat järjestävät myös melko usein ihan yleisölennätyksiä kehitysversioillaan (maksua vastaan tietty). Mutta itse olin sen TU-144LL kyydissä (jossa siis testataan tulevan TU-444 järjestelmiä) ihan erään pitkällisen opiskeluajoista saakka polveutuvan henkilösuhteen myötä.

Perkule. I am Jealous =)

Vierailija
IFEUN
Ertsu

Voisitko vielä selvittää, miten sillä tulevaisuuden yliäänikoneella vältetään nuo meluhaitat ? Lentääkö se kenties 100 km:n korkeudella ?



Käsittääkseni näin juuri tapahtuu. Tulevaisuuden matkustajakoneet lentävät mannertenväliset osuudet erittäin korkealla (kuten mannertenväliset ohjukset) jolloin kokonaislentoaika putoaa härskisti. Tietysti ihmisten ilmoilla pitää ajella maltillisesti, mutta nykyinen n. 20 tunnin lentoaika esim. Euroopasta Australiaan putoaa n. 4 tuntiin.

Ihan noviisi kysymys. Tulee itselle mieleen, että jos pallon säteellä lähdetään korkeammalla lentämään, eikö se matka pitene?
Itsekkin olen lukenut, että siellä korkealla lennetään, mutta normijärki sanoo, että matka pitenee? Vai sielläkö sitten lennetään nopeampaa, jolloin matkaan kulutettava aika lyhenee? vai mihn tää perustuu.

Pii sun muu sädekaavat on hallussa, ja sanoo, että mitä pidemmällä pallon keskipisteestä, niin matka pitenee.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Säteen kasvu ei ole kovinkaan merkittävä jos lennetään kymmenessä tahi kahdessakymmenessä kilometrissä... tai vaikka kolmessakymmenessäkään.

Jos verrataan ympyränkaarta kymmenen kilometrin korkeudessa ja 30 kilometrin korkeudessa lennettyinä, niin ero näiden välillä on 0,47% pituudessa. Jos polttoaineenkulutus pienenee enemmän kuin 0,47%, on kannattavaa lentää 30 km korkeudessa verrattuna 10 km korkeudessa lentelyyn.

Tämä siis ei ota huomioon nousuun kuluvaa polttoainemäärää, tässä arvioitiin matkalentoa vakiokorkeudessa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
thuga101
IFEUN
Ertsu

Voisitko vielä selvittää, miten sillä tulevaisuuden yliäänikoneella vältetään nuo meluhaitat ? Lentääkö se kenties 100 km:n korkeudella ?



Käsittääkseni näin juuri tapahtuu. Tulevaisuuden matkustajakoneet lentävät mannertenväliset osuudet erittäin korkealla (kuten mannertenväliset ohjukset) jolloin kokonaislentoaika putoaa härskisti. Tietysti ihmisten ilmoilla pitää ajella maltillisesti, mutta nykyinen n. 20 tunnin lentoaika esim. Euroopasta Australiaan putoaa n. 4 tuntiin.



Ihan noviisi kysymys. Tulee itselle mieleen, että jos pallon säteellä lähdetään korkeammalla lentämmän, eikö se matka pitene?
Itsekkni olen lukenut, että siellä korkealla lennetään, mutta normijärki sanoo, että matka pitenee? Vai sielläkö sitten lennetään nopeampaa jolloin matkaan kulutettava aika lyhenee?

Näin nimenomaan on. Otetaan vielä konkreettinen esimerkki. Jos ajatellaan, että olet lentänyt tähän saakka maapallon ympärillä tietyllä korkeudella ja nyt lisäätkin lentokorkeuttasi 10 kilometrillä, niin maapallon ympärilentämisen matkasi pitenee vain reilulla 60 kilometrillä. Siis täysin mitätön matkan lisäys kokonaismatkaan nähden!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Kyllä Concorde oli ihan kannattava vehje.
Lentäjät ja matkustajat kannatteli ilmassa yhtä mokausta lukuunottamatta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat