Troijalainen hyökkäsi koneeseen...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietääkö kukaan, miten voi saada pois viruksen (vai onko vakoiluohjelma)
Tyrkkäsi kaverin koneeseen palkkiin pyynnön enklanninkielellä, että "koneessasi on virus, lataa ohjelma, joka sen poistaa" -siis noin suunnilleen.
No kaveri meni ja latasi sen kummemmin miettimättä.... voi.. .voi..
Viruksen nimi on AntiSpywareShield.

Olen yrittänyt sitä tappaa poistamalla rekistereistä kaikki tuohon nimeen viittaavat sanat, myöskin poistin ko. hakemistot ja tiedostot, mutta yhä edelleen se palkissa vilkkuu ja jos klikkaa sitä, käynnistää vanhannäköisen Explorerin ja odottaa, että pääsisi hakemaan jotain... (nettiin en ole konetta laskenut).
-----------------------------------------------------------------------------------

System has detected a number of active spyware applications that may impact the perfomance of your computer..
Click the icon to get rid on unwanted spyware by downloading an up-to-date antispyware soluton.

-------------------------------------------------------------------------------------

Tuota se vaan jaksaa ilmoitella ihan yhtenään...

Meneekö homma kiintolevyn alustamisksi, vaiko onko toivoa....

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
sinnipirtti

oliskohan nuista mitään apua... lisää löytyy googlella kirjoittamalla vain tuo
AntiSpywareShield

Pirskatti, kun tuo enklanninkieli on jäykkää taipumaan... Ei ollu nääs minun nöösiaikaan kouluissa oppiaineena enklantia...

Vierailija
patskula
sinnipirtti

oliskohan nuista mitään apua... lisää löytyy googlella kirjoittamalla vain tuo
AntiSpywareShield

Pirskatti, kun tuo enklanninkieli on jäykkää taipumaan... Ei ollu nääs minun nöösiaikaan kouluissa oppiaineena enklantia...

Noista sinnipirtin linkeistä alimman takana on suomenkieliset toimintaohjeet. Toivotan onnea!

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/626328

Vierailija

Olipas siellä pitkä keskustelu.

Nopea ratkaisu:

Lataa AVG-virustorjunta ja asenna.
http://free.grisoft.com/
Skannaa kone ja tuhoa kaikki paska, minkä ohjelma löytää.

Boottaa kone.

Jos vielä toisella kerralla jotain skeidaa löytyi, niin aja skanni vielä kolmannen kerran. Yleensä selvää jälkeä tulee jo ensimmäisen tarkistuksen jälkeen.

Vierailija
ilesoft
Olipas siellä pitkä keskustelu.

Nopea ratkaisu:

Lataa AVG-virustorjunta ja asenna.
http://free.grisoft.com/

Boottaa kone.

Jos vielä toisella kerralla jotain skeidaa löytyi, niin aja skanni vielä kolmannen kerran. Yleensä selvää jälkeä tulee jo ensimmäisen tarkistuksen jälkeen.

Ainakaan viime syksynä ei pelkkä AVG ja Ad-aware kyseiseen epeliin purrut naisystävän koneessa. Lähti nimenomaan vasta tuon pitkän kaavan mukaan. Mutta ehkä nykyään lähtee helpommin?

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Itse olen toiminut vain niin yksinkertaisesti, että olen aina silloin tällöin ajanut F-securen virustarkistusohjelman ja yksinkertaisesti tuhonnut ne troijalaiset, jotka ohjelma on löytänyt. Tuhoamisohjeet ovat mukana siinä näytössä, joka näyttää löydetyt troijalaiset.

Mitään vahingollisia viruksia F-secure:n palomuuri ei ole läpi päästänyt, vaan aina on löytynyt vain troijalaisia, jotka tosin ovat saattaneet käyttää konettani tietämättäni monenlaisiin tarkoituksiin.

Olen siis ainakin toistaiseksi pärjännyt F-securella, mutta keskusteluissa mainitut ladattavat virustorjuntaohjelmat voinevat olla hyödyllisiä. Minulle on kuitenkin riittänyt se, että olen huolehtinut siitä, että olen koko ajan pitänyt F-securen tarjoamaa suojaa yllä hankkimalla kerran vuodessa uuden version, kun vanhan version käyttöaika on loppumassa.

En ole mikään tietotekniikan asiantuntija, joten joistain experteistä toimintani ei ehkä ole riittävää. Kuitenkaan en ole havainnut mitään vahinkoa tästä menettelystäni, koska niitäkään troijalaisia, jotka ovat onnistuneet koneelleni pääsemään, ei ole mitenkään voinut havaita. Ne eivät siis ole vaikuttaneet millään tavoin koneen toimintaan. Olen löytänyt ne vain siitä syystä, että ajan silloin tällöin virustarkistusohjelman.

En tiedä, miksi tällaisten kysymysten kohdalla ruvetaan heti puhumaan vain netistä ladattavista torjuntaohjelmista.

ps. Vai onko kysymys siitä, että koneellani mahdollisesti jylläävät voimat, joista minulla ei ole aavistustakaan, koska toimin vain F-securen tarjoaman suojan varassa. No näistä voimista ei kyllä ole minkäänlaista havaintoa.

Vierailija
tli
En tiedä, miksi tällaisten kysymysten kohdalla ruvetaan heti puhumaan vain netistä ladattavista torjuntaohjelmista.

Siis ilmaiseksi sekundaa -ohjelmista. Koska asialla on harrastelijoita, jotka tahtovat mahdollisimman paljon vaivaa tietokoneensa käytöstä. F-Securen kanssa eläminen olisi liian vaivatonta.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Olli V
tli

Siis ilmaiseksi sekundaa -ohjelmista. Koska asialla on harrastelijoita, jotka tahtovat mahdollisimman paljon vaivaa tietokoneensa käytöstä. F-Securen kanssa eläminen olisi liian vaivatonta.
Minkä takia sitten tällaisten harrastelijoitten on toistuvasti putsattava niitä F-Securen suojaamia koneita? Miksi se vaivaton F-Secure on toistuvasti eri koneilla väittänyt kaiken olevan kunnossa, vaikkeivät sen virustunnisteitten päivityksetkään ole toimineet kuukauteen? Syyksi on selvinnyt sen itsensä tekemän ohjelman versiopäivityksen epäonnistuminen, mistä se ei ole kertonut käyttäjälle mitään, vaan jonkun harrastelijan on pitänyt se selvittää.

Minkä takia tällaiselle harrastelijalle ei tule mitään haittaohjelmia koneelle, vaikken käytä mitään virustorjuntaa Windowsissakaan? Miksei F-Securen online virusskanneri löydä koneeltani koskaan mitään, siis silloin harvoin, kun se suostuu edes toimimaan? Miksi vanhat koneeni toimivat selvästi nopeammin kuin uudetkin kavereitten koneet, joissa on F-Secure tai Norton asennettuna.

Pitääpä ajaa taas kerran F-Securen online-testi, jonka pitäisi tehdä lista niistä Windowsin ohjelmista, jotka kaipaavat päivitystä. Viimeksi jätin ohjelman pyörimään kolmeksi tunniksi, mutta ei se saanut kerrottua yhtään mitään, väitti vaan tekevänsä raporttia koko ajan. Ja kyseessä oli aivan tuore täysin päivitetty laillinen Windows XP ilman mitään asennettuja ohjelmia.

Noita F-sekuriittikehujia on vuosikaudet pyörinyt kaikilla foorumeilla lukuisilla "eri" nimimerkeillä tehden typerillä kommenteillaan koko firman epäilyttäväksi - ainakin meikäläisten harrastelijoitten keskuudessa, jotka viitsivät kokeilla muitakin ohjelmia.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Minkä takia sitten tällaisten harrastelijoitten on toistuvasti putsattava niitä F-Securen suojaamia koneita?

Koska toinen harrastelija on säätänyt F-Securen asetuksia. Ja koska harrastelijat käyttävät Windoosaansa pääkäyttäjän oikeuksin.

Ne kätevät, pikkuruiset "apuohjelmat" voivat myös vaikuttaa asioihin. Kaiken maailman key-geneille annetaan lupa tehdä muutoksia koneeseen...

Koskaan, minkään ohjelman ei tulisi sallia automaattisia versiopäivityksiä. (tai mitään, jotka muuttavat ohjelmakoodia) Päivitykset kuuluvat tietokoneesta vastaavalle.

Vierailija

F-securen online virus scanner on ihan toimiva.

Sitten spybot + mukana tuleva Immunize toiminto, ja ad-aware.

Ei yhtäkään virusvaroitusta/virusta löydetty ja 2 vuotta kone on ollu.

AVG on taustalla nykyään myös, mutta yhtäkään virusta ei ole detectannut tai estänyt.

Palomuurina zonealarm, outbound suojauksia ei edes päällä ole. Routerissa myös firewall.

Non-critical spywarea välillä löytyy, siis tracking cookieita, jotka siis keräävät selaimestasi tietoja (esim millä sivuilla käyt).

Vierailija

Koskaan, missään ei saisi kehua mitään ohjelmaa tietoturvan kannalta. Pahoittelen huonoa käytöstäni.

Peruskäyttäjää vain ei tulisi opettaa lataamaan FREEE VIRUSSCAN!!!1 ohjelmia. Vastuutonta toimintaa, vaikka työllistää korttelinörttejä.

Vierailija
spin0
Ihan uteliaisuudesta patskula, miten kävi?

Taisin saada haittaohjelman pois päiviltä. Aloitin homman, että poistin kaikki AntiSpywareShield -viittaukset rekisteristä Regeditillä. Sitten poistin myös ko. ohjelman kansion kaikkine päivineen. Ajoin SmitfaudFixin, Fixwareoutin ja ComboFixin.
Tämän jälkeen asensin AVGn, joka löysi." Trojan Downloader. Generic 6.AJZD " -nimisen paskiaisen päivityksen jälkeen. AVG onnisui ilmeisesti tappamaan ko. haittaohjelman. Nyt on muutaman päivän toiminnut ihan hyvin... kop ... kop ..kop...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat