Vegaanit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tai mitä kasvissyöjiä nyt ovatkaan, siis nämä täysvegaanit, jotka eivät käytä eläinperäistä ravintoa lainkaan. Suurin osa heistä on varmaankin nuoria, kasvavia ja kehittyviä ihmisiä. Varmaan pelkillä kasviksillakin voi elää, mutta kun ottaa huomioon nuorten kiireen ja ruoanlaiton tason, tuskin he saavat kaikkia tarvittavia ravintoaineita, hivenaineita ja vitamiineja. Koulun ja vanhempien pitäisi puuttua asiaan, jos huomaavat lapsia/nuoria, jotka leikkivät terveydellään.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Millä tavalla olet mitannut henkisen terveyden tilaa? Sitenkö, että he ovat sinun kanssasi samalla aaltopituudella?

Vierailija

Ihmisen ravitsemuksen perustana ovat ns. pääravintoaineet, hiilihydraatit, rasvat ja valkuaisaineet. Näitä kaikkia saadaan eläinkunnan tuotteista, lihasta, kalasta, maidosta jne., mutta harkitusti valikoiden myös erilaisista kasvikunnan tuotteista. Silti nämä eivät yksin riitä. Elimistö tarvitsee myös hivenaineita ja vitamiineja.
Vitamiineista ja hivenaineista puhuttaessa näyttää löytyvän kaksi eri ”koulukuntaa”, eli ne asiantuntijat, jotka väittävät riittävän monipuolisen ravinnon takaavan myös riittävän vitamiinien ja hivenaineiden saannin; ja toisaalta ne asiantuntijat, jotka ”vannovat” synteettisesti valmistettujen pillereiden nimiin.
Näiden kahden koulukunnan väliltä meidän kuluttajien pitää sitten valita itsellemme se paras ja oikea vaihtoehto. Aina se ei ole helppoa. Oma valintani löytyy naapurisaitilta.

Vierailija

Vegaaniksi ei pid' ryhtyä ihan noin vain vaan kuten mihin tahansa ruokavalion muutokseen pitää totuttautua ja totta kai valmistautua henkisestikin. On tärkeää selvittää, mitä täytyy uuden elintavan eteen tehdä.
Vegaani muuten ei vältä vain eläinperäsitä ruokaa vaan boikotoi kaikkea mikä on eläinperäistä vaatteista matkamuistoihin.

Itse luin kattavan aineiston kirjallisuutta jne. yli vuoden ajan ennen kuin aloin kasvissyöjäksi jota olen ollut jo useita vuosia ilman mitään komplikaatioita. (Tosin itse olen lako-ovo, luomukuluttaja, mutta vältän mahdollisimman pitkälle eläinperäisiä hyödykkeitä kuten nahkaa.)

Kaiken tarpeellisen saa kasviravinnosta. Varmaan suurimmat ongelmayksilöt ovat allergikkoja, joille moni tuote ei käy. B12 vitamiini (ja kalsium tms) on lisätty jo omasta takaa ainakin alpro soya -tuotteisiin. Omia suosikkejani ovat persikkasoijajogurtti ja soijakaakao!
Muutoin vitamiinin saa vaikkapa vehnänalkioista tai auringonkukansiemenistä.
Soijatuotteitakin saa laajana valikoimana vaikkapa keittoa, kastiketta tai laatikkoja terästämään.

Pillereitä en kuluta lainkaan.
Periaatteessa minulla ei ole mitään lihansyöntiä vastaan mutta kuten moni sukulaiseni, kannatan ainakin sen kulutuksen vähentämistä. Vaikka ihminen voi syödä lihaa, se ei ole elinehto. (Turha tuoda inuiitteja esille sillä me emme ole heikäläisiä. Syökööt rauhassa hylkeenrasvaa minun puolestani )

Vierailija

http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios

Tuon havainnollistavan esimerkkipoppoon lisäksi tein kyselyn vegaaneille eläinoikeusfoorumeilla ja ylivoimaisesti suurimmalla osalla ei ole ollut minkäänlaisia puutostiloja mistään hivenaineesta. Osalla jopa oli ollut puutoksia vegaaniksi ryhtyessään mutta vegaaniruokavaliolla oli päässyt puutostilasta eroon.

Itse olen nykyään terveempi kuin koskaan. Vegaanina kohta 2 vuotta täynnä ja sitä ennen reilu vuosikymmen lihatonta ruokavaliota takana.

Wikipedian artikkeli veganismista on mielestäni informatiivinen ja ytimekäs:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Veganismi

Sinuna olisin PALJON enemmän huolissani mäkkärisukupolvesta, joka ei itse osaa laittaa ruokaa. Heillä on todella paljon ongelmia hivenaineiden yms. kanssa ja lisäksi ylipainoa.

Vierailija

Mua aina ihmetyttää se, että se B-12 vitamiini on ihmisille elintärkeä ja sitä saa VAIN ja AINOASTAAn eläinkunnantuotteista, mutta kun ne kasvissyöjät ei mitenkää voi tukea näitä eläinkunnantuotetteita niin sillon he eivät saa syödä/juoda yhtään tuotteita, jotka sisältävät B-12 vitamiinia. En tiedä mitä sen puutostila tekee ihmisille, mutta kuulema se on elintärkeä.

Vierailija
Aski42
En tiedä mitä sen puutostila tekee ihmisille, mutta kuulema se on elintärkeä.

Kuulemma? Kuka niin väittää? Vaan ovatko edes oikeassa?
KTL on puhaltanut puppua koko olemassaolonsa ajan...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
liis@
Millä tavalla olet mitannut henkisen terveyden tilaa? Sitenkö, että he ovat sinun kanssasi samalla aaltopituudella?

Vaikuttavat iloisilta ja tasapainoisilta. Minä en ole henkisesti terve. Syön mitä sattuu löytymään.

Vierailija
CE-hyväksytty

Vaikuttavat iloisilta ja tasapainoisilta.

Moni sarjamurhaajakin vaikuttaa päälle päin iloiselta ja tasapainoiselta...

Vierailija
parantunut
Aski42
En tiedä mitä sen puutostila tekee ihmisille, mutta kuulema se on elintärkeä.

Kuulemma? Kuka niin väittää? Vaan ovatko edes oikeassa?
KTL on puhaltanut puppua koko olemassaolonsa ajan...

Kyllä se pernisiöösi anemia ihan oikeasti tappaa, tosin äärimmäisen harvinainen tila ilman mitään perussairautta taustalla. Parantuneen suola/niksauttelu dieteellä mitään puutoksia tuskin tulee?

Vierailija
tuc
http://www.veganbodybuilding.com/?page=bios

Tuon havainnollistavan esimerkkipoppoon lisäksi tein kyselyn vegaaneille eläinoikeusfoorumeilla ja ylivoimaisesti suurimmalla osalla ei ole ollut minkäänlaisia puutostiloja mistään hivenaineesta. Osalla jopa oli ollut puutoksia vegaaniksi ryhtyessään mutta vegaaniruokavaliolla oli päässyt puutostilasta eroon.

Itse olen nykyään terveempi kuin koskaan. Vegaanina kohta 2 vuotta täynnä ja sitä ennen reilu vuosikymmen lihatonta ruokavaliota takana.

Wikipedian artikkeli veganismista on mielestäni informatiivinen ja ytimekäs:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Veganismi

Sinuna olisin PALJON enemmän huolissani mäkkärisukupolvesta, joka ei itse osaa laittaa ruokaa. Heillä on todella paljon ongelmia hivenaineiden yms. kanssa ja lisäksi ylipainoa.

Kyllä oli mielessä myös mäkkärikansa, mutta en ottanut aloitukseen, koska se on taas toinen juttu. Ylipaino ja yksipuolinen ravinto jo nuorella iällä lisää riskiä sairastua moniin vakaviin sairauksiin. En väittänytkään, että valistuneen, useimmiten aikuiset vegaanit olisivat vaarassa, vaan kasvava nuoriso, joka ei ole kunnolla perehtynyt vegaanien ruokavalioon, vaan luulevat noudattavansa sitä, vaikka todellisuudessa ravintoaineiden saanti olisi yksipuolista.

Vierailija

MINULLA oli nuorna miesnä vähän aikaa heilana vegaanityttö. Oli sen kanssa kiva laukata metsässä sieniä keräämässä, teki niistä hyvää paistosta, pekoni sekaan olisi kyllä tehnyt poikaa.. ! Se oli nätti tyttö
kuin mikä, vesipatja ja kaikki, mutta kyllä vesipatjalla pan ... siis iloittelu
on hankalaa, mistään et saa potkua ... Se vei kerran vegaaniraflaan Kaiviksessa, en voinut mitään sille, että nuo pukinpartaiset
poninhäntäiset pyöreärillit jyviä mutustaessaan näyttivät sivukuvassa pukeilta... . Sitten sen löysi vihreä puolueaktiivi, vegaani sekin ja
Busse lensi ulos vesipatjalta. Olen ikäni vihannut sen jälkeen kasvissyöjiä,
vihreitä, liberaaleja ja sienipaistosta !!!

"EI kasvissyönti pidennä elämää, se vaan tuntuu pidemmältä"

Vierailija

AI .. sorry, en tullut ajatellleeksi, että se likkalapsihan on voinut olla
vaikka "tuc":in äiti .. tai .. isoäiti , eikös nuo hassuttelut kulje suvussa ... !!!

Vierailija

ruskeamies:
"MINULLA oli nuorna miesnä vähän aikaa heilana vegaanityttö. Oli sen kanssa kiva laukata metsässä sieniä keräämässä, teki niistä hyvää paistosta, pekoni sekaan olisi kyllä tehnyt poikaa.. Cool ! Se oli nätti tyttö
kuin mikä, vesipatja ja kaikki, mutta kyllä vesipatjalla pan ... siis iloittelu
on hankalaa, mistään et saa potkua ... Shocked Se vei kerran vegaaniraflaan Kaiviksessa, en voinut mitään sille, että nuo pukinpartaiset
poninhäntäiset pyöreärillit jyviä mutustaessaan näyttivät sivukuvassa pukeilta... Embarassed . Sitten sen löysi vihreä puolueaktiivi, vegaani sekin ja
Busse lensi ulos vesipatjalta. Olen ikäni vihannut sen jälkeen kasvissyöjiä,
vihreitä, liberaaleja ja sienipaistosta Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad !!!

"EI kasvissyönti pidennä elämää, se vaan tuntuu pidemmältä" Cool

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat