Ihmiskunnan kehitys

Seuraa 
Viestejä50
Liittynyt3.3.2008

Olen miettinyt, että mihin suuntaan kehityksemme on menossa. Olemmeko kehittymässä vain viisaammaksi vai olemmeko tulossa evoluutiomaisesti takaisin apinoiksi.

-Jemppis

Erilaisuus on ominaisuus :)

Kommentit (13)

Vierailija

Hei vaan! Olen sitä mieltä, että emme enää kehity. Syyksi voin todeta Jumalan luomisteorian. Siinä Jumala luo kukoistavan yhdyskunnan. Siis, Jumala LUO. Eli jos Jumala on luonut, miksi ihmiset kehittyisivät enään.
Toisinkuin Darwinin oppi, olen tätä mieltä.

Kaikella kunnioituksella!

-Treme

Vierailija

Lajimme kehittyy siihen suuntaan mihin valintapaine sitä ajaa. Tulevaisuuden oloista on aika paha mennä sanomaan mitään kun en edes kristallipalloa omista.

Edit: lisätty "siihen" ja "en".
Voisi varmaan alkaa oikolukemaan näitä tekstejä ennen kuin lähettää.

Vierailija

Ei mikään näistä vaihtoehdoista.

Ihmiskunnan kehitys on samanaikaisesti syklistä (toistuvaa) ja spiraalista (kohoavaa).

Syklisesti olemme juuri nousseet takaisin kaikista pimeimmästä jaksosta. Noin vuoteen 1700 saakka ihmiskunnan tietoisuuden taso laski. Muinaiset korkeakulttuurit olivat henkisesti huomattavasti kehittyneempiä kuin sivilisaatiot kuluneen noin 3 000 vuoden aikana. Antiikin Kreikan jälkeen ajauduimme totaalisen tietoisuuden alasajoon. Nyt olemme alkaneet taas pitkän matkan kohti syklin tietoisempaa puoliskoa. Paljon on vielä opittavaa ja etenkin pois-opittavaa, pimeiden vuosisatojen kummallisia ajatuskeksintöjä ja päähänpinttymiä tyyliin, "aine" on todellisuuden perustava substanssi. Nyt alamme taas muistaa, mitä "aine" oikeasti on.

Spiraalisesti olemme melkoisessa kliimaksissa, kun 26 000 vuoden kierros saapuu huippuunsa. Kohta jytisee.

Vierailija

Hei vaan! Olen miettinyt tätä aihetta uudelleen. Olen jälleen kerran sitä mieltä, että ihmiskunnan kehitys on spiraalisesti epäloogista, sillä se on mahdonta. En ole varma, mutta kehityksen yhteistyö on mahdollista.

-Treme

jiitu
Seuraa 
Viestejä266
Liittynyt29.8.2006
jemppis__
Olen miettinyt, että mihin suuntaan kehityksemme on menossa. Olemmeko kehittymässä vain viisaammaksi vai olemmeko tulossa evoluutiomaisesti takaisin apinoiksi.

-Jemppis

evoluution perusta on luonnonvalinta. Nykypäivänä länsimaisessa yhteiskunnassa valintaa ei tehdä samalla tavalla, vaan kaikki kakarat pidetään kaikin keinoin hengissä.

Lapsia taitaa määrällisesti tehdä enemmän vähemmän koulutettu joukko.

Eli periaatteessa varsinaista luonnonvalintaa ei ole. Ainoa, mikä vaikuttaa kehityssuuntaan on se, että tietynlasiet ihmisryhmät lisääntyvät enemmän.

Vierailija

Tietomäärä, käsitys maailmasta ja ihmisen vaikutusmahdollisuuksista siellä ovat lisääntyneet jatkuvasti. Toisaalta taas tietomäärä on lisännyt entisestään ihmisten välinpitämättömyyttä ja moraalista rappiota, kun yksilö alkaa tuntemaan itsensä kovin pieneksi suureksi todetussa maailmassa ja täten harhakuva siitä, ettei yksilön ratkaisut "vaikuta mihinkään" luo typerää ja ajattelematonta toimintaa.

Ehkä internet ja muut tiedonlevityksen kanavat aloittavat (tai ovat jo aloittaneet) ns. havahduttamisaallon, kun lähes kaikkeen tietoon ja niiden kritiikkiin on pääsymahdollisuus. Ainakin moraalinen vastuu, järkevä yhteiselo (myös luonnon kanssa) ja yhteiskuntarauhaa lisäävän tasa-arvon merkitykset ovat hiljalleen jälleen nousemassa.
Toisaalta ei tarvita kuin yksi röyhkeydellä menestyvä suuryritys ja kaikki henkinen kehitys unohtuu heti.

Biologista kehitystä tuskin tapahtuu kovinkaan paljoa, paitsi mahdollisesti pitkällä aikavälillä. Riippuu siitä, minkälaisen tulevaisuuden luomme lapsillemme - ehkä heidän lapsensa tarvitsevat jo kolmannen silmän pärjätäkseen, luonto valitkoon
Yksilön ja yhteiskunnan henkiseen kehitykseen on kuitenkin paremmat välineet kuin ikinä, joten ainakin mahdollisuudet ovat paremmat positiiviseen kehitykseen, kuin koskaan aikaisemmin.

Vierailija
jiitu
jemppis__

-Jemppis

evoluution perusta on luonnonvalinta. Nykypäivänä länsimaisessa yhteiskunnassa valintaa ei tehdä samalla tavalla, vaan kaikki kakarat pidetään kaikin keinoin hengissä.

Lapsia taitaa määrällisesti tehdä enemmän vähemmän koulutettu joukko.

Eli periaatteessa varsinaista luonnonvalintaa ei ole. Ainoa, mikä vaikuttaa kehityssuuntaan on se, että tietynlasiet ihmisryhmät lisääntyvät enemmän.

Täysin nappiin. Tyhmemmät tekevät useammin/enemmän lapsia, ja lajiutumista ei synny, joten "tyhmemmät geenit" hitaasti valtaavat yhä enemmän alaa "fiksummilta".

Massatuhoaseetkin tappavat ilman diskriminaatiota, joten sotaisa tulevaisuutemme (kuten menneisyytemmekin) ei asiaa ratkaise.

Teoriassa on mahdollisuus lajiutumiselle, mutta kun katsoo eläinmaalilman sekä ihmisten pariutumiskäyttäytymistä näin tuskin käy.

Liika älykkyys johtaa masennukseen ja lopulta ehkä itsemurhaan, puhun omakohtaisesta sekä tilastollisesta kokemuksesta.

Uusimmat

Suosituimmat