Nyt apua hyvät ihmiset !

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdys! Elikkäs ongelmanani on tällainen asia. Käyn 7 kertaa viikossa n.3km pituisella lenkillä, teen 100vatsalihasta ja 45 punnerrusta + 100 haarahyppyä. Syön energiaa sellaiset 2500 - 2000 kcal päivässä paitsi perjantaisin kun pidän tämmöisen herkuttelu hetken jolloin syön karkkia. kysymys kuuluukin että onko mahdollista laihtua tällä tavalla vai pitäisikö minun tehdä jotain muutoksia tähän. Ikää löytyy 16 vuotta huomioikaa se. Kiitos kaikista asiallisista ja auttavista vastauksista.

Kommentit (6)

Vierailija
Mr.Me
Tervehdys! Elikkäs ongelmanani on tällainen asia. Käyn 7 kertaa viikossa n.3km pituisella lenkillä, teen 100vatsalihasta ja 45 punnerrusta + 100 haarahyppyä. Syön energiaa sellaiset 2500 - 2000 kcal päivässä paitsi perjantaisin kun pidän tämmöisen herkuttelu hetken jolloin syön karkkia. kysymys kuuluukin että onko mahdollista laihtua tällä tavalla vai pitäisikö minun tehdä jotain muutoksia tähän. Ikää löytyy 16 vuotta huomioikaa se. Kiitos kaikista asiallisista ja auttavista vastauksista.

Tuossa iässä tarvinnet enemmän energiaa jo pelkästään kasvamiseen, joten laihtuminen lienee selviö. Sinälläân treenisi ei ole hirveän pitkäkestoista, eikä siten älyttömän kuluttavaa, mutta tekee kyllä hyvää ruumiille - tosin kyllä sillä ehdolla, että ruumiisi saa niitä ravinteita, millä rakentaa itseään. Ihan hyvältä kuulostaa siis, oikeastaan, mutta voisit lisätä ehkä hieman energiaa jossain terveellisessä muodossa, koska oikeasti on terveellisempää olla vaikka hitusen lihava kuin kärsiä joistain pahoista puutoksista ja tuossa iässä tarvitset paljon ravinteita. Kun en tiedä, mitä syöt nyt, en osaa antaa mitään vinkkiä siitä, mitä siihen kannattaisi ehkä lisätä. En usko myöskään, että jos olet tuota treeniäsi ja dieettiäsi pidempään pitänyt yllä, että sinulla olisi varsinaista aihetta laihtumiseen. Katso kuitenkin, että syôt ennen kaikkea niin, että saata monipuolisesti vitamiineja, hivenaineita, mineraaleja, erilaisia aminohappoja ja hiilihydraatteja, ja että rasvat ovat enimmäkseen monityydyttymättömiä, ts. että syöt, oli energia-arvo sitten mikä tahansa, monipuolisella tavalla. Se on ehkä tärkeämpää kuin tuo energiamäärä. Äläkä stressaa liikaa, se se vasta epäterveellistä onkin.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Kyllä tuo kuulostaa siltä, että sillä pikkuhiljaa laihtuu. Kuinka kauan olet tuota jatkanut? Jos paino on tuolla tyylillä pudonnut, niin laihduttaahan se.

16-vuotiaan ei kyllä kannata itseään kovin laihaksi vetää. Jos olet alipainoinen tai lähellä alipainoa, ei kannata laihduttamisen takia nälkää nähdä. Pahimmillaan saat puutostiloja, jotka vaikuttavat ikävästi loppuelämääsi. Jos taas olet selvästi ylipainoinen, tuo kuuri kuulostaa ihan hyvältä. Lenkkejä voisi jopa pidentää ja jättää pari kertaa viikossa väliin, jos siltä tuntuu. 7 x 3 km ei laihduta yhtä paljon kuin vaikka 4 x 5 km. Ruokavaliossa kannattaa tosiaan kiinnittää kalorien lisäksi huomiota monipuolisuuteen ja terveellisyyteen.

Mutta kannattaa erityisesti pitää mielessä, että 16-vuotiaana ei tarvitse laihduttaa, ellei painoa ole liikaa. Liika laihuus on haitallista kaikille, mutta erityisesti nuorille.

Vierailija
asdf
Lenkkejä voisi jopa pidentää ja jättää pari kertaa viikossa väliin, jos siltä tuntuu. 7 x 3 km ei laihduta yhtä paljon kuin vaikka 4 x 5 km.

Totta. Kannattaa vaihdella sitä lenkin pituutta; pidä palauttavia päiviä, jolloin teet vain kevyen lenkin, siis käyt vähän juoksemassa tai juoksemisen sijaan kävelet reippaasti, ja sitten muutamana päivänä viikossa juokset yli puolituntisen lenkin. Matkoja voi alkaa aika nopeastikin pidentää, kun kunto kohoaa. Mutta sitten pitää myös syödä vähän enemmän.

Vierailija
Mr.Me
Tervehdys! Elikkäs ongelmanani on tällainen asia. Käyn 7 kertaa viikossa n.3km pituisella lenkillä, teen 100vatsalihasta ja 45 punnerrusta + 100 haarahyppyä. Syön energiaa sellaiset 2500 - 2000 kcal päivässä paitsi perjantaisin kun pidän tämmöisen herkuttelu hetken jolloin syön karkkia. kysymys kuuluukin että onko mahdollista laihtua tällä tavalla vai pitäisikö minun tehdä jotain muutoksia tähän. Ikää löytyy 16 vuotta huomioikaa se. Kiitos kaikista asiallisista ja auttavista vastauksista.

Elimistö ottaa energian pääasiassa hiilihydraateista kovassa rasituksessa, rasva poistuu etenemällä vähän hitaammin.

Vierailija

fenomenologi kirjoitti aiemmin tänä iltana:

"Ääliölauma on vallannut foorumin, kourallinen järkeviä joukossa ei riitä pitämään tasoa sellaisena että täällä viitsii käydä, haistakaa idiootit vlttu, hyvästi!"

Et sitten malttanutkaan poistua?

Vierailija
Mr.Me
Tervehdys! Elikkäs ongelmanani on tällainen asia. Käyn 7 kertaa viikossa n.3km pituisella lenkillä, teen 100vatsalihasta ja 45 punnerrusta + 100 haarahyppyä. Syön energiaa sellaiset 2500 - 2000 kcal päivässä paitsi perjantaisin kun pidän tämmöisen herkuttelu hetken jolloin syön karkkia. kysymys kuuluukin että onko mahdollista laihtua tällä tavalla vai pitäisikö minun tehdä jotain muutoksia tähän. Ikää löytyy 16 vuotta huomioikaa se. Kiitos kaikista asiallisista ja auttavista vastauksista.

Jos teet samankaltaista harjoitusta joka päivä, niin pidemmän päälle sen kehittävä vaikutus lakkaa. (painoa se tietenkin voi tiputtaa, jos syöt kulutusta vähemmän) Aina samalla kaavalla tehty treeni käy helposti myös tylsäksi.

Vinkkinä siis: muuta ja varioi harjoituksiasi sopivasti. Koska harjoittelu on tavallaan kehon totuttamista rasitukseen, niin tietyn ajan jälkeen keho on sopeutunut ja harjoituksen vaikutus on enää tiettyä suoritustasoa ylläpitävää. Mutta kun vaihtelet harjoitusärsykettä, niin keho joutuu sopeutumaan uudelleen, joka yleensä tarkoittaa suoritustason nousua. Ja vaikka sinulla ei olisikaan suurempia tavoitteita, niin oman kunnon (voima, nopeus tai kestävyys) pienikin kehittyminen pitää harjoittelun pidempään mielekkäänä.

Samaa periaatetta soveltavat myös huippu-urheilijat, kun he virittävät ns. kuntohuippua.

Ja muista, että kunnon kohoaminen ei tapahdu harjoituksen, vaan palauttavan levon aikana. Pidä silloin tällöin lepopäiviä, jolloin et tee mitään harjoituksia ja otat vain rennosti.

Ravintopuoleen saitkin jo viisaita neuvoja.

Uusimmat

Suosituimmat