Amerikkalaiset, ,

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

, , tuo maailman napakansa. Ovat sitten laittaneet rajat (vrt. 2001 / 911)kiinni, ettei sivistynyt eurooppalainen helposti sisään mene. Vaan eiköhän mekin yhdessä rajoiteta maailman poliisinakin tunnetun kansan matkoja. Mitä mieltä olette ?

Kommentit (8)

Vierailija

Tuota olen sanonut jo pitkään, että DNA-näyte, sormenjäljet, kuva naamasta ja verkkokalvoista pitäisi amerikkalaisilta ottaa jo ihan v*ttuilun vuoksi. Kyllä semmoista kyselyä ja kyyläämistä on siihenmaahan meno, että pistää korpeamaan vaikka valkoinen eurooppalainen olenkin. Voi vain kuvitella mitä se on esimerkiksi kielitaidottomalla arabituristilla.

Sekin ihme asenne, että kysellään, että millä meinaat elää ja ethän vain jää töitä tekemään tai laittomaksi siirtolaiseksi??? "Joo, ihan varmasti! Meillä on katsos suomessa asiat niin päin persettä että kansa kuolee nälkään ja koulutusta ei saa. Sosiaaliturvaakaan ei ole ja jos sairastuu niin kaiken joutuu maksamaan itse. Aseita on kaikkialla ja niillä sitten ammuskellaan toisia. Totta helevetissä minä olen muuttamassa tänne, teidän maannehan on paratiisi!"

Eikö Brasilia jossakin vaiheessa ottanut ainakin sormenjäljet jenkeiltä?

Vierailija
Peksu
Eikö Brasilia jossakin vaiheessa ottanut ainakin sormenjäljet jenkeiltä?

Juu, ja nämähän vetivät siitä herneen nenään. Uskomatonta sakkia.

Vierailija

Multa kyseltiin, että onko tarpeeksi käteistä, että pärjään? No ei, visa kyllä on... Ja missä meinaat asua? No ihan missä huvittaa, kun mulla on se visa... Mutta ei noille pysty näsäviisaaksikaan alkamaan, nehän vielä päättää, että jaha et sitten tule maahan eli hyppääpä takaisin lentokoneeseen ja lennä takaisin sinne suomi-pakolaisleirille vai mikä se oli.

Ihan mukava maa se silti on vierailla ja ihmisiäkin on moneen junaan, kuten kaikkialla. Ei vaan oikein jaksa ymmärtää tuota maahantulopolitiikkaa aina.

Se minulla on monesti mietityttänyt, että miten joku kielitaidoton pärjää? Onko kellään kokemuksia tai kuultuja juttuja kuinka tuonne pääsee ilman englannin taitamista? Suomessakin voitaisiin suomeksi kysellä jenkeiltä, että mitenkä meinoot sitte täällä pärjätä ja lähethän sitten ihan varmasti takaisin sinne ameriikkaan vai mikä se oli?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Pesservisser
, , tuo maailman napakansa. Ovat sitten laittaneet rajat (vrt. 2001 / 911)kiinni, ettei sivistynyt eurooppalainen helposti sisään mene. Vaan eiköhän mekin yhdessä rajoiteta maailman poliisinakin tunnetun kansan matkoja. Mitä mieltä olette ?

Lensin v. 2006 kevaalla Denveriin, eika minulla ollut mitaan ongelmia. "Immigration" virkailijoita oli vain liian vahan ja passintarkastus ja yhden sormenjaljen ottaminen kestivat vain aika kauan.

Kysyttiin vain, onko business vai pleasure -matka, muuten oli aika tiukka
tati passintarkastajana.

N. kuukausi sitten lensin Houstoniin, viisi minuuttia joutui odottamaan passintarkastusta ja otettiin sormenjaljet molemmista etusormista.
Oikein ystavallinen virkailija, joka toivotti tervetulleeksi: "Welcome to Houston, Seppo". Ei kysellyt niin yhtikas mitia. Olin varautunut paljon pahempaan.

San Franciscosta on liki samanlaiset kokemukset 9/11:n jalkeen, siella
sentaan hieman kyseltiin matkan tarkoitusta ja tyonantajaa.

Olen joitakin kertoja lentanyt New Yorkin kautta ja se on aina ollut samanlaista lahes painajaista jo paljon ennen 9/11:a.
Luulen, etta NY:n virkailjoiden taytyy kayda joku yrmyamiskurssi ennen
paasyaan passintarkastajaksi ja syoda kilo sitruunoita raakana ennen toihintuloa...

Esimerkkitapaus n. v. 1999 New Yorkista: Edessani jonossa oli vanha ilmeisestikin intialainen rouva, jolle maahantulokaavakkeen tayttaminen tuotti ongelmia. Passintarkastaja katsoi hetken ja passitti rouvan takaisin jonon paahan (jono oli n. 300 henkilon pituinen)...

Minun kokemusteni mukaan tassa asiassa liioitellaan aika tukevasti, ns. tavalliseen tapaan.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006

Kävin taannoin USAssa ensi kertaa näiden uusien säännösten aikana. Tulin maahan JFK:lla ja jatkoin siitä määränpäähäni. Jonotus kesti n. 15 min, kuva ja sormenjälki otettiin. Ystävällinen virkailija kehui kohdekaupunkiani näppäillessään jotain päätteelleen. Hän myös laski kohteliaasti leikkiä passikuvastani (10 vuoden passini menee kohta vanhaksi ja olen nykyään melko lailla erinäköinen kun siinä). Koko operaatio ei käytännössä ollut sen mutkikkaampi kun viimeksi käydessäni 1990-luvulla. Seurueeseeni kuuluvat ei-englannin kielen taitoiset menivät eri virkailijalle, eikä heilläkään sen suurempia vaikeuksia ollut.

Toisaalta eräs tuttuni lensi Chicagoon ja siellä virkailijat olivat erittäin töykeitä, jonotusajat olivat pitkiä ja virkailijat esittivät kiperiä kysymyksiä.

Lienee niin, että säännösten soveltaminen vaihtelee tapauskohtaisesti melko lailla. Mitä olen kuullut ja lukenut niin minulle on muodostunut sellainen näppituntuma, että pienillä kentillä ollaan joustamattomampia. Joku JFK tai LAX ovat niin suuria ja niihin tulee niin paljon ulkomaalaisia että siellä sääntöihin kenties suhtaudutaan järkevämmin.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija

Itselläni on vähemmän kokemusta tarkastuksista kuin Sepolla. Ilmeisesti ollut huonoa tuuriakin kun noita yrmyjä tullut vastaan. Onhan nuo passintarkastajat monessakin maassa olleet aika tiukkoja, mutta jotenkin tuolla on se asenne, että ethän vaan meinaa tulla tänne ja jotenkin ihmistä pidetään automaattisesti tyhmänä ja epärehellisenä. Mutta tosiaankin, varmaan minulla ollut vaan huonoa tuuria hieman.

Ihmisissä ei tosiaankaan mitään vikaa. Aina yleistetään, että amerikkalaiset ovat tyhmiä, tai ovat sitä ja tätä. Iso maa ja paljon väkeä, muihinkin maihin mahtuu kaikenlaisia ihmisiä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Pseudohippi
Kävin taannoin USAssa ensi kertaa näiden uusien säännösten aikana. Tulin maahan JFK:lla ja jatkoin siitä määränpäähäni. Jonotus kesti n. 15 min, kuva ja sormenjälki otettiin. Ystävällinen virkailija kehui kohdekaupunkiani näppäillessään jotain päätteelleen. Hän myös laski kohteliaasti leikkiä passikuvastani (10 vuoden passini menee kohta vanhaksi ja olen nykyään melko lailla erinäköinen kun siinä). Koko operaatio ei käytännössä ollut sen mutkikkaampi kun viimeksi käydessäni 1990-luvulla. Seurueeseeni kuuluvat ei-englannin kielen taitoiset menivät eri virkailijalle, eikä heilläkään sen suurempia vaikeuksia ollut.

Ilmeisesti JFK:llakin kokemukset vaihtelevat. Minulla on vain ollut huono onni myotani.

Toisaalta eräs tuttuni lensi Chicagoon ja siellä virkailijat olivat erittäin töykeitä, jonotusajat olivat pitkiä ja virkailijat esittivät kiperiä kysymyksiä.

Lienee niin, että säännösten soveltaminen vaihtelee tapauskohtaisesti melko lailla. Mitä olen kuullut ja lukenut niin minulle on muodostunut sellainen näppituntuma, että pienillä kentillä ollaan joustamattomampia. Joku JFK tai LAX ovat niin suuria ja niihin tulee niin paljon ulkomaalaisia että siellä sääntöihin kenties suhtaudutaan järkevämmin.

Alkaa vaikuttaa silta, etta kyse on enemmankin passintarkastajista yksiloina, jotkut vaan ovat mulkkuja, suurin osa lienee aivan tavallisia, olosuhteisiin nahden ihan mukavia ihmisia.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Uusimmat

Suosituimmat