InDesign-ongelma

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Miten InDesignilla toteutetaan monisivuinen julkaisu, jossa etukannen kuva jatkuu takakanteen?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kommentit (7)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ei Desi sattuisi luuraamaan näillä kulmilla?

Vierailija

Tee etu- ja takakannesta aukeamataitto, siis etusivu oikealla ja takasivu vasemmalla sivulla... Niin minä ainakin sen ajattelisin, jos siis ymmärsin tarkoituksesi oikein. Riippuu toki vähän siitä, mihin formaattiin lopullinen tuote tulee - nidottu juttu onnistuu aika helposti, mutta liimasidoksen kanssa voi tulla ongelmia.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Desi
Tee etu- ja takakannesta aukeamataitto, siis etusivu oikealla ja takasivu vasemmalla sivulla...

Juu... just näin, tätä olen yrittänyt. Mutta miten se tehdään?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tuota liimasidosjuttuakin olen pohtinut. Onnistuuko InDesignilla lainkaan sellaisen dokumentin tekeminen, jossa on huomioitu kannen selkämys? Luulisin, että kansifaili on kirjoja tuotettaessa tehtävä jollain muulla ohjelmalla erikseen.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Löytyi ratkaisu.

Ongelmahan minulla syntyi siitä, ettei mulla ole CS3:sta vaan CS. CS kolmosessa on optio, jolla saadaan etukansi ja takakansi vierekkäin, CS:ssä ei.

CS:ssä tämä homma hoidetaan (ainakin) niin, että tehdään B-master, johon kuva laitetaan. Sitten B-master laitetaan etu- ja takakanteen. Kohdistus on täydellinen.

Kömpelöä kyllä, mutta toimii.

Vierailija
Aweb
Tuota liimasidosjuttuakin olen pohtinut. Onnistuuko InDesignilla lainkaan sellaisen dokumentin tekeminen, jossa on huomioitu kannen selkämys? Luulisin, että kansifaili on kirjoja tuotettaessa tehtävä jollain muulla ohjelmalla erikseen.

Jeps, niin se juuri täytyy tehdä, paitsi että ei eri ohjelmalla vaan ihan inkulla, mutta erikseen muusta dokumentista. Kansien taittopohjaan lisätään liimaselän vasatima millimäärä. Paino osaa sanoa kuinka paljon ylimääräistä tarvitaan.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Olen tehnyt pari kansisuunnittelua WSOY:lle ja Otavalle, joten sikäli tuttua hommaa. Toisen tein freehandilla ja photoshopilla, toisen tushilla, liimalla ja saksilla.

Uusimmat

Suosituimmat