Psykologia ulkomaalaisena

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Olen syntynyt Eestissä - vaikka olen asunut täällä 17 vuotta - olen nyt 27 vuotias - isovanhempien juuret ovat suomessa joten olen puoliksi Eestiläinen ja osaksi Suomalainen. Muutimme tänne vuonna 1991 jolloin olin 11 vuotias - kävin koulut täällä suomessa.

Koulussa minua kohtaan oli paljon kiusaamista - koska olin Eestiläinen - sain sitä osakseni niin paljon että vielä tänä päivanäkin ahdistaa. Surullista on että teini-ikäisinä halutaan satuttaa ihmistä.

Minua askarrutta että miksi minua kiusattiin - minua haukuttiin ryssäksi vaikka en ole ryssä - Suomialaiset ja Eestiläisethän ovat sukulaiskansoja. Saatinko me ryssä-leima siitä että oltiin neuvostoliitossa - eihän me sinne vapaaehtoisesti liitytty ja voisi odottaa suomalisilta vähän kunnioitusta etelä-naapuria kohtaan - mut ei niin ei.

Nykyään suhteet Eestiläisiin ovat lämpimät ja se on minulle tärkeää että niin asiat ovat. Aikustuessani olen päässyt yli lapsuuden traumoista ja kumnnioitan Suomea ja suomailaisia paljon.

Huomaan jotain kummallista ollessani Suomessa - täkäläinen ilmapiiri on tosi rauhallinen verrattuna Eestiin - Eesti tuntuu paljon vilkkaammalta - Suomi ihan kuin nukkuu raskasta unta.

Ihmiset jotka ovat monikansalaisia elävät täysin omaa elämäänsä - itse en tunne olevani suomalainen enkä myöskään eestiläinen. jossain mielessä se on hyvä olla monen kulttuurin omaava, toisaalta mietin että tuntisinko itseni paremmin jos olisin jäänyt Eestiin.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Eikös aika suuri osa virolaisista ole venäläisiä/omista venäläistä verta? Suomeenkin verrattuna, ennenkuin joku Fiksu huomauttaa asiasta.
Ovat muutenkin melkein kaikki suomessa olevat virolaiset narkkareita ja varkaita, kuten venäläisetkin.

Täsmennettynä siis, virolaiset ovat melkein yhtä epäpidettyjä kuin venäläiset.

Itse ainakin Tallinnassa ollessani totesin että koko mesta on ihan rupunen, huomaa venäläisten paikallaolon.

Vierailija
deep'n'dark
Olen syntynyt Eestissä - vaikka olen asunut täällä 17 vuotta - olen nyt 27 vuotias - isovanhempien juuret ovat suomessa joten olen puoliksi Eestiläinen ja osaksi Suomalainen. Muutimme tänne vuonna 1991 jolloin olin 11 vuotias - kävin koulut täällä suomessa.

Koulussa minua kohtaan oli paljon kiusaamista - koska olin Eestiläinen - sain sitä osakseni niin paljon että vielä tänä päivanäkin ahdistaa. Surullista on että teini-ikäisinä halutaan satuttaa ihmistä.

Minua askarrutta että miksi minua kiusattiin - minua haukuttiin ryssäksi vaikka en ole ryssä - Suomialaiset ja Eestiläisethän ovat sukulaiskansoja. Saatinko me ryssä-leima siitä että oltiin neuvostoliitossa - eihän me sinne vapaaehtoisesti liitytty ja voisi odottaa suomalisilta vähän kunnioitusta etelä-naapuria kohtaan - mut ei niin ei.

Lapset on julmia ja kiusaajat asenteellisia k-päitä. Se, että ne kiusasi syntyperästäsi on oikeasti epäolennaista. Jos olisit ollut syntyperältäsi suomalainen, niin ne olisivat keksineet jonkin toisen "syyn" kiusaamiselle. Kiusaajat kiusaa oman itsensä vuoksi, näennäinen syyn ne keksivät aina jostakin.

Kyllä suomalaiset pitävät virolaisia sukulaisinaan ja virolaisista pidetään.

deep'n'dark

Nykyään suhteet Eestiläisiin ovat lämpimät ja se on minulle tärkeää että niin asiat ovat. Aikustuessani olen päässyt yli lapsuuden traumoista ja kumnnioitan Suomea ja suomailaisia paljon.

Huomaan jotain kummallista ollessani Suomessa - täkäläinen ilmapiiri on tosi rauhallinen verrattuna Eestiin - Eesti tuntuu paljon vilkkaammalta - Suomi ihan kuin nukkuu raskasta unta.

No, Virossa on tapahtunut aika paljon viimeiset 16 vuoden aikana: Irti neukkulasta, oman valtion alulle laitto ja kehitys, EU-jäsenyys, Nato-jäsenyys jne. Meillä ei taas ole ollut, eikä ole ollut tarvettakaan isoille mullistuksille viime vuosina.
deep'n'dark

Ihmiset jotka ovat monikansalaisia elävät täysin omaa elämäänsä - itse en tunne olevani suomalainen enkä myöskään eestiläinen. jossain mielessä se on hyvä olla monen kulttuurin omaava, toisaalta mietin että tuntisinko itseni paremmin jos olisin jäänyt Eestiin.
Turhapa sitä on jossitella kun ei sitä aikakonetta ole kukaan vieläkään rakentanut. Olet kuka olet, kaipa se oma identiteetti joku päivä selkeytyy.

Vierailija
deep'n'dark

Suomalaiset eivät tykkää kenestäkään, edes itsestä.
AInoat kansat jotka kelpa: aasialaiset (kiinalaiset, thaimaalaiset, japanilaiset) ja intiaanit. That's it.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtop ... sc&start=0

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Dark Serenity
Eikös aika suuri osa virolaisista ole venäläisiä/omista venäläistä verta? Suomeenkin verrattuna, ennenkuin joku Fiksu huomauttaa asiasta.
Ovat muutenkin melkein kaikki suomessa olevat virolaiset narkkareita ja varkaita, kuten venäläisetkin.

Täsmennettynä siis, virolaiset ovat melkein yhtä epäpidettyjä kuin venäläiset.

Itse ainakin Tallinnassa ollessani totesin että koko mesta on ihan rupunen, huomaa venäläisten paikallaolon.

Sä tunnut olevan oiva esimerkki sokeasta ja typerästä suomalaisesta - joka näkee vain semmoisia puolia. Suomessa on yhtä lailla varkaita ja narkkareita. Joo - eipä Eestiläisillä oon paljoa Venäläistä verta - mutta poikkeuksia on tietenkin. Katsos kun Eestiin tuli tuhansia venäläisiä ja niitä on siellä ehkä 300 000 - eihän se kuitenkaan muuta Eestiläistä venäläiseksi - opettele tää fakta ulkoa ja kerro se myös lapsillesi.

Vierailija

Henkinen väkivalta - se oin yleisin keino millä potkitaan oma huono itsetunto ylös. Sinä olit henkisen väkivallan uhri...ja olet.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
DavidDuke
Henkinen väkivalta - se oin yleisin keino millä potkitaan oma huono itsetunto ylös. Sinä olit henkisen väkivallan uhri...ja olet.

Se on sellainen asia mikä jättää ison jäljen sun minäkuvaan - moraali pirtaloituu ja halu olla sosiaalinen heikkenee, en toivo sitä kenellekkään.

Vierailija
deep'n'dark
DavidDuke

Se on sellainen asia mikä jättää ison jäljen sun minäkuvaan - moraali pirtaloituu ja halu olla sosiaalinen heikkenee, en toivo sitä kenellekkään.

Ymmärrän sinut. Oliko myös fyysinen väkivalta?
Tunneт yhden nuoren naisen, jonka koulussa jopa muut tytöt ovat potkineet WC:ssa ja tietysti kiusannet kaikin tavoin. Ja kun tyttö kasvoi naiseksi, niin hänestä tulli Missi yhden kaupungin Suomessa. Aika nätti.. Joten muiden tyttöjen kateellisuus oli melkein luonnollinen.

Ты понимаешь по-русски?

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
DavidDuke
deep'n'dark
DavidDuke

Tunneт yhden nuoren naisen, jonka koulussa jopa muut tytöt ovat potkineet WC:ssa ja tietysti kiusannet kaikin tavoin. Ja kun tyttö kasvoi naiseksi, niin hänestä tulli Missi yhden kaupungin Suomessa. Aika nätti.. Joten muiden tyttöjen kateellisuus oli melkein luonnollinen.

Ты понимаешь по-русски?

Tönimistä oli ja jouduin muutamaan tappeluun ja vitutti ihan perkeeleesti että pidettiin ryssänä. Venäjää opettelin vain 1-4 lokkaan joten en osaa sitä melkein yhtään.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
DavidDuke
deep'n'dark
DavidDuke

Ты понимаешь по-русски?

Tönimistä oli ja jouduin muutamaan tappeluun ja vitutti ihan perkeeleesti että pidettiin ryssänä. Venäjää opettelin vain 1-4 lokkaan joten en osaa sitä melkein yhtään.

Vierailija
deep'n'dark

Tönimistä oli ja jouduin muutamaan tappeluun ja vitutti ihan perkeeleesti että pidettiin ryssänä. Venäjää opettelin vain 1-4 luokkaan joten en osaa sitä melkein yhtään.

Oliko sinulle minkälaista tukea, tai oliko vain vanhempia kaverina?
Saitkö mistään apu tai terapian?
Kannata ehkä käydä psykologilla ja työstämään traumat pois.
Tai sitten puhua tässä foorumissa kaikki, mitä haluat sanoa, suu puhtaaksi vain!

Katso kun itse olen venäläinen, mutta sain minä tässä suuta puhtaaksi ja se on samalla terapia. Huumori on myös hyvä juttu! Sitä vain... Anna palaa!

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
DavidDuke
deep'n'dark

Tönimistä oli ja jouduin muutamaan tappeluun ja vitutti ihan perkeeleesti että pidettiin ryssänä. Venäjää opettelin vain 1-4 luokkaan joten en osaa sitä melkein yhtään.

Saitk mistään apu tai terapian?
Tai sitten puhua tässä foorumissa kaikki, mitä haluat sanoa, suu puhtaaksi vain!

Katso kun itse olen venäläinen, mutta sain minä tässä suuta puhtaaksi ja se on samalla terapia. Huumori on myös hyvä juttu! Sitä vain... Anna palaa!

Kyllä mä oon tästä puhunut monille - tukea nyt sain mitä sain - en mä varmaan tarvitse sitä nykyisin - halusin vaan nähdä suomalaisten näkemyksiä ulkomaalaisista.

Vai olet venäläinen - mä tunnen joitain venäläisiä muitakin. Miten sut on hyväksytty - suomalaisilla on se ryssäviha, ootko saanut paljon paskaa niskaan?

Ihmisten pitäisi olla objektiivisia ja nähdä toiset ihmiset ihmisinä - maalla ei väliä. Mulkkuja on joka puolella kaikissa kulttureissa ja sama pätee hyviin tyyppeihin.

Vierailija
deep'n'dark
DavidDuke
deep'n'dark

Kyllä mä oon tästä puhunut monille - tukea nyt sain mitä sain - en mä varmaan tarvitse sitä nykyisin - halusin vaan nähdä suomalaisten näkemyksiä ulkomaalaisista.

Vai olet venäläinen - mä tunnen joitain venäläisiä muitakin. Miten sut on hyväksytty - suomalaisilla on se ryssäviha, ootko saanut paljon paskaa niskaan?

Ihmisten pitäisi olla objektiivisia ja nähdä toiset ihmiset ihmisinä - maalla ei väliä. Mulkkuja on joka puolella kaikissa kulttureissa ja sama pätee hyviin tyyppeihin.

En minä oikeastaan paljoa kärsinyt. Ihan hyvin olen pärjännyt siinä mielessä.
Mutta on varmasti jotakin minunkin elämässä mihin minä terapiaa tarvitsen ja juuri nyt teen sitä parhaimmillaan

Minun poikani kirjoitti sinulle (16v ja puoli suomalainen):

Minun koulussani ei ole haukkumanimeä virolaiselle ja heitä pidetään suomalaisina, eikä yhtään syrjitä... toisin kuin muita ulkomaalaisia. Se että sinua on syrjitty johtuu siitä että asut/olet asunut jossain kaupungissa
jossa ihmisillä ei ole aivoja päässä tai jotain muuta puuttuu.

Minua ei ole koskaan pahasti syrjitty... vain vitsillä... ja se ehkä johtuu siitä että minulla oli pienenä paljon kavereita jotka olivat noin 4-5 vuotta vanhempia ja jos minua kiusattiin niin he hakkasivat kiusaajat... joskus he joku heistä kiusasi vitsillä minua mutta sitten häntä vähän "koulutettiin", mutta ei pahasti.

Vierailija
deep'n'dark
DavidDuke
deep'n'dark

En minä oikeastaan paljoa kärsinyt. Ihan hyvin olen pärjännyt siinä mielessä.
Mutta on varmasti jotakin minunkin elämässä mihin minä terapiaa tarvitsen ja juuri nyt teen sitä parhaimmillaan
Minulla on kaksi poikaa, muuta he ovat syntyneet Suomessa ja heillä on täysin suomalainen identiteetti.

Minun poikani Riku kirjoitti sinulle (16v ja puoli-suomalainen):

Minun koulussani ei ole haukkumanimeä virolaiselle ja heitä pidetään suomalaisina, eikä yhtään syrjitä... toisin kuin muita ulkomaalaisia. Se että sinua on syrjitty johtuu siitä että asut/olet asunut jossain kaupungissa
jossa ihmisillä ei ole aivoja päässä tai jotain muuta puuttuu.

Minua ei ole koskaan pahasti syrjitty... vain vitsillä... ja se ehkä johtuu siitä että minulla oli pienenä paljon kavereita (suomalaiset ja isoveli) jotka olivat noin 4-5 vuotta vanhempia ja jos minua kiusattiin niin he hakkasivat kiusaajat... joskus joku heistä kiusasi vitsillä minua mutta sitten häntä vähän "koulutettiin", mutta ei pahasti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat