Hevonen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksiköhän? Mun tyttäret ovat hevoshoitajia. Nuorin heistä jopa Ypäjän käynyt. Ratsastuksenopettaja.

Mikä tytöissä kiehtoo hevonen?

Meillä miehillä tietenkin Villi-Länsi... Intiaanit, ja sellaiset.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Itseäni ainakin kiehtoo miten nöyrästi niin voimakas eläin (kesy)mukautuu ihmisen tahtoon. Selvästi hyötyeläimeksi suunniteltu ja tehty.

Vierailija

eikös Sigmund Freud pohtinut tätä, ja tuli johtopäätökseen liittyen seksuaalisuuteen. ratsastus tuntuu hyvältä, hevoset ovat komeita jne...

Vierailija
teijoster
Itseäni ainakin kiehtoo miten nöyrästi niin voimakas eläin (kesy)mukautuu ihmisen tahtoon. Selvästi hyötyeläimeksi suunniteltu ja tehty.
Täh. Ei kaverin tartte nöyristellä. Ei ainakaan tämä. Tico on kiltti niin kauan kuin on. Hyökkää tuo komennosta. Puolustaa isäntäänsä.

En kaivannut sua tähän ketjuun. Olet sama kuin Vastaaja_s24fi.

[size=150:92q8nfel]Kyse on hevosista[/size:92q8nfel]

Vierailija
teijoster
Menetkö henkilökohtaisuuksiin? Kyllä minä tiedän ettei minua täällä kaivata. Mutta minkäs teet...
Sama se. [size=150:2xf5wvev]Kyse on hevosista.[/size:2xf5wvev] Älä nyt taas sekoa.

Vierailija
teijoster
Ja kun noin töykeeksi heittäydyt niin taidan alkaa häiriköidä tätä threadia.
Käsittäkseni et pääse lähellekään Vastaaja_s24fi viestejä. Yritä nyt kuitenkin. -Tyhmyys tiivistyy porukassa -

Vierailija

1 Alussa Jumala loi taivaat ja maan.

2 Ja osoittautui, että maa oli vailla muotoa ja autio, ja pimeys oli vesisyvyyden pinnalla, ja Jumalan vaikuttava voima liikehti vesien pinnan yllä.

3 Sitten Jumala sanoi: ”Tulkoon valoa.” Ja valoa tuli. 4 Sen jälkeen Jumala näki, että valo oli hyvä, ja Jumala erotti valon ja pimeyden toisistaan. 5 Ja Jumala nimitti valoa ”päiväksi”, mutta pimeyden hän nimitti ”yöksi”. Ja tuli ilta ja tuli aamu; ensimmäinen päivä.

6 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tulkoon vesien väliin laajuus, ja erotkoot vedet vesistä.” 7 Sitten Jumala ryhtyi tekemään laajuutta ja erottamaan toisistaan vesiä, jotka olisivat laajuuden alapuolella, ja vesiä, jotka olisivat laajuuden yläpuolella. Ja tuli olemaan niin. 8 Ja Jumala nimitti laajuutta ”taivaaksi”. Ja tuli ilta ja tuli aamu; toinen päivä.

9 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Kokoontukoot taivaiden alla olevat vedet yhteen paikkaan, ja tulkoon kuiva maankamara näkyviin.” Ja tuli olemaan niin. 10 Ja Jumala nimitti kuivaa maankamaraa ”maaksi”, mutta kokoontuneet vedet hän nimitti ”meriksi”. Jumala näki myös, että niin oli hyvä. 11 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Versokoon maa ruohoa, siementä tekeviä kasveja, hedelmäpuita, jotka maan päällä lajiensa mukaan kantavat hedelmää, jossa niiden siemen on.” Ja tuli olemaan niin. 12 Ja maa alkoi tuottaa ruohoa, kasveja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen on, lajiensa mukaan. Jumala näki sitten, että niin oli hyvä. 13 Ja tuli ilta ja tuli aamu; kolmas päivä.

14 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tulkoon valonlähteitä taivaiden laajuuteen erottamaan päivän ja yön toisistaan, ja niiden on oltava merkkeinä sekä vuodenaikojen ja päivien ja vuosien osoittajina. 15 Ja niiden on oltava valonlähteinä taivaiden laajuudessa paistamassa maan päälle.” Ja tuli olemaan niin. 16 Ja Jumala ryhtyi tekemään kahta suurta valonlähdettä, suurempaa valonlähdettä hallitsemaan päivää ja vähäisempää valonlähdettä hallitsemaan yötä, ja myös tähtiä. 17 Siten Jumala pani ne taivaiden laajuuteen paistamaan maan päälle 18 ja hallitsemaan päivällä ja yöllä sekä erottamaan valon ja pimeyden toisistaan. Jumala näki sitten, että niin oli hyvä. 19 Ja tuli ilta ja tuli aamu; neljäs päivä.

20 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Viliskööt vedet eläviä sieluja parvittain, ja lentäköön maan yllä lentäviä luomuksia taivaiden laajuuden pinnalla.” 21 Ja Jumala ryhtyi luomaan suuria merihirviöitä ja kaikkia liikkuvia eläviä sieluja, joita vilisi vesissä lajiensa mukaan, ja kaikkia siivekkäitä lentäviä luomuksia lajiensa mukaan. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä. 22 Sen jälkeen Jumala siunasi ne sanoen: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää merialtaiden vedet, ja lisääntykööt lentävät luomukset maan päällä.” 23 Ja tuli ilta ja tuli aamu; viides päivä.

24 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tuottakoon maa eläviä sieluja lajiensa mukaan, kotieläimiä ja muita liikkuvia eläimiä sekä maan villieläimiä lajiensa mukaan.” Ja tuli olemaan niin. 25 Ja Jumala ryhtyi tekemään maan villieläimiä lajiensa mukaan ja kotieläimiä lajiensa mukaan sekä kaikkia muita maan liikkuvia eläimiä lajiensa mukaan. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.

26 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja vallitkoot he meren kaloja ja taivaiden lentäviä luomuksia ja kotieläimiä ja koko maata sekä kaikkia muita liikkuvia eläimiä, jotka maan päällä liikkuvat.” 27 Ja Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Lisäksi Jumala siunasi heidät ja Jumala sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja alistakaa se valtaanne, ja vallitkaa meren kaloja ja taivaiden lentäviä luomuksia sekä kaikkia elollisia, jotka liikkuvat maan päällä.”

29 Ja Jumala sanoi vielä: ”Katso, minä olen antanut teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita on koko maan pinnalla, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä puun hedelmä. Olkoot ne teille ravinnoksi. 30 Ja jokaiselle maan villieläimelle ja jokaiselle taivaiden lentävälle luomukselle sekä kaikelle maan päällä liikkuvalle, jossa on elämä sieluna, [olen antanut] kaikki vihreät kasvit ravinnoksi.” Ja tuli olemaan niin.

31 Sen jälkeen Jumala katsoi kaikkea, minkä hän oli tehnyt, ja katso, se oli erittäin hyvää. Ja tuli ilta ja tuli aamu; kuudes päivä.

2 Näin tulivat valmiiksi taivaat ja maa ja koko niiden armeija. 2 Ja seitsemänteen päivään mennessä Jumala sai tekemänsä työn valmiiksi, ja hän ryhtyi lepäämään seitsemäntenä päivänä kaikesta työstään, jonka hän oli tehnyt. 3 Ja Jumala ryhtyi siunaamaan seitsemättä päivää ja pyhittämään sitä, koska sinä päivänä Jumala on levännyt kaikesta työstään, jonka hän sen tehdäkseen on luonut.

4 Tämä on taivaiden ja maan historia niiden luomisaikaan, sinä päivänä jona Jehova Jumala teki maan ja taivaan.

5 Eikä maassa ollut vielä yhtään kedon pensasta eikä vielä ollut versomassa mitään kedon kasvillisuutta, koska Jehova Jumala ei ollut vielä antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä viljelemässä maata. 6 Mutta usva nousi säännöllisesti maasta, ja se kasteli maan koko pinnan.

7 Sitten Jehova Jumala muodosti ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja ihmisestä tuli elävä sielu. 8 Lisäksi Jehova Jumala istutti puutarhan Eedeniin, itään päin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka hän oli muodostanut. 9 Siksi Jehova Jumala kasvatti maasta kaikenlaisia puita, haluttavan näköisiä ja hyviä ravinnoksi, ja myös elämän puun keskelle puutarhaa sekä hyvän ja pahan tiedon puun.

10 Ja Eedenistä lähti virta, joka kasteli puutarhaa, ja sieltä se alkoi jakautua, ja siitä tuli neljä päähaaraa. 11 Ensimmäisen nimi on Pison; se kiertää koko Havilan maan, jossa on kultaa. 12 Ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös bdelliumpihkaa ja onyksikiveä. 13 Ja toisen virran nimi on Gihon; se kiertää koko Kuusin maan. 14 Ja kolmannen virran nimi on Hiddekel; se kulkee Assyriasta itään. Ja neljäs virta on Eufrat.

15 Niin Jehova Jumala otti ihmisen ja asetti hänet Eedenin puutarhaan viljelemään sitä ja huolehtimaan siitä. 16 Ja Jehova Jumala antoi ihmiselle myös tämän käskyn: ”Jokaisesta puutarhan puusta saat syödä kylliksesi. 17 Mutta hyvän ja pahan tiedon puusta, siitä sinä et saa syödä, sillä sinä päivänä, jona syöt siitä, sinä kuolemalla kuolet.”

18 Ja Jehova Jumala sanoi edelleen: ”Ihmisen ei ole hyvä olla jatkuvasti yksin. Minä teen hänelle auttajan hänen täydennyksekseen.” 19 Ja Jehova Jumala muodosti maasta kaikkia kedon villieläimiä ja kaikkia taivaiden lentäviä luomuksia, ja hän alkoi tuoda niitä ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen tämä kullekin antaisi, ja minkä nimen ihminen sille antoikin, kullekin elävälle sielulle, se oli sen nimi. 20 Niin ihminen antoi nimet kaikille kotieläimille ja taivaiden lentäville luomuksille ja kaikille kedon villieläimille, mutta ihmiselle ei löytynyt auttajaa hänen täydennyksekseen. 21 Siksi Jehova Jumala vaivutti ihmisen sikeään uneen, ja hänen nukkuessaan hän otti yhden hänen kylkiluistaan ja sulki sitten lihan sen kohdalta. 22 Sen jälkeen Jehova Jumala rakensi Aadamista ottamastaan kylkiluusta naisen ja toi hänet Aadamin luo.

23 Silloin Aadam sanoi:
”Tämä on vihdoinkin luu minun luistani
ja liha minun lihastani.
Häntä tullaan kutsumaan ’miehettäreksi’,
sillä miehestä hänet on otettu.”

24 Sen vuoksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja hänen on liityttävä vaimoonsa ja heidän on tultava yhdeksi lihaksi. 25 Ja he olivat molemmat kaiken aikaa alasti, Aadam ja hänen vaimonsa, eivätkä he kuitenkaan tunteneet häpeää.

3 Mutta käärme osoittautui varovaisimmaksi kaikista kedon villieläimistä, jotka Jehova Jumala oli tehnyt. Niinpä se alkoi sanoa naiselle: ”Onko tosiaan niin, että Jumala on sanonut: te ette saa syödä jokaisesta puutarhan puusta?” 2 Tähän nainen sanoi käärmeelle: ”Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmää. 3 Mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä puutarhaa, Jumala on sanonut: ’Ette saa syödä siitä ettekä saa koskea siihen, ettette kuolisi.’ ” 4 Tähän käärme sanoi naiselle: ”Ette suinkaan kuole. 5 Sillä Jumala tietää, että juuri sinä päivänä, jona te syötte siitä, teidän silmänne todella avautuvat ja te tulette varmasti olemaan niin kuin Jumala, niin että tiedätte hyvän ja pahan.”

6 Nainen näki nyt, että puussa oli hyvää ravintoa ja että silmät kaipasivat sitä, niin, puu oli haluttava katsella. Siksi hän otti sen hedelmää ja söi sitä. Jälkeenpäin hän antoi myös miehelleen, kun tämä oli hänen kanssaan, ja hänkin söi sitä. 7 Silloin molempien silmät avautuivat ja he tajusivat olevansa alasti. Niinpä he ompelivat viikunanlehtiä yhteen ja tekivät itselleen lanneverhot.

8 Myöhemmin he kuulivat Jehova Jumalan äänen hänen vaeltaessaan puutarhassa päivän tuuliseen aikaan, ja silloin Aadam ja hänen vaimonsa kätkeytyivät Jehova Jumalan kasvoilta puutarhan puiden sekaan. 9 Ja Jehova Jumala huusi Aadamia toistuvasti ja sanoi hänelle: ”Missä olet?” 10 Lopulta tämä sanoi: ”Minä kuulin sinun äänesi puutarhassa, mutta minua pelotti, koska olin alasti, ja siksi minä kätkeydyin.” 11 Siihen hän sanoi: ”Kuka sinulle kertoi, että olit alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” 12 Ja Aadam sanoi vielä: ”Nainen, jonka annoit olemaan kanssani, hän antoi minulle hedelmän siitä puusta, ja niin minä söin.” 13 Sitten Jehova Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oikein olet tehnyt?” Tähän nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja niin minä söin.”

14 Silloin Jehova Jumala sanoi käärmeelle: ”Koska olet tämän tehnyt, sinä olet kirottu kaikkien kotieläinten ja kaikkien kedon villieläinten joukossa. Vatsallasi tulet kulkemaan ja tomua tulet syömään kaikki elämäsi päivät. 15 Ja minä panen vihollisuuden sinun ja naisen välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille. Se murskaa sinun pääsi, ja sinä murskaat sen kantapään.”

16 Naiselle hän sanoi: ”Minä lisään suuresti raskautesi vaivaa; kivulla sinä synnytät lapsia, ja mieheesi on sinun halusi, ja hän hallitsee sinua.”

17 Ja Aadamille hän sanoi: ”Koska kuuntelit vaimosi ääntä ja söit siitä puusta, josta minä annoin sinulle tämän kiellon: ’Et saa syödä siitä’, kirottu on maa sinun takiasi. Vaivaa nähden tulet syömään sen satoa kaikki elämäsi päivät. 18 Ja orjantappuroita ja ohdakkeita se kasvaa sinulle, ja sinun on syötävä kedon kasveja. 19 Otsasi hiessä sinä syöt leipää, kunnes palaat maahan, sillä siitä sinut on otettu. Sillä tomua sinä olet, ja tomuun sinä palaat.”

20 Tämän jälkeen Aadam antoi vaimolleen nimen Eeva, koska hänestä oli tuleva kaikkien elävien äiti. 21 Sitten Jehova Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen pitkät vaatteet nahasta ja puki heidät. 22 Ja Jehova Jumala sanoi vielä: ”Katso, ihmisestä on tullut kuin yksi meistä hyvän ja pahan tietämisessä, ja jottei hän nyt ojentaisi kättään ja todellakin ottaisi elämän puusta ja söisi ja eläisi ajan hämärään asti . . .” 23 Sen jälkeen Jehova Jumala ajoi hänet pois Eedenin puutarhasta viljelemään maata, josta hänet oli otettu. 24 Ja niin hän ajoi ulos ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit sekä jatkuvasti kääntyilevän leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.

4 Aadam yhtyi nyt vaimoonsa Eevaan, ja tämä tuli raskaaksi. Aikanaan hän synnytti Kainin ja sanoi: ”Olen saanut aikaan miehen Jehovan avulla.” 2 Myöhemmin hän synnytti jälleen, hänen veljensä Abelin.

Ja Abelista tuli lammaspaimen, mutta Kainista tuli maan viljelijä. 3 Ja jonkin ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmiä uhrilahjaksi Jehovalle, 4 kun sitä vastoin Abel toi katraansa esikoisia, vieläpä niiden rasvaisia osia. Vaikka Jehova katsoi suopeasti Abelia ja hänen uhrilahjaansa, 5 hän ei katsonut lainkaan suopeasti Kainiin ja hänen uhrilahjaansa. Ja Kain suuttui kovasti, ja hänen kasvonsa alkoivat synkistyä. 6 Tällöin Jehova sanoi Kainille: ”Miksi olet suuttunut, ja miksi kasvosi ovat synkistyneet? 7 Jos käännyt tekemään hyvää, niin eikö siitä seuraa korotus? Mutta jos et käänny tekemään hyvää, niin synti väijyy sisäänkäynnin luona, ja sinuun on sen halu, mutta saatko sinä siitä yliotteen?”

8 Sen jälkeen Kain sanoi veljelleen Abelille: [”Mennään kedolle.”] Niin tapahtui, että heidän kedolla ollessaan Kain kävi veljensä Abelin kimppuun ja tappoi hänet. 9 Myöhemmin Jehova sanoi Kainille: ”Missä on veljesi Abel?”, ja hän sanoi: ”En tiedä. Olenko minä veljeni vartija?” 10 Tähän hän sanoi: ”Mitä olet tehnyt? Kuuntele! Veljesi veri huutaa minulle maasta. 11 Ja nyt olet kirottu maanpakoon siltä maaperältä, joka on avannut suunsa ottaakseen veljesi veren sinun kädestäsi. 12 Kun viljelet maata, se ei luovuta sinulle voimaansa. Kulkuri ja pakolainen sinusta tulee maan päällä.” 13 Tähän Kain sanoi Jehovalle: ”Rangaistukseni erheestä on liian suuri kannettavaksi. 14 Sinähän ajat minut tänä päivänä pois tämän maan pinnalta, ja minä joudun olemaan piilossa kasvoiltasi, ja minun on tultava kulkuriksi ja pakolaiseksi maan päällä, ja on varmaa, että kuka tahansa, joka minut löytää, tappaa minut.” 15 Tähän Jehova sanoi hänelle: ”Siitä syystä kenen tahansa, joka tappaa Kainin, on kärsittävä seitsenkertainen kosto.”

Ja niin Jehova asetti Kainia varten merkin, jottei kukaan, joka hänet löytää, löisi häntä kuoliaaksi. 16 Sitten Kain meni pois Jehovan kasvojen edestä ja asettui asumaan Pakolaisuudenmaahan, Eedenin itäpuolelle.

17 Sen jälkeen Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Hanokin. Sitten hän ryhtyi rakentamaan kaupunkia ja antoi kaupungille nimen poikansa Hanokin nimen mukaan. 18 Myöhemmin Hanokille syntyi Irad. Ja Iradille syntyi Mehujael, ja Mehujaelille syntyi Metusael, ja Metusaelille syntyi Lemek.

19 Lemek otti sittemmin itselleen kaksi vaimoa. Ensimmäisen nimi oli Ada, ja toisen nimi oli Sillaa. 20 Aikanaan Ada synnytti Jabalin. Hänestä tuli niiden kantaisä, jotka asuvat teltoissa ja joilla on karjaa. 21 Ja hänen veljensä nimi oli Jubal. Hänestä tuli kaikkien niiden kantaisä, jotka soittavat harppua ja huilua. 22 Ja Sillaa, hänkin synnytti: Tubal-Kainin, kaikenlaisten kuparisten ja rautaisten työkalujen takojan. Ja Tubal-Kainin sisar oli Naema. 23 Niinpä Lemek sepitti vaimoilleen Adalle ja Sillaalle nämä sanat:

”Kuulkaa minun ääntäni, te Lemekin vaimot,
ottakaa korviinne mitä sanon:
Olen tappanut miehen haavastani,
niin, nuoren miehen mustelmastani.

24 Jos Kain pitää kostaa seitsenkertaisesti,
niin Lemek seitsemänkymmentäseitsemänkertaisesti.”

25 Ja Aadam yhtyi jälleen vaimoonsa, ja niin tämä synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Set, sillä, kuten hän sanoi: ”Jumala on asettanut minulle toisen siemenen Abelin sijaan, koska Kain tappoi hänet.” 26 Ja Setillekin syntyi poika, ja niin hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin huutamaan avuksi Jehovan nimeä.

5 Tämä on Aadamin historian kirja. Sinä päivänä, jona Jumala loi Aadamin, hän teki hänet Jumalan kaltaiseksi. 2 Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Sen jälkeen hän siunasi heidät ja antoi heille nimen ”ihminen” heidän luomispäivänään.

3 Ja Aadam eli satakolmekymmentä vuotta. Sitten hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Set. 4 Ja Aadamin tultua Setin isäksi hänelle kertyi päiviä vielä kahdeksansataa vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 5 Niin Aadamin elinpäiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakolmekymmentä vuotta, ja hän kuoli.

6 Ja Set eli sataviisi vuotta. Sitten hänelle syntyi Enos. 7 Ja tultuaan Enosin isäksi Set eli vielä kahdeksansataaseitsemän vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 8 Niin Setin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakaksitoista vuotta, ja hän kuoli.

9 Ja Enos eli yhdeksänkymmentä vuotta. Sitten hänelle syntyi Kenan. 10 Ja tultuaan Kenanin isäksi Enos eli vielä kahdeksansataaviisitoista vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 11 Niin Enosin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataaviisi vuotta, ja hän kuoli.

12 Ja Kenan eli seitsemänkymmentä vuotta. Sitten hänelle syntyi Mahalalel. 13 Ja tultuaan Mahalalelin isäksi Kenan eli vielä kahdeksansataaneljäkymmentä vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 14 Niin Kenanin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakymmenen vuotta, ja hän kuoli.

15 Ja Mahalalel eli kuusikymmentäviisi vuotta. Sitten hänelle syntyi Jared. 16 Ja tultuaan Jaredin isäksi Mahalalel eli vielä kahdeksansataakolmekymmentä vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 17 Niin Mahalalelin päiviä kertyi kaikkiaan kahdeksansataayhdeksänkymmentäviisi vuotta, ja hän kuoli.

18 Ja Jared eli satakuusikymmentäkaksi vuotta. Sitten hänelle syntyi Hanok. 19 Ja tultuaan Hanokin isäksi Jared eli vielä kahdeksansataa vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 20 Niin Jaredin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakuusikymmentäkaksi vuotta, ja hän kuoli.

21 Ja Hanok eli kuusikymmentäviisi vuotta. Sitten hänelle syntyi Metusalah. 22 Ja tultuaan Metusalahin isäksi Hanok vaelsi tosi Jumalan kanssa kolmesataa vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 23 Niin Hanokin päiviä kertyi kaikkiaan kolmesataakuusikymmentäviisi vuotta. 24 Ja Hanok vaelsi jatkuvasti tosi Jumalan kanssa. Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala oli ottanut hänet pois.

25 Ja Metusalah eli satakahdeksankymmentäseitsemän vuotta. Sitten hänelle syntyi Lemek. 26 Ja tultuaan Lemekin isäksi Metusalah eli vielä seitsemänsataakahdeksankymmentäkaksi vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 27 Niin Metusalahin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakuusikymmentäyhdeksän vuotta, ja hän kuoli.

28 Ja Lemek eli satakahdeksankymmentäkaksi vuotta. Sitten hänelle syntyi poika 29 ja hän antoi hänelle nimen Nooa sanoen: ”Tämä tuo meille lohdutusta työhömme ja kättemme vaivaan, joka johtuu Jehovan kiroamasta maasta.” 30 Ja tultuaan Nooan isäksi Lemek eli vielä viisisataayhdeksänkymmentäviisi vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 31 Niin Lemekin päiviä kertyi kaikkiaan seitsemänsataaseitsemänkymmentäseitsemän vuotta, ja hän kuoli.

32 Ja Nooa tuli viidensadan vuoden ikäiseksi. Sen jälkeen Nooalle syntyivät Seem, Haam ja Jafet.

6 Aikanaan tapahtui, että kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, 2 niin tosi Jumalan pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen kaikki, jotka he valitsivat. 3 Sen jälkeen Jehova sanoi: ”Minun henkeni ei ole vaikuttava ihmisen hyväksi määräämättömiin, koskapa hän on lihaa. Näin ollen hänelle on kertyvä päiviä satakaksikymmentä vuotta.”

4 Noina päivinä osoittautui maassa olevan nefilejä ja jälkeenpäinkin, kun tosi Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille poikia; he olivat niitä mahtavia, joita oli ennen vanhaan, nimekkäitä miehiä.

5 Silloin Jehova näki, että ihmisen pahuus maan päällä oli hyvin suuri ja että hänen sydämensä ajatusten kaikki taipumukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat. 6 Ja Jehova tunsi mielipahaa siitä, että oli tehnyt ihmisiä maan päälle, ja hän oli pahoillaan sydämessään. 7 Niin Jehova sanoi: ”Aion pyyhkäistä pois maan pinnalta ihmiset, jotka olen luonut, niin ihmiset kuin kotieläimet, muut liikkuvat eläimet ja taivaiden lentävät luomukset, koska todellakin tunnen mielipahaa siitä, että olen ne tehnyt.” 8 Mutta Nooa sai suosion Jehovan silmissä.

9 Tämä on Nooan historia.

Nooa oli vanhurskas mies. Hän osoittautui moitteettomaksi aikalaistensa keskuudessa. Nooa vaelsi tosi Jumalan kanssa. 10 Aikanaan Nooalle syntyi kolme poikaa: Seem, Haam ja Jafet. 11 Ja maa turmeltui tosi Jumalan edessä, ja maa tuli täyteen väkivaltaa. 12 Niin Jumala katseli maata, ja katso, se oli turmeltunut, koska kaikki liha oli turmellut tiensä maan päällä.

13 Sen jälkeen Jumala sanoi Nooalle: ”Kaiken lihan loppu on nyt edessäni, koska maa on heidän takiaan täynnä väkivaltaa, ja katso, minä hävitän heidät sekä maan. 14 Tee itsellesi arkki pihkaisesta puusta. Sinun tulee tehdä arkkiin osastoja, ja sinun on suojattava se sisältä ja ulkoa maatervalla. 15 Ja näin sinun tulee se tehdä: kolmesataa kyynärää arkin pituus, viisikymmentä kyynärää sen leveys ja kolmekymmentä kyynärää sen korkeus. 16 Sinun tulee tehdä arkkiin tsohar [= katto tai ikkuna] ja päättää se kyynärän korkeudelle, ja arkin sisäänkäynti sinun tulee sijoittaa sen kylkeen; sinun tulee tehdä siihen alimmainen, toinen ja kolmas kerros.

17 Ja katso, minä puolestani tuotan vedenpaisumuksen maan päälle hävittääkseni taivaiden alta kaiken lihan, jossa elämän voima vaikuttaa. Kaikki, mikä on maan päällä, heittää henkensä. 18 Ja minä solmin liittoni sinun kanssasi, ja sinun on mentävä arkkiin, sinun ja poikiesi ja vaimosi ja poikiesi vaimojen sinun kanssasi. 19 Ja kaikkia elollisia kaikenlaisesta lihasta sinun tulee viedä arkkiin kaksi kutakin säilyttääksesi ne elossa kanssasi. Niiden tulee olla koiras ja naaras. 20 Lentävistä luomuksista lajiensa mukaan ja kotieläimistä lajiensa mukaan, kaikista maan liikkuvista eläimistä lajiensa mukaan, tulee sisään luoksesi kaksi kutakin säilyttääksesi ne elossa. 21 Ja ota sinä itsellesi kaikenlaista ravintoa syötäväksi, ja sinun on kerättävä sitä itsellesi, ja sen on oltava ravintona sinulle ja niille.”

22 Ja Nooa teki aivan niin kuin Jumala oli häntä käskenyt, juuri niin hän teki.

7 Sen jälkeen Jehova sanoi Nooalle: ”Mene arkkiin, sinä ja koko huonekuntasi, koska sinut olen havainnut vanhurskaaksi edessäni tämän sukupolven keskuudessa. 2 Kaikkia puhtaita eläimiä sinun on otettava itsellesi seitsemän kutakin, koiraista ja niiden pareista, ja eläimiä, jotka eivät ole puhtaita, vain kaksi, koiras ja sen pari, 3 myös taivaiden lentäviä luomuksia seitsemän kutakin, uroksista ja naaraista, säilyttääksesi niiden jälkeläisiä elossa koko maan pinnalla. 4 Sillä vain seitsemän päivän kuluttua minä annan sataa maan päälle neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, ja minä pyyhin pois maan pinnalta jokaisen elollisen, jonka olen tehnyt.” 5 Ja Nooa teki aivan niin kuin Jehova oli häntä käskenyt.

6 Ja Nooa oli kuudensadan vuoden ikäinen, kun vedenpaisumus tuli maan päälle. 7 Niin Nooa meni arkkiin ja hänen poikansa ja vaimonsa ja poikiensa vaimot hänen kanssaan ennen vedenpaisumusta. 8 Kaikkia puhtaita eläimiä ja kaikkia eläimiä, jotka eivät ole puhtaita, ja lentäviä luomuksia ja kaikkea, mikä maalla liikkuu, 9 meni Nooan luo arkkiin kaksittain, uros ja naaras, niin kuin Jumala oli Nooaa käskenyt. 10 Ja seitsemän päivää myöhemmin tapahtui, että vedenpaisumus tuli maan päälle.

11 Nooan elämän kuudentenasadantena vuonna, toisessa kuussa, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä kaikki laajan vesisyvyyden lähteet puhkesivat ja taivaiden sulkuportit aukenivat. 12 Ja maan päälle satoi rankasti neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. 13 Juuri sinä päivänä menivät Nooa sekä hänen kanssaan Seem ja Haam ja Jafet, Nooan pojat, ja Nooan vaimo ja hänen poikiensa kolme vaimoa arkkiin, 14 he sekä kaikki villieläimet lajiensa mukaan ja kaikki kotieläimet lajiensa mukaan ja kaikki muut liikkuvat eläimet, jotka liikkuvat maan päällä, lajiensa mukaan ja kaikki lentävät luomukset lajiensa mukaan, kaikki linnut, kaikki siivekkäät. 15 Ja ne menivät Nooan luo arkkiin kaksittain, kaikenlaisesta lihasta, jossa elämän voima vaikutti. 16 Ja ne, jotka tulivat, uros ja naaras kaikenlaisesta lihasta, menivät sisään, niin kuin Jumala oli häntä käskenyt. Sitten Jehova sulki oven hänen jälkeensä.

17 Ja vedenpaisumusta jatkui maan päällä neljäkymmentä päivää, ja vedet lisääntyivät lisääntymistään ja alkoivat kantaa arkkia, ja se kellui korkealla maan yläpuolella. 18 Ja vedet saivat vallan ja lisääntyivät yhä suuresti maan päällä, mutta arkki kulki edelleen vesien pinnalla. 19 Ja vedet hautasivat maan alleen niin suuressa määrin, että kaikki korkeat vuoret, jotka olivat koko taivaan alla, peittyivät. 20 Vedet hautasivat ne alleen jopa viidentoista kyynärän syvyyteen, ja vuoret peittyivät.

21 Niin heitti henkensä kaikki liha, joka liikkui maan päällä, ne jotka kuuluivat lentäviin luomuksiin ja kotieläimiin ja villieläimiin ja kaikkiin parviin, joita vilisi maan päällä, sekä koko ihmiskunta. 22 Kaikki, joiden sieraimissa elämän voiman hengitys vaikutti, kaikki, jotka olivat kuivalla maalla, kuolivat. 23 Siten hän pyyhkäisi pois jokaisen elollisen, joka oli maan pinnalla, ihmisestä kotieläimeen, muuhun liikkuvaan eläimeen ja taivaiden lentävään luomukseen asti, ja ne pyyhkäistiin pois maan päältä, ja vain Nooa ja ne, jotka olivat hänen kanssaan arkissa, jäivät eloon. 24 Ja maa oli veden vallassa sataviisikymmentä päivää.

8 Sen jälkeen Jumala muisti Nooaa ja kaikkia villieläimiä ja kaikkia kotieläimiä, jotka olivat hänen kanssaan arkissa, ja Jumala pani tuulen puhaltamaan yli maan, ja vedet alkoivat laskeutua. 2 Ja vesisyvyyden lähteet sekä taivaiden sulkuportit sulkeutuivat, ja siten rankkasade taivaista lakkasi. 3 Ja vedet alkoivat väistyä maan päältä, väistymistään väistyä, ja sadanviidenkymmenen päivän kuluttua vesiä oli vähemmän. 4 Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, arkki pysähtyi Araratin vuorille. 5 Ja vedet vähenivät vähenemistään kymmenenteen kuuhun saakka. Kymmenennessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä, tulivat vuorten huiput näkyviin.

6 Niin tapahtui, että neljänkymmenen päivän kuluttua Nooa avasi arkin ikkunan, jonka hän oli tehnyt. 7 Sen jälkeen hän lähetti ulos korpin, ja se lenteli ulkona, lähtien ja palaten, kunnes vedet kuivuivat maan päältä.

8 Myöhemmin hän lähetti luotaan kyyhkysen nähdäkseen, olivatko vedet alentuneet maan pinnalta. 9 Eikä kyyhkynen löytänyt jalalleen lepopaikkaa, ja niin se palasi hänen luokseen arkkiin, koska vedet olivat vielä koko maan pinnalla. Silloin hän ojensi kätensä ja otti sen ja toi sen luokseen arkkiin. 10 Ja hän odotti vielä toiset seitsemän päivää, ja taas hän lähetti kyyhkysen arkista. 11 Myöhemmin kyyhkynen tuli hänen luokseen illan suussa, ja katso, sen nokassa oli vasta nyhtäisty oliivipuun lehti, ja niin Nooa sai tietää, että vedet olivat alentuneet maan päältä. 12 Ja hän odotti vielä toiset seitsemän päivää. Sitten hän lähetti kyyhkysen ulos, mutta se ei enää palannut hänen luokseen.

13 Ja kuudentenasadantenayhdentenä vuonna, ensimmäisessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, ilmeni että vedet olivat kuivuneet maan päältä, ja Nooa ryhtyi poistamaan arkin kattoa ja katseli, ja katso, maan pinta oli kuivunut. 14 Ja toisessa kuussa, kuukauden kahdentenakymmenentenäseitsemäntenä päivänä, maa oli täysin kuiva.

15 Jumala puhui nyt Nooalle sanoen: 16 ”Lähde arkista, sinä ja vaimosi ja poikasi ja poikiesi vaimot sinun kanssasi. 17 Vie mukanasi ulos kaikki elolliset, jotka ovat kanssasi kaikenlaisesta lihasta, lentävistä luomuksista ja kotieläimistä ja kaikista muista liikkuvista eläimistä, jotka liikkuvat maan päällä, koska niitä on oltava maassa vilisemällä ja niiden täytyy olla hedelmällisiä ja lisääntyä maan päällä.”

18 Silloin Nooa lähti ja myös hänen poikansa ja vaimonsa ja poikiensa vaimot hänen kanssaan. 19 Kaikki elolliset, kaikki liikkuvat eläimet ja kaikki lentävät luomukset, kaikki, mikä liikkuu maan päällä, lähtivät arkista suvuittain. 20 Sitten Nooa rakensi alttarin Jehovalle ja otti kaikkia puhtaita eläimiä ja kaikkia puhtaita lentäviä luomuksia ja uhrasi polttouhreja alttarilla. 21 Ja Jehova tunsi rauhoittavaa tuoksua, ja niin Jehova sanoi sydämessään: ”Koskaan enää en kiroa maata ihmisen takia, koska ihmisen sydämen taipumus on paha hänen nuoruudestaan lähtien, enkä koskaan enää lyö kaikkea elollista niin kuin olen tehnyt. 22 Sillä koskaan enää, kaikkina päivinä joina maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei kylmyys eikä kuumuus, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö.”

9 Sen jälkeen Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. 2 Ja kaikki maan elolliset ja kaikki taivaiden lentävät luomukset, kaikki, mikä maalla liikkuu, ja kaikki meren kalat tuntevat pelkoa ja kauhua teitä kohtaan. Ne annetaan nyt teidän käsiinne. 3 Jokainen liikkuva, elossa oleva eläin olkoon teille ravinnoksi. Minä annan sen kaiken teille kuten vihreät kasvitkin. 4 Ainoastaan lihaa sieluineen — verineen — ette saa syödä. 5 Lisäksi minä vaadin takaisin teidän sielunne veren. Minä vaadin sen takaisin jokaisen elollisen kädestä, ja ihmisen sielun minä vaadin takaisin ihmisen kädestä, hänen jokaisen veljensä kädestä. 6 Joka vuodattaa ihmisen veren, hänen oman verensä ihminen vuodattaa, sillä Jumala teki ihmisen kuvakseen. 7 Ja te olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, olkoon teitä maassa vilisemällä, ja lisääntykää siinä.”

8 Ja Jumala sanoi edelleen Nooalle ja hänen pojilleen, jotka olivat hänen kanssaan: 9 ”Ja katso, minä solmin liittoni teidän kanssanne ja tulevien jälkeläistenne kanssa 10 ja kaikkien elävien sielujen kanssa, jotka ovat kanssanne lintujen joukossa, kotieläinten joukossa ja kaikkien kanssanne olevien maan elollisten joukossa, kaikista arkista lähteneistä jokaiseen maan elolliseen saakka. 11 Niin, minä solmin liittoni teidän kanssanne: enää ei vedenpaisumus karsi pois kaikkea lihaa, eikä enää tule vedenpaisumusta, joka hävittäisi maan.”

12 Ja Jumala lisäsi: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä teen itseni ja teidän ja jokaisen elävän sielun välillä, joka on luonanne, ajan hämärään asti ulottuvien sukupolvien hyväksi. 13 Sateenkaareni minä panen pilveen, ja sen on oltava minun ja maan välisen liiton merkkinä. 14 Ja on tapahtuva, että kun nostan maan ylle pilven, niin sateenkaari on näkyvä pilvessä. 15 Ja minä muistan liittoni, joka on minun ja teidän ja kaiken lihan jokaisen elävän sielun välillä, eivätkä vedet enää tule vedenpaisumukseksi, joka hävittäisi kaiken lihan. 16 Ja sateenkaari on ilmaantuva pilveen, ja minä näen sen muistaakseni ajan hämärään asti kestävän liiton Jumalan ja kaiken maan päällä olevan lihan jokaisen elävän sielun välillä.”

17 Ja Jumala toisti Nooalle: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä solmin itseni ja kaiken lihan välillä, joka on maan päällä.”

18 Ja Nooan poikia, jotka tulivat ulos arkista, olivat Seem, Haam ja Jafet. Haamista tuli myöhemmin Kanaanin isä. 19 Nämä kolme olivat Nooan pojat, ja näistä koko maan väestö levisi laajalle.

20 Nooa aloitti nyt maanviljelijänä ja ryhtyi istuttamaan viinitarhaa. 21 Ja hän joi viiniä ja päihtyi, ja niin hän riisuutui keskellä telttaansa. 22 Myöhemmin Haam, Kanaanin isä, näki isänsä alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen. 23 Silloin Seem ja Jafet ottivat päällysvaipan ja panivat sen molemmille olkapäilleen ja astuivat takaperin sisään. Näin he peittivät isänsä alastomuuden, samalla kun heidän kasvonsa olivat poispäin käännettyinä, eivätkä he nähneet isänsä alastomuutta.

24 Lopulta Nooa heräsi viinistään ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt. 25 Tällöin hän sanoi:

”Kirottu olkoon Kanaan.
Tulkoon hänestä veljiensä orjien orja.”

26 Ja hän lisäsi:
”Siunattu olkoon Jehova, Seemin Jumala,
ja tulkoon Kanaanista hänen orjansa.

27 Suokoon Jumala runsaasti tilaa Jafetille,
ja asukoon hän Seemin teltoissa.
Tulkoon Kanaanista hänenkin orjansa.”

28 Ja Nooa eli vedenpaisumuksen jälkeen vielä kolmesataaviisikymmentä vuotta. 29 Niin Nooan päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataaviisikymmentä vuotta, ja hän kuoli.

10 Ja tämä on Nooan poikien, Seemin, Haamin ja Jafetin, historia.

Vedenpaisumuksen jälkeen heille alkoi syntyä poikia. 2 Jafetin pojat olivat Gomer ja Magog ja Madai ja Javan ja Tubal ja Mesek ja Tiras.

3 Ja Gomerin pojat olivat Askenas ja Rifat ja Togarma.

4 Ja Javanin pojat olivat Elisaa ja Tarsis, Kittim ja Dodanim.

5 Näistä kansakuntien saarten väestö levisi maihinsa, kukin kielensä mukaan, sukujensa mukaan, kansakunnittain.

6 Ja Haamin pojat olivat Kuus ja Misraim ja Put ja Kanaan.

7 Ja Kuusin pojat olivat Seba ja Havila ja Sabta ja Raema ja Sabteka.

Ja Raeman pojat olivat Saba ja Dedan.

8 Ja Kuusille syntyi Nimrod

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olen itse aikoinani käynyt aikuisena miehenä rarsastuskurssin. Hevonen on hieno eläin, vaikkei kovin viisas. Muisti on kyllä pitkä. Eli käy siellä hevosharrastuksessa muitakin, kuin pikkutyttöjä. Aina kun saa, tai joutuu saamaan uuden hevosen, se kokeilee kumpi määrää. Sen vuoksi se ei ilman ohjaajaa sovikkaan pienille polleystäville ilman ohjaajaa. Ei tietenkään aikuisillekaan, jotka niiden kanssa eivät ole tekemisissä olleet.

Lapsena olin tekemisissä työhevosten kanssa ja voin vakuutta ettei Windsor Harmaa ollut kuuliainen ja nöyrä ihmisten kanssa. Varmaan nykyinen eläinlääkäri olisi sen lopettanut mielisairaana. Vaarivainaata se totteli joskus, kun ajoi täyttä laukkaa tallin seinään. Jopa toppasi. Uskovainen ihminen huutaa kärryillä seisoen ohjakset kädessä:" Pruu!, perkele. saatana pruu!. Kyllä hirsiseinä pysäytti.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Lassi

Mikä tytöissä kiehtoo hevonen?

Hyvin ajateltu. Paitsi että

Mikä hevosissa kiehtoo tyttöjä?

Miksi tytöt hoitavat hevosia?

On varmaan hyvä - jo valmiiksi kesytetty, silti vielä puolivilli - suuri eläin harjoittelukohteeksi. Saavat odottaa pikkukollit - niiden aika ei ole vielä, ovat keskenkasvuisia. Isot Rontit on sitten edessä kun ei enää voi välttää?

Ei vainenkaan. Ja kiitos varsakuvasta.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Ihan mielenkiintoisen aiheen aloitit Lassi, mutta nyt taidat saada syyttää itseäsi ! teijo vastasi ihan asiallisesti, ja sinä rupesit riitelemään.

Hevonen on saaliseläin, koira taas peto, joten kyllä ne käyttäytyvät aivan eri tavalla, vaikka laumaeläimiä ovat molemmat.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Joo. Ehkä Lassi on ottanut jotain. Julkinen anteeksipyyntö olis nyt lassilla paikallaan... Jos haluaa tämän ketjun elävän.

Vierailija
kytoann
Ihan mielenkiintoisen aiheen aloitit Lassi, mutta nyt taidat saada syyttää itseäsi ! teijo vastasi ihan asiallisesti, ja sinä rupesit riitelemään.
Hevonen on saaliseläin, koira taas peto, joten kyllä ne käyttäytyvät aivan eri tavalla, vaikka laumaeläimiä ovat molemmat.

Jaahas. Vastasiko asiallisesti. Hevosita on kyse, toi sekos...

teijoster
:mrgreen:
1 Alussa Jumala loi taivaat ja maan.

2 Ja osoittautui, että maa oli vailla muotoa ja autio, ja pimeys oli vesisyvyyden pinnalla, ja Jumalan vaikuttava voima liikehti vesien pinnan yllä.

3 Sitten Jumala sanoi: ”Tulkoon valoa.” Ja valoa tuli. 4 Sen jälkeen Jumala näki, että valo oli hyvä, ja Jumala erotti valon ja pimeyden toisistaan. 5 Ja Jumala nimitti valoa ”päiväksi”, mutta pimeyden hän nimitti ”yöksi”. Ja tuli ilta ja tuli aamu; ensimmäinen päivä.

6 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tulkoon vesien väliin laajuus, ja erotkoot vedet vesistä.” 7 Sitten Jumala ryhtyi tekemään laajuutta ja erottamaan toisistaan vesiä, jotka olisivat laajuuden alapuolella, ja vesiä, jotka olisivat laajuuden yläpuolella. Ja tuli olemaan niin. 8 Ja Jumala nimitti laajuutta ”taivaaksi”. Ja tuli ilta ja tuli aamu; toinen päivä.

9 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Kokoontukoot taivaiden alla olevat vedet yhteen paikkaan, ja tulkoon kuiva maankamara näkyviin.” Ja tuli olemaan niin. 10 Ja Jumala nimitti kuivaa maankamaraa ”maaksi”, mutta kokoontuneet vedet hän nimitti ”meriksi”. Jumala näki myös, että niin oli hyvä. 11 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Versokoon maa ruohoa, siementä tekeviä kasveja, hedelmäpuita, jotka maan päällä lajiensa mukaan kantavat hedelmää, jossa niiden siemen on.” Ja tuli olemaan niin. 12 Ja maa alkoi tuottaa ruohoa, kasveja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen on, lajiensa mukaan. Jumala näki sitten, että niin oli hyvä. 13 Ja tuli ilta ja tuli aamu; kolmas päivä.

14 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tulkoon valonlähteitä taivaiden laajuuteen erottamaan päivän ja yön toisistaan, ja niiden on oltava merkkeinä sekä vuodenaikojen ja päivien ja vuosien osoittajina. 15 Ja niiden on oltava valonlähteinä taivaiden laajuudessa paistamassa maan päälle.” Ja tuli olemaan niin. 16 Ja Jumala ryhtyi tekemään kahta suurta valonlähdettä, suurempaa valonlähdettä hallitsemaan päivää ja vähäisempää valonlähdettä hallitsemaan yötä, ja myös tähtiä. 17 Siten Jumala pani ne taivaiden laajuuteen paistamaan maan päälle 18 ja hallitsemaan päivällä ja yöllä sekä erottamaan valon ja pimeyden toisistaan. Jumala näki sitten, että niin oli hyvä. 19 Ja tuli ilta ja tuli aamu; neljäs päivä.

20 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Viliskööt vedet eläviä sieluja parvittain, ja lentäköön maan yllä lentäviä luomuksia taivaiden laajuuden pinnalla.” 21 Ja Jumala ryhtyi luomaan suuria merihirviöitä ja kaikkia liikkuvia eläviä sieluja, joita vilisi vesissä lajiensa mukaan, ja kaikkia siivekkäitä lentäviä luomuksia lajiensa mukaan. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä. 22 Sen jälkeen Jumala siunasi ne sanoen: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää merialtaiden vedet, ja lisääntykööt lentävät luomukset maan päällä.” 23 Ja tuli ilta ja tuli aamu; viides päivä.

24 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tuottakoon maa eläviä sieluja lajiensa mukaan, kotieläimiä ja muita liikkuvia eläimiä sekä maan villieläimiä lajiensa mukaan.” Ja tuli olemaan niin. 25 Ja Jumala ryhtyi tekemään maan villieläimiä lajiensa mukaan ja kotieläimiä lajiensa mukaan sekä kaikkia muita maan liikkuvia eläimiä lajiensa mukaan. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.

26 Ja Jumala sanoi edelleen: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja vallitkoot he meren kaloja ja taivaiden lentäviä luomuksia ja kotieläimiä ja koko maata sekä kaikkia muita liikkuvia eläimiä, jotka maan päällä liikkuvat.” 27 Ja Jumala ryhtyi luomaan ihmistä kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Lisäksi Jumala siunasi heidät ja Jumala sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja alistakaa se valtaanne, ja vallitkaa meren kaloja ja taivaiden lentäviä luomuksia sekä kaikkia elollisia, jotka liikkuvat maan päällä.”

29 Ja Jumala sanoi vielä: ”Katso, minä olen antanut teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita on koko maan pinnalla, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä puun hedelmä. Olkoot ne teille ravinnoksi. 30 Ja jokaiselle maan villieläimelle ja jokaiselle taivaiden lentävälle luomukselle sekä kaikelle maan päällä liikkuvalle, jossa on elämä sieluna, [olen antanut] kaikki vihreät kasvit ravinnoksi.” Ja tuli olemaan niin.

31 Sen jälkeen Jumala katsoi kaikkea, minkä hän oli tehnyt, ja katso, se oli erittäin hyvää. Ja tuli ilta ja tuli aamu; kuudes päivä.

2 Näin tulivat valmiiksi taivaat ja maa ja koko niiden armeija. 2 Ja seitsemänteen päivään mennessä Jumala sai tekemänsä työn valmiiksi, ja hän ryhtyi lepäämään seitsemäntenä päivänä kaikesta työstään, jonka hän oli tehnyt. 3 Ja Jumala ryhtyi siunaamaan seitsemättä päivää ja pyhittämään sitä, koska sinä päivänä Jumala on levännyt kaikesta työstään, jonka hän sen tehdäkseen on luonut.

4 Tämä on taivaiden ja maan historia niiden luomisaikaan, sinä päivänä jona Jehova Jumala teki maan ja taivaan.

5 Eikä maassa ollut vielä yhtään kedon pensasta eikä vielä ollut versomassa mitään kedon kasvillisuutta, koska Jehova Jumala ei ollut vielä antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä viljelemässä maata. 6 Mutta usva nousi säännöllisesti maasta, ja se kasteli maan koko pinnan.

7 Sitten Jehova Jumala muodosti ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja ihmisestä tuli elävä sielu. 8 Lisäksi Jehova Jumala istutti puutarhan Eedeniin, itään päin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka hän oli muodostanut. 9 Siksi Jehova Jumala kasvatti maasta kaikenlaisia puita, haluttavan näköisiä ja hyviä ravinnoksi, ja myös elämän puun keskelle puutarhaa sekä hyvän ja pahan tiedon puun.

10 Ja Eedenistä lähti virta, joka kasteli puutarhaa, ja sieltä se alkoi jakautua, ja siitä tuli neljä päähaaraa. 11 Ensimmäisen nimi on Pison; se kiertää koko Havilan maan, jossa on kultaa. 12 Ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös bdelliumpihkaa ja onyksikiveä. 13 Ja toisen virran nimi on Gihon; se kiertää koko Kuusin maan. 14 Ja kolmannen virran nimi on Hiddekel; se kulkee Assyriasta itään. Ja neljäs virta on Eufrat.

15 Niin Jehova Jumala otti ihmisen ja asetti hänet Eedenin puutarhaan viljelemään sitä ja huolehtimaan siitä. 16 Ja Jehova Jumala antoi ihmiselle myös tämän käskyn: ”Jokaisesta puutarhan puusta saat syödä kylliksesi. 17 Mutta hyvän ja pahan tiedon puusta, siitä sinä et saa syödä, sillä sinä päivänä, jona syöt siitä, sinä kuolemalla kuolet.”

18 Ja Jehova Jumala sanoi edelleen: ”Ihmisen ei ole hyvä olla jatkuvasti yksin. Minä teen hänelle auttajan hänen täydennyksekseen.” 19 Ja Jehova Jumala muodosti maasta kaikkia kedon villieläimiä ja kaikkia taivaiden lentäviä luomuksia, ja hän alkoi tuoda niitä ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen tämä kullekin antaisi, ja minkä nimen ihminen sille antoikin, kullekin elävälle sielulle, se oli sen nimi. 20 Niin ihminen antoi nimet kaikille kotieläimille ja taivaiden lentäville luomuksille ja kaikille kedon villieläimille, mutta ihmiselle ei löytynyt auttajaa hänen täydennyksekseen. 21 Siksi Jehova Jumala vaivutti ihmisen sikeään uneen, ja hänen nukkuessaan hän otti yhden hänen kylkiluistaan ja sulki sitten lihan sen kohdalta. 22 Sen jälkeen Jehova Jumala rakensi Aadamista ottamastaan kylkiluusta naisen ja toi hänet Aadamin luo.

