Kiristysmomentti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos tarvitsee esim. auton jakohihnan hihnapyöriä kiristellä niin millä kiristää esim. 400 nm momenttiin? Myydäänkö momenttiavaimia joissa olisi noin suuri asteikko? Auton vanteen pultitkin kiristetään vain n 120 nm, joten tuo 400 nm kuulostaa aika jäätävältä..

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kyllä kaiketi tuollaisiakin momenttiavaimia on olemassa, mutta ei henkilöauton moottorin pultteja / muttereita tarvitse noin tiukkaan kiristää.

Lupea se manuaali tarkemmin.

Vierailija

Kyllä tuollaisia suosituksia annetaan.. Google: "400 nm hihnapyörä" löytyy heti "BTCF" bemarin jakohihnan vaihto-ohje. Itsellä tosin VAG-kapine..

Vierailija

Järeitä momenttiavaimia ja -hylsyjä myydään työkaluliikkeissä tyyliin Seppo Kivinen. Avaimia löytyy ihan varastotavarana ainakin tuonne 1000 nm saakka mutta maksavat kyllä muutamia satasia. Esim. raskaan kaluston pyöränmuttereiden kiristysmomentti on yleensä luokkaa 600 nm.

Vierailija

Jo on kova momentti. Varmaan kampuran hihnapyörälle tuommoinen. Siihen pätee varmaan sama, kuin foordien tiukimpiin momentteihin:

Sellaiseen tiukkuuteen, että otsasuoni repeää, ja sitten vielä 3/4osakierrosta.

Jos ei pyöri tyhjää, niin se on siinä. Jos meni yli, niin sitten osta uusi pultti, tai tee helicoilit.

Vierailija

Voitaisiinko lisätä esim. lukkosokka kampiakselin päähän, jotta mutteriliitos idioottivarma? Kun ei halua kiristää niin hemmetin tiukkaan sitä mutteria..

Ps. Miksihän autoni jakohihna on koteloitu, mutta laturin ym. moniurahihna ei? Tarviiko jälkimmäinen enemmän jäähdytystä?

Joo. Saisi kuitenkin olla muovikuori myös laturinhihnalla, kun käyttöpyöriä on enemmän ja kiven väliin hyppääminen siten todennäköisempää..

Vierailija
nooki
Ps. Miksihän autoni jakohihna on koteloitu, mutta laturin ym. moniurahihna ei? Tarviiko jälkimmäinen enemmän jäähdytystä?
Laturinhihnan luiskahdus/katkeaminen/vieraan esineen väliinjoutuminen aiheuttaa korkeintaan valojen himmenemisen ja vingahduksen.

Jakohihna kun hyppää, tai katkeaa, on tuloksena koneen täystuho.

Vierailija

Onko tietoa tuleeko vauriota jos käyttää akullista mopoa ilman akkua? Työntää siis käyntiin.. Akun navat jäävät vain roikkumaan ilmaan. Tuli joskus kokeiltua, eikä ajopelin sähköjärjestelmä vaurioitunut. Mopossahan on tietysti latausjärjestelmä ja CDI..

Vierailija
nooki
Onko tietoa tuleeko vauriota jos käyttää akullista mopoa ilman akkua? Työntää siis käyntiin.. Akun navat jäävät vain roikkumaan ilmaan. Tuli joskus kokeiltua, eikä ajopelin sähköjärjestelmä vaurioitunut. Mopossahan on tietysti latausjärjestelmä ja CDI..

Ei vaurioidu. Mielellään kyllä ne akunnapojen päät vetäisin umpeen sähköteipillä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Se on sitten muuten tarkka homma tuo jakohihnan vaihto. Kireys on oltava kohdallaan. Kone tulee olla yleensä noin 12 h tasalämmössä ollut, ennen kireyden mittausta. Sitten voi olla myös jekkuja, jos autossa on tasapainoakseli, jolloin se on oltava oikein päin - vaikka merkki on, painot voivat olla 180 astetta päin prinkkalaa.

Vierailija

Säästää muutaman satasen kun valitsee hylsysarjasta tai halpahallin valikoimasta hylsynvääntimen, joka kestää tuon väännön. Hylsy kannattaa ostaa. Käyttää metrin jatkoputkea ja vääntää siitä 40 kg voimalla. Sen voi arvioidakkin melko lähelle vertaamalla voimaan nostaa sama määrä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
nooki
Jos tarvitsee esim. auton jakohihnan hihnapyöriä kiristellä niin millä kiristää esim. 400 nm momenttiin? Myydäänkö momenttiavaimia joissa olisi noin suuri asteikko?

Kuulostaa henkilöautossa melko suurelta momentilta. Työkaluja on esimerkiksi tuolla traktori- ja työkonepuolella toki suurempiinkin momentteihin, ks. s. 19:

http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/layo ... Hylsyt.pdf

Vanha jäärä

Vierailija

Työkalujen laadusta koomisena detaljina havaitsin että minulla on sama halpahalli - ruuvarisarja kuin huipputason rallitallilla oli kun ne huolsi autoa.

Miksikö? Niissä on teräsrunko läpi kahvan jolloin ne kestää vasaroimista! Moska sielläkin heilui.

Vierailija
nooki
Auton vanteen pultitkin kiristetään vain n 120 nm

Ohhoh! Haluaisin todella tietää, minkä auton vanteen pultit kuuluu kiristää noin tiukkaan. Eräälle autolle annetaan tasan 86Nm kiristystiukkuus korjausoppaassa. Toisessa korjausoppaassa toiselle autolle arvo on 63Nm pyöränpulteille. Vielä kun voitelee kuparitahnalla ne pultit, ne saa myös auki, kun on aika vaihtaa kesä/talvirenkaat.

ilesoft
Jakohihna kun hyppää, tai katkeaa, on tuloksena koneen täystuho.

Ei toki kaikissa moottoreissa. Joissakin koneissa on varaa venttiilin olla auki, vaikka mäntä kävisi ylhäällä. Tällöin hihnan katkeamisesta seuraa vain moottorin sammuminen. Tämän varmasti tiesitkin, mitä olen lukenut viestejäsi, sulla on tietoa autoista ja moottoreista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat