Painetta autonrenkaaseen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko tietoa kuinka suuren ilmanpaineen pystyy tuottamaan esim. autonrenkaaseen tavallisella käsipumpulla?

Entä tiivistetäänkö tubeless vanteeseen jollain liimalla tms, vai miten saadaan niin pitäväksi kuin saadaan?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Kunnollisella uskoisin saavan yli 3 baaria mutta ongelma on jaksatko pumpata ja jos rengas ei ole vanteella saat 0baaria xD

Vierailija

Saatava paine riippuu paljolti pumpun männän läpimitasta. Polkupyörän pumpulla uskoisin saatavan n. 8 kilon paineen. Kapeat kilpapyörän renkaat tarvitsee paljon enemmän painetta kuin autonrengas.

Vierailija

Saa sinne painetta, mutta urakkassa hupenee korillinen olutta. Ja ei siinä mitään liimoja käytellä. Vaikka vaseliinin avulla laittaisit ilman oikeita työkaluja niin siinä hupenee toinen korillinen.

Vierailija

Minkähän takia henkilöauton renkaissa ei käytetä sisärenkaita? Eikö sisärengas kuitenkin saattaisi joskus pelastaa kun rengas puhkeaa maantievauhdissa?

Mahtaakohan olla hintakysymys, vai puhkeaako tubeless jotenkin turvallisemmin?

OZ
Seuraa 
Viestejä126
Liittynyt4.11.2005

Sisägummin poisjättö on varmaan vain kustannuskysymys, toisaalta sen poisjättäminen voi vähentää renkaan voimavaihteluja.
Joissain eikoissovelluksissa käytetään edelleen sisärengasta. Tälläisiä kohteita on esimerkiksi metsäkoneiden renkaat, joissa on vaara että puutikku painuu vanteen ja renkaan väliin, ja aiheuttaa ilmavuodon.

You may be an idiot but try not be stupid -Winston Groom

Vierailija
nooki
Minkähän takia henkilöauton renkaissa ei käytetä sisärenkaita? Eikö sisärengas kuitenkin saattaisi joskus pelastaa kun rengas puhkeaa maantievauhdissa?

Mahtaakohan olla hintakysymys, vai puhkeaako tubeless jotenkin turvallisemmin?

Tubeless ainakin puhkeaa kun renkaan vyöt ja sivuvallit kuluvat niin paljon että renkaalla ei ole enää turvallista ajaa. Toki jo aikaisemminkin kannattaa vaihtaa renkaat.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

On liimalla kiinni. Paikataan repimällä ruuvi tms. reiän aiheuttaja pois ja työnnetään liimalla kasteltu paikkauskumi työkalulla reikään. Lisätään ilmaa ja eikun menoksi. Koko paikkausoperaatio kestää muutaman minuutin.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Se miten paljon painetta lihasvoimin saa, on puhtaasti tekninen juttu. Eli pumpun sylinterin pinta-ala ja voima minkä jollain vipukoneistolla saa aikaan. Tietysti tiivisteet pitää kestää se paine myös.

Hyvissä pyöränpumpuissa on pieni männän halkaisija, joka on erittäin kevyt käyttää 5 bar:n paineisiin saakka. Niissä on sama juttu kuin valoissa, että hyvän löytäminen rihkaman seasta on onnenkauppaa.

Tubeless on trurvallisuuden vuoksi. Se ei tyhjene samoin poksahtaen kuin sisäkumillinen ja sisäkumi hankautuu puhki ulkokumia vasten sekä kuumenee siitä aiheutuneesta kitkasta nostaen painetta.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
nooki
Minkähän takia henkilöauton renkaissa ei käytetä sisärenkaita? Eikö sisärengas kuitenkin saattaisi joskus pelastaa kun rengas puhkeaa maantievauhdissa?

Mahtaakohan olla hintakysymys, vai puhkeaako tubeless jotenkin turvallisemmin?

Ymmärtääkseni sisärenkaattomuuteen on kolme päätekijää:

- renkaan pienempi massa

- vähäisempi lämpeneminen suurissa nopeuksissa

- halvempi hinta.

En osaa laittaa noita tekijöitä tärkeysjärjestykseen, kun en ole autotekniikan spesialisti. Pitääkin muistaa kysyä, jos satun tapaamaan lähiaikoina asiasta todella tietävän.

Vanha jäärä

Vierailija
fenomenologi
oge
Naurettava hintti laittaa renkaisiin ilmaa eikä typpeä.



Jaa, eikös ilma sisällä typpeä 79%?

Voisin perustella aihetta pitkään, mutta Ferrari, McLaren ja AGA ovat tehneet sen puolestani.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

renkaan massa on tärkein sillä renkaat ovat ns. jousittamatonta massaa vanteiden kanssa. joka osaa paremmin selittää mitä tekemistä jousittamattomalla massalla on ajonautintoon tehköön sen.

toisen polven pilkkuvirhe

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10605
Liittynyt16.3.2005

Joo. Muistaakseni ilmarenkaat ovat aika joustavia, ja traktoreissa ja muissa työkoneissa ei muita jousituksia olekaan. Mikä tuossa on jousittamatonta massaa?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat