Ghost Hunters

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen seurannut JIM:ltä Ghost Hunters nimistä sarjaa, jossa pari ihan vakuuttavaa kaveria tutkii paranormaaleja tapahtumia "tieteellisesti" ja havaintomateriaalia keräten. En aidosti ole uskonut kaikkien tuttujenikin kertoamia juttuja aiheeseen liittyvistä kokemuksista, mutta olen muuttanut mieltäni tämän ohjelman myötä.

Jos näin on että nämä paranormaalit ilmiöt ovat tosia ja ne hyväksytään yleisesti totuudeksi, ne muuttavat käsitystämme mailmankaikkeudesta jälleen dramaattisesti. Tuntuu vain että iso joukko kieltää näiden ilmöiden olemassa olon kylmiltään, sillä tämä saattaisi sekoittaa heidän maailmankatsomustaan epämiellyttävään suuntaan ja olen vakuuttunut että suurin osa tähän ketjuun kommentoijista tulee tekemään näin.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

"Jos näin on että nämä paranormaalit ilmiöt ovat tosia"

Jeps. Jos mun Tätillä olis munat niin se ois Setä.

Jos Sontaajalla olis aivot, se älyisi olla poissa palstalta. Ei ole.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Yliluonnollisen/paranormaalin käsite on epäonnistunut jo lähtökohtaisesti, koska kaikki olemassaoleva on osa maailmankaikkeutta ja siten luonnollinen/normaali ilmiö.

Tiedettä tehdessä käytetään ensin Okkamin partaveistä ja sen jälkeen Sherlockin piippua.

Okkamin partaveitsi sanoo että yksinkertaisin toimiva selitys on todennäköisimmin oikea. Selityksellä tässä tapauksessa tarkoitetaan luonnontieteellistä otaksumaa jolla pystytään ennustamaan ja analysoimaan mittaustuloksia valvotuissa olosuhteissa; yksinkertaisuudella ei tässä yhteydessä tarkoiteta simsalapim laajenemista eikä muitakaan goddidit-tyylisiä argumentteja niiden yksinkertaisuudesta huolimatta, koska ne eivät tarjoa minkäänlaista ennustettavuutta.

Sherlockin piippu (tai käänteinen Okkamin partaveitsi) sanoo että kun kaikki muut selitykset on suljettu pois, jäljelle jäävä - oli se sitten miten epätodennäköinen tai intuition vastainen tahansa - on väistämättä oikea. Ongelmaksi muodostuu kaikkien selitystmahdollisuuksien kartoittaminen ja järjestelmällinen poissulkeminen. Siksi tieteentekijät yleisesti delegoivatkin suuren osan tästä haastavasta työstä kavereilleen, joka prosessi myös tasavertaisten arvosteluna (peer review) tunnetaan.

En ota tässä kantaa siihen ovatko kummitus- ja muut mörköhavainnot todellisia, saati sitten siihen mikä ne aiheuttaa. Liian vähän informaatiota. Vailla epäilyksen häivää voin kuitenkin todeta että mistä sitten olikaan kyse, kaikki on osa maailmaa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

No ei tarvittu meedion kykyjä toistaseks arvioimaan vastausten tasoa... Jos nyt menisitte vaikka nukkumaan tai heittäytymään parvekkeelta ales..

Vierailija

Se että laitoit sanan "tieteellisesti" lainausmerkkeihin, kertoo kaiken tarvittavan. Itse katsoin yhden jakson kyseistä ohjelmaa ja se oli kaukana tieteellisestä. Tuo on vain yksi tapa nyhtää rahaa herkkäuskoisilta.

Vierailija

Wow, paranormaalia - ennustuksesi osui nappiin. Ehkä testaat samalla aiheella vaikkapa S24:ssä tai jollain pseudotieteisiin erikoistuneella foorumilla?

Vierailija

Herra Tohtorilla oikeaa asiaa sanottavana. Paranormaalihan tarkoittaa käytännössä normaalista poikkeavaa ja oletettavasti tämän kaltaiset ilmiöt poikkeavat tämän hetkisestä tieteen näkemyksestä tai mutta kuitenkin nämä ilmiöt voivat hyvinkin olla todellisia. Kiinnostaisikin saada spekulointia mistä moiset ilmiöt voisivat johtua jos todellisuutta sattuvat olemaan.

Vierailija

Moni teistä leikkii väärällä hiekkalaatikolla nyt kun ette asiasta ole selkeästi kiinnostuneita/ ette halua oikeasti tutkia aihetta.

Vierailija
TraXter
Moni teistä leikkii väärällä hiekkalaatikolla nyt kun ette asiasta ole selkeästi kiinnostuneita/ ette halua oikeasti tutkia aihetta.
Toki toki. Ei mikään ihme. Tieteen porukka onkin 99% materialisteja - kuten minäkin.

Vierailija
Ahteri
En usko paranormaaleja asioita voitavan tutkia empiirisesti.

Kuinka niitä sitten pitäisi tutkia? Omasta mielestäni 'paranormaaleja asioita' tulee tutkia empiirisesti silloin kun tutkimiseen on ylipäätään aihetta.

Vierailija

Itse olen hyvin kiinnostunut tieteestä, mutta osaan myös olla avoin kaikelle ja on sanottava että hyvän tietämyksen omaankin maailmankaikkeudesta ja toiminnasta. Itse asiassa jopa tieteessä ollaan havaittu mielestäni monia erikoisia asioita, kuten materian oleminen samassa paikkaa yhtäaikaisesti sekä mahdollisesti 11 ulottuvuuden olemassa olo, painovoima, madonreijät jne...

Tässä maailmassa tapahtuu monia asioita, joita on hankala selittää tämän hetkisen tieteen varjolla eikä näitä tulisi sivuuttaa siinä pelossa että saisi hullun leiman otsaansa.

Vierailija
TraXter

Olen kiinnostunut mutta en halua pistää resurssejani aiheen tutkimiseen ennen kuin todisteita ilmenee. Aihetta on tutkittu mutta selkeää näyttöa paranormaaleista asioista ei ole. Tosin silloin kun näyttöä löytyy, niin asia ei enää ole paranormaali

Voisit valaista minkälaisen paranormaalin ilmiön haluat nostaa esille täällä? Ghost Huntersin poltergeistit? Kaikki tuntemani poltergeist tapaukset ovat olleet huijauksia.

Vierailija

Moni episoodeista on hyvin laimeita eikä niissä juurikaan tapahdu mitään erikoista, mutta muutamia hyviä otoksiakin löytyy kuten ovien avautumisia ja sulkeutumisia tuntemattomasta syystä, äänitallenteita joissa kuullaan puhetta sekä lämpökameralla taltioituja selkeitä ihmishahmoja. Jossain episoodissa ollut agressiivisempaakin toimintaa mutta nämä jäi itseltäni väliin, kuten tönäisyjä tai tavaroiden heittelyä.

Nämä ilmiöt näyttävät aiheuttavan muutoksia energiakentässä, sähkömagneettisia ilmiöitä joka voidaan havaita EMF mittareilla sekä lämpötilan alenemista. Tämä on mielestäni mielenkiintoinen ilmiö, sillä se toistuu jokaisen tapauksen kohdalla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat