Reseptilääkkeiden mainonta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitäisikö reesptilääkkeiden mainonta sallia? Kuluttajaliitto vastustaa sitä ja minä myös, koska näen siinä monia ongelmia:

1. Päätös reseptilääkkeen käytöstä kuuluu lääkärille, ei kuluttajalle

2. Reseptilääkkeet eivät ole kuluttajien vapaasti saatavilla, joten mitään järkeä mainostaa ei ole

3. Kuluttaja on epätasa-arvoisessa asemassa mainostajaan nähden, koska ilman lääketieteellistä koulutusta hän ei voi arvioida tiedon oikeellisuutta

4. USA:ssa reseptilääkkeiden mainonta on tutkitusti lisännyt turhaa lääkkeiden käyttöä

5. Tuotteet tulevat markkinoille ennen kuin kaikkia haittoja tunnetaan, joten mainostaminen voi aiheuttaa vahinkoa harhaanjohtavalla informaatiolla

6. Sairauksille ei saisi luoda markkinoita, vaan lääkityksen tulee perustua todelliseen tarpeeseen, joka ei kasva markkinavoimien voitontavoittelun mukaan

7. Reseptivapaiden lääkkeiden markkinointikin on mennyt liiallisuuksiin, tilannetta ei saa enää pahentaa

Oletteko nähneet televisiossa pyörivää lääkeyrityksen mainosta, jossa taiteilija nappailee pillereitä vähän väliä taskustaan? Kai se oli olevinaan huumoria, mutta ei kyllä minusta antanut kovin hyvää kuvaa lääkebisneksestä, vaikka mainoksenhan pitäisi vahvistaa positiivista kuvaa yrityksestä.

Kommentit (8)

Vierailija

Meidän mielipiteet ei paljoa merkitse, sen päättää se sirkus eduskuntatalossa. Ja tukku rahaa kääntää pään kuin pään, ainakin "kansanedustajilla".

Vierailija

Reseptilääkkeisiin kuuluu mukaan myös rokotteita, allergian siedätyshoitoja, ihonhoitotuotteita, yskänlääkkeitä, ym. joita voi aivan hyvin mainostaa. Mainostamisesta on tällöin todellista hyötyä, kun ihmiset saavat tietoonsa, että vaivoihin löytyy tehokkaitakin lääkkeitä.

Tosin antibioottien, masennuslääkkeiden, ym. vastaavien mainostaminen onkin sitten jo kyseenalaisempaa.

Vierailija

Ja onhan vielä tämä rinnakkaislääkeaspekti - on valittavissa halvempi vastaava lääke jos vain siitä tietää ja pyytää lääkäriä lisäämään koodin, jolla apteekki voi vaihtaa halvempaan vastaavaan. Miten muuten kuluttajapotilas näistä kaikista saisi tietoa ellei jonkinlaisesta mainonnasta?

Tuotteet eivät periaatteessa saisi päästä markkinoille ennen kuin niiden kaikki haitat ja myötävaikutukset ovat tiedossa massiivisen testaamisen jälkeen. Mutta näinhän ei aina käy(Halcion, Vioxx...)

Se että sairauksille "luodaan markkinoita" ei ole ainakaan kuluttajan toimintaa. Paremminkin mainonta voisi auttaa potilasta tiedostamaan sairautta ja sen hoitoa.

Medikalisointi valitettavasti on jo olemassa.

Vierailija

Mielestäni nykyinen aspiriininkin mainos esittää kipulääkkeen ihmepillerinä, joka auttaa joka paikkaan ja vielä pieneen väsymykseenkin. Lisäksi informaatiivisuus häviää hyvän kuvan antamiselle, sillä eivät tavalliset asetyylisalisyylihapot "auta siellä, missä kipu tuntuu", vaan yhtälailla puuduttavat joka paikan. Itselleni meni jonkin aikaa tajuta tämä ja voin kuvitella, etteivät kaikki varmasti tule moista ajatelleeksi.

Tietoa lääkkeistä voi saada lääkäriltä.

Vierailija

Tietoa rinnakkaisvalmisteista saa jo nyt apteekeista, heidän itse asiassa täytyy kertoa halvempi rinnakkaisvalmiste, jos kuluttaja sitä pyytää.

Reseptilääkkeiden mainonnan vapauttaminen tarkoittaisi tietysti kaikkia reseptillä saatavia tuotteita, joista osaa kuitenkin tarvitsee vain vähemmistö ihmisistä. Turhaa tarvetta siis yritettäisiin luoda, kun markkinointi tapahtuu mainostajan ehdoilla. USA:ssa psyykelääkkeitä on mainostettu elämäntapa -pillereinä, vaikka ne ovat keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, joita ei mielestäni pitäisi ollenkaan mainostaa. Toivottavasti rauhoittavia, riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä ei ainakaan mainostettaisi.

Vierailija
väläys
Tietoa rinnakkaisvalmisteista saa jo nyt apteekeista, heidän itse asiassa täytyy kertoa halvempi rinnakkaisvalmiste, jos kuluttaja sitä pyytää.

Itse asiassa väärin meni taas. Apteekilla on velvollisuus ehdottaa asiakkaalle halvemman vaihtoehdon olemassaolosta, jos määrätty lääke ei ole ns. "hintaputkessa". Hintaputkessa sijaitsevat kaikki keskenään vaihtokelpoiset lääkkeet, joiden hintaero halvimpaan on alle kaksi euroa. Ja tosiaan, kaikille jotka luulevat, että rinnakkainen lääke on vähemmän tehokas kuin alkuperäinen, tiedoksi; on ihan yhtä todennäköistä, että geneerinen lääke on tehokkaampi kuin alkuperäinen. Miksi?

Geneeristen lääkkeiden valmistajan pitää pystyä todistamaan, että tabletin (tai vastaavan) ottamisen jälkeen veressä oleva lääkeainepitoisuus on 80-120% alkuperäisen tuottamasta pitoisuudesta (biologinen samanarvoisuus). Jos nyt joku miettii, että miksi tuo on noin iso marginaali, niin selitän senkin. Tilastotieteellisiin menetelmiin kuuluu termi "luottamusväli". Mitä enemmän tutkittavia koehenkilöitä, sitä pienemmäksi luottamusväli tulee. Näin ulkomuistista voisin sanoa, että muutaman kymmenen ihmisen otoksella saadaan jo hyvä luottamusväli, arviolta +/- 10 %-yksikköä. Koko luottamusvälin pitää mahtua tuohon 80-120%:iin, joten käytännössä silloin geneerisen lääkkeen tehon keskiarvo on 90-110% alkuperäisestä. Silloin ero ei tosiaankaan ole mikään mainittava. Joku tilastotieteilijä pystyy varmaan selittämään paremmin, itse osaan vain soveltaa sitä.

Mutta takaisin oikealle reitille, lääkemarkkinointiin. Jos itse saisin päättää asioista, kieltäisin käytännössä kaiken lääkemainonnan. Kuluttajalla ei ole mitään tarvetta tietää lääkkeistä etukäteen. Kuluttajalla on tarve tietää, milloin lääkettä kannattaa hakea tai mihin kaikkeen on olemassa lääke, mutta jostain tietystä lääkkestä kertominen mediassa vääristää hoitomyöntyvyyttä. Lääkkeen valitseminen potilaalle kaikkine komplikaatioineen ja soveltuvuuksineen on jo lääkärille monesti "hakuammuntaa", saati sitten potilaalle itselleen. Hakuammunnalla tässä tarkoitan sitä, että esimerkiksi masennuksen tai verenpaineen hoidossa lääkettä pitää monesti vaihtaa useamman kerran ennen kuin oikea löytyy. Toiset lääkkeet eivät sovi toisille.

Esimerkiksi SSRI-lääkkeitä (käytetyin masennuslääkeryhmä, mm. Cipralex) syövän ei pidä missään nimessä käyttää dekstrometorfaania sisältäviä yskänlääkkeitä. Tämä kyllä mainitaan lääkemainoksissa, mutta aika pienellä. Ammattilainen katsoo aina pienen tekstin, kuluttaja ei useinkaan. Loppupeleissä aika harva lukee lääkkeen käyttöohjeen kotona. Etenkin jos on kyseessä joku ennenkin käytetty lääke.

Amerikassa lääkemarkkinointi on räjähtänyt käsiin ja sillä ei ole havaittu olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia. Suomessa on sallittu rokote.fi- ja erektiohairio.fi-kaltaiset sivustot, jotka kolkuttavat laillisuuden ovea. "Erektiohäiriö on sairaus johon on lääke!" huutavat isot fontit. Väärin, erektiohäiriö on kaikilla miehillä silloin tällöin esiintyvä oire, joka ei todellakaan ole vaarallinen. Totta kai on hyvä, että ihmiset tietävät lääkkeen olemassaolosta, mutta se, että jokin luonnollinen oire stigmatisoidaan kyvyttömyydeksi on väärin.

Jos terveys- ja lääkeinformaatiota pitää jakaa, niin se täytyy ehdottomasti tehdä puolueettoman kanavan kautta. Sosiaali- ja terveysministeriö, Lääkelaitos, Duodecim, Terveysportti... Luotettavia tietokantoja on olemassa paljonkin. Niitä ei vain mainosteta.

Summa summarum. Lääkemarkkinointia ei missään nimessä pidä sallia, etenkään reseptilääkemarkkinointia. Lääkealalla on tiedon asymmetriaa, eli lääkettä määräävä ja lääkettä toimittava henkilö tietää asiasta (useimmiten) huomattavasti enemmän kuin potilas, joten potilaan on vain luotettava arvioon. Sen voin luvata, ettei terveydenhuoltohenkilökunta valehtele tai yritä huijata. Joskus tietoa tai kokemusta ei ole tarpeeksi, mutta meillä on kuitenkin ammattietiikka, jota noudatamme. Ylikansallisilta lääkefirmoilta tämä joskus puuttuu.

Vierailija

Tavallisena kuluttajana minulle riittää se tieto minkä saan apteekista lääkettä noudettaessa ja mitä lukee lääkepakkauksen sisällä tuotteesta.
Jos on jotain huomautettavaa, niin luotan suomen lääkäreihin että he tarpeen vaatiessa informoivat lääkkeestä jos siihen liittyy jotain erityistä. Ja apteekista voi aina kysyä lisää tietoa, jos sitä tarvitsee. Toki tänä päivänä on netissäkin paljon tietoa eri lääkkeistä, ihan virallistakin tietoa.

Mainoksia tulee muutenkin jo tuutin täydeltä ihan liikakin, joten pysyköön vain lääkemainonta ammatti-ihmisillä,,,,lääkkeet ovat tavallaan lääkärin työkaluja .

Uusimmat

Suosituimmat