Ruottia vähentävät täältä rajaltakin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ovat täälläkin Torniossa, ruottin rajalla, nyt päättäneet että jätetään A-ruotsi kokonaan pois, ei oo rahhaa kuulemma.
Eli ruotsia ei voi nyt enää aloittaa 4. luokalta saakka, kuten tähänasti on vapaaehtoisesti voinut tehä. Myös opetuksen taso yläasteella ja lukiossa *huononee*.

Hirveätä keskustelua nyt että onko sopivaa näin lähellä rajaa olevan kaupungin kielenkoulutusta alkaa laskemaan. Ite oon ottanu A-ruotsin (eli 4. luokalta saakka jo) nuorempana, kun kaikilla tapa oli ottaa, ja huomannu että täällä sitä kieltä tuntuu tarvivan vielä vähemmän ko jossain Vaasassa, niinpaljon nää puhuu Suomea tuolla puolella. Eli oma kanta asiaan on että sama vaihtaa B-ruotsiin, riittää vallanhyvin.

Minkälaista opetusta siellä etelä-Suomessa pitävät?

Kommentit (14)

Vierailija
Mandix
Ovat täälläkin Torniossa, ruottin rajalla, nyt päättäneet että jätetään A-ruotsi kokonaan pois, ei oo rahhaa kuulemma.
Eli ruotsia ei voi nyt enää aloittaa 4. luokalta saakka, kuten tähänasti on vapaaehtoisesti voinut tehä. Myös opetuksen taso yläasteella ja lukiossa *huononee*.

Hirveätä keskustelua nyt että onko sopivaa näin lähellä rajaa olevan kaupungin kielenkoulutusta alkaa laskemaan. Ite oon ottanu A-ruotsin (eli 4. luokalta saakka jo) nuorempana, kun kaikilla tapa oli ottaa, ja huomannu että täällä sitä kieltä tuntuu tarvivan vielä vähemmän ko jossain Vaasassa, niinpaljon nää puhuu Suomea tuolla puolella. Eli oma kanta asiaan on että sama vaihtaa B-ruotsiin, riittää vallanhyvin.

Minkälaista opetusta siellä etelä-Suomessa pitävät?

Pelkkää paskaa.

Ainoa lause jonka osaan kunnolla ruotsiksi on jag heter ******

Vierailija
Mandix
Niin heikot koulut etelässä että pelkkää paskaa opettavat? :o

Vai olisiko tässä tapauksessa yksinkertaisesti kyse vain erityisen kepulista oppilasaineksesta kun ei tuon enempää ole sisäistänyt?

Vierailija
Snaut
Mandix
Niin heikot koulut etelässä että pelkkää paskaa opettavat?

Vai olisiko tässä tapauksessa yksinkertaisesti kyse vain erityisen kepulista oppilasaineksesta kun ei tuon enempää ole sisäistänyt?

Snautti vanha kepuli, sa ole paberkäterätik. Kas me mänkime malet?

Vierailija
Antero
Snaut
Mandix
Niin heikot koulut etelässä että pelkkää paskaa opettavat? :o

Tean seda hea meelega, aga ärge pange pahaks kui kestab hetk aega.

Vierailija
Snaut
Antero
Snaut
Mandix
Niin heikot koulut etelässä että pelkkää paskaa opettavat?

Tean seda hea meelega, aga ärge pange pahaks kui kestab hetk aega.

Mänkime, mänkime.

Vierailija

Ei kait siinä opetuksessa (7lk. -> ) mitään vikaa ole. Yleinen asenne ruotsia kohtaan vaan tuntuu vievän suurimmalta osalta motivaation opiskella sitä kieltä. Aika turhaksi moni sen kokee, ja harvapa sitä tosiasiassa tarvitseekaan. Jälkikäteen tuo motivaation puute toki on jäänyt harmittamaan, ihan niinkuin yleissivistävyydenkin takia.

Vierailija

Erikoista. Virossa sitä vastoin ruotsinkielen opinnot ihan keskkoolitasolla ja myös rahvaülikooleissa ovat viime vuosina tulleet yhä suosituimmiksi, etenkin läänerannikolla. Tämä johtunee virolaisten uudelleen heränneestä kiinnostuksesta kielivähemmistöjään kohti, ja tässä etenkin ns. rantaruotsalaisia kohtaan.

Tämähän oli aikoinaan varteenotettavan iso vironruotsalainen läänemeren saarilla ja rannikolla (Haapsaal ympäristöineen) asuva vähemmistö (rannarootslased), josta neuvostomiehittäjät tekivät kutakuinkin lopun siinä missä saksalaiset linnanherrat eivät asiassa onnistuneet pari sataa vuotta aikaisemmin!

No, tämän pienen kansansirpaleen selviytymisestä on kuitenkin kiittäminen niin Suomea kuin Kolmannen valtakunnan ilmamarsalkkaa Göringiä, joiden turvin järjestyi noin 10.000 rantaruotsalaisen exodus 1940-luvun alussa Viron saaristosta neuvostojoukkojen alta Ruotsiin.

Vierailija

Olin viime huhtikuussa muutaman päivän Tallinnassa. Silloin minulla oli tilaisuus keskustella m.m. muutamien virolaisten opiskelijoiden kanssa. Yllätyin kuullessani, että Viron peruskoulussa (tai ylemmilläkään tasoilla) suomenkieltä ei opeteta edes vapaavalinnaisena aineena. Toisin sanoen jokainen virolainen, joka puhuu suomea, on opiskellut (tai oppinut esim. tv:n kautta) kielemme täysin vapaaehtoisesti.

Vierailija
Tarkkailija
Olin viime huhtikuussa muutaman päivän Tallinnassa. Silloin minulla oli tilaisuus keskustella m.m. muutamien virolaisten opiskelijoiden kanssa. Yllätyin kuullessani, että Viron peruskoulussa (tai ylemmilläkään tasoilla) suomenkieltä ei opeteta edes vapaavalinnaisena aineena. Toisin sanoen jokainen virolainen, joka puhuu suomea, on opiskellut (tai oppinut esim. tv:n kautta) kielemme täysin vapaaehtoisesti.

Minulla taas ei ole paskaakaan motivaatiota opiskella ruotsia.

aina kuulee maikalta sitä " 4% on suomessa ruotsalaisia", mutta eikö ole helpompaa opettaa 200000 ihmiselle suomea kuin 4 miljoonalle ruotsia?

Vierailija
Tarkkailija

Näin se on. Virossa opiskellaan aivan yhtä paljon suomenkieltä kuin Suomessakin vironkieltä! Eli käytännössä ei yhtään mitään, lukuunottamatta yliopistoja ja tiettyjä asianharrastuksen muodossa pyöriviä työväenopiston kursseja (rahvaülikoolin).

Tuo virolaisten suomenkielentaito onkin viime vuosina pahasti vähentynyt, sitä mukaan kuin palvelualoille on tullut nuorempaa porukkaa, jotka eivät suomenkieltä enää neuvostoaikaan telkkarista ole oppineet.

Vierailija

Juu, tiiän että varmaa aika hyödyllinen se ruottiki saattas olla, joskus.. ehkä.. ton takia ei kiinnosta pätkääkään, opiskeluni motivaatio on siitä että tämä kurssi ruotsia on viimeinen.

Uusimmat

Suosituimmat