Vesirokko

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuulin että tautia on nyt liikkeellä. Olen sairastanut vesirokon lapsena niinkuin useimmat suomalaiset, mutta kuinka hyvän immuniteetin se antaa? Nimittäin tiedän tapauksia, joissa henkilö on aikuisena sairastunut uudestaan.

Sivut

Kommentit (19)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

Sairastettu vesirokko antaa liki 100 % vastustuskyvyn. Vain joitakin sellaisia tapauksia on raportoitu, jossa tauti on uusinut, kun sairastettu tauti on ollut hyvin mieto (muutama näppy). Näidenkään tapausten kohdalla ei voi olla varma, että se ensimmäinen tauti olisi ollut varmasti vesirokko, vaikka ne siksi onkin kirjattu. Ihminen se lääkärikin on.

Itse olen sairastanut tuon taudin ja sen jälkeen ollut tekemisissä useammankin kerran vesirokkotautisten kanssa saamatta tartuntaa uudelleen. Omat mukulani olen lykännyt kylään sellaisiin perheisiin, missä tuota tautia on ollut, jotta sairastaisivat taudin lapsena, sillä aikuisena sairastettu vesirokko ei ole mitenkään mukava tapaus.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Ja jos sitä ei ole lapsena sairastanut, se voi tulla aikusena vyöruusuna,
mikä on todella kivulias. Toisaalta vesirokon voi saada uudelleen vaikka sen olisi aikanaan sairastanutkin.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Huh, onneksi olen jo sairastanut tämän taudin.
Mikä muuten tekee tästä vesirokosta vaarallisemman kun sairastaa sen vanhempana?
Eikös sen pitäisi olla toisinpäin kun pienenä on vielä heikompi immuniteetti.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
kujakatti
Ja jos sitä ei ole lapsena sairastanut, se voi tulla aikusena vyöruusuna,
mikä on todella kivulias. Toisaalta vesirokon voi saada uudelleen vaikka sen olisi aikanaan sairastanutkin.

Eikös pikemminkin toisin päin? Vesirokko sairastettu, niin virus jää jemmailemaan ja aiheuttaa myöhemmin vyöruusun.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Huh, onneksi olen jo sairastanut tämän taudin.
Mikä muuten tekee tästä vesirokosta vaarallisemman kun sairastaa sen vanhempana?
Eikös sen pitäisi olla toisinpäin kun pienenä on vielä heikompi immuniteetti.

jos kehossa on enemmän potentiaalia äkäsempiin oireisiin aikuisena? jaa-a..
Joskus 12-13 vee taisin ton käydä läpi, veemäistä oli.. tyyliin kaikilla lähiön skideillä kiersi parissa vkossa läpi sillon

Vierailija

Kyllä tuon vesirokon voi sairastaa toisenkin kerran, mutta on toki harvinaista. ja kuten jo yllä mainittiin, oireet ovat yleensä selkeästi lievemmät.
Ja siis tuo vyöruusu on sitten vanhan taudin uusi aktivoituminen, koska tauti jää elimistöön lepotilassa.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Lapsellani on vesirokko. Aamulla hän itki ettei pysty liikkumaan, kun kutittaa niin paljon. Mietin mikä siihen voisi auttaa. Ensin ajattelin kalaöljyä yhdistettynä aspiriiniin, niillä pitäisi olla synenergiaa inflammaation (siis tässä tapauksessa kutiavien paukamien) hoidossa, mutta huomasin kuuden lapsen miljoonasta saavan aspiriinista hengenvaarallisia oireita.

Sitten muistin, että Aasiassa käytetään aspiriinin sijasta kurkumaa ja etsin vesirokon ja kurkuman yhteyttä. Ilmeni, että kurkumavoidetta käytetään Intiassa vesirokon hoitoon. Siispä tein tahnaa apteekin omatekoisesta mentolipohjaisesta vesirokkovoiteesta ja kurkumasta ja laitoin sitä paukamien päälle. Sen jälkeen tyttö sai pukea vanhat vaatteet päälleen; niiden värjäytyminen keltaiseksi ei haittaa.

Nyt tyttö naureskelee katsellessaan lasten filmiä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14021
Liittynyt23.6.2005

Itse sairastin vesirokon 23-vuotiaana, sain tartunnan ystävän hoiamilta lapsilta ja aloin saada oireita Viipurin matkalla. Ei ollut todellakaan mukavaa, muutamia arpia siitä jäi, jopa kasvoihin.

Yleislääkäri Edgar Hope-Simpson keksi omin avuin että vyöruusun (shingles) aiheuttaja on elimistöön koteloitunut vesirokkovirus ja sai löydöstään about kaikki mahdolliset palkinnot Nobelia lukuunottamatta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... =pmcentrez

Miehen toinen ja takuulla tärkeämpi teoria on vuodelta 1992, jossa hän ehdotti että influenssan leviämien ei toimi alkuunkaan kuten muilla infektiosairauksilla:

http://www.amazon.com/Transmission-Epid ... F8&s=books

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
totinen
Siispä tein tahnaa apteekin omatekoisesta mentolipohjaisesta vesirokkovoiteesta ja kurkumasta ja laitoin sitä paukamien päälle. Sen jälkeen tyttö sai pukea vanhat vaatteet päälleen; niiden värjäytyminen keltaiseksi ei haittaa.

Nyt tyttö naureskelee katsellessaan lasten filmiä.

Tahnaa on levitetty nyt kaksi kertaa. Vaikutus tuntuu kestävän pitemmän aikaa kuin pelkällä apteekin voiteella. Nyt on toinen sairaspäivä, ainakin osa paukamista on jo arpeutumassa.

Vierailija
Volitans

Eikös pikemminkin toisin päin? Vesirokko sairastettu, niin virus jää jemmailemaan ja aiheuttaa myöhemmin vyöruusun.

Se voi mennä molemmin päin. Kummin tahansa, vesirokon sairastaminen aikuisiällä ei ole mukavaa puuhaa.

Vierailija

Vesirokon on voinut sairastaa lapsena aivan tietämättään. Itse olin vakaassa uskossa, etten ole sitä koskaan sairastanut ja vanhempani vakuuttivat samoin. Odottaessani kolmatta lastani saivat toiset lapsemme vesirokon. Siksi vasta-aineeni tutkittiin ja yllätyksekseni olinkin vesirokolle jo immuuni. Oli ollut aikanaan niin lievä, ettei oireita ollut huomattu ollenkaan.

Mutta aikuisiällä ainakin raskaana oleville naisille tauti on riski. Monilla muillakin lastentaudeilla on näitä aikuisiän lisäkomplikaatioita. Tunnetuin lienee sikotaudin vaikutus hedelmällisyyteen. Nykyäänhän sitä vastaan rokotetaan, mutta ennen sekin sairastettiin perinteiseen tapaan osana lapsuutta. Kohta varmaan vesirokkorokotukset liitetään rokotusohjelmaan - vai onko jo liitettykin?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat