Hyvä sairaanhoitaja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei!

Voiko teidän mielestä tulla hyväksi sairaanhoitajksi jos eläinten kaltoinkohtelu ja eläinrääkkäys saa äärettömän pahalle mielelle? Jos kääntää kanavaa telkusta esim. kun näytetään uutisia siipikarjan hävittämisestä tai koiratappeluista?
Mutta ei käännä kanavaa vaan kuuntelee ehkä harmissaan tai vihoissaan jos jotain on sattunut ihmiselle?
Voiko kukaan ymmärtää tätä? (edes tätä kysymystä)

Kommentit (7)

Vierailija

Voi tulla. Koiratappelut ja siipikarjan hävitys ovat kenties "negatiivisia" tekoja sinulle, mutta ihmisistä huolehtiminen on varmasti sinulle aivan luonnollista.

Vierailija

Kiitos Darkkis! Tarvitsin tukea tähän koska pari ihmistä on epäillyt tämän takia minun sopeutumistani sairaanhoitajaksi.
Yksi epäili sitä että jos en halua kuunnella eläinten onnettomuuksista (varsinkin jos niistä kerrotaan välinpitämättömästi ja tunteettomasti) niin miten voin jaotella sen että eläinten huonot kohtalot olisivat kauheampia kuin ihmisten.
En koskaan ole niitä erotellutkaan enkä verrannut toisiinsa.

Toinen epäili herkkyyttäni.

Tätä on niin vaikea selittää edes itselle että miksi herkistyn enemmän eläinten sattumuksille kuin ihmisten.

Jotenkin kun ihmisten melkein kaikki sairaudet tunnetaan, ihmisiä pystytään auttamaan, he pystyvät kertomaan miltä tuntuu ja missä tuntuu (poikkeuksia on) ja heille voi kertoa mitä taphtuu ja mistä johtuu yms.

Eläimet vain olevat meidän armoilla ja melkein aina ihmiset päättävät eläinten kohtalosta.

Ja joskus tuntuu että ihmisen herkkään paikkaan hyökätään. Epäreilua minusta.

Vierailija

Voiko kyseessä olla että eläimet ja luonto ovat "viattomia" jolloin niihin kohdistuva väkivalta herättää enemmän empatiaa. Tuntuuko sinuta pahalle katsoa esim. eläimen sairastumista tai luonnollista peto eläimen ravinnon saalistamista? Vai enemmänkin asioita joissa ihminen vahingoittaa eläimiä?

Mielstäni sairaanhoitajalta vaaditaan etupäässä sosiaalisia taitoja. Herkkyyden kanssa saattaa tulla hoitotyössä ongelmia. Resursseja työnohjaukseen ei ole. Eli vaikeista tilanteista et pääse keskustelemaan ammattillisesti. Kahvipöydässä kollegoiden kanssa toteutetaan myös työnohjaus joka on myös kuormittavaa.

Lisäksi heikon itsetunnon kanssa painivia olen huomannut arvostettavan valintakokeissa.

Heikkoon itsetuntoon kuuluvat:

Toisten halveksunta, arvostelu ja pahan puhuminen muista ihmisistä.
(Ihminen joka pitää itsestään, suhtautuu itseensä hellyydellä ja kunnioituksella ja kokee velvollisuudeksi kohdella myös muita samoin.)

Teet asioita muiden odotusten mukaan sen sijaan että että tekisit mitä todella haluat. Haluat päteä.

Vertailet jatkuvasti itseäsi muihin ja koet olevasi hyvä vain jos kukaan ei ole sinua parempi.

Et osaa sanoa "ei"

Teet asioita muiden odotusten mukaan, jotka koet ylittävän omat voimavarasi ja olet uhri.

Lisäksi palkkaus ei vastaa työn kurmittavuutta, mutta jos silti koet hoitotyön kutsumukseksi, niin kokeisiin vaan.

Vierailija

Tuskinpa moraaliset asiat nousevat esteeksi uravalinnallesi. Sen sijaan käytännön tilanteet, joissa nähdään esim. verta, inhimillistä kipua ja hätää saattavat nousta esteeksi.
Ei ole kovinkaan harvinaista se, että opiskelun saattaa keskeyttää niinkin mitättömältä tuntuva seikka, että opiskelija ei kykene piikittämään toista ihmistä edes harjoittelutilanteessa.

Vierailija

White-Dove: Minulla ei ole ongelmia itsetunnon kanssa, osaan sanoa ei.
Olen jo sairaanhoitajaksi opiskelemassa ja pääsykokeiden tulosten jälkeen juttelin haastatelleen psykologin kanssa joka kertoi mun saaneen hakijoista parhaimmat pisteet.

Kumpi ennemmin, tunteellinen vai tunteeton hoitaja?

Vierailija
Sumpeli
Tätä on niin vaikea selittää edes itselle että miksi herkistyn enemmän eläinten sattumuksille kuin ihmisten.

Eläin ja ihminen eivät ole sama asia. Ihmiseen voit samaistua, mutta eläimen kohdalla melkein kaikki on projektiota. Epäsopivuutta hoitoalalle voi aiheuttaa esimerkiksi se, että ei pysty hyväksymään ja käsittelemään tunteita, joita liittyy johonkin potilaaseen. Hoitaminen voi tästä syystä hankaloitua tai epäonnistua. Tuollainen suhtautuminen voi kertoa siitä, että olet ihmisten suhteen hyvin varautunut ja ennakkoluuloinen.

Nämä pari psykologista käsitettä auttavat ymmärtämään:
[size=85:10zjlm8w]http://en.wikipedia.org/wiki/Social_stigma
http://en.wikipedia.org/wiki/Countertransference
[/size:10zjlm8w]

White-Dove
Voiko kyseessä olla että eläimet ja luonto ovat "viattomia" jolloin niihin kohdistuva väkivalta herättää enemmän empatiaa.

Lisäksi heikon itsetunnon kanssa painivia olen huomannut arvostettavan valintakokeissa.

Lapset ja eläinsadut, kukapa niihin ei olisi törmännyt. Eläimiin on lähes mahdotonta liittää mitään ennakkoluuloja, koska lapsi ei tunne biologiaa tai eläinten käyttäytymistä yleensäkään. Tästä johtuen ne ovat mainio tapa esittää lapselle eroa esim. hyvän ja pahan välillä. Toki stereotypioita voidaan liittää eläimiinkin, mutta nämä määreet nousevat lopulta itse saduista, ei niin, että esim. kettu olisi viekas eläin todellisuudessakin tai että susi on lähes aina ahne.

Sumpeli
Kumpi ennemmin, tunteellinen vai tunteeton hoitaja?

Ihmiset ovat harvemmin dominantisti mitään näistä ääripäistä ja vaikka olisivatkin, niin epäilen vahvasti sitä, että juuri he olisivat hakeutuneet pääsykokeisiin.

Uusimmat

Suosituimmat