23 Silloin Aadam sanoi:
”Tämä on vihdoinkin luu minun luistani
ja liha minun lihastani.
Häntä tullaan kutsumaan ’miehettäreksi’,
sillä miehestä hänet on otettu.”

24 Sen vuoksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja hänen on liityttävä vaimoonsa ja heidän on tultava yhdeksi lihaksi. 25 Ja he olivat molemmat kaiken aikaa alasti, Aadam ja hänen vaimonsa, eivätkä he kuitenkaan tunteneet häpeää.

3 Mutta käärme osoittautui varovaisimmaksi kaikista kedon villieläimistä, jotka Jehova Jumala oli tehnyt. Niinpä se alkoi sanoa naiselle: ”Onko tosiaan niin, että Jumala on sanonut: te ette saa syödä jokaisesta puutarhan puusta?” 2 Tähän nainen sanoi käärmeelle: ”Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmää. 3 Mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä puutarhaa, Jumala on sanonut: ’Ette saa syödä siitä ettekä saa koskea siihen, ettette kuolisi.’ ” 4 Tähän käärme sanoi naiselle: ”Ette suinkaan kuole. 5 Sillä Jumala tietää, että juuri sinä päivänä, jona te syötte siitä, teidän silmänne todella avautuvat ja te tulette varmasti olemaan niin kuin Jumala, niin että tiedätte hyvän ja pahan.”

6 Nainen näki nyt, että puussa oli hyvää ravintoa ja että silmät kaipasivat sitä, niin, puu oli haluttava katsella. Siksi hän otti sen hedelmää ja söi sitä. Jälkeenpäin hän antoi myös miehelleen, kun tämä oli hänen kanssaan, ja hänkin söi sitä. 7 Silloin molempien silmät avautuivat ja he tajusivat olevansa alasti. Niinpä he ompelivat viikunanlehtiä yhteen ja tekivät itselleen lanneverhot.

8 Myöhemmin he kuulivat Jehova Jumalan äänen hänen vaeltaessaan puutarhassa päivän tuuliseen aikaan, ja silloin Aadam ja hänen vaimonsa kätkeytyivät Jehova Jumalan kasvoilta puutarhan puiden sekaan. 9 Ja Jehova Jumala huusi Aadamia toistuvasti ja sanoi hänelle: ”Missä olet?” 10 Lopulta tämä sanoi: ”Minä kuulin sinun äänesi puutarhassa, mutta minua pelotti, koska olin alasti, ja siksi minä kätkeydyin.” 11 Siihen hän sanoi: ”Kuka sinulle kertoi, että olit alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” 12 Ja Aadam sanoi vielä: ”Nainen, jonka annoit olemaan kanssani, hän antoi minulle hedelmän siitä puusta, ja niin minä söin.” 13 Sitten Jehova Jumala sanoi naiselle: ”Mitä oikein olet tehnyt?” Tähän nainen vastasi: ”Käärme minut petti, ja niin minä söin.”

14 Silloin Jehova Jumala sanoi käärmeelle: ”Koska olet tämän tehnyt, sinä olet kirottu kaikkien kotieläinten ja kaikkien kedon villieläinten joukossa. Vatsallasi tulet kulkemaan ja tomua tulet syömään kaikki elämäsi päivät. 15 Ja minä panen vihollisuuden sinun ja naisen välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille. Se murskaa sinun pääsi, ja sinä murskaat sen kantapään.”

16 Naiselle hän sanoi: ”Minä lisään suuresti raskautesi vaivaa; kivulla sinä synnytät lapsia, ja mieheesi on sinun halusi, ja hän hallitsee sinua.”

17 Ja Aadamille hän sanoi: ”Koska kuuntelit vaimosi ääntä ja söit siitä puusta, josta minä annoin sinulle tämän kiellon: ’Et saa syödä siitä’, kirottu on maa sinun takiasi. Vaivaa nähden tulet syömään sen satoa kaikki elämäsi päivät. 18 Ja orjantappuroita ja ohdakkeita se kasvaa sinulle, ja sinun on syötävä kedon kasveja. 19 Otsasi hiessä sinä syöt leipää, kunnes palaat maahan, sillä siitä sinut on otettu. Sillä tomua sinä olet, ja tomuun sinä palaat.”

20 Tämän jälkeen Aadam antoi vaimolleen nimen Eeva, koska hänestä oli tuleva kaikkien elävien äiti. 21 Sitten Jehova Jumala teki Aadamille ja hänen vaimolleen pitkät vaatteet nahasta ja puki heidät. 22 Ja Jehova Jumala sanoi vielä: ”Katso, ihmisestä on tullut kuin yksi meistä hyvän ja pahan tietämisessä, ja jottei hän nyt ojentaisi kättään ja todellakin ottaisi elämän puusta ja söisi ja eläisi ajan hämärään asti . . .” 23 Sen jälkeen Jehova Jumala ajoi hänet pois Eedenin puutarhasta viljelemään maata, josta hänet oli otettu. 24 Ja niin hän ajoi ulos ihmisen ja asetti Eedenin puutarhan itäpuolelle kerubit sekä jatkuvasti kääntyilevän leimuavan miekan vartioimaan elämän puulle vievää tietä.

4 Aadam yhtyi nyt vaimoonsa Eevaan, ja tämä tuli raskaaksi. Aikanaan hän synnytti Kainin ja sanoi: ”Olen saanut aikaan miehen Jehovan avulla.” 2 Myöhemmin hän synnytti jälleen, hänen veljensä Abelin.

Ja Abelista tuli lammaspaimen, mutta Kainista tuli maan viljelijä. 3 Ja jonkin ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmiä uhrilahjaksi Jehovalle, 4 kun sitä vastoin Abel toi katraansa esikoisia, vieläpä niiden rasvaisia osia. Vaikka Jehova katsoi suopeasti Abelia ja hänen uhrilahjaansa, 5 hän ei katsonut lainkaan suopeasti Kainiin ja hänen uhrilahjaansa. Ja Kain suuttui kovasti, ja hänen kasvonsa alkoivat synkistyä. 6 Tällöin Jehova sanoi Kainille: ”Miksi olet suuttunut, ja miksi kasvosi ovat synkistyneet? 7 Jos käännyt tekemään hyvää, niin eikö siitä seuraa korotus? Mutta jos et käänny tekemään hyvää, niin synti väijyy sisäänkäynnin luona, ja sinuun on sen halu, mutta saatko sinä siitä yliotteen?”

8 Sen jälkeen Kain sanoi veljelleen Abelille: [”Mennään kedolle.”] Niin tapahtui, että heidän kedolla ollessaan Kain kävi veljensä Abelin kimppuun ja tappoi hänet. 9 Myöhemmin Jehova sanoi Kainille: ”Missä on veljesi Abel?”, ja hän sanoi: ”En tiedä. Olenko minä veljeni vartija?” 10 Tähän hän sanoi: ”Mitä olet tehnyt? Kuuntele! Veljesi veri huutaa minulle maasta. 11 Ja nyt olet kirottu maanpakoon siltä maaperältä, joka on avannut suunsa ottaakseen veljesi veren sinun kädestäsi. 12 Kun viljelet maata, se ei luovuta sinulle voimaansa. Kulkuri ja pakolainen sinusta tulee maan päällä.” 13 Tähän Kain sanoi Jehovalle: ”Rangaistukseni erheestä on liian suuri kannettavaksi. 14 Sinähän ajat minut tänä päivänä pois tämän maan pinnalta, ja minä joudun olemaan piilossa kasvoiltasi, ja minun on tultava kulkuriksi ja pakolaiseksi maan päällä, ja on varmaa, että kuka tahansa, joka minut löytää, tappaa minut.” 15 Tähän Jehova sanoi hänelle: ”Siitä syystä kenen tahansa, joka tappaa Kainin, on kärsittävä seitsenkertainen kosto.”

Ja niin Jehova asetti Kainia varten merkin, jottei kukaan, joka hänet löytää, löisi häntä kuoliaaksi. 16 Sitten Kain meni pois Jehovan kasvojen edestä ja asettui asumaan Pakolaisuudenmaahan, Eedenin itäpuolelle.

17 Sen jälkeen Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Hanokin. Sitten hän ryhtyi rakentamaan kaupunkia ja antoi kaupungille nimen poikansa Hanokin nimen mukaan. 18 Myöhemmin Hanokille syntyi Irad. Ja Iradille syntyi Mehujael, ja Mehujaelille syntyi Metusael, ja Metusaelille syntyi Lemek.

19 Lemek otti sittemmin itselleen kaksi vaimoa. Ensimmäisen nimi oli Ada, ja toisen nimi oli Sillaa. 20 Aikanaan Ada synnytti Jabalin. Hänestä tuli niiden kantaisä, jotka asuvat teltoissa ja joilla on karjaa. 21 Ja hänen veljensä nimi oli Jubal. Hänestä tuli kaikkien niiden kantaisä, jotka soittavat harppua ja huilua. 22 Ja Sillaa, hänkin synnytti: Tubal-Kainin, kaikenlaisten kuparisten ja rautaisten työkalujen takojan. Ja Tubal-Kainin sisar oli Naema. 23 Niinpä Lemek sepitti vaimoilleen Adalle ja Sillaalle nämä sanat:

”Kuulkaa minun ääntäni, te Lemekin vaimot,
ottakaa korviinne mitä sanon:
Olen tappanut miehen haavastani,
niin, nuoren miehen mustelmastani.

24 Jos Kain pitää kostaa seitsenkertaisesti,
niin Lemek seitsemänkymmentäseitsemänkertaisesti.”

25 Ja Aadam yhtyi jälleen vaimoonsa, ja niin tämä synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Set, sillä, kuten hän sanoi: ”Jumala on asettanut minulle toisen siemenen Abelin sijaan, koska Kain tappoi hänet.” 26 Ja Setillekin syntyi poika, ja niin hän antoi hänelle nimen Enos. Siihen aikaan ruvettiin huutamaan avuksi Jehovan nimeä.

5 Tämä on Aadamin historian kirja. Sinä päivänä, jona Jumala loi Aadamin, hän teki hänet Jumalan kaltaiseksi. 2 Mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Sen jälkeen hän siunasi heidät ja antoi heille nimen ”ihminen” heidän luomispäivänään.

3 Ja Aadam eli satakolmekymmentä vuotta. Sitten hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Set. 4 Ja Aadamin tultua Setin isäksi hänelle kertyi päiviä vielä kahdeksansataa vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 5 Niin Aadamin elinpäiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakolmekymmentä vuotta, ja hän kuoli.

6 Ja Set eli sataviisi vuotta. Sitten hänelle syntyi Enos. 7 Ja tultuaan Enosin isäksi Set eli vielä kahdeksansataaseitsemän vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 8 Niin Setin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakaksitoista vuotta, ja hän kuoli.

9 Ja Enos eli yhdeksänkymmentä vuotta. Sitten hänelle syntyi Kenan. 10 Ja tultuaan Kenanin isäksi Enos eli vielä kahdeksansataaviisitoista vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 11 Niin Enosin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataaviisi vuotta, ja hän kuoli.

12 Ja Kenan eli seitsemänkymmentä vuotta. Sitten hänelle syntyi Mahalalel. 13 Ja tultuaan Mahalalelin isäksi Kenan eli vielä kahdeksansataaneljäkymmentä vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 14 Niin Kenanin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakymmenen vuotta, ja hän kuoli.

15 Ja Mahalalel eli kuusikymmentäviisi vuotta. Sitten hänelle syntyi Jared. 16 Ja tultuaan Jaredin isäksi Mahalalel eli vielä kahdeksansataakolmekymmentä vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 17 Niin Mahalalelin päiviä kertyi kaikkiaan kahdeksansataayhdeksänkymmentäviisi vuotta, ja hän kuoli.

18 Ja Jared eli satakuusikymmentäkaksi vuotta. Sitten hänelle syntyi Hanok. 19 Ja tultuaan Hanokin isäksi Jared eli vielä kahdeksansataa vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 20 Niin Jaredin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakuusikymmentäkaksi vuotta, ja hän kuoli.

21 Ja Hanok eli kuusikymmentäviisi vuotta. Sitten hänelle syntyi Metusalah. 22 Ja tultuaan Metusalahin isäksi Hanok vaelsi tosi Jumalan kanssa kolmesataa vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 23 Niin Hanokin päiviä kertyi kaikkiaan kolmesataakuusikymmentäviisi vuotta. 24 Ja Hanok vaelsi jatkuvasti tosi Jumalan kanssa. Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala oli ottanut hänet pois.

25 Ja Metusalah eli satakahdeksankymmentäseitsemän vuotta. Sitten hänelle syntyi Lemek. 26 Ja tultuaan Lemekin isäksi Metusalah eli vielä seitsemänsataakahdeksankymmentäkaksi vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 27 Niin Metusalahin päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataakuusikymmentäyhdeksän vuotta, ja hän kuoli.

28 Ja Lemek eli satakahdeksankymmentäkaksi vuotta. Sitten hänelle syntyi poika 29 ja hän antoi hänelle nimen Nooa sanoen: ”Tämä tuo meille lohdutusta työhömme ja kättemme vaivaan, joka johtuu Jehovan kiroamasta maasta.” 30 Ja tultuaan Nooan isäksi Lemek eli vielä viisisataayhdeksänkymmentäviisi vuotta. Aikaa myöten hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. 31 Niin Lemekin päiviä kertyi kaikkiaan seitsemänsataaseitsemänkymmentäseitsemän vuotta, ja hän kuoli.

32 Ja Nooa tuli viidensadan vuoden ikäiseksi. Sen jälkeen Nooalle syntyivät Seem, Haam ja Jafet.

6 Aikanaan tapahtui, että kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, 2 niin tosi Jumalan pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen kaikki, jotka he valitsivat. 3 Sen jälkeen Jehova sanoi: ”Minun henkeni ei ole vaikuttava ihmisen hyväksi määräämättömiin, koskapa hän on lihaa. Näin ollen hänelle on kertyvä päiviä satakaksikymmentä vuotta.”

4 Noina päivinä osoittautui maassa olevan nefilejä ja jälkeenpäinkin, kun tosi Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille poikia; he olivat niitä mahtavia, joita oli ennen vanhaan, nimekkäitä miehiä.

5 Silloin Jehova näki, että ihmisen pahuus maan päällä oli hyvin suuri ja että hänen sydämensä ajatusten kaikki taipumukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat. 6 Ja Jehova tunsi mielipahaa siitä, että oli tehnyt ihmisiä maan päälle, ja hän oli pahoillaan sydämessään. 7 Niin Jehova sanoi: ”Aion pyyhkäistä pois maan pinnalta ihmiset, jotka olen luonut, niin ihmiset kuin kotieläimet, muut liikkuvat eläimet ja taivaiden lentävät luomukset, koska todellakin tunnen mielipahaa siitä, että olen ne tehnyt.” 8 Mutta Nooa sai suosion Jehovan silmissä.

9 Tämä on Nooan historia.

Nooa oli vanhurskas mies. Hän osoittautui moitteettomaksi aikalaistensa keskuudessa. Nooa vaelsi tosi Jumalan kanssa. 10 Aikanaan Nooalle syntyi kolme poikaa: Seem, Haam ja Jafet. 11 Ja maa turmeltui tosi Jumalan edessä, ja maa tuli täyteen väkivaltaa. 12 Niin Jumala katseli maata, ja katso, se oli turmeltunut, koska kaikki liha oli turmellut tiensä maan päällä.

13 Sen jälkeen Jumala sanoi Nooalle: ”Kaiken lihan loppu on nyt edessäni, koska maa on heidän takiaan täynnä väkivaltaa, ja katso, minä hävitän heidät sekä maan. 14 Tee itsellesi arkki pihkaisesta puusta. Sinun tulee tehdä arkkiin osastoja, ja sinun on suojattava se sisältä ja ulkoa maatervalla. 15 Ja näin sinun tulee se tehdä: kolmesataa kyynärää arkin pituus, viisikymmentä kyynärää sen leveys ja kolmekymmentä kyynärää sen korkeus. 16 Sinun tulee tehdä arkkiin tsohar [= katto tai ikkuna] ja päättää se kyynärän korkeudelle, ja arkin sisäänkäynti sinun tulee sijoittaa sen kylkeen; sinun tulee tehdä siihen alimmainen, toinen ja kolmas kerros.

17 Ja katso, minä puolestani tuotan vedenpaisumuksen maan päälle hävittääkseni taivaiden alta kaiken lihan, jossa elämän voima vaikuttaa. Kaikki, mikä on maan päällä, heittää henkensä. 18 Ja minä solmin liittoni sinun kanssasi, ja sinun on mentävä arkkiin, sinun ja poikiesi ja vaimosi ja poikiesi vaimojen sinun kanssasi. 19 Ja kaikkia elollisia kaikenlaisesta lihasta sinun tulee viedä arkkiin kaksi kutakin säilyttääksesi ne elossa kanssasi. Niiden tulee olla koiras ja naaras. 20 Lentävistä luomuksista lajiensa mukaan ja kotieläimistä lajiensa mukaan, kaikista maan liikkuvista eläimistä lajiensa mukaan, tulee sisään luoksesi kaksi kutakin säilyttääksesi ne elossa. 21 Ja ota sinä itsellesi kaikenlaista ravintoa syötäväksi, ja sinun on kerättävä sitä itsellesi, ja sen on oltava ravintona sinulle ja niille.”

22 Ja Nooa teki aivan niin kuin Jumala oli häntä käskenyt, juuri niin hän teki.

7 Sen jälkeen Jehova sanoi Nooalle: ”Mene arkkiin, sinä ja koko huonekuntasi, koska sinut olen havainnut vanhurskaaksi edessäni tämän sukupolven keskuudessa. 2 Kaikkia puhtaita eläimiä sinun on otettava itsellesi seitsemän kutakin, koiraista ja niiden pareista, ja eläimiä, jotka eivät ole puhtaita, vain kaksi, koiras ja sen pari, 3 myös taivaiden lentäviä luomuksia seitsemän kutakin, uroksista ja naaraista, säilyttääksesi niiden jälkeläisiä elossa koko maan pinnalla. 4 Sillä vain seitsemän päivän kuluttua minä annan sataa maan päälle neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, ja minä pyyhin pois maan pinnalta jokaisen elollisen, jonka olen tehnyt.” 5 Ja Nooa teki aivan niin kuin Jehova oli häntä käskenyt.

6 Ja Nooa oli kuudensadan vuoden ikäinen, kun vedenpaisumus tuli maan päälle. 7 Niin Nooa meni arkkiin ja hänen poikansa ja vaimonsa ja poikiensa vaimot hänen kanssaan ennen vedenpaisumusta. 8 Kaikkia puhtaita eläimiä ja kaikkia eläimiä, jotka eivät ole puhtaita, ja lentäviä luomuksia ja kaikkea, mikä maalla liikkuu, 9 meni Nooan luo arkkiin kaksittain, uros ja naaras, niin kuin Jumala oli Nooaa käskenyt. 10 Ja seitsemän päivää myöhemmin tapahtui, että vedenpaisumus tuli maan päälle.

11 Nooan elämän kuudentenasadantena vuonna, toisessa kuussa, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä kaikki laajan vesisyvyyden lähteet puhkesivat ja taivaiden sulkuportit aukenivat. 12 Ja maan päälle satoi rankasti neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. 13 Juuri sinä päivänä menivät Nooa sekä hänen kanssaan Seem ja Haam ja Jafet, Nooan pojat, ja Nooan vaimo ja hänen poikiensa kolme vaimoa arkkiin, 14 he sekä kaikki villieläimet lajiensa mukaan ja kaikki kotieläimet lajiensa mukaan ja kaikki muut liikkuvat eläimet, jotka liikkuvat maan päällä, lajiensa mukaan ja kaikki lentävät luomukset lajiensa mukaan, kaikki linnut, kaikki siivekkäät. 15 Ja ne menivät Nooan luo arkkiin kaksittain, kaikenlaisesta lihasta, jossa elämän voima vaikutti. 16 Ja ne, jotka tulivat, uros ja naaras kaikenlaisesta lihasta, menivät sisään, niin kuin Jumala oli häntä käskenyt. Sitten Jehova sulki oven hänen jälkeensä.

17 Ja vedenpaisumusta jatkui maan päällä neljäkymmentä päivää, ja vedet lisääntyivät lisääntymistään ja alkoivat kantaa arkkia, ja se kellui korkealla maan yläpuolella. 18 Ja vedet saivat vallan ja lisääntyivät yhä suuresti maan päällä, mutta arkki kulki edelleen vesien pinnalla. 19 Ja vedet hautasivat maan alleen niin suuressa määrin, että kaikki korkeat vuoret, jotka olivat koko taivaan alla, peittyivät. 20 Vedet hautasivat ne alleen jopa viidentoista kyynärän syvyyteen, ja vuoret peittyivät.

21 Niin heitti henkensä kaikki liha, joka liikkui maan päällä, ne jotka kuuluivat lentäviin luomuksiin ja kotieläimiin ja villieläimiin ja kaikkiin parviin, joita vilisi maan päällä, sekä koko ihmiskunta. 22 Kaikki, joiden sieraimissa elämän voiman hengitys vaikutti, kaikki, jotka olivat kuivalla maalla, kuolivat. 23 Siten hän pyyhkäisi pois jokaisen elollisen, joka oli maan pinnalla, ihmisestä kotieläimeen, muuhun liikkuvaan eläimeen ja taivaiden lentävään luomukseen asti, ja ne pyyhkäistiin pois maan päältä, ja vain Nooa ja ne, jotka olivat hänen kanssaan arkissa, jäivät eloon. 24 Ja maa oli veden vallassa sataviisikymmentä päivää.

8 Sen jälkeen Jumala muisti Nooaa ja kaikkia villieläimiä ja kaikkia kotieläimiä, jotka olivat hänen kanssaan arkissa, ja Jumala pani tuulen puhaltamaan yli maan, ja vedet alkoivat laskeutua. 2 Ja vesisyvyyden lähteet sekä taivaiden sulkuportit sulkeutuivat, ja siten rankkasade taivaista lakkasi. 3 Ja vedet alkoivat väistyä maan päältä, väistymistään väistyä, ja sadanviidenkymmenen päivän kuluttua vesiä oli vähemmän. 4 Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, arkki pysähtyi Araratin vuorille. 5 Ja vedet vähenivät vähenemistään kymmenenteen kuuhun saakka. Kymmenennessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä, tulivat vuorten huiput näkyviin.

6 Niin tapahtui, että neljänkymmenen päivän kuluttua Nooa avasi arkin ikkunan, jonka hän oli tehnyt. 7 Sen jälkeen hän lähetti ulos korpin, ja se lenteli ulkona, lähtien ja palaten, kunnes vedet kuivuivat maan päältä.

8 Myöhemmin hän lähetti luotaan kyyhkysen nähdäkseen, olivatko vedet alentuneet maan pinnalta. 9 Eikä kyyhkynen löytänyt jalalleen lepopaikkaa, ja niin se palasi hänen luokseen arkkiin, koska vedet olivat vielä koko maan pinnalla. Silloin hän ojensi kätensä ja otti sen ja toi sen luokseen arkkiin. 10 Ja hän odotti vielä toiset seitsemän päivää, ja taas hän lähetti kyyhkysen arkista. 11 Myöhemmin kyyhkynen tuli hänen luokseen illan suussa, ja katso, sen nokassa oli vasta nyhtäisty oliivipuun lehti, ja niin Nooa sai tietää, että vedet olivat alentuneet maan päältä. 12 Ja hän odotti vielä toiset seitsemän päivää. Sitten hän lähetti kyyhkysen ulos, mutta se ei enää palannut hänen luokseen.

13 Ja kuudentenasadantenayhdentenä vuonna, ensimmäisessä kuussa, kuukauden ensimmäisenä päivänä, ilmeni että vedet olivat kuivuneet maan päältä, ja Nooa ryhtyi poistamaan arkin kattoa ja katseli, ja katso, maan pinta oli kuivunut. 14 Ja toisessa kuussa, kuukauden kahdentenakymmenentenäseitsemäntenä päivänä, maa oli täysin kuiva.

15 Jumala puhui nyt Nooalle sanoen: 16 ”Lähde arkista, sinä ja vaimosi ja poikasi ja poikiesi vaimot sinun kanssasi. 17 Vie mukanasi ulos kaikki elolliset, jotka ovat kanssasi kaikenlaisesta lihasta, lentävistä luomuksista ja kotieläimistä ja kaikista muista liikkuvista eläimistä, jotka liikkuvat maan päällä, koska niitä on oltava maassa vilisemällä ja niiden täytyy olla hedelmällisiä ja lisääntyä maan päällä.”

18 Silloin Nooa lähti ja myös hänen poikansa ja vaimonsa ja poikiensa vaimot hänen kanssaan. 19 Kaikki elolliset, kaikki liikkuvat eläimet ja kaikki lentävät luomukset, kaikki, mikä liikkuu maan päällä, lähtivät arkista suvuittain. 20 Sitten Nooa rakensi alttarin Jehovalle ja otti kaikkia puhtaita eläimiä ja kaikkia puhtaita lentäviä luomuksia ja uhrasi polttouhreja alttarilla. 21 Ja Jehova tunsi rauhoittavaa tuoksua, ja niin Jehova sanoi sydämessään: ”Koskaan enää en kiroa maata ihmisen takia, koska ihmisen sydämen taipumus on paha hänen nuoruudestaan lähtien, enkä koskaan enää lyö kaikkea elollista niin kuin olen tehnyt. 22 Sillä koskaan enää, kaikkina päivinä joina maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei kylmyys eikä kuumuus, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö.”

9 Sen jälkeen Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: ”Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa. 2 Ja kaikki maan elolliset ja kaikki taivaiden lentävät luomukset, kaikki, mikä maalla liikkuu, ja kaikki meren kalat tuntevat pelkoa ja kauhua teitä kohtaan. Ne annetaan nyt teidän käsiinne. 3 Jokainen liikkuva, elossa oleva eläin olkoon teille ravinnoksi. Minä annan sen kaiken teille kuten vihreät kasvitkin. 4 Ainoastaan lihaa sieluineen — verineen — ette saa syödä. 5 Lisäksi minä vaadin takaisin teidän sielunne veren. Minä vaadin sen takaisin jokaisen elollisen kädestä, ja ihmisen sielun minä vaadin takaisin ihmisen kädestä, hänen jokaisen veljensä kädestä. 6 Joka vuodattaa ihmisen veren, hänen oman verensä ihminen vuodattaa, sillä Jumala teki ihmisen kuvakseen. 7 Ja te olkaa hedelmälliset ja lisääntykää, olkoon teitä maassa vilisemällä, ja lisääntykää siinä.”

8 Ja Jumala sanoi edelleen Nooalle ja hänen pojilleen, jotka olivat hänen kanssaan: 9 ”Ja katso, minä solmin liittoni teidän kanssanne ja tulevien jälkeläistenne kanssa 10 ja kaikkien elävien sielujen kanssa, jotka ovat kanssanne lintujen joukossa, kotieläinten joukossa ja kaikkien kanssanne olevien maan elollisten joukossa, kaikista arkista lähteneistä jokaiseen maan elolliseen saakka. 11 Niin, minä solmin liittoni teidän kanssanne: enää ei vedenpaisumus karsi pois kaikkea lihaa, eikä enää tule vedenpaisumusta, joka hävittäisi maan.”

12 Ja Jumala lisäsi: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä teen itseni ja teidän ja jokaisen elävän sielun välillä, joka on luonanne, ajan hämärään asti ulottuvien sukupolvien hyväksi. 13 Sateenkaareni minä panen pilveen, ja sen on oltava minun ja maan välisen liiton merkkinä. 14 Ja on tapahtuva, että kun nostan maan ylle pilven, niin sateenkaari on näkyvä pilvessä. 15 Ja minä muistan liittoni, joka on minun ja teidän ja kaiken lihan jokaisen elävän sielun välillä, eivätkä vedet enää tule vedenpaisumukseksi, joka hävittäisi kaiken lihan. 16 Ja sateenkaari on ilmaantuva pilveen, ja minä näen sen muistaakseni ajan hämärään asti kestävän liiton Jumalan ja kaiken maan päällä olevan lihan jokaisen elävän sielun välillä.”

17 Ja Jumala toisti Nooalle: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä solmin itseni ja kaiken lihan välillä, joka on maan päällä.”

18 Ja Nooan poikia, jotka tulivat ulos arkista, olivat Seem, Haam ja Jafet. Haamista tuli myöhemmin Kanaanin isä. 19 Nämä kolme olivat Nooan pojat, ja näistä koko maan väestö levisi laajalle.

20 Nooa aloitti nyt maanviljelijänä ja ryhtyi istuttamaan viinitarhaa. 21 Ja hän joi viiniä ja päihtyi, ja niin hän riisuutui keskellä telttaansa. 22 Myöhemmin Haam, Kanaanin isä, näki isänsä alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen. 23 Silloin Seem ja Jafet ottivat päällysvaipan ja panivat sen molemmille olkapäilleen ja astuivat takaperin sisään. Näin he peittivät isänsä alastomuuden, samalla kun heidän kasvonsa olivat poispäin käännettyinä, eivätkä he nähneet isänsä alastomuutta.

24 Lopulta Nooa heräsi viinistään ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt. 25 Tällöin hän sanoi:

”Kirottu olkoon Kanaan.
Tulkoon hänestä veljiensä orjien orja.”

26 Ja hän lisäsi:
”Siunattu olkoon Jehova, Seemin Jumala,
ja tulkoon Kanaanista hänen orjansa.

27 Suokoon Jumala runsaasti tilaa Jafetille,
ja asukoon hän Seemin teltoissa.
Tulkoon Kanaanista hänenkin orjansa.”

28 Ja Nooa eli vedenpaisumuksen jälkeen vielä kolmesataaviisikymmentä vuotta. 29 Niin Nooan päiviä kertyi kaikkiaan yhdeksänsataaviisikymmentä vuotta, ja hän kuoli.

10 Ja tämä on Nooan poikien, Seemin, Haamin ja Jafetin, historia.

Vedenpaisumuksen jälkeen heille alkoi syntyä poikia. 2 Jafetin pojat olivat Gomer ja Magog ja Madai ja Javan ja Tubal ja Mesek ja Tiras.

3 Ja Gomerin pojat olivat Askenas ja Rifat ja Togarma.

4 Ja Javanin pojat olivat Elisaa ja Tarsis, Kittim ja Dodanim.

5 Näistä kansakuntien saarten väestö levisi maihinsa, kukin kielensä mukaan, sukujensa mukaan, kansakunnittain.

6 Ja Haamin pojat olivat Kuus ja Misraim ja Put ja Kanaan.

7 Ja Kuusin pojat olivat Seba ja Havila ja Sabta ja Raema ja Sabteka.

Ja Raeman pojat olivat Saba ja Dedan.

8 Ja Kuusille syntyi Nimrod

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat