Linnunjätösten pH

Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Onkos tietoa linnunpaskan pH:sta?

Olen nimittäin kasvattelemassa chilejä ja eräät lajikkeet - lähinnä villit alkuperäislajikkeet ovat osoittatuneet hankaliksi idättää. Luonnossa siemenet kulkevat linnun ruansulatuksen läpi.

Olen kastellut nyt uusia idätyksiä pH 6:n vedellä ja itäminen on nopeampaa - tosin lajikkeetkin ovat osin vaihtuneet. Mutta saman lajin siemenienkin itämisaika on ollut lyhyempi.

Luulisi, että siemenet itävät luonnossa nimenomaan linnunjätöksistä, joiden pH arvatenkin on aika matala. Mutta kuinka matala? Olisikohan linnunpaskassa vielä muitakin itämiseen edesauttavia aineita?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija
Volitans

Olen nimittäin kasvattelemassa chilejä ja eräät lajikkeet - lähinnä villit alkuperäislajikkeet ovat osoittatuneet hankaliksi idättää. Luonnossa siemenet kulkevat linnun ruansulatuksen läpi.

Olen kastellut nyt uusia idätyksiä pH 6:n vedellä ja itäminen on nopeampaa - tosin lajikkeetkin ovat osin vaihtuneet. Mutta saman lajin siemenienkin itämisaika on ollut lyhyempi.

Luulisi, että siemenet itävät luonnossa nimenomaan linnunjätöksistä, joiden pH arvatenkin on aika matala. Mutta kuinka matala? Olisikohan linnunpaskassa vielä muitakin itämiseen edesauttavia aineita?

Eiköhän linnunpaska sisällä (taka)pääasiassa fosvaatteja, eli = neutraalia.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Eiköhän tuon linnun käsittelyn tarkoituksena ole mahalaukun happamassa ympäristössä liuottaa siemenen kova kuori; guano toimii sitten vain lannoitteena uudelle taimelle. Happokäsittelyjä voi tehdä myös itse, melkein millä tahansa suht' vaarattomalla hapolla. Toinen helpompi menetelmä on raaputtaa siemenen pintaa siten, että ydin paljastuu.

Volitans

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Millä menetelmällä idätät?

Itselläni on märkää talouspaperia kelmun alla lautasella ja siemenet sen päällä. Laitoin maanantaina itämään, ja nyt on jo 17 siementä mullassa. Ihan kaikki lajit eivät tosin vielä ole itäneet.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

muistaakseni noihin villichilien happokäsittelyksi kelpasi myös miedossa teessä liottaminen. itse en ole kokeillut mutta joku sitä selitteli infernon keskustelupalstalla muutama vuos takaperin

Vierailija

Melko hapantahan tuo on. Auton maalipinnan ainakin kärsii, jos köntsän jättää siihen pitkäksi aikaa muhimaan. Voi tietysti olla vähän lajikohtaistakin tuo happamuus. Sen verran kuitenkin korjausta, että siinä linnunpaskassa on paskaa vain se musta siinä keskellä. Valkoinen on kusta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Syövätkö linnut muka chilejä? Luulisi kapsaisiinin pitävän ne loitolla.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Aweb
juu, nielevät kokonaisina. Ne on ne villichilit niin pieniä ja linnut suuria siellä etelässä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Syövät. Kapsaisiini ei vaikuta linnuilla Luonnonvalinnan tulos. Linnut ovat levittävät chilin siemeniä kätevästi ja kapsaisiini estää, ettei nisäkkäät liiemmin hotki chilejä - norsujakin karkoitetaan chileillä Intiassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
DerMack
Aweb
juu, nielevät kokonaisina. Ne on ne villichilit niin pieniä ja linnut suuria siellä etelässä.

Esimerkiksi Tepin C. annuum var glabriusculum on noin pihlajanmarjan kokoinen - pienemmätkin linnut tuollaisen syö.

Jalostetut lajikkeet ovat tyypillisesti suurempia.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Itselläni on märkää talouspaperia kelmun alla lautasella ja siemenet sen päällä. Laitoin maanantaina itämään, ja nyt on jo 17 siementä mullassa. Ihan kaikki lajit eivät tosin vielä ole itäneet.

Olen laittanut siemenet kivivillaan ja pitänyt kosteana. Idätyslaatikot ovat loisteputkivalaisimen päällä. Lämpötila vaihtelee yön 22 C:stä päivän 27 C:hen.

Alla ovat itäneet taimettumassa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Minulla ensimmäisellä kerralla iti parissa viikossa 7 yhdeksästä. Nyt on kolmessa viikossa itänyt yksi kuudesta. Lämpötila on termostaattikontrolloitu 28 asteeseen ja kosteus lienee ollut hyvin samanlainen muovin alla. Siemenet ovat olleet sekalaisia lajikkeita.

Noista 7:stä on vielä 6 elossa, ja kasvavat joka päivä. Ihmeellistä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Aika vaatimaton on minun viljelykseni tuohon Volitansin rakennelmaan verrattuna, mutta rosmariini kasvaa minunkin chilipurnukoitteni vieressä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Mun chileillä on lämpöä enimmillään 20 astetta. Toivottavasti pian tulee aurinkoisia päiviä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Mun chileillä on lämpöä enimmillään 20 astetta. Toivottavasti pian tulee aurinkoisia päiviä.

Hyvä lämpötila kasvatukseen - itäminen vaan vaatii suurempia lämpötiloja joillain lajikkeilla. Tai sitten vaan pitkän itämisajan muuten.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kannattaako käyttää muovikelmua ruukkujen päällä? Kaverini sanoo että kannattaa, mutta vaimon mukaan multa homehtuu. Mites on?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat