YLE: Koneiden älykkyys jo ihmismielen tasolla vuonna 2029?

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Istu ja pala. Nyt on kyllä maailmankirjat menneen sekaisin, kun YLEn uutisessa tohditaan mainita Ray Kurzweil. Kohta ne alkaa varmaan uutisoimaan transhumanismistakin ja ties mistä vielä. Liitän koko lyhyen uutisen uutisen tähän, kun tuo linkki expiroituu kumminkin heti kohta.

--

[size=150:1eqxw78e]Koneiden älykkyys jo ihmismielen tasolla vuonna 2029?[/size:1eqxw78e]
Julkaistu 17.02.2008, klo 01.24

Roboteille saatetaan kehittää ihmisveroinen keinoäly jo vuoteen 2029 mennessä, arvostettu yhdysvaltalaistutkija ennustaa.

Tutkija Ray Kurzweilin mukaan kahdessakymmenessä vuodessa roboteille pystytään kehittämään keinoäly, jossa yhdistyvät kaikki ihmisälyn osa-alueet. Kurzweil uskoo koneiden osaavan tuolloin toimia järkevästi myös vuorovaikutustilanteissa ihmisten kanssa.

Kurzweil on esittänyt näkemyksiään BBC:n tiedeuutisten haastattelussa.

Pieni keinoälyllä varustettu robotti, niin sanottu nanobotti, voitaisiin asentaa ihmisen aivoihin lisäämään henkilön omaa älykkyyttä.

Tutkijan näkemyksen mukaan robottien ja ihmisen älyn yhdistäminen on luonnollinen jatke ihmisen ja robottien nykyiselle yhteistyölle.

Ray Kurzweil on yksi tulevaisuuden teknologiahaasteita pohtivan kansainvälisen työryhmän jäsenistä. Työryhmään kuluu myös muun muassa Larry Page, joka on toinen hakukone Googlen kehittäjistä.

YLE Uutiset

Kommentit (12)

Vierailija

Aika tarkka vuosi tuo 2029, tosin ei maininnut että tapahtuuko asia alku- vai loppuvuodesta. Itse uutisen sisällön toteutumiseen en jaksa uskoa, vaikka olisihan se hienoa. Toistaiseksi ihminen ei ole luonut mitään kovinkaan älykästä.

Vierailija
ZenBeat
Aika tarkka vuosi tuo 2029, tosin ei maininnut että tapahtuuko asia alku- vai loppuvuodesta. Itse uutisen sisällön toteutumiseen en jaksa uskoa, vaikka olisihan se hienoa. Toistaiseksi ihminen ei ole luonut mitään kovinkaan älykästä.

Painotus sanoilla 'vuoteen 2029 mennessä', ja tuo arviohan perustuu aika pitkälti ennustettuun prosessoritehon kasvuun ja teknologian kehitykseen, eli ei se aivan hatusta ole tempaistu vaikka ei sitä ihan julkaisupäivämääränäkään voi pitää

Vierailija

Mikäs oli aikataulutus reaaliaikaselle tulkille, eli masiinalle joka kääntää lennossa kielestä kieleen?

Muistaakseni toi oli jonkun sortin kulminaatiopiste tekniikan saavutuksille.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Eräille tän palstalaisten aivoihin sopisi asentaa kyllä vähän useampikin nanobotti tuomaan älyä..

Tosin kyllä puhillekkin kelpaisi moinen laite.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Aatella, jos mä asentaisisin mun pehmoleluun tommoisen, niin se voisi liikkua ja puhua!! IHANAA!! Mulle ihka oma elävä nalle puh pehmolelu! Sitten ei tarvitsisi olla koskaan yksin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
tiäremiäs
Mut on liitetty koneeseen silloin oon 44 -vuotias, eri parhaassa iässä missä ilmenee parhaat aivotukset.

2029

Kirjoitathan parhaista aivoituksistasi kirjan, jonka julkaiset kustantajalla vaikka nimellä "Tiäremiähen parhaat aivoitukset"? Yksi aivoitus per sivu, se voisi olla 40-sivuinen kirja eli 40 aivoitusta. Jos tulee täytetekstiä niin ei tarvitse niin montaa aivoitusta olla. Sitä ennen voisi julkaista "Tiäremiähen aivoituksia 2008"? Ostaisin jos ei olisi liian kallis.

Vierailija
smarko
[size=150:1ia5a4hk]Koneiden älykkyys jo ihmismielen tasolla vuonna 2029?[/size:1ia5a4hk] Julkaistu 17.02.2008, klo 01.24

Se ei ole merkki siitä että ihmisen viisaus on nousemaan päin, vaan se on merkki siitä, että ihmisen viisaus lakee.

Vierailija

Mulla on toi Raymond Kurzweilin The Singularity Is Near. Kannattaa lukea jos teknologian exponentiaalinen kehitys kiinostaa. Voin sanoa että kirjassa on todella hyvin perustelu jokainen väittämä eikä Kurzweil suinkaan sano että mikään varmuudella toteutuisi. Hän ei myöskään ennusta millaiseen yhteiskuntaan teknologian kehitys johtaa, mutta varoittaa kyllä mahdollisista vaaroista.
Itse toivoisin että omana elinaikana pääsisi käyttämään konetta, jonka voi yhdistää aivoihin ja jolla voi mennä simuloituun todellisuuteen, aivan niinkuin matrix elokuvassa.
Mahdollisuudet olisivat rajattomat, voisi tehdä melkein mitä tahansa siellä. Se olisi henkilökohtainen paratiisi.

Uusimmat

Suosituimmat