painovoimateoria

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

tarkastelkaamme vauhtipyörää (veepee)

annamme veepeelle pyörimismäärän vääntö kertaa aika

samalla tulemme antaneeksi veepeelle energian vääntö kertaa kierrokset

nyt kiihdytämme veepeen nopeuteen 0,9 c

nyt otamme veepeestä pois saman pyörimismäärän kuin siihen
varastoimme (vääntö kertaa aika)

nyt käy niin että vääntö kertaa kierrokset on pienempi! (siis
pyörimisenergia) (koska veepee liikkuu edelleen nopeudella 0,9 c,
se pyörii sekunnissa vähemmän kierroksia)

ilmeisesti pyörimisenergia on pienentynyt liikkuvassa esineessä!!!!!

tutkailkaamme nyt kuuman, nopeudella 0.85 c liikkuvan kappaleen
säteilyä (valitsin juuri sen nopeuden jolla aikadilataatio on puolet (arvaamalla (kun en jaksa laskea)) )

fotoneja irtoaa aikadilatoituneessa tahdissa
irronneet fotonit värähtelevät aikadilatoituneessa tahdissa
kappale viilenee aikadilatoituneessa tahdissa

säteilyteho on siis neljäsosa normaalista
säteilyaika on kaksi kertaa normaali
säteilyenergia on siis puolet normaalista

ilmeisesti säteilyenergia on pienentynyt liikkuvassa esineessä!!!!!

pohtikaamme nyt energian siirtymistä liikkuvan kappaleen sisällä,
vaikkapa säteilemällä

tulemme siihen johtopäätökseen että ilmeisesti kaikenlaiset energiat ovat
pienentynee liikkuvassa kappaleessa!!!!

Sivut

Kommentit (136)

Vierailija

Millä perusteella vauhtipyörän rotaatioenergia muka pienenee? Eihän kappaleen nopeus vaikuta, tai kuten suhteellisuusteoriassa sanotaan, samat luonnonlait pätevät kaikkialla. Olet nyt hieman hakoteillä.

Vierailija
Imperator
Millä perusteella vauhtipyörän rotaatioenergia muka pienenee? Eihän kappaleen nopeus vaikuta, tai kuten suhteellisuusteoriassa sanotaan, samat luonnonlait pätevät kaikkialla. Olet nyt hieman hakoteillä.

juurihan perustelin monella kymmenellä sanalla

taidat olettaa että tein virheen!

no tarkastakaamme jartsan ymmärrys pyörimisen suhteen:

jos väännän väännölla 10 nm 3 kierrosta teen työn 30 joulea

jos väännän väännölla 10 nm 2 sekuntia väännettavään
siirtyy pyörimismomentti 20 nms

no menikö oikein?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Ongelmahan on siinä, ettei pyörät pyöri suhteellisuusteoriassa. Jos laitetaan vastakkain pyörivät pyörät, joista toisessa on kehän kyljessä ura ja toisessa uloke, niin pyöriminen hirttää kiinni valittaessa kumpi tahansa koordinaatisto havainnointiin.

Vierailija
jartsa
Imperator
Millä perusteella vauhtipyörän rotaatioenergia muka pienenee? Eihän kappaleen nopeus vaikuta, tai kuten suhteellisuusteoriassa sanotaan, samat luonnonlait pätevät kaikkialla. Olet nyt hieman hakoteillä.



juurihan perustelin monella kymmenellä sanalla

taidat olettaa että tein virheen!

no tarkastakaamme jartsan ymmärrys pyörimisen suhteen:

jos väännän väännölla 10 nm 3 kierrosta teen työn 30 joulea

jos väännän väännölla 10 nm 2 sekuntia väännettavään
siirtyy pyörimismomentti 20 nms

no menikö oikein?

Jos nyt oikein käsitin, niin tarkoitat tässä sitä että, ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta pyörän aika hidastuu, johtuen aikadilataatiosta. Kuitenkin, pyörän kokema aika ei muutu, vaan se kokee edelleen pyörivänsä samalla nopeudella kuin paikallaan ollessaan. Näin ollen energia ei siis pienene.

Edit: Joo siis työnhän kaava on W = MΔφ ja 1 kierros on 2π rad, eli kolme kierrosta väännettäessä tehty työ on (pyöristettynä) 190 joulea.

Ja alemmassa pyörä saa pyörimismäärän 20 Nms. Että käytetään vain niitä oikeita termejä.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Imperator

Jos nyt oikein käsitin, niin tarkoitat tässä sitä että, ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta pyörän aika hidastuu, johtuen aikadilataatiosta. Kuitenkin, pyörän kokema aika ei muutu, vaan se kokee edelleen pyörivänsä samalla nopeudella kuin paikallaan ollessaan. Näin ollen energia ei siis pienene.

Pyörimismäärähän on kuitenkin eri koordinaatistojen välinen asia. Toisaalta tietysti, jos ajatellaan sen massan kasvavan samassa suhteessa, kun pyöriminen näyttää hidastuvan, niin lopputulos lienee sama. Siinä vain ei silloin olekaan enää kyse pelkästä "liikemassasta".

Vierailija
David
Imperator

Jos nyt oikein käsitin, niin tarkoitat tässä sitä että, ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta pyörän aika hidastuu, johtuen aikadilataatiosta. Kuitenkin, pyörän kokema aika ei muutu, vaan se kokee edelleen pyörivänsä samalla nopeudella kuin paikallaan ollessaan. Näin ollen energia ei siis pienene.

Pyörimismäärähän on kuitenkin eri koordinaatistojen välinen asia. Toisaalta tietysti, jos ajatellaan sen massan kasvavan samassa suhteessa, kun pyöriminen näyttää hidastuvan, niin lopputulos lienee sama. Siinä vain ei silloin olekaan enää kyse pelkästä "liikemassasta".

No periaatteessahan pituuskin näyttää lyhenevän, vaikka kohde ei huomaa itsessään mitään muutosta.

Vierailija
Imperator
jartsa
Imperator
Millä perusteella vauhtipyörän rotaatioenergia muka pienenee? Eihän kappaleen nopeus vaikuta, tai kuten suhteellisuusteoriassa sanotaan, samat luonnonlait pätevät kaikkialla. Olet nyt hieman hakoteillä.



juurihan perustelin monella kymmenellä sanalla

taidat olettaa että tein virheen!

no tarkastakaamme jartsan ymmärrys pyörimisen suhteen:

jos väännän väännölla 10 nm 3 kierrosta teen työn 30 joulea

jos väännän väännölla 10 nm 2 sekuntia väännettavään
siirtyy pyörimismomentti 20 nms

no menikö oikein?




Jos nyt oikein käsitin, niin tarkoitat tässä sitä että, ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta pyörän aika hidastuu, johtuen aikadilataatiosta. Kuitenkin, pyörän kokema aika ei muutu, vaan se kokee edelleen pyörivänsä samalla nopeudella kuin paikallaan ollessaan. Näin ollen energia ei siis pienene.

juurihan perustelin miksi pienenee, mutta et ymmärrä perustelujani,
ehkä siksi että energian laskeminen väännöstä ja kierrosten määrästä
ei ole ihan selvä asia sinullekkaan, nimittäin laskuesimerkissäni on nimittäin virhe (pitää kertoa kaksi piillä)

itse perusteluissa taas ei ole mitään virhettä

siis kun pyörivää ja liikkuvaa esinettä tyrkätään kovempaan vauhtiin
sen liike-energia kasvaa ja pyörimisenergia pienenee

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Imperator
No periaatteessahan pituuskin näyttää lyhenevän, vaikka kohde ei huomaa itsessään mitään muutosta.

Miten tuo liittyy mainistemaani koordinaatistojen väliseen pyörimismäärään, joka pitänee säilyä muuttumattomana.

Vierailija
David
Imperator
No periaatteessahan pituuskin näyttää lyhenevän, vaikka kohde ei huomaa itsessään mitään muutosta.

Miten tuo liittyy mainistemaani koordinaatistojen väliseen pyörimismäärään, joka pitänee säilyä muuttumattomana.

Sori, ei mitenkään, heräsin just eikä hoksottimet ole ihan täydessä terässä. Mutta siis liikemassa ja aikadilataatio muuttuva samassa suhteessa (sqrt(1-v^2/c^2)), joten siinä suhteessa pyörimismäärä näyttäisi pysyvän samana, mutta kun liikemassa vaikuttaa vain yksiulotteisesti, kuten tuossa jo mainitsit. Vaikeita juttuja.

Vierailija
jartsa

juurihan perustelin miksi pienenee, mutta et ymmärrä perustelujani,
ehkä siksi että energian laskeminen väännöstä ja kierrosten määrästä
ei ole ihan selvä asia sinullekkaan, nimittäin laskuesimerkissäni on nimittäin virhe (pitää kertoa kaksi piillä)



Lisäsin sen aikaisempaan viestiin kyllä.

jartsa

siis kun pyörivää ja liikkuvaa esinettä tyrkätään kovempaan vauhtiin
sen liike-energia kasvaa ja pyörimisenergia pienenee

Olettaen, että liike-energia otetetaan kappaleen pyörimisenergiasta, niin kyllä.

Vierailija
David
Vaikeita tuntuu olevan.
http://www.tsv.fi/ttapaht/022/maalampi022.htm

Suhtiksessa on vähän se ongelma, että reaalista yhteyttä eri koordinaatistojen välille on vaikea hahmottaa, vaikka sen matematiikan mukaisesti laskien tulokset vastaavatkin havaintoja.

Voisiko joku tietäväinen korjata Wikipedian väitteen Lorentzin suhteen, ja sen myöhemmän sovelluksen, mikäli se on väärä. Hänhän oletti, että kappaleet supistuvat liikkeensä suunnassa. Siksi olen puhunut pitkistä kappaleista, nopeudesta ja valovuosista. Siksi olen myös väitellyt "valo junan keskellä ja eri päissä" -mittauksista. Artikkelissa viitataan, että myös Einstein olisi ollut samaa mieltä. Onko näin?

Vierailija
Imperator
jartsa

juurihan perustelin miksi pienenee, mutta et ymmärrä perustelujani,
ehkä siksi että energian laskeminen väännöstä ja kierrosten määrästä
ei ole ihan selvä asia sinullekkaan, nimittäin laskuesimerkissäni on nimittäin virhe (pitää kertoa kaksi piillä)



Lisäsin sen aikaisempaan viestiin kyllä.

jartsa

siis kun pyörivää ja liikkuvaa esinettä tyrkätään kovempaan vauhtiin
sen liike-energia kasvaa ja pyörimisenergia pienenee



Olettaen, että liike-energia otetetaan kappaleen pyörimisenergiasta, niin kyllä.

Olemme siis melkein löytäneet aikadilataation mekanismin

Kunhan selvitämme miten pyörimisenergiasta muuttuu osa liike-energiaksi, niin sitten voimme kehua selvittäneemme aikadidataation
mekanismin

Onko ehdotuksia?

(Sinä Imperator kai tarkoitit että vain jos erityisesti järjestämme niin että pyörimisenergiaa muuttuu liike-energiaksi, niin siinä tapauksessa siten tapahtuu (ja aikadilataatio tapahtuu sitten vielä sen päälle))

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
Kauko
David
Vaikeita tuntuu olevan.
http://www.tsv.fi/ttapaht/022/maalampi022.htm

Suhtiksessa on vähän se ongelma, että reaalista yhteyttä eri koordinaatistojen välille on vaikea hahmottaa, vaikka sen matematiikan mukaisesti laskien tulokset vastaavatkin havaintoja.




Voisiko joku tietäväinen korjata Wikipedian väitteen Lorentzin suhteen, ja sen myöhemmän sovelluksen, mikäli se on väärä. Hänhän oletti, että kappaleet supistuvat liikkeensä suunnassa. Siksi olen puhunut pitkistä kappaleista, nopeudesta ja valovuosista. Siksi olen myös väitellyt "valo junan keskellä ja eri päissä" -mittauksista. Artikkelissa viitataan, että myös Einstein olisi ollut samaa mieltä. Onko näin?

Niin, itse olen enemmän Lorenzin kannalla, kunhan staattinen eetteri korjataan dynaamiseksi kappaleiden liikkeiden mukana muuttuvaksi suptanssiksi eli dynaamiseksi yhteiskentäksi. Mutta ei tästä nyt tämän enempää.

Vierailija

Ei aikadilaatiolla mitään mekanismia ole, se on vain eri koodinaatissa olevien havaitsijain näkemys.

Kun liike erotetaan havaitsijasta saadaan koodinaattiero.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat