öljyn lämmön johtavuus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitää kysyä viisaammilta ,kun en netistä vastausta löytänyt.
Eli olen rakentamassa tehokasta kylmälaukkua peltier elementeistä ja käsitykseni mukaan niillä päästään nopeasti jopa miinus asteisiin kun niitä on monta ja jäähdytys hoidetaan nesteellä. Tästä tulikin mieleen kumpi on parempi aine siirtämään lämpöä vesi vai öljy?
öljyähän käytetään ruoan laitossa ja lämpöpattereissa tietoni mukaan siksi koska se sitoo lämpöä hyvin ja vapauttaa sen myös nopeasti jos näin on eikö se olisi erittäin hyvä jäähdytys aine?

Kommentit (9)

Vierailija

tätä jäähdytys neste vesi yhdistelmää ajattelinkin mutta onko silläkään parempi lämmönsiirto kyky kuin vedellä pelkästään. korkeampi kiehumis piste ja korroosio suoja ainakin miksi sitä juuri autoissa käytetäänkin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

glykolivesiseoksen lämmönjohtavuus on huonompi kuin pelkän veden eli siinä mielessä ei ole hyötyä.

iguaani
tätä jäähdytys neste vesi yhdistelmää ajattelinkin mutta onko silläkään parempi lämmönsiirto kyky kuin vedellä pelkästään. korkeampi kiehumis piste ja korroosio suoja ainakin miksi sitä juuri autoissa käytetäänkin.
DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

mistäs meinasit sähköt repiä tuohon peltierkylmälaukkuun? Nuo tehokkaammat peltierit vievät sen verran sähköä että saat kannella semmoista kunnon kokoista 12V lyijyakkua mukana....

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Vesi on erinomainen jäähdytysaine, kunhan toimitaan lämpötila-alueella jolla se pysyy nestemäisenä. Jäähdytyslaukussa se pitää eriksen varmistaa, tai lisätä sekaan auton jäähdytysnestettä. Sen ensisijainen tehtävä on estää vettä jäätymästä talvella. Kannattaa huomata, että auton jäähdytysnesteessä on myrkyllistä etyleeniglykolia, ja tehdä putkityöt sellaisella huolellisuudella ettei glykoli sekoitu ruokaan, ja jos huomaa sen jostain syystä sekoittuneen, on syytä hävittää saastunut ruoka.

En tiedä mitä tarkoitat tehokkaalla kylmälaukulla, mutta peltier vaikuttaa monin tavoin kehnolta jäähdytyslaitteelta, jos tehokkuutta tavoitellaan. Niitä käytetään yksinkertaisuuden ja halpuuden takia, ei siksi että ne olisivat tarkoitukseen erityisen hyviä. Kylmälaukussa riittää kiinnittää peltierin molemmille puolille isot jäähdytysrivat, ja puhaltaa niille tuulettimilla ilmaa. Nesteviritykset eivät ole tarpeen. Jos tarvitaan tehokkaampaa jäähdytystä, kannattaa saman tien asentaa kompressorikäyttöinen kylmäkone.

Vierailija

no syy tähän on ,että minulla on paku missä on kaksi isoa kuorma auton akkua joista toisen saa kytkettyä pois paikallaan ollessa ja käyttää sen vaikka tyhjäksi ja edelleen saa toisesta käynnistys virran,joten virtaa kyllä riittää ja minulla on jo valmiina kolme hyvää peltieriä tähän tarkoitukseen joten en haluaisi turhaan ostaa tai rakennella kompressori systeemiä koska se on kallista vaikkakin tehokasta. ja minulla on jo sellainen tavallinen kaupasta ostettu peltier kylmälaukku ja ne on oikeasti todella tehottomia. ajatus olisi laittaa katkaisiat niihin elementteihin siten että saa kaikki kolme jäähdyttämään ja kun on kylmä saa sitä mukaa kytkettyä pois niitä ja jättää yhden pitämään yllä kylmää.ja ilman neste jäähdytystä nämä peltierit ei kunnolla jaksa jäähdyttää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
iguaani
ajatus olisi laittaa katkaisiat niihin elementteihin siten että saa kaikki kolme jäähdyttämään ja kun on kylmä saa sitä mukaa kytkettyä pois niitä ja jättää yhden pitämään yllä kylmää.ja ilman neste jäähdytystä nämä peltierit ei kunnolla jaksa jäähdyttää.

Kyllä ne kunnollisilla rivoilla ja puhaltimella jäähtyvät siinä missä nesteelläkin. Mutta kunnoliset rivat tietysti maksavat maltaita, ellei tuurilla löydä alumiiniromun hinnalla. Käy kuitenkin katsomassa paikallisesta metalliromukaipasta, tuurilla siellä on isoja teollisuuselektroniikasta peräisin olevia jäähdytysripoja.

Jos et unohda kylmälaukkua pakkasella autoon, vesi on paras jäähdytysneste. Muuten sekoita siihen auton jäähdytysnestettä pakkauksen ohjeen mukaan. Tuollainen vaatii sitten aika ison lämmönvaihtimen, pikkuauton syyläri puhaltimineen lienee sopiva. Itse joskus kokeilin eräässä vajaan 1 kW:n systeemissä sisälämmittimen kennoa, ja lämpö nousi aivan liian suureksi.

Vierailija

en tarkkaan tiedä miten toimii ,mutta on myynnissä vesi jäähdytteisiä peltier laukkuja ja sen väitettiin pystyvän jopa -18 asteen lämpötilaan suunnillen auton sisälämppärin kokoisella kennolla.eikö vesi jäähdytys kumminkin ole tehokkaampaa kuin ilmalla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
iguaani
en tarkkaan tiedä miten toimii ,mutta on myynnissä vesi jäähdytteisiä peltier laukkuja ja sen väitettiin pystyvän jopa -18 asteen lämpötilaan suunnillen auton sisälämppärin kokoisella kennolla.



Voi olla. Nuo on kyllä erittäin optimaalisissa oloissa mitattuja lukemia. Lämpimässä autossa realistisissa käyttöoloissa totuus lienee jotain muuta.

eikö vesi jäähdytys kumminkin ole tehokkaampaa kuin ilmalla.

Riippuu miten tehokkuutta mitataan. Siinä mielessä vesijäähdys on hirmu tehokas, että komponenttiin kiinnitettävä lämmönvaihdin on huimasti vastaavan jäähdytystehon omaavaa ripa/tuuletin -yksikköä pienempi. Mutta toisaalta se vesi pitää sitten jäähdyttää jossain muualla, ja vesikierto vaatii putkia, pumppuja ja muodostaa vuotoriskin. Kokonaistehokkuus ja -taloudellisuus riippuu tilanteesta. Kyllä vesijäähdytys voi olla teknisesti hyväkin idea tällaisessa sovelluksessa, jos sen viitsii tehdä kunnolla. Isot lämpimät rivat vievät tilaa eristysmassalta, mikä heikentää kylmalaatikon eristyskykyä. Vesijäähdytyksessä tullaan toimeen suunnilleen peltierin kokoisella lämmönvaihtopalalla.

Uusimmat

Suosituimmat