Savusauna

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En ole nyt ihan varma, että kuuluuko tälle osastolle, mutta menkööt nyt.
Kyse on savusaunasta. Olen kuullut, että haapatukeista sais sellaisen parhaan.
Osaisko joku perustella, että miksi haapa olis parempi kuin joku muu.

Ei mulla oikein muuta, kuin että lapset sais puuhastelua ens kesäksi mökkipaikoilleen.

Kommentit (8)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Savusaunaan haapa sopii sen vuoksi, että se johtaa huonosti lämpöä eikä tiputtele pihkaa. Tosin pihkat/terpiinit saavat varmaan kyytiä havupuusaunastakin jos sen kunnolla lämmittää muutaman kerran.

Lassi
En ole nyt ihan varma, että kuuluuko tälle osastolle, mutta menkööt nyt.
Kyse on savusaunasta. Olen kuullut, että haapatukeista sais sellaisen parhaan.
Osaisko joku perustella, että miksi haapa olis parempi kuin joku muu.

Ei mulla oikein muuta, kuin että lapset sais puuhastelua ens kesäksi mökkipaikoilleen.

Vierailija

Nyt näyttää joillakin menevän puurot ja vellit pahasti sekaisin; haapa ja apashi ovat perinteisesti lauteiden raaka-aineita, eivät itse saunan. Eipä silti, etteikö koko savusaunaa voisi tehdä mainituista raaka-aineista, mutta itse rakennuksen (siis savusaunan) materiaali ei ole se tärkein tekijä, vaan kiuas ja tuuletus.
Viime vuosina olen lukenut moderneja savusaunoja rakennetun hyvällä menestyksellä jopa betonista tai harkoista. Perinteinen rakennusmateriaali on kuitenkin hirsi, mutta siinäkään määräävänä tekijänä ei ole puulaji. Mänty on tietenkin se yleisin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Leveistä tupeen sahatuista haapalankuista tehty katto savusaunassa on maaginen: Se muuttuu savusta aivan mattamustaksi ja katon kauneus avautuu vain valossa - hämärässä saunontatilaisuudessa katto "häviää", jolloin mieli vapautuu.

Muutenkin oikeaoppisesti lämmitetty savusauna on jotain maagista. Tulee vaan aikamoisen kalliiksi lämmittää, ellei omista maita, josta voi harventaa rannoilta tervalepät lämmityspuiksi.

Vierailija

Volitans kirjoitti m.m:
"Hämärässä saunontatilaisuudessa katto "häviää", jolloin mieli vapautuu."

Tuossa suorastaan lyyrisessä lauseessa oli jotakin samaa taikaa kuin rapujuhlissa, joissa itse rapu on sivuasia; seura ja juomat muodostavat päärituaalin.

Muutaman kerran lämmitetyssä savusaunassa on täysin samantekevää, mitä materiaalia seinät tai katto on, koska ne ovat mustan noen peitossa. Kaikki muu siitä eteenpäin on taikauskoa tai muuta hapatusta.
Kuten sanoin aiemmin, savusaunan tärkeimmät elementit ovat oikein rakennettu tuuletus (alakautta), sekä kiukaan rakenne.

PS: Ja tietenkin itse löylyn kannalta se tärkein: lämmityspuuna kuiva, oksaton leppä.

Vierailija

... voi helvata, ko rupes tekee mieli savusaunaan.. olen ihan hulluna saunomiseen ja käyn tod. usein saunassa. Puusaunassa, sähkökiuas ei oikeen natsaa. Mutta IKINÄ en ole ollut savusaunassa, ja se kismittää ihan perkeleesti
Ei vaan kellään tutulla sellasta ole, tahi muuten vaan ole tullut törmättyä.
Nyt rupes kyllä mieli moiseen saunomaan... taas vaihteeks

Vierailija

Etua on ainakin se että Haapa on kevyt puu. Siitä on siis kevyempi rakentaa. Toinen etu on ettei sen käyttöön ole mitään järkevää estettä. Jos pitää Haapapuista, kuten minä, on mukavampi kylpeä sellaisesta tehdyssä. Lisäksi saa statusetua kun voi vieraille mainita "vaatimattomasti" : "Tämän tein Haapapuista, kun en niille muuta käyttöä keksinyt".

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mitä vanhempaa hirttä o tarjolla sitä parempi. kattoon saunan puolelle suosittelen vähintään kakkosnelosta sillä lauta lämpenee liaan nopeasti ja aiheuttaa tulipalon vaaran.

vanhoista navetoista ja ladoista saa hyviä hirsiä jos niidtä saatavien hirsien halkaisia on vähintään 30 cm.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat