Äiti-Venäjä Suomen itsenäisyyden kummitäti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

”Tilsitin sopimus solmittiin Ranskan Napoleon I:n ja Venäjän Aleksanteri I:n välillä Tilsitissä 9. heinäkuuta 1807…”
---
”…Tilsitin sopimuksella oli suuri merkitys Suomen historian kannalta, koska Ruotsin kuningas Kustaa IV Aadolf oli vastustanut Napoleonia väsymättä eikä nytkään halunnut antaa periksi. Kovan diplomaattisen taivuttelun osoittauduttua tuloksettomaksi Aleksanteri joutui Napoleonin painostuksesta julistamaan Ruotsille Suomen sodan nimellä tunnetun sodan vuonna 1808. Sen seurauksena Suomi liitettiin osaksi Venäjää.”
Näin Wikipedia.
Etupiirijakoja tehtiin ja niiden mukaan sodittiin - tuolloinkin.

Tällainen tavallinen tallaaja on myös pohtinut tämän kansan vaiheita.
Näin minä:
Suomen tie kansakunnaksi ja myöhemmin itsenäiseksi valtioksi alkoi Suomen sodan seurauksena. Ennen tuota sotaa Suomen kansallinen kehitys oli pysähtynyttä ja eli Mikael Acrigolan aikaista ruusuisen untaan.
(Ruotsi-Suomi valtiokäsitteenä oli/on nationalistiemme pullistelua)
Suomen sodan jälkeen muodostettiin Venäjän Aleksanteri I:n mahtialoitteesta Suomen suuriruhtinaskunta. Saimme sisäisen itsenäisyyden. Tällöin alkoi täällä asuvien suomalaisten heimojen hurmosmainen kehitys kansakunnaksi. Suomen heimoille koitti topeliaaninen ”kultainen keisarin aika”.
Kehitys kehittyi ja ajan myötä Neuvosto-Venäjä V.I.Leninin allekirjoituksella myönsi Suomelle itsenäisyyden.

Venäjän merkitys kansakuntamme kehittymiseen itsenäiseksi valtioksi on kiistaton, vai onko?
Vai onko???

Oikaiskaa jos olen väärässä!

Kommentit (3)

Vierailija
markent
”Tilsitin sopimus solmittiin Ranskan Napoleon I:n ja Venäjän Aleksanteri I:n välillä Tilsitissä 9. heinäkuuta 1807…”
---
”…Tilsitin sopimuksella oli suuri merkitys Suomen historian kannalta, koska Ruotsin kuningas Kustaa IV Aadolf oli vastustanut Napoleonia väsymättä eikä nytkään halunnut antaa periksi. Kovan diplomaattisen taivuttelun osoittauduttua tuloksettomaksi Aleksanteri joutui Napoleonin painostuksesta julistamaan Ruotsille Suomen sodan nimellä tunnetun sodan vuonna 1808. Sen seurauksena Suomi liitettiin osaksi Venäjää.”
Näin Wikipedia.
Etupiirijakoja tehtiin ja niiden mukaan sodittiin - tuolloinkin.

Napoleon halusi Ruotsin mukaan kauppasaartoon Englantia vastaan, mihin hän pyrki usuttamalla Venäjän sotaan Ruotsia vastaan. Palkkiona Ruotsion pakottamisesta Aleksanteri sai Suomen. Kyse ei siis ollut etupiireistä.

Hävityn sodan jälkeen Ruotsissa tapahtui vallankaappaus, ja kuningas joutui maanpakoon. Tilalle nostettiin entinen Napoleonin kenraali Bernadotte. Meidän onneksemme tämä tapahtui vasta Suomen irroittamisen jälkeen.

Suomen taloudellinen, kulttuurinen ja väestöllinen kehitys oli polkenut paikallaan ruotsinvallan koko loppupuolen, ja vasta autonomian aikana täällä päästiin vaurastumaan.

markent

Tällainen tavallinen tallaaja on myös pohtinut tämän kansan vaiheita.
Näin minä:
Suomen tie kansakunnaksi ja myöhemmin itsenäiseksi valtioksi alkoi Suomen sodan seurauksena. Ennen tuota sotaa Suomen kansallinen kehitys oli pysähtynyttä ja eli Mikael Acrigolan aikaista ruusuisen untaan.
(Ruotsi-Suomi valtiokäsitteenä oli/on nationalistiemme pullistelua)

"Ruotsi-Suomi" -käsitteellä on markkinoitu ruotsinmielisyyttä suomalaisille. Kyse on siis ollut "nationalismin" vastustamisesta, svedufiilien pullistelusta.

markent

Suomen sodan jälkeen muodostettiin Venäjän Aleksanteri I:n mahtialoitteesta Suomen suuriruhtinaskunta.

Jo Kustaa Vaasa oli käyttänyt "Suomen Suuriruhtinaan" arvonimeä. Idea ei ollut uusi.

markent
Saimme sisäisen itsenäisyyden.

Oleellista on vanhan hallintotavan ja lainsäädännön jatkuvuus. Suomea ei liitetty Venäjän käytäntöön vaan meillä oli jopa tulliraja Venäjää vastaan aina itsenäistymiseen asti.

markent
Tällöin alkoi täällä asuvien suomalaisten heimojen hurmosmainen kehitys kansakunnaksi.

Höpinää. Suomalainen identiteetti oli syntynyt jo paljon aiemmin kaikkien ensin katolisten ja sitten luterilaisten suomalaisten, hämäläisten, jne. samaistuessa yhdeksi kansaksi. Liioittelet heimojen merkitystä.

markent
Suomen heimoille koitti topeliaaninen ”kultainen keisarin aika”.
Kehitys kehittyi ja ajan myötä Neuvosto-Venäjä V.I.Leninin allekirjoituksella myönsi Suomelle itsenäisyyden.

Se oli Saksa joka määräsi sodassa hävinneen Venäjän, jonka johtoon oli vallankaappauksella päässyt saksalaisten vakooja Lenin-Uljanov, poistamaan armeijansa Suomesta. Siksi bolshevikkien tuki punaisille oli niin heikkoa.

markent

Venäjän merkitys kansakuntamme kehittymiseen itsenäiseksi valtioksi on kiistaton, vai onko?
Vai onko???

Oikaiskaa jos olen väärässä!

Kansakunta olimme jo ennen itsenäistä valtiota, ja minkään ulkoisen mahdin peli ei voinut tehdä meistä itsenäisiä ilman omaa tahtoa ja ponnisteluja. Venäjällä, Saksalla, Ruotsilla ja jopa Englannilla oli merkitystä tapahtumissa, mutta ratkaiseva panos oli suomalaisilla.

Verrataan esim. Kosovon itsenäistymiseen sunnuntaina: YK, EU, Venäjä ja Serbia sanoivat sanansa, mutta ilman kosovolaisten albaanien omaa pyrkimystä ei heillekään olisi mitään annettu.

-

Vierailija

markent kirjoitti:
”Tällainen tavallinen tallaaja on myös pohtinut tämän kansan vaiheita. Näin minä: Suomen tie kansakunnaksi ja myöhemmin itsenäiseksi valtioksi alkoi Suomen sodan seurauksena. Ennen tuota sotaa Suomen kansallinen kehitys oli pysähtynyttä ja eli Mikael Acrigolan aikaista ruusuisen untaan. (Ruotsi-Suomi valtiokäsitteenä oli/on nationalistiemme pullistelua) ”

kalmankenkku:
"Ruotsi-Suomi" -käsitteellä on markkinoitu ruotsinmielisyyttä suomalaisille. Kyse on siis ollut "nationalismin" vastustamisesta, svedufiilien pullistelusta.”

Muistelepa ”Hakkapeliitta” hihhuleita. Minun kouluaikaisessa historiankirjassani kirjoitettiin ainoastaan Ruotsi-Suomen historiasta. Svedufiilien historiankirjoista en tietä tuon taivaallista.

markent kirjoitti:
”Suomen sodan jälkeen muodostettiin Venäjän Aleksanteri I:n mahtialoitteesta Suomen suuriruhtinaskunta.”

Kalmankenkku:
”Jo Kustaa Vaasa oli käyttänyt "Suomen Suuriruhtinaan" arvonimeä. Idea ei ollut uusi.”

Mitäs se tähän yhteyteen kuuluu tuo sinun svedusi.

markent kirjoitti:
”Saimme sisäisen itsenäisyyden.”

Kalmankenkku:
”Oleellista on vanhan hallintotavan ja lainsäädännön jatkuvuus. Suomea ei liitetty Venäjän käytäntöön vaan meillä oli jopa tulliraja Venäjää vastaan aina itsenäistymiseen asti.”

Oleellista oli se, että vanhaan hallintotavan pohjalta pääsimme kehittämään uutta, parempaa hallintotapaa.

markent kirjoitti:
”Tällöin alkoi täällä asuvien suomalaisten heimojen hurmosmainen kehitys kansakunnaksi.”

Kalmankenkku:
”Höpinää. Suomalainen identiteetti oli syntynyt jo paljon aiemmin kaikkien ensin katolisten ja sitten luterilaisten suomalaisten, hämäläisten, jne. samaistuessa yhdeksi kansaksi. Liioittelet heimojen merkitystä.”

Höpinää itsellesi. Oli ja oli, mutta oleellista oli se, että vasta Venäjän vallan alla kansallinen kehitys pääsi hurmokselliseen nousuun.

Vierailija

" Minä käännän kasvoni heitä vastaan: tulesta he ovat päässeet, mutta tuli heidät kuluttaa; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä käännän kasvoni heitä vastaan. "

Uusimmat

Suosituimmat