Pistos päässä

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olenkohan jo aiemmin tästä kysynyt, no kysyn nyt kuitenkin. Joskus nuorempana, ehkä 12 vuotiaana tai siinä paikkeilla, mentiin lentokoneella lappiin. Suihkukoneella. Nousun aikana tai sen jälkeen alkoi yhtäkkiä pistää otsan seudulta. Kipu oli todella suuri, ja pistemäinen. Kuin neulaa olisi työntänyt päästä läpi. Jollain lailla siitä kyllä heijastui jotain särkyä muuallekin, mutta pääasiassa kipu oli pistemäistä, ja voimakasta, ja alkoi aivan yhtäkkiä. Tuo kesti aika kauan, varmaan toistakymmentä minuuttia, en muista enää. Tai sitten se vähitellen laimeni eikä varsinaisesti loppunut koko lennon aikana. Sen jälkeen tuli kuume ja olin kipeänä pari päivää perillä. En tiedä liittyivätkö nuo toisiinsa mitenkään. Mutta mitä tuo voisi olla? Itse epäilen että johtui jollain lailla paineen vaihtelusta, mutta en tiedä miten tarkalleen. Olisiko kenties ollut aivoverenvuoto? En muista muita oireita, mitään halvaantumista tai sellaista, pitelin vaan päätäni tuskissani ja voihkin.

くそっ!

Kommentit (6)

Vierailija

Minulla taisi juniorina olla samansuuntaisia oireita kun flunssassa matkustin lentokoneessa. Olo oli aika sietämätön.

Vierailija

Painetta sisäkorvassa. Nieleskely tai purkan jauhaminen olisi tasannut paine-erot tärykalvon eri puolilla.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Otsaonteloissa/yhdistävissä kanavissa jotain tavaraa joka estää paineen normalisoitumisen?

Kuume ja kipeänä olo viittaisi jonkinlaiseen infektioon enemmän kuin mihinkään aivoverenvuotoon, ainakin minun tietääkseni... Ehkä paineen pieneneminen lentokoneen noustessa johti siihen että otsaontelokanavissa oleva bakteerikanta levisi muualle ylähengitysteihin.

Tai sitten alienit sädettivät aivoihisi latenttia materiaalia joka tekee sinusta tahdottoman orjan kun maailmanjärjestys vaihtuu...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Välikorvaontelo on ilman täyttämä tila, ja sieltä on yhteys nenänieluun korvatorven eli ns. tuba auditivan kautta. Tämä sallii paineen tasauksen korvassa ulkoiseen paineeseen verrattuna. Yleensä se on kiinni, mutta avautuu ihmisen haukotellessa tai niellessä. Siksi esimerkiksi lentokoneen nousu- ja laskuvaiheessa voi edesauttaa paineentasausta vaikkapa haukottelemalla tai syömällä purkkaa.
Olet ollut sairaana jo ennen koneeseen menoa. Tulehduksen yhteydessä korvatorven läpimitta vähenee (mm. pikarisolujen erittämän liman vuoksi), ja välikorvaontelossa oleva ilma imeytyy hiljalleen verenkiertoon. Tärykalvo taipuu sisäänpäin heikentäen sen liikkuvuutta, ja aiheuttaa kuulon heikkenemistä, korvan lukkiutumisen tunnetta ja kipua. (Lentokoneen noustessa tärykalvo taipuu paine-erosta johtuen ulospäin ja laskeutuessa vastaavasti sisäänpäin.)

Olin itsekin kerran lentokoneella matkustaessani flunssassa, ja lentoemännät antoivat jotain nenätippoja, mitkä lievittivät paine-eroista johtuvaa kipua. Ilmeisesti olivat jotain limakalvojen verisuonia supistavia tippoja, en huomannut kysyä. Kyseessä oli Norjan sisäinen lento, en tiedä saisiko noita tippoja Finnairin lennoilla..

Vierailija

Minäkin aioin kirjoittaa samaa mitä yllä, otsaontelossakin voi olla todella jotain "tavaraa", polyyppeja tai jos on ollut kroonisesti nokka tukossa
tai/ja poskiontelot tukossa, silloin esim. poskintelotulehdus voi "kiivetä" myös otsaonteloihin.
Kuume tässä yhteydessä viittaa ylähengitystieinfektioon tai siihen suuntaan.

Uusimmat

Suosituimmat