Verkkolevy En Vaan Osaa™

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Minulla on Packard Bell NetStore 3500 -verkkolevy, jonka olen kytkenyt lähiverkkoon 10/100 -kytkimellä, joka on kiinni palomuuripömpelissä jossa on DHCP-serveri. Levyn staattiseksi LAN IP-osoitteeksi on asetettu 192.168.1.148, ja sille on annettu local workgroup-nimi joten se näkyy molempien tietokoneideni Windows My Network Places / Entire Network / jaadajaada -listassa.

Pääsen kyllä säätämään levyn asetuksia niin webin kuin mukana tulevan config-työkalunkin avulla, ja luomaan uusia samba server -hakemistoja, mutta en pääse itse levyn dataan käsiksi mitenkään.

Ohjeen mukaan menemällä syöttämällä explorerissa polku \\storage (tai \\storage-[levynnimi]) pitäisi päästä hakemistoihin, mutta ei pääse. Yritin myös My Computerista "Map Network Drive", ja antaa nuo samat polut. Yhteys aukeaa, ja se kysyy käyttäjätunnusta ja tunnussanaa, mutta aseman oma default admin-tunnussana ei toimi.

Mikä ärsyttävintä, vielä pari kuukautta takaperin tuohon verkkolevyyn pääsi käsiksi \\storage:n kautta ihan normaalisti. Jossain vaiheessa se vain lakkasi toimimasta.

Emmää näistä verkkojutuista kauhiasti tiärä, mutta jotain ilmeisesti teen väärin? Auttakke!

Kommentit (8)

Vierailija

Aikalailla itse on aina paras auttaja.

Ohjekirjan lukua, valmistajan FAQ-sivut..

Menikö joku muuttamaan käyttäjätunnusta tai salasanaa?

Mikähän tuo pömpeli on? DHCP ja kiinteä IP kuulostavat aina pahalta samassa yhteydessä mainittaessa. Voisiko asema saada IP:n DHCP:ltä?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Olli V
Mikähän tuo pömpeli on? DHCP ja kiinteä IP kuulostavat aina pahalta samassa yhteydessä mainittaessa. Voisiko asema saada IP:n DHCP:ltä?
Minun käsittääkseni kyllä palvelimet (jollainen tuollainen verkkolevykin on) ja verkkotulostimet laitetaan aina kiinteillä osoitteilla, vaikka päätteet saisivatkin DHCP:ltä osoitteet. Laitetaan vaan sen DHCP:n alue sillä tavalla, ettei ristiriitoja synny.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Minun käsittääkseni kyllä palvelimet (jollainen tuollainen verkkolevykin on) ja verkkotulostimet laitetaan aina kiinteillä osoitteilla, vaikka päätteet saisivatkin DHCP:ltä osoitteet. Laitetaan vaan sen DHCP:n alue sillä tavalla, ettei ristiriitoja synny.

Ongelma onkin tässä se "pömpeli". Onko se konffattu oikein.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

DHCP-palvelimelle voidaan myös MAC-osoitteen mukaan tehdä staattisia IP-osoitteita - nämä helpottavat suuremmassa mittakaavassa dokumentointia/hallintaa.

Joe ei manuaalin luku auta, niin sitten yhteyttä jälleenmyyjään - helppoa. Kysyjän selvityksen perusteella tietotaitoa on jo sen verran, että jotain muuta hämärää on. Tai sitten ei.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Enpä olisi uskonut, että idioottimaisesti pitää osioida FAT32:ksi ensimmäinen osio... mutta kuten sanoin, paskan möivät.

Nervus rerum

Vierailija

PeterH: Jos et ole ylikirjoittanut koko levyä vielä, voi sieltä yrittää kaivella dataa takaisin. Laita privaviestiä, jos haluat ohjetta ja alkaa säätämään.

Uusimmat

Suosituimmat