Ystävänpäivä to. 14.2.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kansainvälinen Ystävänpäivä on jälleen torstaina 14.2. Ystävämme Wikipedia kertoo asiasta näin

Ystävänpäivää on Suomessa vietetty 1980-luvulta lähtien. Suomen kalenteriin ystävänpäivä on merkitty vuonna 1987. Se on muodostunut toiseksi suosituimmaksi korttipäiväksi joulun jälkeen.

Päivän tunnuksena tunnetaan kautta maailman punainen sydän. Suomessa sen huomasi ensimmäisenä Tampereen Sydänyhdistys, joka keksi 1980-luvun alussa yhdistää ”punaisten sydänten juhlan” markkinointikampanjaansa. Seuraavaksi aiheesta kiinnostui Suomen Punainen Risti, joka painatti ensimmäiset ystävänpäiväkortit

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yst%C3%A4v ... A4iv%C3%A4

Tässä on herännyt ajatuksia, että onko tuo mennyt jo liian kaupalliseksi, kuten Äitien- ja Isänpäivät jutut. Itse en juurikaan noteeraa koko päivää, muuta kuin tietyissä tilanteissa mainitsen. Antaa "fiksun" kuvan kait.

Mikä on tuon päivän perimmäinen tarkoitus?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Eikö jo kaikki juhlat ole menneet liian kaupalliseksi? Pääsiäinen lienee ainoa, josta ei revitä vielä ihan kaiukkea irti.

Ystävänpäivä, kuten isänpäiväkin, on puhtaasti kaupallinen juhla.

Vierailija
Liekehtivä Sikiö
Eikö jo kaikki juhlat ole menneet liian kaupalliseksi? Pääsiäinen lienee ainoa, josta ei revitä vielä ihan kaiukkea irti.

Ei ehkä ihan kaikkea mahdollista ole revitty, mutta munakauppa käy luullakseni kiivaampana kuin minään muuna päivänä (suklaa ja kana), sekä näihin liittyvät oheistuotteet ja muut rihkamat.

Vierailija
Lassi

Mikä on tuon päivän perimmäinen tarkoitus?

Alkuperäinen tarkoitushan oli "rakastavaisten" päivä. Termi on vähän laajentunut ja mielestäni on imelää ja pelleilyä saada esim. joltain serkulta ystävänpäiväkortti. Itse en muita tuona päivänä noteeraa kuin tuota significant otheria =)

Vierailija

Mulle ei mikään ns. juhlapäivä ole merkityksellinen. Kaupalliseksi on mennyt.
No on kuitenkin epävirallinen liputuspäivä, joten lippu salkoon vaan heti aamusta.

Nuo kaikenlaiset juhlapäivät, teennäisetkin häiritsevät vaan normaalia elämänrytmiä. Ja sukulaiset kaikkein pahimpia (pl. lapseni). Niitä pitää muistaa ja kaikenlaista häslinkiä.

No onhan se mukavaa odotella seuraavaksi Pääsiäistä, sitten Vappua sekä Juhannusta. Jospa kehittelis jotain. No en viitti...

Vierailija
Lassi
Mulle ei mikään ns. juhlapäivä ole merkityksellinen. Kaupalliseksi on mennyt.
No on kuitenkin epävirallinen liputuspäivä, joten lippu salkoon vaan heti aamusta.

Nuo kaikenlaiset juhlapäivät, teennäisetkin häiritsevät vaan normaalia elämänrytmiä. Ja sukulaiset kaikkein pahimpia (pl. lapseni). Niitä pitää muistaa ja kaikenlaista häslinkiä.

Sukulaiset ei ole välttämättä mitään ystäviä . Minä en ala lapsiani muistamaan ystävänpäivänä. Viime joulunakin sanoin, etten ala mihinkään typerään lahjarumbaan enää, hirvelihaa saatte kappaleet ja siinä kaikki. Tyttärenpoikaa täytyy tietysti ensi jouluna muistaa, kun jo jotain joulusta ymmärtää.

Vierailija

Ystävänpäivä ei ole vielä iskenyt minuun, tai ehkä joskus jollain hauskalla tekstiviestillä tai sähköpostilla muistan ystäviä.

Mutta "joulu juhlista jaloin" ja viime jouluna muistinkin lapsiani lahjoilla niin, että saan taas maksaa koko vuoden. Aikaisemmin en ole muistanut, koska ei ole rahaa, mutta nyt päätin velkaantua.

Lasteni syntymäpäivät on asia, jolloin muistan heitä jollain pienellä jutulla. Ja nyt on sitten vielä "mummon" tyttökin, että ....

Voi tuota rahan menoa. Pojalla varmaan tänään on tippunut tai tippuu hammas, joten täytyy juhlistaa sitä sitten 2:lla eurolla. Sanoi kyllä aamulla, että 3 euroa hammaskeiju/kukko/kana/hiiri - kukaan ei ole nähnyt mikä se on, joka tuo sen rahan, mutta nämä on meidän arvailuja - varmaan tuo, koska kesällä alahampaiden irrottua toi molemmilla kerralla 2 euroa. Ja ensi viikolla täyttää 6 vuotta, joten hänestä tulee "eskarilainen", mutta vasta syksyllä pääsee eskariin. Vaikka on jo nyt pussaillut eskarilaisia tyttöjä. Eilen kertoi.

Pääsiäinen myös on kiva, koska pääsiäispupu/kukko munii joka paikkaan rakeita tai munia. - Kun vanhempi tyttöni oli kahdeksanvuotias, hän tuli isältään ja oli hyvin loukkaantunut minuun. Sanoi, ettei viitsi kertoa nuoremmalle siskolleen, ettei mitään pääsiäiskania tai -kukkoa ole olemassa, sillä ei ainakaan isänsä luona ollut muninut kellekkään lapsille mitään. No, nyt hän sanoo, että ne olivat kivoja juttuja lapsuudessa.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Ystävänpäivän kaupallisuudesta nyt lienee turha puhua. Ainakin oman käsitykseni mukaan koko päivän kehittivät kauppiaat, jotka huomasivat, että juhlapäivinä menee tavara paremmin kaupaksi. Isänpäivän alku taitaa olla samanlainen.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
mskomu
Ystävänpäivän kaupallisuudesta nyt lienee turha puhua. Ainakin oman käsitykseni mukaan koko päivän kehittivät kauppiaat, jotka huomasivat, että juhlapäivinä menee tavara paremmin kaupaksi. Isänpäivän alku taitaa olla samanlainen.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Eipä tuossa ole korjattavaa. Ystävänpäivä on saanut alkunsa jo antiikin Roomasta, joten sillä on maailmassa pitkät perinteet. Muu maailma kaupallisti sen paljon ennen meitä. Vapaaehtoisjärjestöt sen meille lanseerasivat hyvänteikäisyysmielessä kerätäkseen varoja ties minne.

No. Koska rahaa pyöri bisneksessä, niin tietäähän sen miten siinä käy. Kaupallistuu.
Sama on Isänpäivän kanssa. Yrityspuoli huomasi, että kauppa käy Äitienpäivänä, niin pitäähän puolen vuoden päähän saada sitten samanlainen buumi, eli Isänpäivä. Täysin kaupallinen hapatus, vaikka isä olenkin.

No nyt on sitten taas tulossa seuraavaksi kansainvälinen Naistenpäivä 8.3. Ja taas pitää liputtaa. Venäjällä tuo päivä on erityinen. Siellä on silloin yleinen vapaapäivä. Joku näkee tietenkin tuossa Venäjän erityisessä juhlapäivässä jotain hymmmm.... Eikä vallan väärässä olekkaan.

No minä liputan, kun pitää liputtaa. Saan siitä ainakin iteelleni "synninpäästön" että muistinpa

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Kyllähän sitä tulee muistuteltua tärkeimpiä ystäviä. Itse en mitään kukkia hanki kenellekkään tai mitään sellaista. Tänä vuonna en osta kenellekkään lahjaa mutta kyllä minä joskus ostelen jos löydän oikein mukavan esineen.
Tänä vuonna lähetin sähköpostilla ja tein kotisivut kuvateksti lahjalle (kuvan ylläpitosivut ovat niin hitaita ja paskoja etten halunnu pilata sitä lahjaa hitaudella ) lähetin tosin päivän etuajassa ne. Huomenna täytyy sitten tekstiviesteillä muistella myöskin. Runoja en tänävuonna tehny, enkä juurikaan muutakaan kaunista tekstiä..

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

San Valentino eli ystävänpäivä on saanut nimensä piispan tai paavin mukaan, joka vihki nuoria rakastavaisia, joiden oli vaikea saada naimalupaa. Ennen kristinuskoa juhlan tilalla oli Roomassa jotkin pakanalliset juhlat, joissa arvottiin arvalla vihittävät parit. Parit olivat yhdessä aina vuoden kerrallaan. Näin ystävänpäivän historiasta kerrotaan.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Eipä ole sen koommin tullut noteerattua moista päivää . Joskus saa sukulaisilta toivotukset . Töissä ei ole ketään edes tainnut puhua siitä päivästä . Eivät ilmeisesti taida itsekkään viettää sitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat