syömishäiriö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

sain tänään kuulla että yhdellä kaverillani on luultavastikkin anoreksia. haluan siis kysyä neuvoa miten auttaa häntä. asun eri paikkakunnalla ja en oikein tunne henkilöä kauheasti.

henkilö on poika 13w, 173cm pitkä ja painaa 49kg tällä hetkellä. eli painoindeksi on vain 16.2. henkilö kertoi haluavansa laihtua vielä 4kg lisää ollakseen tyytyväinen. laihtuakseen henkilö syö vain 3-4 päivän välein.

kehotin henkilöä menemään lääkärille, muttei hän halua. lisäksi henkilö viiltelee ja on kertomansa mukaan yrittänyt itsemurhaa kaksi kertaa eikä tämänkään takia halua hoitoon. henkilö on myös koulukiusattu, eikä vanhemmat anna hänen vaihtaa koulua. en pysty esim. puhumaan henkilön vanhemmille koska en tiedä keitä he ovat. eli ainoa keino auttaa häntä on vain puhua hänelle itselleen. kysymys onkin mitä tällaisista ongelmista kärsivälle voi sanoa hänen loukkaantumattaan?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Lähetä sille hillomunkkeja niin kyllä se siitä.

JA KIITOS EI MITÄÄN VITSEJÄ AIHEESTA TÄLLE PALSTALLE!!!!!!!!!!!

Vierailija

Ei tuo nallen hillomunkkijuttu niin paha ollut. Syömään houkuttelu voi toimia paremmin kuin lääkärillä uhkailu! Ja hillomunkin, jos minkä, pitäisi maistua vielä lapsen ikäiselle.

On käsittämätöntä, voiko tuon painoindeksin omaava haluta laihdutusta. Luuta ja nahkaa ja tuollaisenaan. Pituuskasvu ei varmasti ole vielä päättynyt, joten tilanne on vakava. Hän ei myöskään pysty laihtumaan enempää, sillä ei ole mistä laihduttaa. Vain nestehukka saattaa karistaa viimeiset pisarat.

Hän on varmasti kuullut kommentteja laihuudestaan kavereiltaan ja sukulaisiltaan. Tämä saattaa ahdistaa paljon, mikäli hän on muutenkin ollut aina laiha.

Tämän pojan elämässä on muukin asia epäkunnossa anoreksian lisäksi. Se asia tulisi saada selville. Eli miksi hän pohtii itsemurhaa. Koulukiusaus on varmasti yksi tälle tielle vienyt seikka.

Oletan, että hän on yksinäinen. Hänelle tulisi saada henkilö, johon voida tukeutua ja joka johtaa hänen elämänsä taas paremmalle uralle. Tässä tilanteessa kaikki HYVÄ on sallittua. Jos olet valmis uhraamaan hänelle aikaasi, pakota hänet "hellästi ystäväksesi". (Miten sen nyt sanoisikaan..)

Edit: korjattu lauserakenteita.

Vierailija

sain hänet syömään kaksi leipää. hän hokee kokoajan kuinka lihava hän on vaikkei tosiaankaan ole. kysyin tietävätkö hänen vanhempansa mitään asiasta, vastaus oli "Ei tiiä. Ja neki sanois et mun pitää laihduttaa"

Vierailija
scholle
sain hänet syömään kaksi leipää. hän hokee kokoajan kuinka lihava hän on vaikkei tosiaankaan ole. kysyin tietävätkö hänen vanhempansa mitään asiasta, vastaus oli "Ei tiiä. Ja neki sanois et mun pitää laihduttaa"

Anoreksia on nyt siis selvästi todettu. Minun lääkkeeni anoreksiaan on ihmissuhteet. Suhde läheiseen, tai sitten hoitavaan lääkäriin. Viimesenä oljenkortena sitten lääkitykset.

Vierailija
scholle

kysyin tietävätkö hänen vanhempansa mitään asiasta, vastaus oli "Ei tiiä. Ja neki sanois et mun pitää laihduttaa"

Luulen että hän valehtelee. Siis en usko hänen vanhempien suositelleen hänelle laihduttamista, jos hän kerran on silmiin pistävän laiha. Uskon että kyseessä on oman vahvan kuvitelman pitäminen omasta ulkonäkökäsityksestä ja muiden huomioiden torjuminen.

Nyt menen nukkumaan, kun on väsyttää...

Vierailija

olen yrittäny jo monta kertaa sanoa että hän tarvii apua mutta psykiatrille ei suostu meneen. ajattelinki mennä kasvotusten puhuun sille, tosin aikasintaan pääsen sinne vasta kolmen viikon päästä, ja se aika on aika helvetin pitkä. viikolla pääsis, mutta koulu ei antais mulle vapaata koska lintsaan itekki jo ihan liikaa sieltä ja oon niin paljon jäljessä.

Vierailija
Poison dart frog
scholle

kysyin tietävätkö hänen vanhempansa mitään asiasta, vastaus oli "Ei tiiä. Ja neki sanois et mun pitää laihduttaa"

Luulen että hän valehtelee. Siis en usko hänen vanhempien suositelleen hänelle laihduttamista, jos hän kerran on silmiin pistävän laiha. Uskon että kyseessä on oman vahvan kuvitelman pitäminen omasta ulkonäkökäsityksestä ja muiden huomioiden torjuminen.

niin niin. ei tietenkään sen vanhemmat haluais sen laihuttavan. se vaan kuvittelee. luulee etten mäkään välitä, kyllä se ehkä jo jotenki luottaa muhun, sentäs suostuu mulle puhuun.

Vierailija

Pystyisittekö juttelemaan asiasta muuten kuin kirjoittamalla? Eli vaikka puhelimitse. Näin hänelle syntyisi suurempi turvallisuuden tunne.

Joka tapauksessa mahdollisuus keskustella avoimesti auttaa häntä. Jos hän pystyy keskustelemaan kanssasi, varmasti hänet saadaan "juonittua" paranemaan.

Ajatukset pitää saada eroon "olen lihava, olen lihava" -ajatusmaailmasta. Esimerkiksi tulevaisuuden toiveet tulisi saada muuksi kuin laihduttaminen.

Vierailija

lupasin soittaa hänelle huomenna illalla. mutta on siinä jo sen verran edistystä että se edes suostuu suht avoimesti mulle puhumaan. ja sain sen jopa syömäänki jotain. ja itseasiassa hänestä ei edes ulkoisesti kauheasti näe että hän on niin laiha koska hän pukeutuu niin väljiin vaatteisiin. ja lyhythihaisia paitoja ei pue päälleen missään nimessä viiltelyjensä takia. tosin sen ymmärrän täysin, en mäkään pukeudu muihin ko pitkähihasiin. ranteet vetää puoleensa liikaa huomiota.

Vierailija
scholle
ulkoisesti kauheasti näe että hän on niin laiha koska hän pukeutuu niin väljiin vaatteisiin. ja lyhythihaisia paitoja ei pue päälleen missään nimessä viiltelyjensä takia.

Koulun liikuntatunnit voivat olla paha paikka hänelle. Sisäurheilu pakottaa vähentämään vaatetusta... Ja niillä, jos millä tapahtuu henkistä kiusaamista.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Tähän on vain yksi lääke, [size=200:2y9zjtny]ISLAM[/size:2y9zjtny]

allah neuvoo mitä pitää tehdä..osta sille koraani. Koraani on auttanut monia ihmisiä samantyylisistä ongelmista ennenkin. Mitään ei ole jumalan sanaa vahvempaa keinoa auttaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
Olli V
scholle
ulkoisesti kauheasti näe että hän on niin laiha koska hän pukeutuu niin väljiin vaatteisiin. ja lyhythihaisia paitoja ei pue päälleen missään nimessä viiltelyjensä takia.

Koulun liikuntatunnit voivat olla paha paikka hänelle. Sisäurheilu pakottaa vähentämään vaatetusta... Ja niillä, jos millä tapahtuu henkistä kiusaamista.

uintiin ei koskaan mee. istuu mieluummin jälki-istuntoa. kyllä joskus saattaaki osallistua liikuntaan muttei ilman paitaa joka peittää ranteet. pahin kiusaaja on kuulemma rehtorin tytär, ja kaverini vanhemmat ovat valittaneet kiusaamisesta mutta sieltä on vain sanottu ettei koulu voi puuttua kiusaamiseen. taitaa rehtori vain sääliä omaa tytärtään ja säästää omaa persettään.

Vierailija
scholle
ettei koulu voi puuttua kiusaamiseen.

?? Jo on paikka! Ei ihme, että ympäristö aiheuttaa pahoinvointia. Koulun, eli rehtorin, opettajan + muu henkilökunnan tehtäviin kuuluun kiusaamiseen puuttuminen.

On tämä niin väärin.

Vierailija
Olli V
scholle
ettei koulu voi puuttua kiusaamiseen.

?? Jo on paikka! Ei ihme, että ympäristö aiheuttaa pahoinvointia. Koulun, eli rehtorin, opettajan + muu henkilökunnan tehtäviin kuuluun kiusaamiseen puuttuminen.

On tämä niin väärin.

sitä se minäki sanoin että koulun pitäis puuttua siihen. mun koulussa ainaki eräissä kiusaustapauksissa kokoonnuttiin koko luokan kanssa, istuttiin piirissä ja juteltiin psykologin kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat