Rakennetaan sukellusvene..?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onnistuisikohan sukellusveneen rakentelu kotikonstein?

Otetaan 1 kpl n. 3 -5 kuutoin polttoainesäiliö.
Leikataan etu ja takapäätyyn suuri reikä ja reikään paksusta lasista ikkuna.
Tehdään hitsaaamalla säiliön sisään etu ja takaosaan alas ns. sukellustankit, jotka varustetaan venttiileillä. Venttiilejä avaamalla ja laskemalla vettä tankkeihin saadaan vene uppoamaan veden alle. Kun halutaan pinnalle, pumpataan vettä tankeista pois sähkö/käsipumpulla.
Liikkuminen tapahtuisi kolmella sähköperämoottorilla, jotka saisi virran akusta ja joiden asentoa voi muuttaa veneen sisältä.
Ilmastointi järjestetään siten, että sukellusveneestä nousee n. 5 m pitkät taipuisat putket (ilman meno ja paluu) pintaan. Kelluke pitää putkia pinnalla. Tuuletin putkessa vaihtaa ilmaa sukelluksen aikana. Maksimi sukellussyvyys ehkä 4 m.
...ja eikä tulisi kovin kalliiksi rakentelu?

Tällaisella voisi tutkia kirkasvetisiä järviä kesäaikaan..

Kommentoikaapa? (muutakin, että on aivan järjetön ajatus.. )

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

hehee, juuh kyllähän tuolla ihtensä hukutettua sais varmaan
Hauska ajatus sinänsä

Suomen vedet tuppaa olee ikävän sameita,.. tietty löytyyhän noita kirkasvetisiäkin alueita sieltä täältä, ei vaan oo hirveesti monimuotosta tsiigailtavaa täällä (koralliriuttoja yms.), toisaalta kyllähän sielä pohjassa voi hyvällä mäihällä johkin mielenkiintoseenkin törmätä..

Vierailija

Mikä ettei onnistuisi, kunhan materiaalit ja tiivistykset vain ovat tarpeeksi jykeviä kestämään sen 1,5 baarin paineen. Itse tein kuitenkin ajat sitten suunnilleen samaan käyttötarkoituksen "tähystysvehkeen" ihan istuttamalla vanhan bussin sivulasin ruuhin pohjaan. Sillä vedenalaisen maailman tarkkailu hoitui paljon mukavammin tuhdolta raittiissa ilmassa istuen ja paatin pohjan läpi luuraten.

Vierailija

niin no.. sais kyllä kotikonstein tiivistellä aikas saumattomasti, jotta uskaltas sisällekin vielä ryömiä mutta niin,.. miksei..? Ei kyllä silti ihan heti tulis tollaseen sardiinipurkkiin ryömittyä ei senpuoleen, jo pelkkä ajatus kunnon hi-tech sukellusveneeseenkin menemisestä tuntuu jo pikkasen ahdistavalta IMO

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005
patskula
Onnistuisikohan sukellusveneen rakentelu kotikonstein?

Otetaan 1 kpl n. 3 -5 kuutoin polttoainesäiliö.
Leikataan etu ja takapäätyyn suuri reikä ja reikään paksusta lasista ikkuna.

...

Kommentoikaapa? (muutakin, että on aivan järjetön ajatus.. )

Nuo peltiset polttoainesäiliöt eivät ole tarkoitettu kestämään alipainetta. Luulen, että sellainen menee rusinaksi jo paljon ennen 5 m:n syvyyttä.

Kyllä sukellusvene on varmaan mahdollista tehdä kunnon materiaaleista normaali-ihmisen harrastebudjetin puitteissa, mutta turvallista siitä tuskin saa millään. En suosittele perheelliselle, mutta jos tietää riskit ja haluaa ottaa ne, niin siitä vaan.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Lassi
Toi ei kylläkään ole oikea. Oli soutujuttu.

Potkuri se tuossa puisessa ja Barcelonassa olevassa sukellusveneessä voimansiirron viimeisenä lenkkinä on.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
patskula
Onnistuisikohan sukellusveneen rakentelu kotikonstein?

Otetaan 1 kpl n. 3 -5 kuutoin polttoainesäiliö.
Leikataan etu ja takapäätyyn suuri reikä ja reikään paksusta lasista ikkuna.

Ehdottaisin kuitenkin loka-auton tai lietelantakärryn säiliön ottamista aihioksi, sillä ne on jo valmiiksi mitoitettu ainakin yhden ilmakehän ulkoiselle paineelle. Käytetyissä säiliöissä voisi tosin olla joitakin, hmm, bioesteettisiä haittoja.

Vanha jäärä

jiitu
Seuraa 
Viestejä266
Liittynyt29.8.2006

Kaikki kunnia, jos tuollaista uskaltaa lähteä rakentamaan. Minä haluan ainakin sen sitten valmiina nähdä

Mutta tosiaan sopivan säiliön löytyminen ei välttämättä ole ihan helppoa. Sellaista, että se kestäisi painetta riittävästi. Kiinnitä huomiota siihen.

Mistä meinasit muuten ottaa ilman noihin sukellussyvyyttä sääteleviin tankkeihin, kun rupeat käsin/sähköllä pumppaamaan? Itse veneen sisältäkö? Pienentää entisestään painetta ja lisää rusentumisen riskiä. Varmaan olisi parempi tehdä suoraan paineilmalla toimivat tankit. Vaikka sueklluspullosta otetaan ilma. Siitä tulee samalla kertaa ilma ja tankkeja täyttävä voima.

edit: niin no joo. olihan sulla ilmanvaihto. Se tosin lisää taas vaurioituvien kohtien määrää. Itse koittaisin pitää nuo erinäiset tiivistettävät kohdat minimissä. Toisaalta tuo ilmanvaihto tarjoaa mahdollisuuden pitää sisäilman paine ympäröivän veden paineen tasolla, jolloin rusentumisen riski ei ole niin suuri. Mutta, jos meinaa tasoitella painetta, se vaatii vähän lisää monimutkaisuutta ilmanvaihtoon. Itse tuekutuisin kokonaisuudessaan ilman painesituksissa noinhin paineilmasäiliöihin ja pitäisin ylimäääräiset ulokkeet minimissä. Ainakin alussa

Ja muutenkin testivaiheessa en menisi laitteen sisälle ilman asianmukaisia sukellusvarusteita (ja kokemusta!!!). Veden syöksyessä sisälle, on hyvä olla regulaattori lähellä.

Ja tosiaan noitten nähtävyyksien kannalta tuo ei välttämättä ole se järkevin projekti. Suomessa ei kauhean paljoa ole kikasvetisiä paikkoja, joissa juuri tuolla syvyydellä olisi paljon nähtävää. Useimmiten se nähtävä on lähellä pohjaa ja sielläkin tuo härveli luultavasti pöllyttäisi sitten mähmät pohjasta ylös, jollon se näkyvyys lakkaa siellä kirkasvetisimmässäkin paikassa.

Muuten ihan hauskankuulloinen projekti, jos vain turvallisuusnäkökohtia pohditaan etukäteen huomattavasti enemmän kuin tässä. Kerro lisää, jos etenee. (ja käy se sukelluskurssi, ennen kuin niitteen vehkeitten kanssa pelaat: samalla pääset käsiksi niihin nähtävyyksiinkin)

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005
Lassi

Toi ei kylläkään ole oikea. Oli soutujuttu.

Tuo taisi olla Da Vincin piirustusten perusteella , tai oikeastaan hahmotelman . Taisi myös toimiakin muutaman metrin syvyydessä. Tosin fuskasi aikalailla . Siitä oli dokumentti televisiossa ja muistakin kyseisen neron keksinnöistä .

Vierailija

Voihan sen järveä varten tehdä paineistamattoman veneen niin että ottaa ilman pinnalta letkulla, millä säätelee korkeutta. Järvien pieni syvyys ja valon riittäminen rajoittaa.
Rungon on silti kestettävä hydrostaattinen paine ja kolhut. Hätävarusteet on oltava ja aina pääsy pois aluksesta kun täytyy.

Sen voi tehdä niinkin että se on pitkä kelluva putki, minkä ikkunapää lasketaan alas, jolloin se ui pystyssä, toinen pää pinnalla.

Koneellinen ilmanvaihto on välttämätön.

Jottasiellä olisi katseltavaa, kannattaisi istuttaa makeaa vettä sietäviä trooppisia akvaariokaloja, kuten englannissa on tapahtunut lasten toimesta ja joitain nättejä vonkaleita sitten jotkut saavat. Niin ja ihmissyöjähirviöitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat