Miksi kynnet kasvavat eri nopeudella?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Leikkelin tässä jälleen kerran sormenkynsiäni saunaillan jälkeen. Olen aina ihmetellyt sitä, minkä vuoksi kynnet kasvavat eri nopeuksilla? Peukalon kynsi kasvaa hitaammin kuin etusormen kynsi, joka puolestaan kasvaa hitaammin kuin keskisormen kynsi. Nimettömän kynsi kasvaa selkeästi nopeimmin, toiseksi nopeimmin pikkusormen kynsi.
Evolutiivisessa mielessä tällekin ilmiölle pitäisi kait löytyä jokin selitys, mutta toistaiseksi en ole keksinyt, mikä se selitys voisi olla? Onko muilla vastaavia huomioita? Ja löytyykö järkeviä selityksiä sille, miksi kynnet kasvavat eri nopeudella toisiinsa verrattuna?

Kommentit (3)

Vierailija

mulla sormissa sama ongelma. mutta etusormen ja keskisormen kynnet myös lohkeilee ja katkeilee enemmän ja helpommin, täten nimettömässä ja pikkurillissä on aina pisimmät kynnet.

Vierailija

Minulla kasvaa vasemman jalan varpaankynnet nopeammasti kuin oikean. Arvattavasti siksi, että minulla on nesteiden kierto parempi vasemmassa jalassa. Kynnet kasvavat vedessä ja kosteassa nopeammasti kuin kuivina. Oma huomio.

Vierailija

Olisikohan osasyyllinen tuohon "ongelmaan", kuluma, kuluminen, kaikkia sormiaan kun ei takuulla kukaan käytä yhtä paljon? Sama pätee varpaisiin.

Uusimmat

Suosituimmat