Moottori sammuksiin rullatessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen monasti ihmetellyt miksi autoteollisuus ei ole rakentanut autoa, joka sammuttaisi automaattisesti moottorin kun vaihde on esim. yhden sekunnin ajan vapaalla. Tämä säästäisi valtavasti polttoainetta, kun kaupunkiolosuhteissa voisi rullata moottori sammuksissa pitkiä matkoja. Rullaus isolla vaihteella moottorin käydessä ei toimi kuin hetken. Punaisissa seistessä moottori olisi sammuksissa, moottori käynnistyisi automaattisesti kun vaihde työnnetään päälle.

Huhhuh, ajatelkaa kuinka paljon polttoainetta säästyisi ja kuinka paljon ilmastokuormitus kevenisi!

Tekniikka voitaisiin varmasti rakentaa siten, että hallintalaitteet, kuten jarrut ja tehostimet, toimisivat moottorin sammutettuna ollessakin. Akutkin ovat nykyään niin tehokkaita, että ne varmasti kestäisivät tuon hetkellisen seisonnan.

Tietääkö joku, onko tähän joku tekninen este?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Juuri ne tehostimet sun muut saada toimimaan ja kaiken siten valmiuteen että juohevasti siirtyy käymistilaan, vie kaiken hyödyn. Kokeile jossain mäessä (omalla vastuullasi) sammuttaa moottori ja anna rullata.
Valoissa samahtelevia autoja on tehty ja kuopattu.

Vierailija

Nykyajan autoillahan tuo kulutus tippuu olemattomaksi kun teet moottorijarrutusta esim. lähestyessäsi risteystä. Ja ainahan sitä vaihdetta voi laittaa pienemmälle ettei auto sammu. Mielestäni hyöty kuittaa sen haitan minkä kone käy risteyksessä.

Vierailija

Aikamoinen akku ja laturi saisi olla, että jaksaisi kokoajan uudelleenkäynnistyksiä. Samalla se saatu hyöty menisikin ajossa sen akun lataamiseen.

Sitten tarvitsisi vielä sähköisen öljypumpun, jotta painetta olisi aina uudelleenkäynnistyksessä.

Vierailija

Kokeilin aikoinaan Ford Focuksella ajoa siten, että sammutin moottorin,laitoin virran päälle ja annoin rullata liikenne valoihin. Jarru-sekä ohjaustehostin toimivat täysin moitteettomasti, mitään ongelmia ei koskaan ollut, jos ei oteta lukuun sitä, että valot sammuivat aina kun virta ei ollut päällä. Vastaantulijat tietysti ihmettelivät. Auto käynnistyi aina varmasti. Kokeeni kesti koko kesän noin kolme kuukautta ja havaintoni oli selvä: muutenkin pieni kulutus laski parilla litralla/100 km. Auto kesti hyvin.

Tähän viitaten olen vakaasti sitä mieltä, että kannattaisi rakentaa auto, joka toimii tällä tavoin. Onhan mahdollista rakentaa varoitusjärjestelmä, joka varoittaa, jos joku virhe ilmaantuu. Järjestelmässä tarvitaan tietysti myös on-off-toiminto.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Nykyisillä autoilla moottorijarrutuksella kulutus on aivan olematon, eli asiaan on kiinnitetty huomiota.

Auton rullaus moottori sammutettuna on ongelma, myös turvallisuusongelma. Esim. jarru- ja ohjaustehostin tarvitsee moottoria toimiakseen.

Vierailija

Sopiva huimapyörä siihen pikakäynnistämään moottori ja antamaan alkupotkua, niin se olisi aivan hyvä. Jarruttelu voisi tuottaa siihen kierroksia.

Vierailija
ovolo
Nykyisillä autoilla moottorijarrutuksella kulutus on aivan olematon, eli asiaan on kiinnitetty huomiota.

Auton rullaus moottori sammutettuna on ongelma, myös turvallisuusongelma. Esim. jarru- ja ohjaustehostin tarvitsee moottoria toimiakseen.

Joo, mutta moottorijarrutuksella ei pitkälle rullata. Ainakin Focuksessa kaikki toimi, kun vain virta oli päällä.

Vierailija

Pouta: Kun rullasit moottori sammuneena, käynnistitkö sen startilla vai kytkemällä vaihteen päälle ja nostamalla kytkimen? Jos käynnistit startilla, ei tuota kärsi kovin usein varmaan tehdä (lähinnä taajamassa) kun tosissaan akku ja laturi on melkoisella rasituksella. Jatkuva sammuttelu ja rullailu sähkölaitteet päällä vie kyllä nopeasti akkua. Toisaalta taas jälkimmäisellä vaihtoehdolla rasitetaan turhaa kytkintä. Olisiko polttoaineen kulutuksessa saatu säästö niin merkittävä että sillä kuitattaisiin kytkinremontit?

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Pouta
Olen monasti ihmetellyt miksi autoteollisuus ei ole rakentanut autoa, joka sammuttaisi automaattisesti moottorin kun vaihde on esim. yhden sekunnin ajan vapaalla.

Tämmöinen on käytännössä rakennetukin, Toyota Prius. Luulisinpa, että silloin kun se toimii sähkömoottorilla ja 'annetaan rullata', ei sähkömoottoreille tuolloin ohjata virtaa.

Joku ehdotti, että kokeilee alamäessä moottorin sammuttamista. Ei kannata ainakaan ottaa avaimia pois; rattilukko vauhdissa ei ole kiva juttu.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija
kitka4
Pouta: Kun rullasit moottori sammuneena, käynnistitkö sen startilla vai kytkemällä vaihteen päälle ja nostamalla kytkimen? Jos käynnistit startilla, ei tuota kärsi kovin usein varmaan tehdä (lähinnä taajamassa) kun tosissaan akku ja laturi on melkoisella rasituksella. Jatkuva sammuttelu ja rullailu sähkölaitteet päällä vie kyllä nopeasti akkua. Toisaalta taas jälkimmäisellä vaihtoehdolla rasitetaan turhaa kytkintä. Olisiko polttoaineen kulutuksessa saatu säästö niin merkittävä että sillä kuitattaisiin kytkinremontit?

Tietenkin starttasin moottorin aina "mäkistartilla" kun siihen vain oli mahdollisuus. Liikennevaloista lähtiessä starttasin normaalisti virta-avaimesta.
Minun mielestäni se ei kyllä juurikaan rasita kytkintä.
Ja todellakin kulutus putosi 25-30%.

Vierailija
tietää
Sopiva huimapyörä siihen pikakäynnistämään moottori ja antamaan alkupotkua, niin se olisi aivan hyvä. Jarruttelu voisi tuottaa siihen kierroksia.

Pieni huimapyörä voisi olla hyvä ratkaisu uudelleenkäynnistyksessä tai sitten joku paineilmakompressori, jonka paineella potkaistaisiin taas moottori käyntiin. Onhan näitä vempaimia. Ei pitäisi olla nykyään ongelmia ratkaista tuota ongelmaa.

Vierailija
Pouta
kitka4
Pouta: Kun rullasit moottori sammuneena, käynnistitkö sen startilla vai kytkemällä vaihteen päälle ja nostamalla kytkimen? Jos käynnistit startilla, ei tuota kärsi kovin usein varmaan tehdä (lähinnä taajamassa) kun tosissaan akku ja laturi on melkoisella rasituksella. Jatkuva sammuttelu ja rullailu sähkölaitteet päällä vie kyllä nopeasti akkua. Toisaalta taas jälkimmäisellä vaihtoehdolla rasitetaan turhaa kytkintä. Olisiko polttoaineen kulutuksessa saatu säästö niin merkittävä että sillä kuitattaisiin kytkinremontit?



Tietenkin starttasin moottorin aina "mäkistartilla" kun siihen vain oli mahdollisuus. Liikennevaloista lähtiessä starttasin normaalisti virta-avaimesta.
Minun mielestäni se ei kyllä juurikaan rasita kytkintä.
Ja todellakin kulutus putosi 25-30%.

En nyt ala tästä sen enempää vänkäämään, mutta koitan nyt silti perustella asiaani. Jos mäkistarttia tehdessä päästää kytkimen nopeasti ylös, mielestäni se kuluttaa kytkintä normaalia enemmän koska kytkimessä ei moottorin ja vaihteiston molemmat osat pyöri läheskään samaa nopeutta (vrt normaali vaihteenvaihto, kummatkin puolet pyöriin vaikkei aivan samaa nopeutta). Toisaalta taas jos päästää hitaasti kytkimen ylös, tulee turhaa levyjen pyörimistä pienellä kitkalla joka kuluttaa mielestäni kytkintä.

Tuon luokan kulutus kyllä pitkällä aikavälillä on merkittävä, mutta onko se sitten kaikkien mielestä vaivan arvoista, on asia erikseen.

E. Joku konetekniikkaa hyvin tunteva voisi kertoa jos tämä on täyttä mutuilua vailla päätä ja häntää .

Vierailija

Eiköhän tuollaisesta autosta ollut noin 10 vuotta sitten TM:ssa juttua. Sammui kun kävi tyhjää jonkun sekunnin ja taisi käynnistyä, kun painoi kytkimen pohjaan. Eipä jaksa merkkiä ja mallia muistaa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Ne on aina epäilyttäviä tuollaiset itsekseen sammahtelevat autot. Sehän on vika, jos auto sammuu kesken ajon Sitäpaitsi ainakin ennen opetettiin, että auton käynnistys kuluttaa enemmän polttoainetta, kuin kahden minuutin tyhjäkäynti.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat