Skeptikoiden selitys mahasamadhille?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuulisin mielelläni erinäisiä luonnollisia selityksiä eräälle dokumentoidulle ilmiölle. Pitääkö olettaa että koko juttu on huijausta vai keksittekö jotain hienovaraisempaa?

Seuraavan kirjeen lähetti ammattinsa puolesta Mr. Harry T. Rowe (Los Angeles Mortuary Director, Forest Lawn Memorial Park) kyseisen "vainajan" perustamalle järjestölle keväällä 1952.

Tämä kyseinen dokumentti on olemassa, siihen on viitattu useissa kirjoissa. Voitte vaikka ottaa yhteyttä L.A.:n ruumishuoneelle, tietävät kyllä mistä on kyse.

"Ruumiin hajoamisen merkkien visuaalinen puuttuminen Paramahansa Yoganandan kuolleessa ruumiissa on meidän kokemuksellemme mitä erikoislaatuisin tapaus... Minkäänlaista fyysistä hajoamista ei ollut havaittavissa hänen kehossaan edes kahdenkymmenen päivän jälkeen. Minkäänlaista indikaatiota hiivasta ei ole näkynyt iholla, kehon kudoksissa ei ole tapahtunut kuivumista. Ruumiin täydellisen säilymisen tila on - sikäli kun voimme ruumishuoneiden rekistereistä tietää - ainutkertainen.

Vastaanottaessaan Yoganandan ruumista ruumishuoneen henkilökunta odotti näkevänsä kehollisen hajoamisen tavanomaiset merkit. Ihmetyksemme lisääntyi kun päivät seurasivat toisiaan ilman minkäänlaisia merkkejä muutoksesta...

Missään vaiheessa hänen kehostaan ei erittynyt minkäänlaisia tuoksuja... hän näytti 27. maaliskuuta yhtä tuoreelta kuin 7. maaliskuuta. 27.3. ei ollut mitään viitteitä siitä, että hänen kehonsa olisi kokenut minkäänlaista disintegraatiota. Näistä syistä toteamme uudemme kerran, että Paramahansa Yoganagan tapaus on ainutlaatuinen."

Nimestä varmaan jo päättelitte minkälaisesta henkilöstä oli kysymys. Yoganandaa pidetään joogan isänä lännessä. Hän opetti kriya-joogaa Yhdysvalloissa 1920-1952 vihkien noin satatuhatta ihmistä. Hänen sanojensa mukaan hän opetti samaa ikuista itseoivaltamisen tiedettä kuin Jeesus ja Krishna. Suuri joukko arvostettuja veda-tutkijoita, samoin kuin henkisen tien kulkijoita, pitää Yoganandaa Intian (ja koko maailman) alkuperäisen henkisen tieteen nykyaikaisena opettajana. Hänen elämänsä oli täynnä ihmeitä. Hän oli Gandhin, Luther Burbankin ja monen muun tunnetun aikalaisen suuresti kunnioittama.

Hänen käyttämänsä "poistumistie" tunnetaan vedisessä kirjallisuudessa "mahasamadhina". Sekä Yoganandan opettaja, että tämän opettaja poistuivat paikalta samoin:

Kun ihminen on perusteellisesti oivaltanut todellisuuden perimmäisen luonteen ja saavuttanut vuosikymmenien (ja useiden elämien) täsmällisen harjoituksen seurauksena suoran ja katkeamattoman yhteyden Jumalaan, tällöin tämä ihminen on täysin vapaa. Hän tietää suoran, jatkuvan kokemuksen kautta olevansa sielu, joka vain tilapäisesti matkustaa kehossaan, ja kun hänen tehtävänsä on täytetty, hän astuu kehostaan korkeampiin todellisuuksiin yhtä vaivatta kuin kuka tahansa meistä astuu aamulla ovesta ulos.

Eli oletammeko, että tyyppi oli jonkinlainen supermanipuloija, joka vaan pamahti paikalle maailman toiselta puolelta, veti tuhansia koulutettuja ihmisiä puoleensa, selitti Jeesuksen sanoman ja Intian filosofian syvimmät totuudet paremmin kuin kukaan, eli elämäänsä kuin Kristus, ja vielä järjesti jonkin silmänkääntötempun jotta illuusio olisi täydellinen. Aika hyvä saavutus intialaiselta munkilta, joka hätinä pääsi läpi yliopistosta kun kuunteli vaan päivät pääksytysten Gurunsa sanoja eikä jaksanut opiskella.

Yogananda on siitä hyvä tyyppi, että hän ei hyväksy minkäänlaista uskoa. Hänen mukaansa ihmiset, jotka sanovat uskovansa Jumalaan, mutta eivät tunne Häntä, eivät tiedä mitä puhuvat. Yoganandan mukaan jooga on täysin tieteellistä. Sen periaatteet ovat muuttumattomat. Jokainen voi niitä soveltamalla itse nähdä ne totuudet, josta hän puhuu.

Kommentit (10)

Vierailija

Kultiksi en SRF:a kutsuisi. Järjestö opettaa hyvin täsmällisiä menetelmiä ja periaatteita, joiden omaksumiseen ei vaadita minkäänlaista palvontaa tai radikaaleja elämänmuutoksia. Jooga ei ole kultti, vaan Jumalan tuntemisen tieteellinen menetelmä.

Hyvätasoinen tuo artikkeli, täytyy sanoa.

Yoganandan elämä on kuitenkin sen verran hyvin dokumentoitu, että vanhaa kunnon vääristely/hämäys/huijaus-skenaariota ei oikein voi epäillä. Yoganandaa ei balsamoitu. Siihenkään ei voi vedota.

Teoriassa on tosiaan mahdollista, että hän kuolemisen sijasta meni johonkin jäädytettyyn tilaan - tai muuten vain ei rappeutunut normaalisti. Tietoisen mahasamadhin suorittaminen on kuitenkin loogisin selitys. Miksi?

Koska meillä ei ole ymmärrystä edes siitä, miten joogit tekevät jadasamadhinsa (joka on siis se ei-kuollut, mutta lähes pysäytetty ja kuolleen kaltainen tila) ei meillä ole oikein perusteluja väittää, että he kykenevät kyllä yhteen mutta eivät toiseen.

Meidän pitäisi - ylläpitääksemme nykyluonnontieteen mukaista materialismia tässä yhteydessä - kumota Hindujen teoriat kauttaaltaan ja väittää, että he ovat itse ymmärtäneet oman filosofiansa väärin. Pitäisi olettaa, että Yogananda ei itse tiennyt mitä teki! Siihen on hyvin vaikea mennä, jos perehtyy miehen elämäkertaan.

Intia on maailman vanhin kulttuuri, muinaiskulttuuri joka säilyi hyvin eheänä aina 1800-luvulle saakka (kunnes fiksu valkoinen mies saapui).

Olisi melko ihmeellistä kuulla, että jokin muinaista Egyptiä tai Babyloniaa vanhempi korkeakulttuuri olisi elänyt jatkuvuudessa tähän päivään saakka? Vai olisiko? Näin nyt vaan on. Aika vaarallista - tutustumatta heidän hyvin laajaan tieteelliseen järjestelmäänsä - syvällisesti soveltaa omia oletuksiaan heidän kykyihinsä.

"Vedanta ja sankhya (hindufilosofian ydinjärjestelmät) pitävät sisällään avaimet mielen ja ajatusten prosessien lainalaisuuksiin, prosessien, jotka korreloivat kvanttikenttään, eli hiukkasjakaumaan atomaarisella ja molekulaarisella tasolla."

Näin sanoi professori Brian D. Josephon. Hän sai fysiikan Nobel-palkinnon 1973. Sadat korkeatasoiset tiedemiehet ovat tulleet samankaltaisiin tuloksiin. Kts. ketju:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=27243

Intiassa, jos joen keskeltä vedenpinnan alta kohoaa joogi lootusasennossaan, ihmiset eivät koe nähneensä ihmettä, vaan pyhän miehen. Intiassa ihmeitä tapahtuu koko ajan, niin kuin muuallakin. Mutta ken ei halua nähdä, ei näe.

Vierailija

Kun puhutaan elämänmuodoista, yleensä tarkoitetaan hiili pohjaisesta elämästä. Koska se on helpoin. Mutta mitä on elämä? Tiede on kehittänyt monta määritelmäkokoelmaa elämälle, ja niitä on paranneltu ajan mittaan. Kaikki, jotka ovat pelanneet "miinanraivaajaa" ymmärtää asian ^^

Paras tieteellinen määritelmä elämälle on: aineenvaihdunta ja kyky tehdä jälkeläisiä itsenäisesti. Tällöin siis jätetään virukset ulos elämänmuodoista...

Eräs fyysikko on onnistunut muodostamaan plasmapalloja, jotka olivat kasassa useita minuutteja, kommunikoivat keskenään ja lisääntyivät jakautumalla. Plasmapalloilla ei ollut energiavarastoja samassa mielessä kuin meillä.

Savimaasta on löydetty molekyylejä (Todella suuria) jotka osaavat tehdä kopioita itsestään. Kopiointi jo itsessään vaatii aineenvaihduntaa.

Mieli on periaatteessa pelkästään kemiallista toimintaa. Mutta kemiallinen toiminta on fysikaalista toimintaa: kemia koostuu kemikaaleista, kamikaalit koostuu molekyyleistä, molekyylit koostuu atomeisa, atomit koostuu protoneista, neutroneista ja elektroneista.

Jokainen partikkeli jolla on sähköinen lataus luo ympärilleen sähkökentän. Jokainen liike tuossa partikkelissa aiheuttaa sm-kentän ympärilleen. Ja kun lisätään mukaan liikkeen suhteellisuus (Newton), niin homma räjähtää käsiin kuin 1g vetyä fuusiossa..... Tähän yhtälöön ei ole edes lisätty kvanttimekaniikkaa

Joten: Nykytiede joutuu tekemään haparoivia askeleita pimeässä.

Mielestäni on mahdollista, että ihminen voi luoda ja koostuu monesta entiteetistä, jotka ovat itsenäisiä ja riippuvaisia toisistaan. Jos plasmapallot ovat mahdollisia, niin kyse on vain taajuudesta ja intensiivisyydestä (partikkelia/pinta-ala/aikayksikkö), kuten mikroaaltouuni toimii...

Tämän teorian pohjalta on heti löydettävissä 2 selitystä ilmiölle:

1: Henkilö on kuollut ja hänen omat ei fyysiset entiteetit pitävän ruumista yllä

2: Henkilö on kuollut ja oppilasten luomat entiteetit pitävät ruumista yllä...

On myös kolmas mahdollisuus mutta se vaatii yhteyttä toiseen universumiin, joten jätän sen pois

Tai: kaikki on huijausta ja tiedon vääristelyä ^^

Vierailija

Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia joille ei ole tieteellisiä selityksiä. Niissä ei sido mikään luonnonlaki.
Toisaalta elän arkea nyt, missä ruulaa kaikki luonnolait ja oikut kuten kaikille muillekkin.
Tämä asioiden dualismi on alituisen hämmästelyni kohteena. Raja näiden asioiden tai olotilojen välillä on miltei aukoton. Vain muistoni ja ennaltamäärätyt tapahtumat ja kohtaamiset arjessa kertoo asiasta ja myös sen mystisen puolen tuotokset arkielämääni, joita ei ole mahdollista ilman sitä tehdä. Ristiriitaa lisää sekin että "minä itse" olen hallitseva näiden asioiden suhteen. Myöskin tämän tiukan rajavedon osalta, jota hämmästelen. Rakennan muurin ymmärtämättä miksi.

Se miten Indian muinaiskulttuuri on kyennyt indegroimaan asian arkikulttuuriinsa riitein niin että se ei aiheuta heille suurempaa hämmennystä, ei ole ollut mielekiintoni kohteena, koska ajattelen länsimaisesti. Heidän tapojensa plagiointi ei ole kiinnostanut vähääkään. Toisaalta en tahdo yrittää kumotakkaan heidän kokemustensa mielekkyyttä tai vaikutusvoimaa.

Vierailija

Minä elin ennen valaistumista, sokaistuneena. Sitten tajusin. Laajenin itsessäni Jumalan mittasuhteisiin.
Enää mun ei tarvitse kulkea teidän maan matosten joukossa, nyt saan nauttia paratiisista. Jotkut teistä otan mukaani taivasten valtakuntaan ,joitain en.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

Kaikki toimii luonnonlakien alaisuudessa; mitään yliluonnollista ei ole. Älkää alkako pseudotieteilemään.
Valaistuminen ei ole yliluonnollinen kokemus, vaan intuitiivinen kokemus.
Kaikki "mystiikka" on tietoisuuden intuitiivista ymmärrystä ja tästä intuitiosta manifestoituvaa transendentaalista viisautta - "jumalviisautta", kuten sanotaan, vaikka tälläinen tulkinta on vähintäänkin harhaanjohtava.

Minulla ei ole kehoa, ei mieltä,
ei ajatuksia, ei nimeä eikä tunteita.
Mikä minä olen?

Älkää silti sekoittako sanaa "Jumala" - jota ei voi muutenkaan määrittää täydellisesti siten että jokainen hyväksyisi sanan tarkoituksen - sellaiseen konseptiin mihin se ei kuulu.
Mystisen kokemuksen - "valaistumisen" - voi tulkita sadalla eri tavalla, eikä puoliinkaan noista tulkinnoista sisälly käsitettä "Jumala".

Esim zenissä koko tulkinta jätetään pois, sillä sellaiset nähdään harhaanjohtavina Suurella Tiellä. Vain kokemus merkitsee. Ylipäätään zenissä kaikkia tulkintoja Totuudesta pidetään juuri sinä harhana, josta Totuus kokijansa vapauttaa.

Tästä syystä pidän vedanta-pohjaisia "minä olen jumala"-lahkoja ja idolipalvontakultteja "väärien profeettojen kirkkoina" - niissä valaistuneet gurut asetetaan "Jumalan" asemaan ja mikä pahinta: ne johtavat ihmisiä väärään totuuteen

Eräs kungfutselainen runoilija saapui kerran zen-mestari Huitangin luokse ja tiedusteli zenin salaisuutta. Huitang siteerasi Kungfutsen lauseen: "Luuletteko minun kätkevän teiltä jotain, oi oppilaani? Totisesti minulla ei ole mitään salattavaa."
Mestari ei sallinut runoilijan kysyvän enempää ja tämä poistui hämmentyneenä. Jonkin aikaa myöhemmin he olivat yhdessä retkeilemässä vuoristossa. Kun he sivuuttivat kukkivan laakeripensaan, mestari kysyi: "Tunnetteko tuoksun?"
"Kyllä."
"Niin, katsokaas, minulla ei ole teiltä mitään salattavaa."
Ja sillä hetkellä, niin kerrotaan, runoilija valaistui.

∞ = ω^(1/Ω)

Vierailija

Hyvä Sesto, sisäistitköhän nyt tuon maddoxin postaaman linkin?

Tässä se vielä kertaalleen, lainauksen kanssa:

http://skepdic.com/incorrupt.html

The statement of the director of Forest Lawn, Harry T. Rowe, is accurate, but incomplete. Mr. Rowe also mentioned that he observed a brown spot on Yogananda's nose after 20 days, a sign that the body was not "perfectly" preserved. In any case, the SRF's claim that lack of physical disintegration is "an extraordinary phenomenon" is misleading. (One wonders how much digging into the mortuary annals they did. Very little, I imagine.) The state of the yogi's body is not unparalleled, but common. A typical embalmed body will show no notable desiccation for one to five months after burial without the use of refrigeration or creams to mask odors. According to Jesus Preciado, who has been in the mortuary business for thirty years, "in general, the less pronounced the pathology [at the time of death], the less notable are the symptoms of necrosis." Some bodies are well-preserved for years after burial (personal correspondence, Mike Drake). Some, under extraordinary conditions, are well-preserved for hundreds, even thousands, of years.
Vierailija
derz
Kaikki toimii luonnonlakien alaisuudessa; mitään yliluonnollista ei ole. Älkää alkako pseudotieteilemään.
Valaistuminen ei ole yliluonnollinen kokemus, vaan intuitiivinen kokemus.
Kaikki "mystiikka" on tietoisuuden intuitiivista ymmärrystä ja tästä intuitiosta manifestoituvaa transendentaalista viisautta - "jumalviisautta", kuten sanotaan, vaikka tälläinen tulkinta on vähintäänkin harhaanjohtava.

Minulla ei ole kehoa, ei mieltä,
ei ajatuksia, ei nimeä eikä tunteita.
Mikä minä olen?

Älkää silti sekoittako sanaa "Jumala" - jota ei voi muutenkaan määrittää täydellisesti siten että jokainen hyväksyisi sanan tarkoituksen - sellaiseen konseptiin mihin se ei kuulu.
Mystisen kokemuksen - "valaistumisen" - voi tulkita sadalla eri tavalla, eikä puoliinkaan noista tulkinnoista sisälly käsitettä "Jumala".

Esim zenissä koko tulkinta jätetään pois, sillä sellaiset nähdään harhaanjohtavina Suurella Tiellä. Vain kokemus merkitsee. Ylipäätään zenissä kaikkia tulkintoja Totuudesta pidetään juuri sinä harhana, josta Totuus kokijansa vapauttaa.

Tästä syystä pidän vedanta-pohjaisia "minä olen jumala"-lahkoja ja idolipalvontakultteja "väärien profeettojen kirkkoina" - niissä valaistuneet gurut asetetaan "Jumalan" asemaan ja mikä pahinta: ne johtavat ihmisiä väärään totuuteen

Eräs kungfutselainen runoilija saapui kerran zen-mestari Huitangin luokse ja tiedusteli zenin salaisuutta. Huitang siteerasi Kungfutsen lauseen: "Luuletteko minun kätkevän teiltä jotain, oi oppilaani? Totisesti minulla ei ole mitään salattavaa."
Mestari ei sallinut runoilijan kysyvän enempää ja tämä poistui hämmentyneenä. Jonkin aikaa myöhemmin he olivat yhdessä retkeilemässä vuoristossa. Kun he sivuuttivat kukkivan laakeripensaan, mestari kysyi: "Tunnetteko tuoksun?"
"Kyllä."
"Niin, katsokaas, minulla ei ole teiltä mitään salattavaa."
Ja sillä hetkellä, niin kerrotaan, runoilija valaistui.

Derz, emme taida olla oikeita henkilöitä ratkaisemaan vedantan ja buddhalaisuuden teoreettista kädenvääntöä. Tiedämme kyllä kumpikin, että jokainen tosi polku johtaa samaan päämäärään, jossa kaikki mentaalisen tason tulkinnat katoavat. Buddhalaisuus on kuitenkin vedafilosofiasta versonut järjestelmä, jonka ydinperiaatteet ovat tismalleen samat. Olen soveltanut zeniä ajattelussani hyvin pitkään, mutta henkilökohtaisesti se jätti analyyttisen mieleni nääntymään. Raja-jooga sopii paremmin, koska siinä painotetaan täsmällistä loogista analyysia oman polun kulkemisessa. Zen menee nykynuorilla niin helposti postmoderniin "anything goes" -touhuun. Ei raja-joogassakaan Jumalaa määritellä, vaan lähestytään ja opetellaan kokemaan suoraan, mikä tietenkin onnistuu yhtä hyvin ilman kyseistä käsitettä, kuten sinun polullasi.

Vertailut ovat kuitenkin sen verran turhia, että toivotan vaan voimaa ja päättäväisyyttä matkallasi!

Uusimmat

Suosituimmat